Maailmanparannusprojekti

Tuo on muuten aika hämmentävä ilmiö. Pikkujuttujen muutaminen voi olla kovinkin vaikeaa, vaikka käytöksen muuttamisesta ei seuraisikaan lisää vaivaa vaan jopa rahansäästöä. Itse en ole onnekseni joutunut kouluttamaan perheenjäseniäni energiansäästön suhteen, koska isäni, joka sähkölaskut maksaa, on kovin nuuka, jos kyse ei ole harrastusvälineiden (moottoripyörä ja sen oheiskrääsä) ostamisesta. Äiti taas ei siedä vetoa, eli väliovet on suljettava. Jossakin vaiheessa yritin kovasti puhua kestävämmän ruokavalion puolesta. Siinä kuitenkin tuli mukavuuskynnys vastaan. Kyllä on kokolihapihvit saatava, kun niihen alkaa olla varaa kun asuntolaina on maksettu. Jostakin mystisestä syystä luomumaito on kuitenkin yhä liian kallista.

Tietty raja on kuitenkin siinä, kuinka paljon kehtaan vanhempieni elintavoista valittaa. Eivät nuo kuitenkaan ole mitään maan suurimpia luonnonvarojen tuhlaajia ja epäeettisiä kuluttajia ja toisaalta olen itse vanhempieni suurin ylimääräinen rahanmeno.

Esimerkin voima on kuitenkin ollut mahtava. Meillä syödään nykyään jotain papusoosia pari kertaa viikossa. Kun tarjoutuu ruoanlaittovuoroon voi salaa yrittää tehdä vanhemmistaan kasvissyöjäjäniksiä. Ja ostosvuoroon tarjoutumalla saattaa sitä luomumaitoakin saada kaappiin. Helpottunut perheenelättäjä joka on näin saanut ylimääräistä päiväuniaikaa ei edes todennäköisesti nyrpistele nenäänsä rahanmenolle.

Elättelen toiveita, että itse aikanani saan siirrettyä väliovien kiinnipitämisen jälkipolville.
 
Elämän mittaan olen tehnyt kaikenlaista.

Olen sitä mieltä, että yksi ihminen ei voi pelastaa koko maailmaa. Mutta yksi ihminen voi tehdä oman osansa auttaakseen muutaman ihmisen elämää omalla toiminnallaan, sitten joku toinen tekee saman ja joku kolmas, niin se menee.

Ei kannata lannistua siihen, että "en mä kuitenkaan voi koko maailmaa pelastaa". Ei ole tarkoituskaan.

Tällainen ajatus. :grin:
 
Parannetaan maailmaa ja koetetaan hankkia HoME:ille suomennokset?
 
Vehka sanoi:
Parannetaan maailmaa ja koetetaan hankkia HoME:ille suomennokset?
Kannatan.

Edullista maailmanparannusta: Ylen Hyvä -projektin kautta voi lahjoittaa 3 e / kk tekstiviestillä kuukausittain, Unicefilla taas on maailmanlapsilisä, 6 e / kk suoraveloituksena tililtä.
 
Titiuu sanoi:
Edullista maailmanparannusta: Ylen Hyvä -projektin kautta voi lahjoittaa 3 e / kk tekstiviestillä kuukausittain, Unicefilla taas on maailmanlapsilisä, 6 e / kk suoraveloituksena tililtä.

Minulla on tuo Unicef-lahjoitus, 5 euroa menee (feissarin haaviin jäin joskus viime keväänä). Se on kyllä niin pieni summa, ettei rahan häviämistä edes huomaa.

Nyt joulun alla on paljonkin noita maailmanparannusprojekteja käynnissä ja ehdotuksia siitä, miten voi antaa aineettomia lahjoja yms. Itsellä on huono omatunto, koska olen pistänyt rahaa haisemaan lahjoihin ihan oman mieleni mukaan mitään eettisyyttä ajattelematta - eipä silti, että ne mitenkään erityisen epäeettisiä olisivat. Mutta tuhlaavat ainakin luonnonvaroja.

Mutta siis, useammassakin paikassa on ehdotettu, että sen sijaan, että ostaa läheisilleen yhtään mitään, voi ostaa Afrikasta lehmän tai vuohen jollekin köyhälle kylälle ja ilmoittaa läheisilleen, että rahat menivät tällä kertaa sinne. En haluaisi olla juntti, mutta minua ajatus jotenkin ärsyttää. Eikö paremminkin pitäisi tehdä niin, että ilmoittaa, ettei itselle tarvitse ostaa lahjoja, ja että läheiset voivat sijoittaa rahat lehmään? En minä ainakaan kehtaisi ilmoittaa perheelleni, joka epäilemättä on ostanut minulle lahjoja, että sori vaan, rahat menivät nyt hyväntekeväisyyteen. Tosi jalomielistä. Toinen juttu, mikä kummeksuttaa on se, että aina jos lahjoitetaan jotain hyväntekeväisyyteen, se pitäisi olla säästetty jostain. Tiedän, ettei oikeastikaan kaikilla ihmisillä ole varaa antaa hyväntekeväisyyteen, mutta jos suomalaiset keskimäärin käyttävät lahjoihin 300 euroa per lärvi, niin eikö luulisi, että joku kymppi sen lisäksi irtoaisi hyväntekeväisyyteenkin, ihan ilman mitään lisäbudjetin suunnittelua? Tuskin ihmiset viimeisiä rahojaan joululahjoihin käyttävät.
 
Aineettomasta lahjoituksesta tuli mieleen: yksi tapa auttaa ilman, että tarvitsee sijoittaa omaa rahaansa, on pestautua kerääjäksi hyväntekeväisyysjärjestöille.

Esim. Punainen Risti ottaa mielellään monella paikkakunnalla lisää Nälkäpäiväkerääjiä. Unicefilla on sitten vesipäiväkeräys. Esimerkiksi tuollaiset. Itse ajattelen niin, että viime nälkäpäivänäkin kun olin keräämässä pari tuntia, niin sen ansiosta keräyspiste oli pari tuntia pidempään "auki". Eli vaikka en itse paljon voinut laittaa, niin se pöntön vieressä seisominen tuotti kuitenkin jotain, verrattuna siihen, ettei keräyspistettä silloin olisi.
 
Yhteishyvä keräys on kanssa ihan hyvä juttu. Olen nyt kahtena vuonna kulkenut ovelta ovelle, ainut vaan että kaikki eivät suhtaudu kerääjiin ystävällisesti. Minä olen onneksi vielä nuori, ja meidän niskaan ei kauhean usein sydetä maailman pahuutta ja kiroustulvaa, mutta äitini tulee usein kotiin keräysreissuilta uupuneena ja vähän maassa, kun jonkun tietyn kaupunginosan ihmiset ovat taas loukkaantuneet aimo paljon keräämisestä.

Hernekeiton jakaminen Nälkäpäivänä on myös ollut ihan mukava kokemus. Silloinhan siihen pysähtyvät yleensä ihmiset, jotka ovat valmiita keittoa ostamaan, eikä tule tuputuksen makua. Keräykseen on vain vaikea lähteä mukaan, jos saa negatiivista palautetta.
 
Hoo, tein minäkin pienen osani maailman parantamiseen. Kirjoitin palautetta lähikaupalle, että voisivat hankkia yhden vaa'an, joka olisi matalammalla kuin normaalivaa'at, joten lyhytkasvuiset ihmiset, pyörätuolissa istuvat ja lapset saisivat helpommin painettua niitä. Itse en ole mikään näistä tosin, mutta eihän sitä koskaan tiedä miten tilanne muuttuu.
 
Tulipa bongattua bussimatkalla mainostaulu, jossa luki "miksei mainoksia ja zero seksismiä?"

Hah hah haa.
 
Minäkin olen bongannut saman tekstin, telkkarista tosin. On niillä pokkaa ainakin... Ja tänään tuli "Miksei pilkettä silmässä ja zero hernettä nenässä?" Säälittäviä yrityksiä pelastaa pieleen mennyt mainoskampanja. :D Minua ainakin huvittaa, olisivat vaan vetäneet nuo typerät mainokset kokonaan pois.
 
Itse aion parantaa maailmaa äänestämällä eduskuntavaaleissa. Uskon nimittäin, että äänestämättä jättäminen ja sitä kautta pieni äänestysaktiivisuus aiheuttavat loppupeleissä epäedullista anomaliaa edustuksellisessa demokratiassa. Se taas johtaa tuhoon ja turmioon. Joten muistakaa äänestää!
 
Eikö ole parempi jättää äänestämättä kuin äänestää pahoja ehdokkaita? Kuinka moni täällä valittaisi, jos oikeistolaispuolueiden kannattajat loikkaisivat yhtäkkiä nukkuvien puolueeseen?

Kumpi on parempi: että äänestän Perussuomalaisia vai jätän äänestämättä?

En ole vielä päättänyt, ketä äänestän. Ehkä Perussuomalaisia. Jos vaalipiiri mahdollistaisi Veltto Virtasen äänestämisen, asia olisi sillä selvä. Mutta kun ei mahdollista.
 
Minä olen ymmärtänyt niin, että korkea äänestysprosentti hyödyttää paitsi edustuksellista demokratiaa, myös vasemmistopuolueita. Mikään muu ryhmä ei ole ymmärtänyt yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksia demokraattisessa valtiossa niin hyvin kuin uskonnolliset konservatiivit. Yhdysvalloissa heitä on tietysti valtavan paljon enemmän kuin Suomessa, mutta uskallan väittää, että mikäli Suomen eduskuntavaalien äänestysvilkkaus putoaisi alle 50 prosentin, kristillisdemokraatit ja kokoomuksen heitä lähellä oleva arvokonservatiivisiipi kokisivat veret seisauttavan vaalivoiton. Jos et siis äänestä, äänestät konservatiiveja.

Vaalikoneet ovat kätevä juttu, niistä löytyy lista täältä. Etenkin tuollainen nelikenttävaalikone on minusta aika epämääräinen, mutta silti suuntaa-antava. Ja mikä tärkeintä, vaalikoneen kautta pääsee helposti katsomaan, mitä korkeimmalle (tai matalimmalle) yltäneet ehdokkaat sanovat sanallisesti asioista, ja lisäksi sitä kautta löytyy linkki ehdokkaan omille sivuille, joilta tietoa ehdokkaasta saa vielä lisää.
 
Hathaldir sanoi:
Jos et siis äänestä, äänestät konservatiiveja.
Tilastollisella tasolla tämä tosiaan pitänee varsin hyvin paikkansa, mutta yksilötasolle ei toki voi yleistää. Jos oikeistolainen jättää äänestämättä, hän hyödyttää sillä luonnollisesti vasemmistoa. :p

Saisikohan jostain ison erän tehokasta unilääkettä...?
 
Hilgaria, eihän oikein tai väärin voi vaaleissa äänestää. Ainoa virhe mitä voi tehdä on jättää äänestämättä ehdokasta, joka ajaa sinulle tärkeitä asioita.
 
Hilgaria sanoi:
Eikö ole parempi jättää äänestämättä kuin äänestää pahoja ehdokkaita?

Ei. Paras vaihtoehto on äänestää tyhjää ja näin ilmaista, että on kyllä hereillä, mutta yksikään ehdokkaista ei ole sitä sorttia jota haluaisi nähdä Arkadianmäellä.
 
Mutta siis lopputuloshan niissä on kai ihan sama. Aika omituiselta ainakin minusta kuulostaa, jos joku ei satojen ehdokkaiden joukosta löydä yhtään, jota voisi edes ihan vähän tukea.
 
Ittellä tähän maailmanparannusvimmaan toi oivan kanavoimisväylän Changemaker-verkosto. Viime vuoden lopussa perustettiin tänne omalle pikkupaikkakunnalle paikallisryhmä ja nyt suunnitellaan Reilun kaupan kahvituksia kunnan- ja kirkkovaltuustolle, opettajainhuoneeseen ja sen semmoista. Ja nyt kun verkoston teemana on seuraavat kaks vuotta ilmastonmuutos niin varmaan jotain tempauksia siihenkin liittyen tulee tehtyä :)

Äänestäminen innostais, mutta kun ei ole ikää vielä. Hmph.
 
Puolhaltia sanoi:
Mutta siis lopputuloshan niissä on kai ihan sama. Aika omituiselta ainakin minusta kuulostaa, jos joku ei satojen ehdokkaiden joukosta löydä yhtään, jota voisi edes ihan vähän tukea.
Ehdokkaita löytyy kyllä satoja, mutta mielipiteitä varmaan vain pari-kolme. :) Jokseenkin kaikki ovat sitä paitsi ammattipoliitikkoja, joilla on kiinnostusta työnsä tekemiseen juuri sen verran kuin palkan saamiseksi on välttämätöntä. Tuskinpa sieltä ketään oikeanlaista löytyy, mutta ehkä voisi äänestää jotain, jonka mielipiteet menevät mahdollisimman paljon ristiin Tanja Kampelan kanssa.

Haltiamieli äkkäsi pointtini.
 
Shacklebolt sanoi:
Ittellä tähän maailmanparannusvimmaan toi oivan kanavoimisväylän Changemaker-verkosto. Viime vuoden lopussa perustettiin tänne omalle pikkupaikkakunnalle paikallisryhmä ja nyt suunnitellaan Reilun kaupan kahvituksia kunnan- ja kirkkovaltuustolle, opettajainhuoneeseen ja sen semmoista. Ja nyt kun verkoston teemana on seuraavat kaks vuotta ilmastonmuutos niin varmaan jotain tempauksia siihenkin liittyen tulee tehtyä :)

Hei, lisää changemakereita Käärmeessä, kiva! Olet varmaan törmännyt sekä minuun että fanyeen pari viikkoa sitten, jos koulutusviikonlopussa olit. :p
 
Ylös