Lohikäärmeistä

Icegorn

Kontulainen
Paljonko oli lohikäärmeitä Keski-Maassa kaiken kaikkiaan?
Kolmannella ajallahan niitä ei ollut enää Bilbon ja kumppaneiden tapettua se viimeinen. Vai oliko se viimeinen?

No kuitenkin, mutta kun aikoinaan niitä oli enemmänkin. Turin tappoi yhden silloin viimeisillä voimillaan. Kuka loi muuten lohikäärmeet? Ja lisääntyivätkö ne normaalisti kuten eläimet?

Siinäpä mietittävää hieman. Lukaisin Vihreää loharia ja siellä puhuttiin siitä, että Balrogit olivat lohikäärmeitä mahtavampia. Peruste oli se, että Balrogeita ei tappanut kukaan ihminen, mutta lohikäärmeitä tappoi.
Tiedä sitten, onko sekään ihan noin suoraan verrattavissa.
 
Re: Lohikäärmeistä.

Kolmannella ajallahan niitä ei ollut enää Bilbon ja kumppaneiden tapettua se viimeinen. Vai oliko se viimeinen?
Kyllä niitä enemmän taisi olla. Mutta vain sellaisia pieniä, jotka taisivat häippästä niille yhdille vuorille, joiden nimiä en muista. Kuitenkin Synkmetsän pohjoispuolella.

Kuka loi muuten lohikäärmeet?
Melkor

Ja lisääntyivätkö ne normaalisti kuten eläimet?
Minä ainakin uskon, että kyllä. Samalla tavoin kuin linnut ja matelijat => munia ;) .

Tuossa on joitain minun kuvitelmiani :roll: ...
 
Minunkin mielestäni vielä Smauginkin jälkeen heitä oli. He pakenivat Varjovuorten takana olevalla autiomaalla, mutta Smaugin kuoleman jälkeen heistä ei kuulunut mitään.
Ja Melkorhan heidät loi. Taikuudesta ja tulesta Angbandin kuiluissa ja koloissa. Heitä oli kolmenlaista; lentäviä, käveleviä, ja matelevia.
Pitäisikö kirjoittaa Ne vai He :roll: ?

Ulkomuistista, korjatkaa jos olen väärässä.
 
Neala. sanoi:
Heitä oli kolmenlaista; lentäviä, käveleviä, ja matelevia..

Ja lisäsi noita oli kahdenlaisia; kylmät käärmeet ja tulikäärmeet jotka syöksivät tulta.
 
Lohikäärmeet, kiva aihe.
Lohareita oli siis, kuten Neala ja Tulikukka kertoivat, monenlaisia. Matelevat eivät varmaankaan pystyneet syöksemään tulta. Näitten lisäksi voitaisiin ehkä lisätä Merilohikäärmeet, jos niitä voidaan sellaisiksi kutsua, ja myös madot, jotka kaivertelivat maan sisässä, kuten Gandalf puhui kertoessaan taistelustaan Balrogin kanssa. Veden Valvoja olisi esimerkkinä Merilohikäärmeistä. Lohikäärmeet loi Melkor, mutta milloin, en ole varma. Glaurung oli Silman mukaan ensimmäinen, mutta kun herra Tolkien selitti jossain, että Lohikäärmeet, epämuodostuneet pedot ja pahat henget vaivasivat jo ihmisiä heidän herätessään Hildorienilla, mene ja tiedä...

Viisi lohikäärmettä mainitaan muistaakseni Tolkienin taruissa. Glaurung, Ancalagon musta, Smaug, Scatha ja...ja...nyt jäi se viimeinen jonnekin, noh, ehkä myös Veden valvoja, ai niin, se yksi joka tappoi Durinin.
Niitä oli muutenkin varmaan aika lailla, kun Vihan sodassa Morgoth oli tehnyt niistä armeijan...
Taikuudella ja tulella, ja paha henki asui jokaisessa lohikäärmeessä.
 
Re: Lohikäärmeistä.

tulikukka sanoi:
Kuka loi muuten lohikäärmeet?
Melkor

Suvaitsen olla tästä eri mieltä. Silmarillion, Loisto-pokkari painos vuodelta 2001, s57, rivit 21-25 (kappale on kolmas Quenta Silmarillionia) antaa ymmärtää muuta:"..eikä Melkor pystynyt tekemään mitään millä olisi ollut oma elämä tai elämän irvikuva sen jälkeen kun hän Ainulindalën aikana ennen Alkua teki kapinan.."
Eli ei kyllä luonut Melkor kärmeksiä. Ehkä hän kehitti ne jostain muusta olennosta, kuten örkit(haltiat) tai balrogit(maiar-henget). Mutta mistä? Vai ovatko ne jostain muualta peräisin?
 
Ehkä Melkor-setä kasasi niiden ruumit joihin hän vangitsi [mahdollisesti] Balrogien kaltaisia tulenhenkiä tai muita henkiä. Ei hän siinä tapauksessa kai olisi luonut uutta elämää.

Eriol: En muista että yksikään lohikäärme olisi tappanut Durinia. Olisiko kyseessä Morian balrog jota Durinin turmaksi myös kutsuttiin?
 
Khazad-Dumin Balrog oli Durinin turma. Ainakin näin olen vakaasti käsittänyt, eihän Moriassa minkään mukaan koskaan mitään lohikäärmeitä ollut ja Durin kuoli Khazad-Dumissa.

Starelmalta tuli hyvä pointti tuossa. Onneksi jollakin on sentään kirjakin lähistöllä. Lukisin ja etsisin tietoa itse, mutta kun kirja on 100km päässä. :p
 
Väärä Durin, en tarkoittanut sitä, vaan joku muu, ehkä se oli sittenkin joku Dain...minulla vain oli sellainen mielikuva, että se olisi Durin I...enpä muista enää.

Pohdittiinhan tuota syntyä vihreässäkin. Minä ainakin tulin siihen tulokseen, että Melkor kehitti niiden ruumiit, ja niihin asetettiin pahat henget sisälle asumaan (Maiar?). Jokatapauksessa, Eru sanoi Melkorille ja muille, että heidän laulunsa tulisi käymään toteen, siis hän antaisi sille elon, hyvässä ja pahassa, siis Erusta on kaikki elävä lähtöisin, hyvät ja pahat.
 
Aika nerokas hoksaus.
No, Melkor ainakin kasvatti ensimmäisen lohikäärmeen ja mielestäni myös ehkä jollain tavoin rakensi heidät. Heidän kehonsa, ulkokuoren, mutta elämän niille antoi Eru. Näin se kait menee. Mutta kenties se ei ole niiden oma elämä, vaan Melkor nappasi joidenkin elämät saadakseen heille elämän. Maiojen, ehkä, kuten tässä jo todettiin.
Aika mutkikasta.
Mutta kuinka monta heitä oli? No, minä arvelen heitä olleen tuolloin ensimmäisen lohikäärmeen aikana noin 20-50, mutta tietysti he lisääntyivät.

Mutta en kyllä näistä tiedoista laittaisi päätä pantiksi.
 
Eriol sanoi:
Väärä Durin, en tarkoittanut sitä, vaan joku muu, ehkä se oli sittenkin joku Dain...minulla vain oli sellainen mielikuva, että se olisi Durin I...enpä muista enää.

Tarkoitatko mahdollisesti Scathan tuhoamaa kääpiövaltakuntaa pohjoisessa? Kuka sen johtaja oli vai tiedetäänkö sitä?
 
Tuota noin vihdoin vähän tarkempaa tietoa...Siis Dain I ja hänen poikansa saivat surmansa tämän lohikäärmeen kautta, mutta sen nimeä ei mainittu, ja se ei ollut Scatha.
 
Selvä homma. Hyvä, että tarkistit. Mutta siinä oli ilmeisesti nyt sitten se viidekin lohikäärme. Eli niiden jotka tiedetään on nyt ainakin sitten Glaurung, Ancalagon musta, Smaug, Scatha ja Dain I:n turma. :)
 
Veden Valvoja ei ollut lohikäärme,vaan kraken.
Lisää tietoa löytyy kirjasta Tolkienin maailma kirjoittanut David Day(Erittäin hyödyllinen teos).Sieltä löysin tuonkin tiedon.
Sieltä löytyy taustatietoa Keski-Maasta.
Useimmissa hyvin varustetuissa kirjastoissa.
 
Anteeksi Elanor, mutta minä en vain voi hymyilemättä lukea tekstiäsi :) , anna anteeksi...
David Day veti krakenin tyhjästä, Tolkien ei ole koskaan sanonut Veden Valvojan olevan Kraken. Kraken on muinainen legenda merihirviöstä, joka asuskeli Norjan rannikon lähettyvillä. Sillä ei ole tekemistä Tolkienin taruston kanssa. Toisaalta, en voi kyllä perustella kovin vahvasti väitettäni, että Veden Valvoja olisi lohikäärme. Jossain Homessa muistaakseni mainittiin sana Lingwilóke, joka tarkoittaa merilohikäärmettä, ja minä ajattelin, että Veden Valvoja voisi kenties olla tällainen.

Minä olen kyllä lukenut David Dayn tuotannon useaan otteeseen, ja löytänyt sieltä muitakin epämääräisyyksiä. Häneen ei kaikessa kannata uskoa. Esim kartat on jokseenkin epämääräiset, eräässä painoksessa oli sijoitettu Viherhaltiat Avariin, jne...
:)
Mitäs minä sanoinkaan tuolla...Herra David "Kraken" Day... :wink:
 
Eihän suinkaan smaug ollut viimeinen,
olihan niitä kylmiä käärmeitä
ja sitten oli matelevia.
 
*köhköh* Näin alkuun haluaisin muistutuksen siitä, mitä balrogit olivat..? Minen muista, luin Silman viime vuonna. ._.'

Jos lohikäärmeet olisivat muuttaneet Taka-Haradin taakse viettämään rauhallista elämää? :wink:

David "Kraken" Dayn teksteihin ei kannata paljon luottaa, hän laittelee vähän omiaan, ilmeisesti.
 
Icegorn sanoi:
Niin, siis Balrogit olivat maiareita kunnes Melkor muutti heidät pahoiksi.

Joksikin "tulen hengiksi":kin heitä minusta kutsuttiin... Mutta siis maiaria kuitenkin.
 
Ylös