LOTR-musikaali

Nerwende

Kontulainen
LOTR-musikaalin nettisivut avattu

Kauan kohutun Sormusten Herra-musikaalin nettisivut on avattu:
http://lotr.com/
"Musikaali" tosin lienee hiukan väärä termi, sillä ohjaajan kommenteista päätellen esitys sisältää yhtä lailla laulua, näyttelemistä kuin puhettakin. Meitä suomalaisia kiinnostanee erituisesti musiikin "Värttinä-pohjaisuus".
Ohjaajan haastattelu.
 
Puhetta ei löydy aina, mutta ei puheellisuuskaan musikaaleissa mikään uusi juttu ole. :wink: Odotan tätä mielenkiinnolla. Joku vihdoinkin edes yrittää ydistää kaksi suosikkielementtiäni: TSH:n ja musikaalit.
 
Tosin TSH:han on jo itsessään melkein musikaali, onhan kirjassakin lauluja kaikkialla, mistä tilaa löytyy vähänkin. :)
 
Ruusa Gamgi sanoi:
Vähän offina, mutta eikö musikaaleissa yleensäkin ole niin laulua, näyttelemistä kuin puhettakin? :grin:

"A hybrid of text, physical theatre, music and spectacle" taisi olla se mitä ohjaaja itse sanoi, sen lisäksi että toteaa "I definitely wouldn't describe it as a musical." Kuulostaa showlta isolla ässällä?
 
Onkohan mitään tietoa tekeekö noi jotain maailmankiertuetta vai pitääkö lähteä Kanadaan katsomaan?
 
Senhän piti alunperin aloittaa West Endillä. Varmaan ne sen Lontoossakin ohjelmistoon ottavat, jos Kanadassa on minkäänasteinen menestys. Muille maille ei varmaan kannata odottaa ihan heti.
 
Sais nyt ensin Shore tulla sen kiertueensa kanssa Suomeen ennenku mun creating the LOTR symphony-dvd kuluu puhki. :p

Mutta siis takaisin aiheeseen, TORn raportoi jokin aika sitten että
In the first week of sales toward the February 2006 Toronto world premiere of the musical The Lord of the Rings, theatregoers snapped up $7 million (Canadian) in tickets, a spokesperson for the Toronto producers confirmed. Tickets to the lavish stage musical went on sale May 15 - nine months before its premiere. Interest from U.S. theatregoers was reported as intense.
[/code]
 
LOTR-teatterin ensi-ilta lähestyy

globenadmail.comin artikkelissa
kerrotaan parin kuukauden päästä ensi-iltansa saavan kanadalaisen Lord of the Rings-teatteriesityksen (tai musikaalin, miten vain) ensimmäisestä yleisölle avoimesta harjoituksesta. Artikkelissa mainitaan myös Värttinän osuus esityksen musiikkiin ja suomen kielen merkitys Tolkienille.
 
Musikaali nähnyt ensi-iltansa


Taru Sormusten Herrasta -musikaalin
ensi-ilta oli eilen Torontossa Kanadassa. Tämän seurauksena musikaalin tekoon osallistunut Värttinä pääsi aamu-uutisiin asti ja YLE:n jutussa näytettiin myös kuvaa itse musikaalista. Visuaalisesti asiat näyttivät olevan hyvin kohdallaan. Musikaali on kustantanut 27 miljoonaa Kanadan dollaria, kattaen 70 näyttelijää.
 
[Huom. Tämä oli alun perin keskustelun avausviesti; yllä olevat vanhemmat viestit on liitetty mukaan entisestä uutishuoneesta (terveisin konnavahti Tik)]

Tästä aiheesta ei topiccia vielä löytynytkään, mutta aloitetaan keskustelu nyt ja otetaan vahinko takaisin. En hetkeäkään usko, että olisin ainoa kontulainen joka matkustelee Tolkien-aiheisten tapahtumien perässä ulkomaille, joten kaikki musikaalin nähneet voivat saman tien tunnustaa ja tulla ulos kaapista. :p

Ehkä porukka uskaltautuu puhumaan jos itse tunnustan ekana ja sanon, että pidin musikaalista. Vähän tietysti särähti korvaan se Bollywood-soundi ja yksi outo biisi (Moria) mutta muuten esitys oli ihan siedettävä. Värttinä oli tehnyt osan musiikista ja välillä luulin kuulleeni ripauksen tuttua tyyliä. Pomppivan Ponin majatalossa yltyi meininki ihan kunnon juhlinnaksi, joten ainakin tämä kohtaus oli uskollisempi kirjalle kuin leffaversio.

Roolihahmoista Gandalf ei oikein vakuuttanut (auktoriteetin puute), Rohanin väki loisti poissaolollaan ja haltiat käyttäytyivät oudosti, mutta eipä tuo tahtia haitannut kun vastapainona oli hyviäkin hahmoja. Parhaimpina Klonkku ja hobitit Frodo&Sam. Hobitit melkein varastivat koko shown laulamalla dueton joka oli paitsi hauska ja itseironinen, myös TSH:n hengen mukainen. Urheasta Samvaisista siinä kerrottiin ja pelottomasta Frodosta (tälle nauroi kyllä laulaja itsekin) ja elämää suuremmista tarinoista. Kertosäkeen loppu oli mielestäni aika hyvin sanottu: "Stories we tell will cast their spell now and for always."


Haa, täytyy kyllä mennä syksyllä Lontooseen vielä uudestaan. Sen lähemmäksi Suomea tuo musikaali ei tule, joten revitään produktiosta kaikki lysti irti kun vielä voidaan.
 
Että pitikin mennä sanomaan siitä juhlimisesta....

Huomasin vasta eilen, että LOTR-musikaalin kotisivuille on ilmestynyt pari uutta videopätkää, mukaanlukien se armoton biletys Pomppivan Ponin majatalossa. Videoita löytyy täältä ja hupinumero kulkee nimellä "The Cat & The Moon". Täytyy kyllä varoittaa ja sanoa, että porukalla menee tässä kohtauksessa aika lujaa. Varsinkin Merriä (puna-keltaraitainen liivi) katsellessa pistää jo miettimään, onko äijä eläytynyt rooliinsa liiankin hyvin ja syönyt sieniä. :lol:

Hobitti tosin ei ole ainoa joka on nauttinut miestä väkevämpää: laulun sanojen perusteella Kuu-ukko joi juuri itsensä pöydän alle. :beer:
 
Kävin viime viikolla katsomassa tuon musikaalin. Oli kyllä vaikuttava, erityisesti puvustuksen ja lavastuksen osalta, mutta itse tarina jäi kovin pinnalliseksi. Niin paljon hyvää jäi tarinasta pois.. Pidin kyllä kovasti musikaalista. :yay:

Tui sanoi:
Pomppivan Ponin majatalossa yltyi meininki ihan kunnon juhlinnaksi, joten ainakin tämä kohtaus oli uskollisempi kirjalle kuin leffaversio.

Se kohtaus oli kyllä todella villiä menoa.. istuin vielä niin edessä, että hukuin kokonaan siihen tunnelmaan.

Roolihahmoista Gandalf ei oikein vakuuttanut (auktoriteetin puute), Rohanin väki loisti poissaolollaan ja haltiat käyttäytyivät oudosti

Haltiat viittoilivat ihmeellisesti käsillään. Huitoivat ja sohivat. Ehkä jotkut pitivät siitä, mutta minua se häiritsi suuresti. Laura Michelle Kelly oli aivan lumoava Galadrielin roolissa. Se laulu.... aivan uskomattoman kaunista.

Klonkku oli aivan loistava. Näyttelijä vääntyi, kääntyi ja nytkähteli aivan mahdottomiin asentoihin. :o

Se että musikaali ulottui katsomoon saakka, teki koko elämyksestä enistä miellyttävämmän. Hobitit ja örkit pomppivat yleisön joukossa, katsomo oli osin lavasteiden peitossa ja kun Balrog ilmestyy tuulikoneet puhaltavat paperisilppua ja savua katsomoon.
Ennen esityksen alkua törmäsin sattumalta Pippiniin. Matkalla lämpiämöstä salin puolelle käytävällä käveli vastaan hobitti, joka luki kirjaa. Näyttelijä pysyi hyvin roolissaan, kun näytin hänelle badgeani, jossa lukee "True Hobbits never shave". :D

Nii, sitä piti vielä sanomani, että kannattaa ottaa vähän paremmat paikat kun menee katsomaan tuota. Itse olin niin edessä, etten nähnyt aivan kaikkea mitä lavan takaosassa tapahtui. Ja jos ostaa liput vasta paikan päältä, saattaa säästää useita kymmeniä euroja. Itse sain yli 60 punnan arvoiset liput puoleen hintaan. Tosin paikat voi olla vähän huonommat..

Tämä sivusto on aikas hyvä.
http://www.theatremonkey.com/DRURYLANEstalls.htm
 
Shetai sanoi:
Ja jos ostaa liput vasta paikan päältä, saattaa säästää useita kymmeniä euroja. Itse sain yli 60 punnan arvoiset liput puoleen hintaan. Tosin paikat voi olla vähän huonommat..

Argh, iskee ihan hirveä hinku lähteä Lontooseen teatteriin, muttei kyllä onnistu kuin syyslomalla aikaisintaan (aikataulut ja budjetit eivät vaan anna myöten). Lippuja siis sai vielä paikanpäältä, eli ei tarvinnut tilata etukäteen (toisin kuin pariin muuhun Lontoossa pyörivään esitykseen)? Saako udella mistä löysit liput puoleen hintaan?

Jos siis syyslomalla saisi aikaiseksi...
 
Ksu sanoi:
Saako udella mistä löysit liput puoleen hintaan?

Saapi, eihän se mikään salisuus ole. Halpoja lippuja saa melkein kaikkista teatterilippuja myyvistä kojuista Leicester Squaren ympäriltä.
Omani ostin aukion pohjoispuolelta, naisten vessoja vastapäätä sijaitsevasta paikasta.
 
Shetai sanoi:
Se että musikaali ulottui katsomoon saakka, teki koko elämyksestä entistä miellyttävämmän. Hobitit ja örkit pomppivat yleisön joukossa...

Örkkejä, hrrr.... Ettäs kehtaavatkin pelotella pahaa-aavistamattomia, esitykseen syventyneitä katsojia kesken näytöksen. Naisväki huusi ja kirkui ensimmäisellä parvella asti. :D

Nii, sitä piti vielä sanomani, että kannattaa ottaa vähän paremmat paikat kun menee katsomaan tuota. Itse olin niin edessä, etten nähnyt aivan kaikkea mitä lavan takaosassa tapahtui.

Muistatko vielä millä rivillä istuit? Ajattelin itse ostaa paikan permannolta (F 10) mutta arveluttaa vähän että onko tuokin vielä liian lähellä. Se lava kun muuttaa muotoaan ja nousee välillä aika ylöskin. Onneksi ei kukaan pudonnut alas sieltä, kyllä kävisi montussa kolina jos örkki tai vaikka entti tipahtaisi reunalta "jalkoineen" kaikkineen. :lol:
 
Tui sanoi:
Muistatko vielä millä rivillä istuit? Ajattelin itse ostaa paikan permannolta (F 10) mutta arveluttaa vähän että onko tuokin vielä liian lähellä. Se lava kun muuttaa muotoaan ja nousee välillä aika ylöskin. Onneksi ei kukaan pudonnut alas sieltä, kyllä kävisi montussa kolina jos örkki tai vaikka entti tipahtaisi reunalta "jalkoineen" kaikkineen. :lol:

Istuin rivillä B (kolmas lavasta) ja paikka 19.
Se lavan liikehdintä oli kyllä aika pelottavan näköistä välillä.. itse kauhistelin miten ihmeessä Gladriel pysyi pystyssä niillä ihme kengillään samalla kun lava nousi ja laski.
 
Kappas, sitkeä juoru osoittautui paikkansapitäväksi. LOTR-musikaalin soundtrack on näköjään jo ennakkomyynnissä.

Toivottavasti julkaisevat joskus myös videon, että saadaan nähdä parhaat palat uudestaan. Klonkku (Michael Therriault) oli melkoinen akrobaatti, teki pari sellaistakin temppua mihin elokuvissa nähty animaatio-Klonkku ei taipunut. :D

Hobiteista jäin eniten kaipaamaan Samia (Peter Howe). Todella hauska ja hyväntuulinen pieni hobitti. Tanssii myös hyvin, pieksee mennen tullen kaverinsa vaikka onkin itse porukan pienin ja pyörein.
 
Siis minähän en voi tähän aiheeseen sanoa mitään muuta kuin O___O !

Örkit oli ihan uskomattomia, ja se yleisön säikähtely vähintäänkin hupaisaa! Paikkoja etsiessäni ennen esityksen alkua törmäsin hobittiin [niin siis kirjaimellisesti törmäsin], ja se "oh sorry" vakuutti mut siitä, että olin osunut nimenomaan Pippiniin. Ja näinhän se oli. Näyttelijävalinnatkin olivat siis aivan loistavat.

Gandalf kyllä häiritsi minuakin, jotenkin tuntui, että Gandalf ja Saruman oli väärin päin o.O

Ja Klonkku<3

Ei muuta sanottavaa! :D
 
Minea, oliko musikaalissa varamiehiä sinä iltana kun kävit? Ihan vaan uteliaisuudesta kysyn. Olen itse nähnyt musikaalin kahdesti tänä syksynä ja molemmilla kerroilla puuttui useampikin nimiroolin esittäjä: haltioita, ihmisiä, hobitteja, velhoja. Hobittifani kun olen, minua häiritsi oikeastaan vain Konnun väen poissaolo, ensimmäisellä kerralla Sam (Peter Howe) ja seuraavaksi Merri (Richard Henders).

Koko musikaalin roolijako menee joskus aika iloisesti sekaisin. Moni varamies nimittäin paikkaa kahta eri roolia ja ilmestyy lavalle eri hahmossa eri iltoina riippuen siitä, kuka päänäyttelijöistä on poissa. Mitä useammin musikaalin käy katsomassa, sitä todennäköisemmin osuu myös omalle kohdalle esitys, jossa on paljon uusia naamoja ja/tai yllättäviä roolinvaihdoksia. "Jaahas, kukahan esittää ketä tänä iltana?" Minulle sattui sama varahobitti (Ben Evans) kaksi kertaa peräkkäin, ensin Samin roolissa ja myöhemmin Merrin. :lol:

Juu, ja olihan siellä vara-Haldir, vara-Kuningas, yksi vara-ihminen (muistaakseni Voivalvatti tai Bill Imarre) ja kaiken kukkuraksi vielä vara-Saruman. Lieneekö ollut Sarumanin kolmas varamies tai muu backup-äijä mutta vähän ihme viheltäjä kuitenkin. Aikaisemmin näkemäni "oikea" Saruman sen sijaan oli hyvä ja pärjäsi Gandalfille oikein mukavasti.
 
Ylös