LOTR-elokuvien musiikki

Nuotteja saa muistaakseni ainakin F-musiikki -liikkeestä (itse ostin Hesasta). Pirun kalliita nuo nuottivihot. Yikes, ja se Forth Eorlingas on tylsä kappale Saattueen teema-kohtaan asti. Eowynin teema ja King of the Golden Hall ovat minun ehdottomat suosikkini. :grin:
 
LotR-musiikki on jotain niin ihanaa. :heart:
Minä hurahdin musiikkiin aika myöhään; vasta vähän ennen Kuninkaan Paluun ensi-iltaa. Olin polttanut kaverilta TTT:n, ja kun olin sen kuunnellut, se oli sitten menoa.. :) Nyt minulla on kaikki kovassa kulutuksessa. Kerran äiti tuli huoneeseeni ja olin juuri kuuntelemassa FotR:ia. Se oli ihan yllättynyt kun kuuntelin klassista musiikkia. :grin: Niimpä.
 
Aredhel sanoi:
Freja, mistä sie niitä nuotteja? :p

Itse sain nuo omat nuottini viime syksynä lahjaksi kun täytin vuosia. En osaa yhtään arvella, että mistä ne on ostettu. Hintaakaan en tiedä, ehkä yli 20 e/kpl.

FotRin kansi:
http://g.sheetmusicplus.com/Look-Inside/covers/WB-0659B.jpg

Tässä on tämän TTT:n nuottikirjan kansi:
http://g.sheetmusicplus.com/Look-Inside/covers/WB-0726B.jpg

Ja tämä on RotKin:
http://g.sheetmusicplus.com/Look-Inside/covers/WB-PFM0408.jpg

Tuossa RotKin nuoteissa muistaakseni seitsemän eri kappaletta ja sovitukset(esim. Twilight and Shadow kuulostaa todella kivalta pianolla soitettuna). Siinähän lukeekin piano/vocal/chords.

Tämmöiset nuotit ainakin minulla :)
 
Pitää kattoa kirjastosta noita. Aika kalliita, mutta jos jostain Oulusta löytää niin ehkäpä ostan. [ohvia]pitääkin ottaa paljon rahaa mukaan sinne Oulunreissulle, kun aion ostaa ainakin kaks NW:n levyä, futiskengät ja nyt niitä nuottejakin. eikä ruoka ole ilmaista... :roll: [/ohvia]
 
LOTR-elokuvien musiikki... no, parempaakin on kuultu, mutta ei homma sentään aivan penkin alle mennyt. Paha pohjanoteeraus oli laittaa Pippinin laulu soimaan taustalle Faramirin johtaessa hyökkäystä Osgiliathiin; siihen olisi kaivannut jotakin paljon dramaattisempaa, jotakin sellaista kuin 2. näytöksen alkusoitto Richard Wagnerin oopperasta Valkyyria. Ei, en puhu nyt kuuluisasta Valkyyrioiden ratsastuksesta. Tämä nimenomainen kappale soi, kun sodanjumala Wotan ja valkyyria Brünnhilde valmistautuvat taisteluun, ja patarumpujen jyrinä tuo mieleen taisteluun laukkaavat hevoset. Olisi sopinut mainiosti myös Pelennorin kenttien taisteluun rohirrimin hyökätessä.

Toinen emämunaus oli Kuninkaan Paluun loppumusiikki. Joku naikkonen kiljuu jotakin äänellä, joka muistuttaa lähinnä perskarvaa; yhtä ohut ja epäpuhdas. Laulun olisi voinut korvata Händelin Messias-oratorion loppukohtauksen tyylisellä mahtavalla kuorolla, tai sen olisi voinut jättää kokonaan pois ja turvautua orkesterin voimaan. Musiikki olisi voinut muistuttaa vaikkapa Wagnerin Lohengrinin alkusoittoa; kristallimaisen kaunis ja hauraan oloinen sävelkudelma, joka kuitenkin voimistuu ja voimistuu, kunnes huippukohdassa vasket syttyvät soimaan mahtavalla pauhulla, minkä jälkeen musiikki hiljenee jälleen ja haipuu lopulta pois. Sopivaa Kuninkaan paluun haikeaan loppuun.

Trilogian musiikin parasta antia oli kuitenkin mielestäni Sormuksen Ritarien teema. Mutta jos minulta kysytään, John Williams ja Star Wars hakkaavat kyllä Howard Shoren.

Mutta entäpä säveltäjä, jonka kehittämään leitmotif-tekniikkaan ja täysromanttiseen orkesteriin perustuu niin LOTR:n, Star Trekin kuin Star Warsinkin musiikki? Aivan, Richard Wagner. Jos pidätte Sormusten Herran tai Tähtien Sodan musiikista, Wagneriin kannattaa todella tutustua. Saatatte yllättyä siitä, kuinka suuresti myöhemmät säveltäjät ovat Wagnerilta vaikutteita imeneet.
 
LOTR-musiikki on mielestäni parasta musiikkia mitä voi olla, koska kun olen LOTR-friikki, ja minulla ei ole aikaa katsoa elokuvia joka päivä, niin sitten minä kuuntelen soundtrackeja ja katson elokuvia ikäänkuin mielessäni. Heh... :wtf: Eikä parempaa säveltäjää olisi varmanakaan löytynyt...

Mielestäni Kuninkaan Paluu soundtrack on parhain, kaikki laulut ovat hyviä, mutta yhdestä en pidä, ja se on Cirith Ungol...se on vähän liian tylsä.. :yuck:

FOTR:ista parhaimmat kappaleet ovat mielestäni Concerning Hobbits (koska se on niin iloinen), The Treason of Isengard, The Black Rider, A Knife in the Dark, Many Meetings, Flight of the Ford, The Bridge of Khazad Dum, Lothlorien ja May it be. Mutta rehellisesti sanottuna, mielestäni FOTRin soundtrack on trilogian huonoin..

TTT:stä parhaimmat kappaleet ovat: The Uruk-Hai, The King of the Golden Hall, Evenstar, The White Rider, The Leave Taking, Helms Deep, Breath of Life, The Hornburg, Forth Eorlingas..

ROTK:ista parhaimmat ovat mielestäni: A Storm is coming, Hope and memory, Minas Tirith, The White Tree, The Ride of the Rohirrim, Twilight and Shadow, Shelob's Lair, Ash and Smoke, The Black Gate opens, The End of all things, The Grey Havens ja Into The West. Mutta ylivoimaisesti noista kaikista parhaat ovat Ash and Smoke, Minas Tirith ja The White Tree.

Ai niin muutes, minäkin olin tänään ukkini hautajaisissa...harmi kun ei älytty soittaa niin ihanaa laulua kuin Into the West, olisi sopinnut sinne, mutta olisin varmaan alkanut pillittämään, niinkuin meinasin tänäänkin. :roll:


Ja muutes, sattuisiko kukaan tietämään, että mistä löytäisi sen ROTK:in pidennetyssä versiossa kuultavan Liv Tylerin laulaman laulun?
 
Culgrodiel sanoi:
Eli mitä mieltä olette Taru Sormusten Herrasta -elokuvien musiikista yleensä? Miksi pidätte? Miksi ette? Tiedättekö säveltäjän, joka olisi ollut paljon parempi?

Itseltäni löytyy hyllystä kaikki nämä kolme levyä ja todella tyytyväinen olen ollut. No niin, kertokaapa te sitten mielipiteitänne. :)

Se on ihan törkeen hyvä ne taru sormusten herrasta soundtrackit! itellä on koneel vaa kaks kappalet ja vaa ykkösen levy.

U-K Edit: CapsLock pois päältä kun kirjoitetaan. Isolla kirjoitettu teksti tulkitaan huutamiseksi ja huutaminen on epäkohteliasta. Varsinkin jos huutaa suoraan kaverin korvaan. Mitä jos menee kuulo?
 
Hyviähän nuo ovat, kaikki löytyy. Ja se rohanin -teema on N-i-i-n paras! Annie Lennoxin Into the West on ihan mukiin menevä (paitsi silloin kun isosiskoni laulaa sitä :wink: ).Uruk-hai ja conserning hobbits ovat sitten niitä parhaita White treen ja Riders of Rohanin kanssa. Steward of Gondorissa kun on se "Pippinin" laulu osuus, niin siitä voin sanoa että se on ihan P-a-r-a-s!
 
Itse omistan vain tällä hetkellä Kuninkaan Paluun soundtrackin. Muut ovat vielä ostoslistalla, kunhan löytyisi jostain vielä.

Kuninkaan Paluun Soundtrackin suosikkibiisejäni ovat The Fields of the Pelennor, Andüril, The Return of the King ja The Ride of the Rohirrim.

Howard Shore on erinomainen säveltäjä ja en pystyisi kuvittelemaan ketään muuta säveltäjää joka olisi hoitanut homman paremmin kuin Shore. Hyvät sävellykset teki elokuviin.
 
No en minäkään olisi pystynyt kuvittelemaan ketään parempaa säveltäjää noille. Ainoa kuka olisi voinut olla säveltäjänä niin John Williams mutta kyllähän tuo Howard Shore on paaaaljon parempi.
 
Jerry Goldsmith olisi myös ollut varteenotettava säveltäjä. Mies taisi tosin kuolla alkuvuodesta. Goldsmith on tehnyt musiikin mm. useimpiin Star Trek -elokuviin.

Ilmeisesti P. Jackson halusi vain vetää niin paljon kotiin päin kuin suinkin mahdollista.
 
Tiiättekö mistä sen kuninkaan paluun pidennetyssä olevan laulun sais? Tai mikä sen nimi on? "Huokaisten käännyt pois ja raskain sydämin et mitään sanoa vois..." Ihana laulu..<3 :D
 
Kappaleen nimi taitaa olla ihan vain "Arwen's Song", tiedä sitten kuinka virallisesti. Mutta vielä epävirallisemmin: linkki mp3-versioon löytyy (ainakin toistaiseksi) jopa täältä Käärmeestä, kun vain jaksaa etsiä. Moinen epämääräisyys siksi, että täällähän ei nettipiratismia tueta, vaikka ei biisiä taidakaan virallisesti saada mistään, muuten kuin rippaamalla se omalta DVD:ltään. ;)
 
Sillanrakentaja sanoi:
Kappaleen nimi taitaa olla ihan vain "Arwen's Song", tiedä sitten kuinka virallisesti. Mutta vielä epävirallisemmin: linkki mp3-versioon löytyy (ainakin toistaiseksi) jopa täältä Käärmeestä, kun vain jaksaa etsiä. Moinen epämääräisyys siksi, että täällähän ei nettipiratismia tueta, vaikka ei biisiä taidakaan virallisesti saada mistään, muuten kuin rippaamalla se omalta DVD:ltään. ;)

Kiitos kiitos. Yritämpä kaivaa sen jostain :)
 
Mielenkiintoinen uutinen koskien Howard Shoren ja Peter Jacksonin yhteistyötä, se on nimittäin nyt päättynyt King Kongin osalta ja Jackson on elokuvan viime metreillä korvannut Shoren James Newton Howardilla. Tässä lehdistötiedote:

"I have greatly enjoyed my collaborations with Howard Shore, whose musical themes made immeasurable contributions to 'The Lord of the Rings' trilogy. During the last few weeks, Howard and I came to realize that we had differing creative aspirations for the score of 'King Kong.' Rather than waste time arguing with a friend and trying to unify our points of view, we decided amicably to let another composer score the film. I'm looking forward to working with James Newton Howard, a composer whose work I've long admired, and I thank Howard Shore, whose talent is surpassed only by his graciousness."
 
minäkin pidän tästä musiikista! ehkä innostuin lotr:iin sen elokuvan musiikin ansiosta eniten(en tiennyt ennen mitään taru sormusten herrasta tai edes tolkienista) sihen on "sullottu" se rautapihan ja barad.durin yhteinen voima ja hobittien ilo ja rakkaus. :)
 
Where is Gandalf?

Mahdanko minä olla viimeinen joka löytää Erwin Beekveldin muhkean LoTR-remixin They're Taking the Hobbits to Isengard? Vaan eipä kukaan ole Kärmexessä siitä sanaa halaissut.

Katsokaa ja kuunnelkaa! Eikö tässä olekin tavoitettu jotakin olennaista, herkkää ja mitä vielä sekä elokuvan että Tolkienin legendariumin hengestä? Whaddiddyasay? Siis: minusta tämä on vuoden paras musavideo. Taidankin julistaa sen vielä vuoden parhaat -palstalla.
 
Tämä joulu kun tulee, niin liikkeet menevät kiinni ja kaikki miettivät vain kauhuissaan tuleeko se lopulta tavoitehakuisten suomalaisketjujen tilauslistoille vai ei.

:roll:

Rahtikuluineenkaan ei tosin taitaisi olla mikään kovin suuri suomalaisen hintatason ylitys tilata se Amazonista. We shall see... o yes, we shall see.
 
Ylös