Lihasten jumiutuminen - mikä auttaa?

eowynofmay

Kontulainen
Siis apua! Juuri päivää ennen lomareissua selän toisen puolen pitkä lihas (mikä lie nimeltään?) jäi totaalisesti jumiin. On ihan kova ja erittäin kipeä. Olen nyt neljättä päivää syönyt särkylääkkeitä, hieronut ja ottanut lämmintä ja kylmää suihkua, mutta mikään ei auta. Pitkät automatkat ovat myrkkyä. Pari tuntia Buranan jälkeen alan jo tuskaisesti odottaa seuraavaa lääkekertaa (ymmärrän nyt paljon paremmin huumekoukkuun jääneitä). Yöksi otan vielä vähän Panacodia päälle, että pystyn nukkumaan edes vähän. Tämä on (onneksi!) ensimmäinen kerta tähän astisessa elämässä, kun olen syönyt näin paljon särkylääkkeitä.

Jos kukaan tietää mitään mikä voisi auttaa, niin kertokaa! Kotiin on vielä pitkä matka (yli 1000 km autoilua AUTS!).

May eli eowynofmay, oikein elämänsä Lapinreissulla...
 
Ei muuta kuin lääkärille ja pyydät lihaksia rentouttavaa lääkettä (Sirdalud). Toivottavasti teillä on lomaporukassa muita autonajotaitoisia, koska Sirdaludin vaikutuksen alaisena ei suositella rattiin menemistä.
 
Noin pahasta jumiutumisesta ei ole kokemusta. Mutta ihan normaaliin hartioiden tai selän jumiutumiseen yleensä jos mahdollista pyydän jotakuta hieromaan vähän ja laitan kylmägeelin ja menen sen kanssa sunaan missä koitan rentoutua. Yleensä se on helpottanut ainakin vähän.
Mutta kuten sanottu, ei ole kokemusta pahemmasta.
 
Kiitos vastauksista! Kävin lääkärillä, sain Sirdaludia ja voi hurja! Heräsin yöllä siihen, että pelkäsin lasten kuolleen, kuulin musiikkia/askelia ja olin muutenkin ihan sekapäinen. Yritin sitten vielä uudelleen ja seuraavana yönä herätin mieheni siihen, että makuuhuoneessa on jotain kärpäsiä, jotka pyysin häntä tappamaan. Se vastaus, ettei huoneessa ole mitään ei minua rauhoittanut, vaan intin edelleen, että jotain lentävää täällä on. Jätin Sirdaludin syönnin sikseen...

Kävin eilen uudelleen lääkärillä ja Sirdalud vaihdettiin Tramaliin ja fysioterapiaan. Harhoja ei ole ollut, mutta kyllä tuokin lääke pistää pollan kiitettävästi sekaisin. Fysioterapiassa kävin jo tänään ja ilmeisesti jokin hermo on jäänyt pinteeseen ja sen lisäksi selkälihas oli kivikova/tulehtunut. Noitten takia tuo oma venyttelykään ei ole tuottanut tuloksia. Selän käsittelynkin piti olla varovaista, ettei lihas ärsyynny lisää.

Ilmeisesti tuo Sirdalud ja Tramal vaikuttavat senkin takia niin rajusti, että olen pyrkinyt välttämään kipulääkkeitä ja yrittänyt päänsäryt/lihassäryt saamaan kuriin venytellen, lämmöllä ja kylmähoidolla. Tähän asti se onkin kiitettävästi onnistunut. Joskus harvoin olen sitten käynyt OMT-fysioterapiassa noitten lisäksi. Olen tosiaan nyt reilun viikon aikana syönyt enemmän ja rajumpaa kamaa kuin koskaan aiemmin. Saa nähdä millaisia vieroitusoireita Tramalista tulee ;D. Niistä varoitettiin tuoteselosteessa.

Ajattelin ensi viikolla käydä kysymässä neuvolasta, laittaisivatko aqva-rakkuloita selkään. Ne ovat steriiliä vettä, jota pistetään neulalla ihon alle. Niitä käytetään mm. synnytyskivun hoitoon ja joidenkin mielestä niiden vaikutus perustuu siihen, että laittaminen sattuu enemmän kuin synnytyskipu ;D. Nuo vahvat särkylääkkeet eivät kuitenkaan hirveästi innosta kuin pakon edessä.

Tietääkö joku muita vaihtoehtoisia ei-lääkkeellisiä kivunlievityslievityskeinoja? Kylmää ja kuumaa olen jo kokeillut ja venyttely ei tosiaan vielä onnistu.

May eli eowynofmay
 
Huh! Kuulostaa hurjalta, ja itsekin lääkeherkkänä (esim. yksi Panacod riittää paitsi pahoinvoinnin aikaansaamiseen myös täydelliseen nukahtamiseen vajaassa tunnissa) tiedän että moisten sivuoireiden kanssa ei varmasti halua elää.

Aqva-rakkuloista en ole ennen kuullutkaan. Mihin niiden tehon (oikeasti ;)) pitäisi perustua?
 
Aqua-rakkuloista:
"Avautumisvaiheessa kätilö voi laittaa alaselkään neljä pientä vesirakkulaa neulalla. Näiden tarkoituksena on kiihdyttää elimistön omaa endofriinituotantoa ja sen kautta helpottaa kipua. Yksien rakkuloiden teho kestää noin 1-2 tuntia, jonka jälkeen ne voidaan laittaa uudestaan."


Yksi tuttu kätilö laittoi kerran noita, kun selkä tuntui jumiutuneelta. Turrutti ja auttoi muutaman tunnin verran. Ja kun kipu helpotti, niin se rentoutti myös lihasta. Soitin nyt paikalliseen neuvolaan, mutta sieltä ei löytynyt ketään, joka olisi suostunut laittamaan noita ;D.

Olen käyttänyt myös jonkun synnytyksen aikana ja on auttanut silloinkin. Jotkut kokevat, että laitto koskee aivan sairaasti, mutta minulla on varmaan "siedätyshoidosta" johtuen korkea kipukynnys. Eli laitto ei tuntunut juuri miltään. Harmi, etten saa niitä itse pistettyä selkäpuolelle (narkkariainestako lienen???)...

May eli eowynofmay
 
eowynofmay sanoi:
Kiitos vastauksista! Kävin lääkärillä, sain Sirdaludia ja voi hurja! Heräsin yöllä siihen, että pelkäsin lasten kuolleen, kuulin musiikkia/askelia ja olin muutenkin ihan sekapäinen.

Oho, taidat olla aika herkkä. :urg: Minun tietääkseni hallusinaatiot ovat Sirdaludin käyttäjillä harvinaisia (alle 1 prosentti potilaista) ja harhoja tulee yleensä vain niille jotka syövät lääkettä suurina annoksina. Sirdalud on lihasrelaksantti, ei varsinaisesti kipulääke. Tramal on vähän järeämpää tavaraa (opiaattien sukua) ja aiheuttaa yleensä enemmän sivuvaikutuksia, myös korvien välissä. Tramal ei myöskään vaikuta sinun kipujesi alkusyihyn (lihasjäykkyys, tulehdus?) joten Tramalin syöminen tässä tapauksessa voi olla vähän kyseenalaista. Noh, kai lääkäri tietää mitä tekee....

Vaihtoehtoisia kivunlievityskonsteja tulee äkkiseltään mieleen muutama: vesirentoutus, hieronta ja akupunktio. Akupunktiota voisi kokeilla mikäli lääkäri suostuu kirjoittamaan lähetteen niin eksoottiseen hoitoon.

Muoks. Mikäli se selkälihas tosiaan ON tulehtunut, kannattaisi ehkä kysyä lääkäriltä mitä tulehduksen kanssa tehdään. Jotain tulehduskipulääkettä vaikka? Tai iholle siveltävää geeliä, joka imeytyy suoraan kipeään lihakseen?
 
"Oho, taidat olla aika herkkä. :urg: Minun tietääkseni hallusinaatiot ovat Sirdaludin käyttäjillä harvinaisia (alle 1 prosentti potilaista)"

Minulla on ollut aiemminkin tapana olla se 1/10 000, jolle sattuu jotain... Mutta tuo tuntui todella pelottavalta, olivat ne sitten harhoja tai lääkkeen aiheuttamia pahoja unia. Joka tapauksessa uskoin niihin ihan täysin.

"Noh, kai lääkäri tietää mitä tekee...."

Olen nyt tavannut kolme lääkäriä ja jokainen on ollut vähän eri mieltä sekä syystä että lääkityksestä. (':o')
Ohhoh!

"Vaihtoehtoisia kivunlievityskonsteja tulee äkkiseltään mieleen muutama: vesirentoutus, hieronta ja akupunktio."

Akupunktiota meinattiin fysioterapeutin kanssa kokeilla, onnistuu samalla lähetteellä, kun samassa firmassa on myös akupunktion taitava fysioterapeutti. Älkää paljastako Kelalle tätä petosta!!! Kerron sitten miten akupunktion kanssa kävi...

May eli eowynofmay kera Tramalin aiheuttaman huimauksen
 
Suolavesi ja kiropraktikko on minut pelastanut yleensä kun lihakset on jumissa.

Suolavesi ohjeet löytyy : http://www.sanasokea.net/suolavesi.html


Lisäys:

Tuli muuten vielä mieleeni, että hyvä kiropraktikko on kullan arvoinen. Jos sellaisen löytää niin hän kyllä pystyy aina auttamaan kun lihakset kenkkuilee, jänteet tulehtuu ja suolavesi ei enää auta. Hieronnasta ym fysioterapiasta ei itselleni kummoistakaan apua ole ollut, mutta kun kiropraktikon luona on käynnyt niin aina on kivut helpottuneet ja lopulta kadonneet.
 
eowynofmay.. kuulostaa tosi pahalta. Sirdalud ei miulla ainakaan aiheuta tollasia.. kuulostaa tosi pelottavalta. En tiä auttaako Voltaren Rapid siulle mitään, mutta sekin saattaisi auttaa, vaikkei olekaan kolmiolääke..

Kuinka monta kertaa Sirdaludia päivässä siun piti syörä? Miulle nimittäin ruvettiin höpöttää jotain miun painosta ja sitten se kääntyi siihen, että otan yhden Sirdaludin ennen nukkumaan menoa, vaikka pitäisi ottaa 3kertaa päivässä. Mutta auton käytön takia joudun muutoinkin käyttää sitä vain kerran, jollei ole mahdollisuutta olla ihan rauhassa koko päivän, eikä tarvitse ajaa minnekään. piti myös katsoa ekana iltana, että onko puolikas vai kokonainen hyvä.

Mutta venytys saunassa auttaa ja Icepower hieman.. Voltaren Emulgenia, jos sekään auttaa. Mutta jos oikeasti on niin kipeä, ettei mikään auta, niin lääkärin vastaanotolle..
 
Tilannetiedotus: akupunktio auttoi ratkaisevasti. Kolme kertaa neuloja ja selkä alkoi rauhoittua.

tumbelle tiedoksi, että käytin myös suolavesikääreitä, olisiko sekin sitten ollut osasyynä helpotukseen.

Ihan kokonaan ei ole selkäkipu loppunut vieläkään, mutta nyt auttavat jo tavanomaisemmat keinot. Ja tuo pitkittyminen johtuu varmasti uuden (tai siis meille uuden) talon ostosta ja sitä seuraavasta remontista... 600 kg kaakeleita yläkertaan, auts!

Tästä episodista Sirdalud jäi kummittelemaan mieleen varsinaisena peikkona. En kuunaan enää vapaaehtoisesti tuota ota.
 
Minulla on ollut niska-hartiaseutu enemmän tai vähemmän jumissa ja kipeänä vuosikaudet. Olen kokeillut jumppaa, sauvakävelyä, venyttelyä, kylmäpakkausta, särkylääkettä suun kautta (Buranaa ym.), sekä salvana ja geelinä. Nuo ovat auttaneet hyvin vähän. Salva- ja geelimäiset lääkkeet eivät ole tehonneet ollenkaan ja Burana ja muut vastaavat tehoavat joksikin aikaa. Yleensä olen selvinnyt ilman lääkärissä käyntiä, eli vaiva on aikaa myöten "parantunut" itsestään.

Pari kertaa olen joutunut kääntymään lääkärin puoleen. Ensimmäisen kerran, kun niskalihakset olivat niin pahasti juntturassa, että en pysynyt pystyssä, kun huimasi. Sillä kerralla sain lääkkeeksi tulehduskipulääkettä, jonka nimeä en muista, ja Sirdaludia sekä lähetteen hierontaan. Kipulääke auttoi siihen, että pystyin olemaan joten kuten hierottavana, vaikka vielä kahdeksannella hierontakerralla sattui tosi paljon ja vasta pari viimeistä kertaa tuntui jotenkin siedettäviltä. Nuo hoitotoimenpiteet kyllä helpottivat oloa joksikin aikaa. Tulehduskipulääke poisti kivun hyvin ja sen teho kesti pitkään, mutta ei sitä tietenkään voi jatkuvasti käyttää.

Loput tuolloin saamani Sirdaludeista käytin lihasten jumiutuessa niin, että illalla nukkumaan mennessä otin yhden ja lääke rentoutti lihaksia niin, että aamulla on ollut siedettävä olo. Mitään kummallisia sivuvaikutuksia lääkkeestä ei ole onneksi tullut.

Toisen kerran lääkärin puoleen oli pakko kääntyä, kun selkä kipeytyi, eikä kipu hellittänyt kotikonstein parissa viikossa. No, ei siitä lääkärissä käynnistä mitään hyötyä ollut. Hän totesi, että lihakset ovat jumissa ja hieronnasta voisi olla hyötyä ja kehotti ottamaan tarvittaessa Buranaa. Kolmen viikon jälkeen olo helpottui.

Suurin syy niska-hartiaseudun oireisiini on valitettavasti korvieni välissä, eli huomaamattani jännitän lihaksiani, enkä ymmärrä ajoissa verrytellä ja venytellä lihaksia tai pitää riittävän usein taukoja esimerkiksi näyttöpäätteen ääressä työskennellessäni.
 
kortisoni piikkiä vaan kipu alueelle ni lähtee homma luistamaan tai sitten puuduttaa sen kokonaan piikillä
 
Ylös