Mahtisormukset: kausi 1, jakso 5

Telccu

Kontulainen
Viimeisimmän katsoneena hartaasti toivon, että Elrondia viedään nyt kuin litran mittaa ja Gil-Galad ja Celebrimbor haluavat mithriliä vain koska ovat Silmarilien palauttamisesta valan vannoneita (tai vain haltiamaisen ahneita) ja mithril tämän tarinan mukaan on siitä syntynyt. En itse ainakaan lähtisi siitä, että mithriliä tarvitaan, koska haltioiden sisäistä valoa pitää ladata mithrilillä. Sehän vähän kuin tekisi todeksi numenorilaisten valheellisen luulon, että haltioiden kuolemattomuus johtuu ulkoisista vaikutuksista, kuten Kuolemattomilla Mailla asumisesta. Ja asettaisi aika kyseenalaiseen valoon etenkin sen miten ne haltiat pärjäsivät, jotka eivät koskaan lähteneet Keski-Maasta. Tuskin riutuivat kuitenkaan. Menisivät noldot auringon tai kuun valoon. Samaa Puiden valoa niissä on kuin Feanor Silmarileihin valoi. No, katsellaan miten tämäkin asia kehittyy...
 
Kuten tuolla Konnun FB-ryhmän keskustelussa totesin, tuo Silmaril, mithril ja fade away -höpötys oli itselleni sellainen ensimmäinen täydellinen Mitä hittoa -hetki tässä sarjassa. Eli tähän saakka olen suhtautunut varsin joustavasti, mutta tämä oli jo liian paksua. Toivottavasti se on tosiaan vedätys. Mutta en mä osta myöskään tuota puujuttua. Järkevämpäähän olisi, jos se silmaril, jonka kanssa Maedros hyppäsi tuliseen kuiluun, olisi jotenkin antanut valoaan mithrilille, jos se nyt silmarilin valoa tarvitsi. Mutta haltiat eivät sitä minun Keski-Maassani kyllä tarvitse 😄
 
Ja jos tarina joukkokuolemasta kevääseen mennessä ja pelastavasta mithrilistä osoittautuu esimerkiksi Annatarin syöttämäksi propagandaksi, mikä on kai suosittu teoria, se ei minusta vielä pelasta kaikkea.

Pelättävissä oli, että kun kirjoittajat yrittävät dramatisoida haltioiden haipumisen ja númenorilaisten kuolemattomuuden kaipuun kaltaisia käsitteitä, he eivät keksi muuta kuin mekanistisia midikloriaaniselityksiä ja pommin ajastimessa tikittäviä sekunteja, eikä tämä jakso juuri hälventänyt epäilyksiä. Gil-galadin ja Celebrimborin horinat ovat selvästi sarjan maailmassa sen verran luontevia, että Elrond nielee ne kyselemättä. Nuori Elrond taitaa tosin muutenkin uskoa kaiken, mitä joku auktoriteetti sanoo.

Minua häiritsi tämä kohta dialogissa enemmän kuin pitäisi: "Our immortal souls will dwindle into nothing, slowly diminishing, until we are but shadows swept away by the tides of time" (Elrond Durinille). Jos haltioista sitten kuitenkin tulee "varjoja", Elrond ei kaiketi tarkoita, että "kuolemattomat sielut" lakkaisivat kokonaan olemasta, mutta mitä "into nothing" sitten tarkoittaa? Pitääkö se ymmärtää "kohti olemattomuutta sitä kuitenkaan saavuttamatta"?
 
Meteoriittimies on kiinnostava, mutta vähän pelottaa, onko se jotain epäuskottavaa. Sen täytyy olla jonkinlainen maia-hahmo, mutta kuka? Sarjassa viljellään harhaanjohtavia vihjeitä, mikä sinänsä on hyvä asia: "liian ilmeinen" ratkaisu ei olisi katsojan kannalta palkitseva.

Alkujaksoissa meteoriitin lentoon yhdistettiin leikkauskikkailulla Lindonin puun sairastuminen, mikä olisi saattanut vihjata jopa Sauroniin. Hän se ei varmaankaan ole, vaan joku kuolemattomilta mailta lentävä eli valarin lähettämä "hyvis". Samasta syystä balrog voitaneen sulkea pois; olisi myös hankala selittää, miksi balrog aloittaisi taipaleensa muistinsa menettäneenä ihmisenä.

Jäljelle jää joku Istarista: Gandalf tai Radagast (jotka tosin tulisivat oikeasti vasta noin vuonna 1000 Kolmatta Aikaa, mutta sarjassahan on muutenkin litistetty aikajanaa melkoisesti) tai jompikumpi sinisistä velhoista, jotka ilmeisesti saattoivat toimia jo Toisella Ajalla. Ihan jo ulkonäön ja hobittiyhteyden vuoksi olisin tällä hetkellä taipuvainen näkemään tässä "nuoren" Olórinin eli Gandalfin, vaikka en ymmärräkään, miten muistinmenetys ja meteoriitilla lentäminen selitetään. Toisaalta Tolkienin kuvaus Istarin saapumisesta on suhteellisen epämääräinen ja jättää tilaa tarkentaville ideoille.

Tietysti kyse voisi olla ihan uudesta maia-hahmostakin, mutta jotenkin nuo erikoiskyvyt viittaavat kovasti velhoiluun...
 
Gandalfiksi tuota muukalaista on moni veikannut, mm. karvajalkayhteyden vuoksi. Itse en ole varma, vaan mietin, voisiko se olla Saruman. Meteoriittia tuo ei silti selitä. Nuo Sauronin kultistipalvelijat viittaisivat siihen, että hahmo olisi Sauron, mutta mistä hän palaisi meteoriitin kyydissä ja kovin tuntuu olevan sekaisin. Ja edelleen, jos tuo on Sauron, niin olen kyllä aika pettynyt, koska odotan jonkinlaista wow-efektia ja Annattaren hahmoa.
 
Gandalfiksi tuota muukalaista on moni veikannut, mm. karvajalkayhteyden vuoksi. Itse en ole varma, vaan mietin, voisiko se olla Saruman. Meteoriittia tuo ei silti selitä. Nuo Sauronin kultistipalvelijat viittaisivat siihen, että hahmo olisi Sauron, mutta mistä hän palaisi meteoriitin kyydissä ja kovin tuntuu olevan sekaisin. Ja edelleen, jos tuo on Sauron, niin olen kyllä aika pettynyt, koska odotan jonkinlaista wow-efektia ja Annattaren hahmoa.
Niin se ihme kultti tosiaan. Mutta ovatko he sittenkään sauronisteja? Pukeutuvat kuitenkin valkoisiin (Tolkienin aika mustavalkoiseen värikoodaukseen ei minusta istu ajatus pahasta valkoisuudesta; Sarumanistakin tuli langettuaan monivärinen) eivätkä ole tehneet mitään pahaa - jäljittävät vain meteoriittimiestä. Tympeät ilmeet saattavat kertoa vain omistautumisesta tehtävälle. Varmaankin kuutosjaksossa he yhyttävät karvajalat ja saamme asiaan selvyyden. Ehkä he ovat vastasyntyneen velhon kasvattajia?

Uskon, että Sauronin täytyy olla jo mestariseppä Celebrimborin lähipiirissä kuiskuttelemassa, eli häntä ei vain olisi vielä näytetty. Jonkin jakson dramaattinen loppukohtaus saattaisi tuoda hänet näkyviin; Elrond voisi olla epäluuloinen ja haastaa häntä jotenkin.
 
Joidenkin teorioiden mukaan ne kolme ”hukkaa”, jotka yrittivät käydä karvajalkojen kimppuun, olisivat juuri noita kultisteja. Siis ihmissusia 😁. Mutta joo, saapas nähdä.
 
Joidenkin teorioiden mukaan ne kolme ”hukkaa”, jotka yrittivät käydä karvajalkojen kimppuun, olisivat juuri noita kultisteja. Siis ihmissusia 😁. Mutta joo, saapas nähdä.
Ohhoh! :O Tuollainen ei käynyt kyllä mielessäkään.
Itse uskon ja toivon, ettei sarjassa sentään niin kauas harhauduttaisi, että "Twilight-ihmissusia" otettaisiin mukaan. Tolkienin "ihmissudet" ja "vampyyrit" olivat käsittääkseni pahoja henkiä eivätkä ihmislähtöisiä ollenkaan.
 
Ylös