Lempparihahmo Tolkienin teoksissa (perustelut mukaan!)

Orlie

Hobitti
Ajattelin ottaa esille tällasen asian ku tsh:n henkilöt itse!!! (on kyllä saatettu ottaa esille aikaisemmin.... =) )
Kertokaa oma lempparinne!!! Itse tykkään "mielettömästi Legolaksesta!!!!

/Haltiamieli laajensi otsikkoa
 
No, vähän heikosti sanottu, että tarkoitatko kirjaa vaiko leffaa.
Mutta jokatapauksessa. Kirjassa paras hahmo (tai parhaat hahmot) on kyllä Aragorn ja Gandalf. Leffassa taasen Faramir ja Pippin. Leffan Aragornista on tehty hmm, no vähän outo, ehkä. Kirjassa Ara on taas paras. Gandalfilla on loistavia juttuja yms. En osaa selittää :roll: No Faramirista on leffassa tehty todella hyvä. Fara ei ole mikään lässynlää-tyyppi ja se tekee leffasta (varsinkin TTT:stä) vähän mielenkiintoisemman. Pippin taas on mitä on :D
Sekavaa. Yrittäkää ymmärtää.


No ehkä tässä kummiskin tarkotettiin kirjaa. :oops: Hidasälyinen kun olen. Sori.
 
No joo...

No empä ottanu tota huomioon... siis te olisko se ollu leffaa vaiko kirja...... no, ottakaa selväää :)
 
Ja keskustelua sekä kunnon perusteluja mielipiteille kaivataan, ettei lukko napsahda. Topiikki on vähän riskirajoilla, mutta eiköhän tästä keskusteluakin voida saada aikaan :)
 
Vaikea sanoa yhtä "lemppari hahmoa", koska niin kuin Firena sanoi Tolkien on luonut niin monta loistavaa ja omaperäistä hahmoa.
Mutta jos nyt joku pitäisi valita se olisi ehkä Smeagol/Gollum. Hahmosta pidän erityisesti, koska se on niin... Äh en osaa sanoa mutta se vaan jotenki iski.
Hobitestakin pidän. Ne ovat niin rentoja ja hauskoja. Itse olisin mieluiten hobitti :) .
 
Lempihahmokseni sanoisin varmaankin Samin. Sam on jotenkin avulias ja uskollinen Frodoa kohtaan, vaikka Frodo olisi kuinka "ilkeä" hänelle(Siis koska on Sormuksen mahdin alla). Pidin Samista ensimmäisellä lukukerralla eniten, ja mielipiteeni ei ole siitä hirveästi muuttunut. Myös Frodo on mielenkiintoinen hahmo, toinen suosikkini. Frodosta kerrotaan paljon, joten häneen on helppo samaistua heti kirjan alkaessa. Mordoria kohti mennessä Frodo jää kuitenkin liian etäiseksi, joten siinä kohti aloin samaistua Samiin. Pidän kummastakin hobitista paljon, mutta Sam on varmaan suosikkini.

Myös Gandalfista pidän kovasti.
 
Eikös aihetta voisi laajentaa käsittelemään koko Tolkienin tuotantoa? En nimittäin löydä Tarusta niitä henkilöitä joista pidän todella paljon.

Nazgûlit on ihan mukavia hahmoja kuten Firena jo mainitsikin. Tolkien kuvaa ne pelottavina olentoina joita pelkää oikeasta kun kirjaa lukee. Nazgûlit luovat illuusion voittamattomasta vihollisesta jota voi vain paeta ja pakeneminen on mahdotonta. Huokaisin syvästi ja helpottuneesti kun ensimmäistä kertaa Tarua lukiessani kerrottiin nazgûleiden hukkuneen jokeen. Samalla Rivendell muodosti mukavan levähdys- ja turvapaikan lukijalle jossa todella tunsi olevansa turvassa pahalta.

Mutta sitten niihin henkilöihin. Eniten olen ehkä samaistunut Tùriniin jota maailma potkii jatkuvasti persuksille. Juuri kun kaikki näyttäisi olevan täydellisesti ja elämä hymyilee tulee todella pahoja vastoinkäymisiä jotka ajavat Túrinin masennukseen ja kasvattavat tämän vihaa epäoikeudenmukaista maailmaa kohtaan. Liiankin tuttua minulle :roll:.

Tarusta jos jokin pitäisi valita olisi se pitkän mietinnän ja pohdinnan jälkeen Théoden. Théodenistä jota voi vain sääliä aluksi kasvaa takaisin loistoonsa. Olen aina ajatellut Théodenin todella vanhaksi ja ryppyiseksi joka ratsastaa kohti Sauronin armeijoita uljaasti, rohirrimista ensimmäisenä peitsi tanassa. Théodenillä kuuluu olla voimat jotka vastaavat parhaassa iässä olevaa miestä ja hän on nuoruudessaan ollut todella mahtava ja voimakas. Théoden tuo mieleen nyt jo edesmenneen vaarini joka oli todella kiltti minulle ja opetti minua tekemään puusta kaikkea. Harmi vain ettei minusta kuitenkaan tullut puuseppää :p.
 
Tera sanoi:
Eikös aihetta voisi laajentaa käsittelemään koko Tolkienin tuotantoa? En nimittäin löydä Tarusta niitä henkilöitä joista pidän todella paljon.
Niin, ja myös muihin kuin pelkästään keskimaata koskeviin teoksiin. Niitäkin nimittäin on. :)
 
Tera sanoi:
Mutta sitten niihin henkilöihin. Eniten olen ehkä samaistunut Tùriniin jota maailma potkii jatkuvasti persuksille. Juuri kun kaikki näyttäisi olevan täydellisesti ja elämä hymyilee tulee todella pahoja vastoinkäymisiä jotka ajavat Túrinin masennukseen ja kasvattavat tämän vihaa epäoikeudenmukaista maailmaa kohtaan. Liiankin tuttua minulle :roll:.

älä pidä minua hulluna, suuripiirteisenä vain; eikös Turin ollut se, joka kysyi miekaltaan tahtooko tämä ase avittaa Turinia itsemurhassa?
Vai muistinko ystäväni kanssa väärin?
 
Lempparihahmoni on ehdottomasti Sam. Pidin sekä kirjassa että elokuvissa. Turin on myös tosi mielenkiintoinen hahmo ja myös Turinin haltia-ystävä Beleg, jossa on ainaki mun mielestä jotain Sam-maisia piirteitä. :)
 
Minun lempihahmoja ovat: Aragorn, Faramir ja Klonkku

Leffassa Aragorn vaikuttaa ihan tavalliselta mieheltä, kun taas kirjassa hänen "numenorilaisuus" on korostettu.

Faramiristakin pidän enemmän kirjassa kuin leffassa. Kirjassa Faramirilla on "sisäistä" voimaa toisin kuin Boromirilla. Leffassa taas he ovat aika samankaltaisia.

Smeagol taas on mielestäni koko tarinan ydin. Hänen avulla on kuvattu Sormuksen merkitys ja idea sekä Hyvän ja Pahan välinen taistelu.

Samista en pidä niinkään paljon. Hänessä uskollisuus on jo sairaan henkilön luokkaa. Hän ajattelee pelkästään Frodoa eikä ota huomioon muita. Minusta hän oli liian ankara Klonkulle ja Boromirille.
 
Minä olen jostain syystä kiintynyt tuohon edellämainittuun boromirin hahmoon. En oikein tiedä miksi... Anteeksi nyt kun sotkin tämän näin. :p

Poimitaanpas parempi esimerkki. Klonkku ja Sméagol. Minua kiehtoo niissä heidän, tai pikemminkin Klonkun riippuvuus Sormuksesta. Klonkku on mahtanut tuntea aivan suunnattomia tuskia (ei niinkään fyysisesti) joutuessaan eroon Sormuksesta. Ehkä juuri tämän takia Sméagol luopui ns.pahasta minästään, helpottaakseen oloaan. Tosin mistäs minä tiedän: ehkä se oli vain kiero juoni :roll: . Joka tapuksessa, siis Klonkku...

Myös Sauron minua mietityttää, kenties koska hänen kuvaukseensa ei Sormusten herrassa niinkään panostettu, ja Saruman yhtälailla; miksi hän kääntyi pahaan? Pelkoko syynä? Vai vallanhalu?

Ja örkkien pääkoppia olisi avartavaa päästä tutkimaan. :mrgreen:

Huhhuh.. Olenkohan minä outo kun noin olen kiinnostunut itsensä pahaan/sormukselle menettäneisiin...
 
Re: Lempparihahmo Tolkienin teoksissa

Ei minulla oikein ollut lempihahmoa kirjassa (paitsi ehkä silloin pidin Frodosta), mutta leffassa Merri ja Pippin, koska heillä on niin hauskat jutut. Elokuvat aiheuttivat minulle syvän inhon Frodoa kohtaan. En vain tykkää enää Elijah Woodista (sanon enää koska ennen nimittäin tykkäsin hänestä). Tuntuu, että hänellä olisi vain yksi ilme.
Kaikki Elijah Woodista pitävät, en halua aloittaa kamalaa väittelyä. Muistakaa että tämä on vain minun mielipiteeni. Toivottavasti en pahoita mieltänne. Pyydän anteeksi jos niin teen.
 
Kerrankin helppo valinta. Galadriel.

Ihastuin jo TSH:ssa Galadrieliin, koska hän asuu Lòrienissa (olen aina halunnut asua puussa!), on kuningatar, kaunis ja muuta sellaista - mutta kuitenkin hyvin inhimillinen. Lisäksi, kuten joku tuolla "Kuka haluaisit olla, jos?"-topicissa sanoi, hän on myös hyvin itsenäinen ja pärjännyt hienosti mieskeskeisessä mailmassa. Silmarillionia ekaa kertaa lukiessani tähystelin aina kohtia, joissa kerrottiin Galadrielistä :D .

Muita lempihenkilöitä ovat Aragorn ja Sam. Aragorn on todellinen sankari mutta kuitenkin inhimillinen omine pelkoineen ja suruineen. Sam taas on ihana, verraton henkilö, uskollisuuden ruumiillistuma.
 
Eiköhän minulla ole lempihahmona tuo Pippin ja Merri yhdistelmä. Tämä siis TSH:n osalta.

Hobitista lienee löytynee lempihahmokseni Beorn. Jotenkin kovin kiehtova hahmo. Silmarillionista ja KTK:sta en sinällään osaa valita parasta tai lempihahmoa, mutta ainakin Tuorin tarina oli erittäin viihdyttävä. Mikäli Tuor siis oli tämä joka ensimmäisenä löysi sen Tungolin Salatun valtakunnan.
*hakkaa päätään seinään kun ei meinaa muistaa enää*

Pitänee aloittaa Silmarillionin luku uudestaan. :)
 
Icegorn, tarkoitatko Gondolinin salattua valtakuntaa? Tuor ei varsinaisesti "löytänyt" sitä, vaan hän oli ensimmäinen ihminen joka siellä kävi (Gondolin oli haltiavaltakunta).
 
No niin. Siinä se tuli. Ajattelinkin että muistin jotain ihan väärin. Tungolin ja Gondolin.. :D

Kuten sanottu, niin en tosiaan muista Silmarillionista enää niin paljoa kun siitä on aikaa ku olen sen viimeksi lukenut. Ja sen kyllä muistan että Tuor löysi sinne Ulmon neuvosta. :)
 
Ylös