Leipominen ja ruoanlaitto

Olen käyttänyt elintarvikevärejä aiemmin vain kakkujen teossa, lähinnä värjännyt kermavaahtoa ja marsipaania, mutta nyt "rikoin omia rajojani"; tein tällä viikolla sinisiä lettuja :grin: Voi että itseäni huvitti tämä, kun ystäväni ehdotti moista, vaan mikäs siinä, kokkaaminen ja syöminen olivat oikein hauskaa. Harmi ettei ole lastenkutsuja tiedossa, nyt olisi paljon ideoita mielessä!
 
Tänään yritin tehdä herrasvääen pikkuleipiä kun tuli hotkittua äidin paketti kaapista :oops: . Yritin yksinkertaista murotaikinaa ja lykkäsin väliin vattuhilloa. Mutta leivät levisivät ja olivat enemmän pannukakun näköisiä... Niistä tuli kyllä mukavan pehmeitä vaikka pelkäsin niiden kopottuvan ja sokerin sain niihin kyllä hyvin tarttumaan (upotin sokeripurkkiin). Joten, olisiko jollakulla kokemusta kyseisen herkun teosta? Kun kaupassa ovat niin kalliita.
 
Kyllä, olen joskus tehnyt niitäkin. Mietin tuossa, että mikä noissa olisi mennyt "vikaan".. Jos kirjoittaisit jotakuinkin tarkalleen mitä teit missäkin vaiheessa ja kauanko esimerkiksi paistoit niitä, niin voitaisiin katsoa yhdessä sitä? Ja yhdenlaisen taikinaohjeenkin voin antaa, jos haluat :)
 
Tuolla "Satunnaisia kysymyksiä aivan kaikesta"-topikissa kyselin paria suomennosta englannin kielisille leivontasanoille ja nyt kun olen suomentanut osan TheOneRing.net'in lembasohjeesta ja nyt haluaisin mielipiteenne menikö suomennokseni oikein:

Lembas

6 ruokalusikallista voita tai margariinia, hiukan pehmentynyttä (0,6 dl)
4,8 dl jauhoja + 2 tl leivinjauhetta + 2/4 suolaa
1 ruokalusikallinen (rae)sokeria
1,2 dl rusinoita (jos haluat)
1 kananmuna (hyvin rikottu)
1,2 dl maitoa
4 ruokalusikallista smetanaa/ kermaa jonka rasvapitoisuus 36-40%

Tuohon "2 cups self-rising flour" kohtaan käytin haiskun antamaa ohjetta:
haisku sanoi:
Tämmöisen ohjeen kuitenkin löysin: "If you don’t have self-rising flour and you have a recipe that calls for it, you can make your own by combining 1 cup all purpose flour with 1 tsp baking powder and 1/4 tsp salt."
Ymmärsin tuon ohjeen siten että tuo vastaa yhden kupin määrää self-rising flouri'a (ja yksi kuppihan vastaa 2,4 dl, jos käytin käyttämääni muunninta oikein.) Ja älkää ihmetelkö joitain matemaattesia virheitä, matematiikka ei ole vahva lajini ;)
 
  • Like
Reaktiot: Tik
lMie tykkään kyllä syömisestä, mutta en voi sietää leipomista / ruoanlaittoa.
Yläasteen köksäntunneista tykkäsin, koska ne jutut, mitä tehtiin oli aika helppoja ja kun oli muutaman hengen ryhmät niin sit ei tarvinnut yksin tehdä.
Noh, ammattikoulussa ruoanlaittotunneilla oli sitten vähän vaikeempaa. Miulla ei oo minkäänlaista luovuutta / inspistä kokkaamiseen ja koko ajan pitää kysyä neuvoa opettajalta. Tosin lopputulos on kuitenkin sitten hyvä.
Mut kotona jos yritän jotain kokata, niin ei tahdo onnistua, varsinkaan jos on maitoa mukana. Oon nimittäin monesti tehnyt maitokiisseliä ja mannapuuroa, ei oo aina onnistunut. En enää uskalla tehdäkään, kun niihin uppoaa niin kauheesti maitoa ja sitten, jos pitää heittää pois..
Karjalanpiirakoita osaan kyllä tehdä! :grin: Oon pienenä tehnyt mummon kanssa ja koulussa oon yläasteella tehnyt ja ammattikoulussa monesti. Ne onnistuu.
 
Mannapuuro!

Se vaatii harjoittelua, kerta kaikkiaan. Ja pitää vispata niin vimmatusti ettei tule kokkareita. Minä en siis vielä sitä osaa kunnolla, mutta useiden epäonnistuneiden vispi- ym. puurojen jälkeen olen jo päättänyt opetella. Ei voi olla liikaa minulle.

Menee ehkä vielä muutama litra maitoa ja jokunen paketti Anna-mannaa, mutta sitten kun perusteet ovat hyvin hallussa, reseptiä voi muunnella lähes loputtomiin. Näin siis uskon ja toivon.

Muuten, E., sopisiko kilpailu? Se voittaa joka ilmoittaa ensimmäisenä hallitsevansa m-puuron. Ei mitään palkintoja mutta sitäkin enemmän mainetta ja kunniaa.
 
Tik sanoi:
Mannapuuro!
Muuten, E., sopisiko kilpailu? Se voittaa joka ilmoittaa ensimmäisenä hallitsevansa m-puuron. Ei mitään palkintoja mutta sitäkin enemmän mainetta ja kunniaa.

Palkintonahan on tietenkin se onnistunut herkullinen mannapuuro itsessään! :wink:

Ja Elbeterh: et sitten vaikeammalla ruualla aloittanut kokkailua? :D Voin sanoa hallitsevani leipomisen ja kokkailun suhteellisen hyvin, ja siitä nauttivani. Ei silti minultakaan mitenkään hyvin vielä onnistu mannapuuro, saati maitokiisselit. Kannattaisiko aloittaa jollain helpommalla? :)

Tein tuossa lauantaina yhden jälkiruokakokeilun. En ole aikaisemmin tehnyt suklaamoussea ja kun HS:n sivuilla sellainen sattui silmiin, päätin kokeilla. Pyysin puoliskoa tuomaan kaupasta taloussuklaata, mutta menin kirjoittamaan ostoslistaan tumma suklaa. Sain sitten kaupasta 81% tummaa suklaata. Mousse siis muuten onnistui erinomaisesta, mutta tuo suklaa oli kyllä aivan liian tujua makunsa puolesta. Täytyy kokeilla joskus vähän kevyemmällä suklaalla uudestaan. Oli muuten todella helppo valmistaa! (Löytyy siis Helsingin Sanomien sivuilta kahvisuklaamousse nimellä.)
 
Mannapuuron valmistaminen onnistuneesti on tosiaankin taitolaji (nimerkillä kokemusta on). Tunnen vain muutaman ihmisen, jotak siihen pystyvät ja niiden lukeutuvat molemmat isoäitini. Itseltä ei onnistu ei, ainakaan mitenkään tyydyttävää paremmin ja muutenkin puurojen suhteen kokemukseni ovat varsin hataria. Onnea vaan siis molemmille, niin Tikille kuin Elberethillekin mannapuuro -kisaan (pitäisiköhän tästä muodostaa jokavuotinen traditio?).

Nyt kun kerta pahanen menin ja kirjoitin ruuanlaitosta, pitäähän sitä tunnustautua harrastelevaksi kokki/leipuriksi. Uskallan väittää, että taitoni ruuanlaiton ja eritoten leipomisen saralla ovat keskivertoa parempia (osaan toki monet perusreseptit ulkoa), tosin tietyissä leivonnaisissa ulkomuoto ei ole vielä aivan niin kaunis kuin voisi toivoa. No, voinpahan olla tyytyväinen ainakin siihen, että olen ainoa, tädin ohella, joka voi väittää osaavan taatelikakun reseptin ulkoa (se toki on kerskailua ja varsin vilpillistä semmoista :)). Noh ainakin kehtaan väittää, että osaan leipoa taatelikakun jotenkuten ulkomuistista.

Samantien menen ja kysyn, että sattuuko kenelläkään olemaan Wanhan ajan vadelmasydänten ohjetta (ne on niitä kotitekoisella vadelma- tai kuningatarhillolla täytettyjä leivonnaisia, jotka ei ole aivan munkkeja eikä muffineja). Olisi vain nimittäin tämän vuoden mainiosta marjasadosta valmistettua oivallista kuningatarhilloa (itse tehtyä, tietysti), ja onnistui erinomaisesti, kun metsämarjoista teki. Olen yrittänyt jäljittää reseptiä jo pidemmän aikaa, mutta ei, mistää ei tunnu löytyvän. Muistaakseni siihen päälle tuli vielä semmoinen paksu vaniljavaahto. Jos joku voisi auttaa, tai tietää edes jotenkin kuvaustani vastaavan leivonnaisen ohjeen, olisin kiitollinen.

Ainiin, ja jos jotakin kiinnostaa söin kyseisiä leivonnaisia joskus taannoin jossakin kahvilassa. Olivat kyllä mainioita.
 
Onko kukaan yrittänyt koskaan tehdä sulkaamurokarkkeja ilman kookosrasvaa? Netissä on ohjeita, joissa se on korvattu margariinilla ja siirapilla, mutta tuleeko siitä minkään makuista? Ei viitsisi millään ostaa kookosrasvaa, kun loppu menee kuitenkin roskiin. Mihin muuhun moista ainetta edes tarvitaan?
 
Tein tänään Yhteishyvän ruokaliitteen ohjeen mukaan riisimurosuklaakarkkeja, ja niihin tuli vain riisimuroja ja maitosuklaata. Ja siis hyvin onnistuivat ihan noin yksinkertaisilla aineksilla.

Sulatin siis levyn maitosuklaata vesihauteessa ja sekoitin joukkoon epämääräisen määrän (5-6 dl) riisimuroja. (Ohjeessa oli kyllä 8 dl, mutten viitsinyt laittaa niin paljoa.) Sitten vain kahdella lusikalla jaoin mössön vuokiin ja laitoin kylmään pariksi tunniksi. Koostumuksestakin tuli oikein hyvä ihan tavallisella maitosuklaalla. Suosittelen kokeilemaan! :)

Mortal Illusion: Tämän tyyppisiä murokarkkejako tarkoitit?

Edit.
Aijuu. Samaisen Yhteishyvän ohjeen mukaan tein myös kolakarkkeja, joissa mariannerouheen korvasin hasselpähkinärouheella. Myös nämä oli helppo valmistaa, mutta kun tein tuplasatsin saman tien, niin yksin niiden väkertäminen karamellivuokiin oli hieman turhauttavaa, kun tuntui, ettei se mömmö lopu koskaan. Niistä tuli kyllä todella hyviä, ja pakkasinkin niistä suuren osan (kauhealla itsehillinnällä) joululahjoiksi. Aion tehdä vielä kotiin jouluksi samanlaisia sillä mariannerouheella. Turkinpippurirouheellakin voisi tulla mielenkiintoisen makuisia :p
 
Viitaten edelläolevaan suklaamurokarkkikeskusteluun: kokeilin tavallista Keijua kookosrasvan sijaan ja kyllä se silläkin onnistui. Pysyvät kylläkin huonommin kasassa kuin tavalliset, mutta hirveästi se ei haittaa.
 
Vetehinen sanoi:
<b>Lembas</b>

6 ruokalusikallista voita tai margariinia, hiukan pehmentynyttä (0,6 dl)
4,8 dl jauhoja + 2 tl leivinjauhetta + 2/4 suolaa
1 ruokalusikallinen (rae)sokeria
1,2 dl rusinoita (jos haluat)
1 kananmuna (hyvin rikottu)
1,2 dl maitoa
4 ruokalusikallista smetanaa/ kermaa jonka rasvapitoisuus 36-40%

Oma lembas-ohjeeni, jonka olen suomentanut täältä: http://www.useless-knowledge.com/1234/apr/article051.html ja kokeillut vain kerran:

2 ½ dl jauhoja
1 ruokalusikallinen leivinjauhoja
1/4 teelusikallinen suolaa
8 rkl kylmää voita
1/3 dl sokeria
2/3 dl maitoa
½ rkl sitruunauutetta

Esilämmitä yli 220 asteeseen
Sekoita jauhot, leivinj., suola isossa kulhossa. Leikkaa voi sekoitukseen taikinapyörällä tai veitsellä, sekoita sormilla kunnes taikina on mureneva seos. Lisää sokeri ja sekoita. Lisää maito ja sitruunauute. Sekoita haarukalla kunnes taikina muodostuu. Pyöritä taikina noin 1,30 mm paksuiseksi ja leikkaa 7,60 mm ruutuja ja siirrä ne leivinpaperille. Leikkaa ristiin rastiin jokaisen neliön kulmasta kulmaan veitsellä. Paista n. 12 min tai kunnes taikina on asettunut ja kullahtava.
 
Mites lembaksen teko onnistui, ElenGirl?

Heh, yhtenä päivänä kun oli tylsää ja tuli kova hinku suomentaa edes jotain, niin suomensin lembaksen ohjeen kokonaan. En ole kuitenkaan sitä kokeillut...

Kun tuossa muutama viesti takana päin puhuttiin omatekoisesta jäätelöstä ja jäätelökoneista, niin nyt on pakko hehkuttaa, sitä kuinka hyvää jäätelöä jäätelökoneesta saa! Kaverilla tehtiin sitä ja se oli ihan erimakuista kuin kaupan, sitä olisi voinut vain syödä ja syödä (vaikka sain jäätelöpäänsäryn...) ja jne. Kaveri laittoi siihen muistaakseni pilttipersikkaa. Mmmm... Oli niin hyvää... ^_^
 
No ihan hyvin silloin, vaikka se olikin sellaista kokeilua. Ja aikamoinen sotku oli kyllä siivottavana. Mutta lopputulos oli herkku: Kullahtava rapea kuori ja sisältä pehmeä, ja pikkuisen sitruunankin makua. En ole mikään mestari, ja muutenkin leipomiseen kuuluu aina pienet sotkut. Eihän sitä muuten tiedä tekevänsä. :) Kerran kun tein marjakiisseliä, katsoin ohjetta vähän väärin: 2½ ruokalusikallisen perunajauhoja sijaan laitoin 2½ dl samaa jauhoa. Hups :)
 
Lentävä lumi sanoi:
Ja Elbereth: et sitten vaikeammalla ruualla aloittanut kokkailua? :D Voin sanoa hallitsevani leipomisen ja kokkailun suhteellisen hyvin, ja siitä nauttivani. Ei silti minultakaan mitenkään hyvin vielä onnistu mannapuuro, saati maitokiisselit. Kannattaisiko aloittaa jollain helpommalla? :)

No, outoa siinä onkin, että ekan kerran kun tein mannapuuroa ja maitokiisseliä joskus muutama vuosi sitten, niin ne onnistui hyvin, mutta sen jälkeen ei ole. :D Oon nyt sitten pari vuotta miettinyt, mikä meni vikaan.
Mie tykkään melkein kaikista ruoista / tuotteista, mihin tulee maitoa, niin siks haluisin osata tehdä mannapuuroa. Olis kyllä ihan viisasta alkaa jo opetella ruoanlaittoa, että osaan sit, kun muutan kotoa, mut ei vaan yhtään innosta. Teen kaikki ikävät asiat vasta sitten kun on ihan pakko. :grin:
 
Minun alkoi nyt tehdä mieli mannapuuroa, että kiitos vaan tästä. :grin: Olen sitä kerran elämässäni keittänyt, silloin onnistui oivallisesti, mutta saattoi olla aloittelijan tuuriakin. Pitääpä ostostella mannaryynejä ja kokeilla uudestaan palaako pohjaan.

Pidän itseäni laiskana ruuanlaittajana, en jaksa yleensä ryhtyä mihinkään suuritöisempään (mikä nyt sitten tarkoittaa melkoisen pienitöisiäkin ruokia :p), mutta sapuskani ovat ihan syötäviä. Ehkä se johtuu yksinkertaisuudesta, mene ja tiedä. Tällä hetkellä ongelmani on lähinnä se etten osaa laittaa mitään nopeaa ja terveellistä, kasviksia on ruokavaliossani huolestuttavan vähän. En kauheasti edes pidä kasviksista eikä minulle ole kauheasti tarjottukaan mitään hyvää kasvis(painotteista)ruokaa. Lihasta en varmaan osaisi luopua ihan helpolla.

Leipominen on jossain määrin mieleisempää itselleni kuin ruuanlaitto, vaikka olen jälkimmäisestäkin alkanut viime aikoina tykätä. Perusleivonnaiset onnistuvat, ja vähän jopa ihmettelen jos joku väittää ettei osaa leipoa - seuraa vaan ohjetta ja hyvä tulee. Äärimmäistä tarkkuutta ja taitoa vaativat jutut ovat varmaan asia erikseen mutta jätän sellaiset ihan suosiolla ammattilaisille. Siitä en välitä jos juustokakkuni reuna on epätasainen tai kääretortun pinta halkeilee, maku on pääasia. Tällä hetkellä haaveilen puolukkapiirakasta, bongasin kivan piimätaikinaohjeen jonka pohjalta ajattelin lähitulevaisuudessa kokeilla.

Koulussa en tykännyt köksästä juurikaan enkä ottanut sitä valinnaiseksi, osansa oli varmaan tiukkapipoisella opettajalla joka valitti kaikesta, eikä sieltä ole juuri edes muuta jäänyt mieleen kuin kaikki ne ohjeet joita en ainakaan noudata (esim käytän ihan huoletta tavallisia lusikoita mittaamiseen, omistan mittasarjan mutta unohdin sen kahdensadan kilometrin päähän), vaikka varmaan köksäntuntien kokkauskokemuksesta ei haittaakaan ole.

Yhtenä tavoitteenani on oppia äidin tyyliä, osata vaikkapa leipoa sämpylöitä näppituntumalla, tuijottamatta orjallisesti ohjetta. :)
 
Minä sain aivan oivallista mannapuuroa tänään, äidin tekemää ^_^ Oma puuroni ei ole siihen verrattuna mitenkään erityistä, mutta kaiketikin melko kelvollista kuitenkin.

Onko kenelläkään muuten kokemusta/muuta tietoutta jostakin erityisen hyvästä punasipulihillokkeen ohjeesta?
 
Olisiko kenelläkään mitään hyvää kalaruokareseptiä? Ajattelin aloittaa kalansyönnin uudelleen, kun kolesterolilukemat näyttävät turhan korkeilta. Saako esim. kirjolohesta jotakin järkevää aikaiseksi?
 
Ylös