LOTR-elokuvien musiikki

Culgrodiel

Hobitti
Eli mitä mieltä olette Taru Sormusten Herrasta -elokuvien musiikista yleensä? Miksi pidätte? Miksi ette? Tiedättekö säveltäjän, joka olisi ollut paljon parempi?

Itseltäni löytyy hyllystä kaikki nämä kolme levyä ja todella tyytyväinen olen ollut. No niin, kertokaapa te sitten mielipiteitänne. :)
 
Minäkin omistan molemmat LOTR-leffojen soundtrackit!
Ja pidän siitä musiikista erittäin paljon... Kun laittaa jommankumman levyn mankkaan ja ottaa kynän ja paperin nokkansa eteen niin jo alkaa, ainakin itselläni, kynä sauhuta! Ja muutenkin suurinosa levyjen biiseistä ovat jotenkin rauhoittavia!
 
Minä myös! Siitä tulee hyvä tunnelma, välillä kyllä hieman karmivakin, mutta pääosin se on sellaista ihanan rauhallista ja rentouttavaa musiikkia, jota kuuntelen mielelläni illalla. Molemmat soundtrackit omistan, mutta vanhempaa olen kuunnellut paljon enemmän ja ne kappaleet ovat tutumpia, kyllähän uudempikin on erittäin hyvä, mutta en ole sitä vielä niin kauan omistanut, että se olisi yhtä tutuksi tullut. :wink:
 
Musiikki on mahtavaa. Omistan kummatkin soundit, enkä ole lähelläkään kyllästymistä. Musiikki sopii kirjaan ja elokuvaan hyvin, ja siitä tulee oikeanlainen fiilis.
No, minäpä esitän kiperän kysymyksen: Kumpi soundi on parempi : FotR vai TTT?? Erittäin kiper'ä kysymys, jopa itselleni. Musiikki on kummallakin levyllä aika erilaista, joten joutuu (minä joudun) miettimään, kummasta tavasta pitää enemmän.
FotRilla on hobittimeininkiä ja TTTllä enemmän karun luonnon soundia.

Jos on aivan pakko valita, niin valitsisin TTTn. En osaa perustella kunnolla... Osaako kukaan? :?:
 
Minulla on molemmat levyt. Howard Shoren musiikki on todellakin upeaa. En osaa yhtään sanoa, kumpi levy olisi parempi. Mielestäni niitä ei käy vertaileminen. Molemmissa on oma viehätyksensä. Molemmilla levyillä on varsinaista fiilistelymusiikkia. Jännä juttu, miten sitä tulee käydyksi elokuvaa ja/tai kirjaa mielessään läpi musiikkia kyseisiltä levyiltä kuunnellessaan.

En ole lainkaan lähellä kyllästymistä. Tuskin tulen niin koskaan tekemään. Ainakaan sellaisessa mittakaavassa, että ne jäisivät hyllyn koristeeksi.
 
oi. Pidän hirvittävästi. Omistan molemmat soundtrackit ja aikeenani onkin kirjoittaa muutama biisi nuotille. Musiikissa on tietynlainen fiilis ja se on mainiosti sovitettua. Pidän paljon.
 
Vaikken klassisesta musiikista pidäkään, piti molemmat soundtrackit tietenkin ostaa. Onhan noissa hetkensä, tunnelma on ihan hyvä vaikkakaan en ihan kaikista kappaleista pidä. Pienemmällä kokoonpanolla, tai siis sen kuuloiset, soitetut kappaleet ovat parempia kuin sellaiset missä koko sinfoniaorkesterin joka soitin soittaa fortissimoa. Tästä hyvä esimerkki on Concerning Hobbits, jota pidänkin ehkä parhaana kappaleena kaikista noista.
 
Minä tykkään kummankin leffan musiikista kuin hullu puurosta. Se on sellaista rauhoittavaa ja mieltä tasaavaa inspiraatiomusaa, johon ei vaan voi kyllästyä. Erityisesti rakastan sitä TT:n Rohan-teemaa. Se on niin uskomattoman kaunista musiikkia, että saan aina kylmiä väreitä sitä kuunellessani, ja-ah-niin-sopivaa juuri Rohanin ratsatajille.
 
Anne-Marien sanoihin ei ole paljon lisäämistä.. Juuri sen Rohan-themen takia minä itse asiassa ostinkin tuon TTT:n soundtrackin.. Se nääs oli ainoa kappale, joka jäi elokuvaa katsoessa mieleen.. Mutta koko soundtrack osoittautui hyväksi ostokseksi (juuri niinkuin aiempikin FotR:in samanlainen). Nykyään niiden kuunteleminen on jäänyt hieman (oikeastaan todella paljon) vähemmälle, kuin ennen. Käytän niitä lähinnä nykyään inspirointitarkoituksiin..
Mutta en voi muuta sanoa, kuin että hirmuisesti pidän kummastakin.. :)
 
Kun sitä musiikkia kuuntelee ni mulla tulee ainaki kylmät väreet
selkään..Se saattueen teema ekassa soundtrackissa on mahtava!! ja TTT:ssä Evenstar laulu on niin ihana ja se Rohanin
tunnus..Kaikkesta eniten kauhua herättää Nazgûl teema.. :shock: Ehdottomasto parasta elokuvamusiikkia mitä
olen kuullut! mutta en kyllä pysty valitsemaan kumpi levy on
parempi..ekassa on ehkä hieman fantasia tyylistä musiikkia
kuin toisessa mutta TTT:n teemahan onkin hieman realistisempi.. :)
 
Pidän hyvin paljon! :) Itseasiassa rakastan LoTR:n musiikkeja. En ennen pitänyt ollenkaan klassisesta, mutta mieleni on hyvin vahvasti muuttunut asian suhteen.
Minulla on vain Kahden Tornin soundtrack ja haluaisin kovasti Sormuksen Ritareidenkin soundtrackin. Ehdottomia suosikkikappaleitani ovat The King of the Golden Hall, The Riders of Rohan ja Helm`s Deep Minua erityisesti viehättää TT:n musiikissa se tietty kohta joka toistuu lähes jokaisessa kappaleessa ja elokuvassa useita kertoja. Tiedätte varmaan mitä tarkoitan? tietääkö kukaan? :D Se kohta saa ihokarvani pystyyn, ei kauhusta vaan mielihyvästä. :)
Lopullinen mielipiteeni on siis että LoTR:n musiikki on hyvin kaunista ja jaksaisin kuunnella sitä miten pitkään vain. I just Love it! :D

Edit//: palatakseni vielä FoTR:n musiikkiin niin suosikkini on tietty Concerning Hobbits, minulle omistettu biisi tuolla eräässä topikissa. :wink: Voiko kauniimpaa olla? Minä vain rakastan sitä! Ja ehkä siksikin koska rakastan tunnetusti Hobittilaa ja Kontua joten..Minusta on ihanaa kun rakastamalleni paikalle on tehty niin ihana musiikki. Tuntuu kuin tulisin kotiin kun kuulen sen. Joskus kun tulen Kontuun laitan kyseisen biisin soimaan, ja saan kotiinpaluu fiilingin. Tyhmää? Ei minusta. :wink:
 
Aivan,ei ollenkaan tyhmää mielestäni! :) on mullaki omia
"rituaaleja" ton musiikin suhteen..esim: Kun kuuntelen
The Treason of Isengard biisiä,lausun haltiakielen sanoja
"I amar prestar aen.." niin ku Galadriel elokuvassa..
ehkä saattaa kiinnostaa kummalta..mutta.. :roll:
 
Päätin tulla hieman vielä jatkamaan omalta osaltani. Hieman kappaleanalyysiä (tai jotain sinnepäin) molemmilta levyiltä.

Kontuhan on paikka, jota ei muun maailman huolet ja murheet juurikaan kosketa. Näinhän me olemme saaneet lukea, vai mitä? Conserning Hobbits on saanut vangituksi mielestäni todella hyvin juuri Konnun iloisuuden ja rauhallisuuden. Mieli lepää sitä kappaletta kuunnellessa ja se saa minut hymyilemään.

Sitten mennään Nazgûlien teemaan. Varsin kylmiä ja hyytäviä ovat nämä sävelet mielestäni. Jäätävyyttä lisää Sormuksen teema, joka kuuluu samassa yhteydessä Sormusvarjojen kanssa. Olen joka kerta alkanut palella sen kuullessani. Sattui kerran - tai on sattunut jo muutaman kerran - kun olen tarpeeksi väsynyt, juuri se Sormuksen teema (ja Nazgûl-teema mordorinkielisine kuoroineen) on alkanut soida päässäni. Sanoisin, että aika karmivaa. Se mokoma rallatus kun ei ole sitten tahtonut lähteä pois päästäni. :shock:

Ei oikeastaan sitten FotR:stä sen enempää. Mitäs minä sitten Kahdesta Tornista tai siis sen musiikista olinkaan ajatellut laittaa - ai niin

Lempikappaleitani on muutamia. Heti alkuun on pakko mainita Foundation of Stone. Se on jotain niin upeaa, että sanat ei riitä kertomaan.
Rohanin teema (siis Riders of Rohan) on aivan oma lukunsa. Se on kaunis, ja sen kauniimmalta se kuulostaa, mitä useammin levyä kuuntelee. Sen teeman kauneus saa vedet silmiin. Helm's Deep kokonaisuudessaan on suosikkini. Kyseisen kappaleen loppuosa saa minut suoristamaan ryhtini, hyvä kun en asennossa seiso. Kyllä te tiedätte, mistä (elokuvan kohdasta) minä puhun.

Yksi pieni havainto vielä Uruk-haista. Oletteko koskaan tulleet ajatelleeksi, minkä väriseltä tuo ko. teema kuulostaa? Sehän on päivänselvää, ainakin minusta. Se nimittäin kuulostaa ruskealta.
 
Ehkä Conserning Hobbits on nin ihana siitä syystä, että se on niin *kepeä*. Juuri sellaista hobittimaista huoletonta menoa...

Itselleni tulee ainakin aina kun kuulen Nazgul-musiikkia kylmä. Aina.
Rohan-teema on niin ihana ja minusta se kuulostaa niin surulliselta silloin, kun pelkkä viulu (tai viululta se kuulostaa) soittaa sen kohdan.
Se musiikki todella saa tunteet liikkeelle...
 
Musiikki sopii täydellisesti elokuvaan.. Minulla on Fotrin soundtrack ja se on aivan mahtava! :heart: Tykkään kuunnella sitä myös illalla, juuri ennen nukahtamista... Silloin musiikkiin todella keskittyy.. Kuuntelin yhtenä iltana koko levyn (saatatte pitää minua lievästi outona) samalla kun yritin nukahtaa, ja kun olin kuuntelemassa The Breaking of the fellowship biisiä, huomasin että poskelleni valui kyyneliä, se oli hassua.. Musiikki herättää välillä todella vahvoja tuntemuksia.. :) Concerning Hobbits on ihana :heart:
 
LegolasFan: ainahan sä voit yrittää ettii kirjastosta ja yrittää epärehellisin keinoin polttaa sitä, mutta jos ei oo polttavaa lähellä niin sekin jää...

Mitä mieltä ihmiset on TTTn soundin *The Evenstar* -biisistä? Ainoastaan Culgrodiel on kommentoinut sitä täällä. Itse pidän sitä aivan ihanana biisinä.

(enkä huuda sitä mitä yleensä huudan, kun kysyn jotain)
 
Nefalphiel sanoi:
LegolasFan: ainahan sä voit yrittää ettii kirjastosta ja yrittää epärehellisin keinoin polttaa sitä, mutta jos ei oo polttavaa lähellä niin sekin jää...
Tai sitten on tietenkin olemassa myös sellainen vaihtoehto, että voi mennä kauppaan ja ostaa kyseisen levyn ihan rehellisin keinoin. :roll:
 
Laurana: Aioin juuri suositella samaa.

Sanonpa tässä by the by, että trilogian soundtrackit ovat oivaa taustamusiikkia kynä&paperi roolipelien taustalle, kunhan soittaa tarpeeksi hiljaa.
 
Täytyy myöntää, että yhdessä vaiheessa talvella en juuri mitään muuta musiikkia kuunnellutkaan kuin FotR:n ja TTT:n soundtrackejä, mutta nyt oli taukoa pari kuukautta kunnes eilen kuuntelin jälleen.

Oli aika hauskaa periaatteessa kuunnella autossa juhannuksen paluuruuhkan seassa. Varsinkin kun laitoin soittimeen ääntä aika reippaasti ja hain molemmilta levyiltä ne ns. haltiakappaleet missä lauletaan korkealta ja kauniisti. :D

Mutta mahtavia levyjä on kyllä nuo soundtrackit, ainoa harmillinen takaisku niissä on ollut se, että osa biiseistä ei kuulu jos on liian hiljaisella stereot ja jos lisäät voimakkuutta, seuraava biisi saattaa ollakin sitten jo liian lujalla. Tämä siis haittaa kovasti näin hienon musiikin pariin nukahtamista kun saa olla stereoita säätämässä kokoajan.
 
Ylös