Mäkiluoto (ja muut linnakesaaret)

Eipä ole tulut käytyä, kun ei Puolustusvoimien saarille pääse kuin sotilaallisten harjoitusten yhteydessä tai lintuharrastajana. Ensinmainituista ei virallisiin ole koskaan kutsu käynyt eivätkä oman koulutuksen mukaiset vapaaehtoiset harjoituksetkaan ole Mäkiluodon suunnalle sijoittuneet, ja lintujen elämän intensiivinen seuraaminen taas ei ole koskaan ollut minun juttuni.
 
On se luoto siellä edelleen kaikkine maanalaisine jännyyksineen, vaikka rakennukset onkin purettu pois. En minä sitä kasarmia jää kaipaamaan, mutta itse luodolle olisi kyllä kiva joskus päästä uudelleen.
 
Ei mitään muistikuvaa, olen kuitenkin ollut reservissä jo yli 19 vuotta. Muistan skappareista enää vain muutaman, varusmiehistä lähinnä ne, joiden kanssa olin läheisemmin tekemisissä tai joihin on tullut törmättyä palvelusajan jälkeenkin. Missä tehtävissä Ketolan veljekset olivat?
 
Olisikohan meidän meva-pursimiehemme sukunimi ollut Ketola? Ehkä oli, ehkä ei, en muista enää. Itsekin kyllä nimenomaan mevojen kanssa toimin, koska oma koulutusala on meritulenjohto ja merivalvonta, mutta en muista enää esimiehistä muuta kuin että varsinaisen mevaupseerin nimi taisi olla Pulliainen.
 
Ylös