LOTR-elokuvien musiikki

g-man sanoi:
...mutta mistä ne levyt voi saada entä minkä nimisiä ne on??

Mm. hyvin useasta nettilevykaupasta löytää perussoundtrackit pistämällä hakuun "lord of the rings soundtrack". Levyt ovat elokuvien nimillä, eli Fellowshiop of the ring (Sormuksen ritarit), Two Towers (Kaksi tornia) ja Return of the king (Kuninkaan paluu). Levykaupoista voi myös yrittää onneaan, varsinkin divareissa kannattaa ehdottomasti kysyä myyjiltä jos ei omaan silmään satu.

Olen aina rakastanut lotrien musiikkeja, ja luulen, että tulen aina rakastamaankin. Toistaiseksi en ole saanut niitä vielä aikaiseksi hankkia cd:lle, ja youtube yms ovatkin olleet ahkerassa käytössä, samoin dvd:eiden lopputekstiosuudet :grin:

En kyllä oikein tiennyt, mihin tämä kysymys olisi kannattanut tunkea, tungen sen siis tänne:
Mistä olisi fiksuinta hankkia jokaisen kolmen elokuvan Complete Recordings -levyt? Nettikaupat vaikuttavat hiljaisilta, ja olen löytänyt yhdestä ulkomaalaisesta kaupasta Sormuksen ritarit ja Kahden tornin - ja ulkomailta on tunnetusti kiva tilailla, postikuluja ei varmaan tule ja toimitusaika on lyhyt - mutta Kuninkaan paluusta ei ole hajuakaan. Paikalliset kaupatkin vaikuttavat suhteellisen hiljaisilta, eikä minulla ole varaa saati aikaa matkustella minnekään muutaman levyn takia...
 
Tykkään kyllä tosi paljon. Ihanaa kuunneltavaa. ^_^
Tässä koneella on pari biisiä joita kuuntelen mutta levyjä en omista. Voisi kyllä hankkia, mutta toisaalta mun ei tule nykyään kuunneltua levyjä laisinkaan.
 
Minäkin pidän niistä todella paljon. En omista levyjä, mutta minulla on kuitenkin sormuksen ritareitten ja kahden tornin soundtrackit mp3:sellani.
Niin ja levyjen osto on ollut kauan suunnitelmissa. :)
 
200. viesti!

Minä rakastan niitä. Lainasin soundtrackit kirjastosta ja kopioin koneelle. Nyt kuuntelen ahkeraan. Iiiihanaa päästä sinne sinfoniaan vappuna!

Into the west on myös niin ihana. Se on suosikkislovarini. Ja osaan sen ulkoa. En millään osannut äänestä sanoa, onko laulaja mies vai nainen, mutta sepäs ei olekaan olennaista. Sanat ovat niin kauniit.

Kolmosessa muistaakseni biisi nimeltä The Stewart of Gondor on erottunut edukseen -> on se niin surullisen kuuloinen se Pippinin laulu. Onko siinä muuten joku toinen ääni oikeasti laulamassa vai laulaa luikauttiko näyttelijä sen ihan itse?
 
Aargghh!!!
Minulla ei ole kolmosen soundtrackeja, koska ne ovat vain jotenkin kadonneet kirjaston valikoimasta. Pahus. :(
Minä pidän eniten kappaleista Ring goes South, the brake of fellowship (en ole varma oliko se noin) ja tietenkin Congernin hobbits (tuonkin saatoin kirjoittaa väärin). :)
 
Billy ehdottomasti esittää "the Edge of Night"in itse - muistaakseni hän myös kirjoitti sen sävelmän. Billyn bändiin Beecaken voi tutustua täällä.
 
Juu, Billy sävelsi ja sanoitti kappaleen itse. Hän myös lauloi (jos oikein ymmärsin) sen ensin ilman musiikkia joka lisättiin laulun ympärille. Vai oliko näin?
 
Ei nyt sentään sanoittanut - sanathan ovat ainakin suurin piirtein suoraan ihan kirjasta, Sormuksen ritareista hobittien laulusta :)

Liedessä hehkuu tulen puna,
katon alla on vuode sijattuna;
toki vielä ei uupumus jalkoja paina,
joka nurkan takana kohtaamme aina
yhä uudet kivet ja uudet puut
joita ei ole nähneet ketkään muut.
Puu, kukka, ruoho ja lehti
jo jäädä ehti! Jo jäädä ehti!
Vedet, kukkulat taivaan alla,
ohi kiiruhtamalla! Ohi kiiruhtamalla!

Yhä nurkan takana jossain lie
jokin salainen portti tai uusi tie.
ja vaikka ne tänään jäävät taa,
voimme huomenna takaisin taivaltaa
ja kulkea piilopolkuja näin
aurinkoa ja kuuta päin.
Oratuomet, kuusamot, haavat
jo mennä saavat! Jo mennä saavat!
Kivet, hiekka, notkelma, suo,
hyvästelemme nuo! Hyvästelemme nuo!

Koti takana, maailma edessä on
ja polkuja määrä lukematon
läpi varjojen laitaan pimeän
kunnes näemme tähtien syttyvän.

Ja silloin maailma taakse jää,
kotiin, vuoteeseen matkamme ennättää.
Utu, hämärä, varjot syvät
pois hälventyvät! Pois hälventyvät!
Tuli, lamppu, liha ja leipä,
uni odota eipä! Uni odota eipä!

(Jouduin kopioimaan netistä kun ei ole tarua käsillä, toivottavasti tuossa ei ole virheitä..)
 
Aivan, laulu on kirjasta, mutta jollakin special edition-levyllä joku väitti Billyn säveltäneen itse kappaleen. Jos nyt oikein muistan. :)
Mutta minun muistiini ei kannata luottaa.
 
Sävellys ja sanoitus ovat kaksi eri asiaa. On totta että Billy "sävelsi" kappaleen melodian itse, mutta sanat on otettu itse kirjasta. Minusta varsin hyvä näin. :)
 
Hupsista keikkaa, sekoitin kaksi asiaa toisiinsa, anteeksi. Ihmiset puhuvat asiasta ja minä toisesta!! :D *nolona* :hups:
 
Minusta kaunein biisi leffoissa on Arwen's song / Parannuksen puutarha. Se, mikä soi Kuninkaan paluun pidennetyssä versiossa, Minas Tirithin taistelun jälkeen.
Tosi kaunis biisi, enkä olisi millään arvannut sitä Liv Tylerin laulamaksi.
 
Juu, no siitä on aikaa kun katsoin tuon. Hieno kappale joka tapauksessa.
 
Jaamar sanoi:
Hän myös lauloi (jos oikein ymmärsin) sen ensin ilman musiikkia joka lisättiin laulun ympärille. Vai oliko näin?

Kyllä, koska kuvausvaiheessa ei elokuvan musiikin sävellys ollut vielä alussakaan. Sinänsä mielenkiintoista, että siitä huolimatta Billyn melodia on kovin sopusointuisa muun musiikin kanssa. Joko se on ihan sattumaa, tai sitten Shoren sen ympärille säveltämä musiikki vain luo sellaisen vaikutelman.

Ja jos taas miettii kuinka hyvin Billyn sävelmä sopii yhteen muiden hobittisävelten kanssa: eipä yhtäläisyyksiä juuri löydy. Tunnelman toisaalta kuuluukin olla tuossa erilainen.

Kuka muuten on säveltänyt hobittien juomalaulut? (FotRin pidennetyssä versiossa ja ??RotKin alussa)
 
Elbereth sanoi:
Minusta kaunein biisi leffoissa on Arwen's song / Parannuksen puutarha. Se, mikä soi Kuninkaan paluun pidennetyssä versiossa, Minas Tirithin taistelun jälkeen.
Tosi kaunis biisi, enkä olisi millään arvannut sitä Liv Tylerin laulamaksi.

Kylmät väreet tulee joka kerta.

"With a sigh you turn away
With a deepening heart
No more words to say
You will find that the world
Has changed forever

And the trees are now turning
From green to gold
And the sun is now fading
I wish I could hold you closer"
 
Enya - May It Be on ihana. En oo kyllä varma, että missä kohtaa se soi niissä elokuvissa, jossain niistä ja jossakin kohtaa. ^^'
 
ElenGirl sanoi:
Enya - May It Be on ihana. En oo kyllä varma, että missä kohtaa se soi niissä elokuvissa, jossain niistä ja jossakin kohtaa. ^^'

Eikös tää soi FotR:n lopputeksteissä? Näin mie muistaisin..
 
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=r-tjJDFfjQw[/youtube]

Olen katsonut leffat vain pari kertaa, enkä muistanut tällaista musikaalista kohtausta. Musiikki ei jotenkin tunnu olevan samalla linjalla muiden biisien kanssa. Minulla ei tosin juuri ole nuottikorvaa, joten arvostelukykyni saattaa vain pettää.
 
Joo ei kyllä ainakaan elokuvassa ole tuota Pagban löytämää kappaletta. Koitin vähän googletella, ja löysin tällaisen: http://www.youtube.com/watch?v=Ipvi1DhemhM että lieneekö ollut piirros-Kuninkaan paluussa joskus tällainen örkkilaulu? Samalla googletuksella löytyi Tolkiengatewayn artikkeli, joka kertoisi asian olevan näin.
 
Ylös