Mahtisormukset, rodullistaminen ym.

Jos nyt tuosta rotuasiasta haluaa vängätä (minun silmääni ihan muut asiat olivat isoja ongelmia trailerissa) niin kyseessähän ei ole joku meidän maailmassamme täysin irrallinen fantasialuomus vaan oman maailmamme kuvitteellinen historia. Olen ainakin itse elänyt siinä käsityksessä, että Eriador ja Rhovanion sijoittuvat nimenomaan myöhemmin Eurooppana tunnetulle alueelle, ja kun tarinoissa myös kulttuuri on selkeän eurooppalaista varhaiskeskiaikaista tavaraa ja fantasiaelementitkin perustuvat selkeästi eurooppalaiseen folkloreen, voi minusta hyvällä syyllä olettaa, että hahmot ovat kaikki eurosentrisen vaaleaihoisia. Tietenkään tämä ei nykyaikaisessa inklusiivisessa filminteossa käy (vaikka jostain syystä passasi kyllä Jacksonin filmipläjäyksissä), mutta minun mielestäni olisi ollut siinä tilanteessa rehellisempää jättää Keski-Maa rauhaan, luoda kokonaan uusi, inklusiivisempi fantasiamaailma ja tehdä siitä sarja kuin kaupata Tolkienin nimellä tarinaa, jolla selvästi on hyvin vähän tekemistä minkään Tolkienin luoman kanssa.
 
Last edited:
Kalevalasta ja Tuntemattomasta on tehty varsin värikkäitä sovituksia erityisesti teatterin puolella, kansainvälisellä tasolla Shakespeare on innoittanut monenlaisia irtiottoja vuosisatojen varrella. Luulen että tässä Amazon-pläjäyksessä (jota en aio katsoa ainakaan tuoreeltaan) rassaa etukäteen faneja ennen kaikkea valtavan budjetin, "taiteellisten" vapauksien ja Keski-Maan äärimmäisen vahvan brändin yhdistäminen. Maailman rikkain mies Jeff Bezos aikoo ratsastaa zombie-tolkienilla auringonlaskuun aarrevankkureita vetäen. Onhan se jotenkin julkeaa.
 
En voi kuin ihmetellä onko niin vaikea nähdä ruudulla näyttelijää, ammatti-ihmistä, tekemässä työtään näytelmäproduktiossa, ilman että katse kilpistyy hänen ihonväriinsä.

Minun katseeni kilpistyi haarniska päällä liehuvaan Galadrieliin ;)
 
Last edited:
Mä ennustan, että tästä tulee samanlainen fiilis kuin Witcher-sarjasta. Juu, perustuu toki löysästi kirjoihin, mutta melkoisia vapauksia ottaen ja aika lailla niiden tarinasta poiketen. Osan hahmoista tunnistaa samoiksi kuin kirjoissa, osaa on muutettu hyvin paljon paitsi ulkoisesti myös hahmojen toiminnan osalta ja mukaan on otettu aivan uusia henkilöitä.

Tästä huolimatta pidän Witcher-sarjasta. Ja vaikka pieni puritanisti sisälläni välillä kohottelee kulmakarvojaan vaimennan sen ajattelemalla, että tämä nyt vain kertakaikkiaan on oma teoksensa. Eiväthän sinänsä nämä televisioinnit ole aiemminkaan pystyneet Tolkienin alkuperäisteoksia pilaamaan.

Tämä edellä kuvailtu on toki sillä erolla, että Noitureissa tapahtumia oli toki kuvattu paljon yksityiskohtaisemmin kuin mitä Tolkien käsittääkseni kuvasi Toisen ajan tapahtumia.

Tuosta Bezosista taas sen verran, että mun mielestä on toisaalta hyvä, että maailman rikkain mies on valmis käyttämään rahojaan Tolkien-sarjaan. Kyllä minäkin, jos vain olisin rikas.
 
En tiedä alanko tulla vanhaksi tai jotain, mutta fandomin taipumus nillittää kaikesta alkaa jotenkin puuduttaa ja jopa vieraannuttaa koko skenestä. Jos ei tykkää tai ei kiinnosta niin voi olla katsomatta - näin varmaan itsekin teen tämän sarjan kohdalla enkä tee siitä sen isompaa numeroa.

Tätä ihonvärikeskustelua seurasin hetken aikaa mutta lopulta totesin, ettei riitä energia sen seuraamiseen. Minulle ei ole mikään ongelma nähdä klassikkofantasiasta sellaisia tulkintoja, jotka kuvastavat enemmän oikeaa maailmaa eivätkä roiku niin voimakkaasti aikaisemmissa valkoisuuden ihanteissa. Mielipiteemme toki meillä kaikilla, mutta jotenkin minua hämmentää se miten juuri tämä asia nousee niin vahvasti esiin sarjaa kohtaan osoitetussa kritiikissä.
 
En minäkään aio katsoa, mutta osallistun silti mielelläni keskusteluun siitä, mikä trailerissa ja ennakkokuvissa itse kunkin mielestä mättää tai on hienoa. Ei sekään ole hyvä, jos vain positiiviset kommentit ovat ok ja kaikesta negatiivisesta pitäisi olla hiljaa. Mielipiteensä saavat kaikki esittää, mutta niiden olisi hyvä olla perusteltuja - ja olisi kiva kuulla niille positiivisillekin jotain muitakin perusteluja kuin "Tolkien" ja "inklusiivisuus", varsinkin kun tähän asti nähdyn perusteella sarjasta on Tolkien aika kaukana.
 
ja olisi kiva kuulla niille positiivisillekin jotain muitakin perusteluja kuin "Tolkien" ja "inklusiivisuus", varsinkin kun tähän asti nähdyn perusteella sarjasta on Tolkien aika kaukana.

Toivottavasti tämä ei kuulosta laiskalta perustelujen välttelemiseltä, mutta minä en tarvitse perusteluja sille, että (käsittääkseni) kaikkien aikojen kalleimman ja siten myös äärimmäisen näkyvän ja todennäköisesti isoksi osaksi läntistä valtavirtakulttuuria tulevan sarjan roolituksissa uskalletaan astua - kyllä, "inklusiivisuuden" nimissä - hiukan pois Tolkienin teoksiaan kirjoittaessaan tarkoittamasta valkopainotteisesta kuvastosta sillä lopputuloksella, että valtavirtakulttuurimme ottaisi jälleen askeleen lähemmäs monipuolisempaa mediakuvastoa. Ainakaan fantasiaskenelle ei moinen olisi mielestäni lainkaan pahitteeksi. Tästä voi toki itse kukin olla mitä mieltä haluaa, mutta minä itse ainakin vaadin mieluummin perusteluja sille miksi joku nimenomaan vastustaa tällaista kehitystä. Ainakin jos jaksaisin osallistua näihin keskusteluihin aktiivisemmin...

Pitäisiköhän ottaa kaikkeen mediaan samanlainen jokaiseen yksityiskohtaan takertuva näkemys kuin puristisimmissa Tolkien-piireissä usein tehdään? Aika monet tulkinnat klassikkokirjallisuudesta saisivat saman tien kylmää kyytiä, ja esimerkiksi itselleni rakas länsimainen klassinen musiikki pitäisi poistaa mediakuvastostamme kokonaan, koska monien säveltäjien musiikkia käytetään tavalla jolla ei ole yhtään mitään tekemistä säveltäjien teosten alkuperäisten kontekstien tai säveltäjien alkuperäisten ajatusten kanssa. En tiedä, ei minulla ole tähän mitään vastauksia, mutta sen vielä sanon että itse sosiaalisen median Tolkien-ryhmiä seuratessani ei tule todellakaan sellainen olo että pelkästään positiiviset kommentit olisivat sallittuja, vaan pikemminkin kaikenlainen kritisointi tuntuu olevan aika yleistä.
 
Tietenkään tämä ei nykyaikaisessa inklusiivisessa filminteossa käy (vaikka jostain syystä passasi kyllä Jacksonin filmipläjäyksissä),
Olisiko niin, ettei asia vielä Hobittienkaan ilmestyessä ollut niin pinnalla? Niissä tosin ihmiset jäävät muutenkin sivuosaan.

Minulle ei ole mikään ongelma nähdä klassikkofantasiasta sellaisia tulkintoja, jotka kuvastavat enemmän oikeaa maailmaa eivätkä roiku niin voimakkaasti aikaisemmissa valkoisuuden ihanteissa.
Minä en ole lainkaan tutustunut sarjaan, mutta minusta monikulttuurisuus palvelee nimenomaan nykyistä monikulttuurisuuden ihannetta. Toki maailmassa on ja on ollut paikkoja ja aikoja, joissa eri taustaiset ihmiset ovat muodostaneet hyvin monikulttuurisia yhteisöjä, mutta noin yleisesti kulttuurit ovat paikallisia ja tietyn alueen väestö muistuttaa toisiaan. Onko meillä jotain syytä olettaa, että númenorilaiset olisivat olleet kovin monimuotoista joukkoa? Hehän olivat lähtöisin pääasiassa kolmesta kansasta, jotka vaelsivat Beleriandiin, ja ymmärtääkseni pitivät itseään muita kansoja parempina ja ylempinä.
 
Onko meillä jotain syytä olettaa, että númenorilaiset olisivat olleet kovin monimuotoista joukkoa?

En tiedä oliko tämä kysymys osoitettu minulle, koska puhuinhan kuitenkin nimenomaan pitäväni teosten tulkitsemisesta siten, että ne kuvaavat nykyistä maailmaamme paremmin - eli näin ajatellessani minulle on oikeastaan aivan se ja sama mitä ihonväriä númenorilaiset edustivat Tolkien teoksissa. Toisenlaisiakin (ja myös sellaisia perinteisen valkopainotteisia) tulkintoja saa ja tuleekin saada tehdä, kuten on varmaan suurimmassa osassa tähänastisista tulkinnoista tehty, mutta kait tällaiselle toisenlaisellekin on joskus tilaa?
 
Minua lähinnä ihmetyttää, mihin Tolkienia ylipäätään tarvitaan tässä "tulkinnassa", joka näyttää tähän mennessä siltä, että se on pikemminkin täysin uusi, muiden ihmisten luoma teos, jossa Tolkienilta ovat peräisin lähinnä nimet ja kolmijako haltiat - kääpiöt - ihmiset, plus tietysti puolituiset viimeksimainittujen alalajina. Omaan silmääni näyttää edelleen pitkälti siltä, että tässä nyt yritetään lypsää tutuilla nimillä rahaa Keski-Maasta innostuneelta yleisöltä, vaikka oikeasti tarjoillaan jotain ihan muuta. Vähän sama juttu siis kuin Pratchettin Discworldiin pohjautuvan The Watch tv-sarjan kanssa. Sekään ei ollut oikeasti Discworldia nähnytkään, mutta Pratchettin nimi myy.
 
Vai onko kyse kuitenkin Bezoksen trollauksesta vähän kuin Suomen marsalkka -elokuvassa tai Uralin perhonen -animaatiossa? (Marsalkan ohjaajahan myönsikin sen jälkikäteen) Ehkä Bezos haluaakin pilailla Varg Vikernesin, Jussi Halla-ahon & kumpp. kestannuksella? Jos MINÄ olisin maailman rikkain mies (tai edes koala), en muuta tekisikään kuin megaluokan trollauksia!
 
Ei tällaisia teoksia trollimielessä tehdä ja nimikkeen arvo takuulla tunnetaan. Adaptaatio on kuitenkin aina adaptaatio ja tekijöidensä näköinen. Amazonilta tulee nyt tällainen, tehkööt muut toisenlaisia vuorollaan.

Henkilökohtaisesti minua on jo kauan rasittanut sama möykkä joka hemmetin fandomissa: Liian woke! Liikaa diversiteettiä! Liikaa feminismiä! Paskoo iipeen! Vihaavat alkuperäisteoksia! Fanipojut eivät tajua mitään! Ja kierrosten noustessa alkavat tappotuomiot sinkoilla.
 
Last edited:
Minua lähinnä ihmetyttää, mihin Tolkienia ylipäätään tarvitaan tässä "tulkinnassa", joka näyttää tähän mennessä siltä, että se on pikemminkin täysin uusi, muiden ihmisten luoma teos, jossa Tolkienilta ovat peräisin lähinnä nimet ja kolmijako haltiat - kääpiöt - ihmiset, plus tietysti puolituiset viimeksimainittujen alalajina.
Tuo, että Tolkienin nimi myy ja kiinnostaa on ihan totta. Mutta kaikki jotka koskaan ovat kirjoittaneet fanfictionia tietänevät, että onhan myös paljon helpompaa luoda tarinoita valmiiseen maailmaan kuin se, että loisi kaikki hahmot ja tarinat ihan alusta.

En tiedä streemausbisneksestä riittävästi, mutta massiiviset tuotantokustannukset kertonevat, ettei kyse ole pelkästään rahasta.

Mä ainakin haluan uskoa, että sarjan tekijöiden motiivit ovat kuitenkin pohjimmiltaan ihan hyvät eli halu tuoda lisää Keski-Maan tarinoita katsojille. Se, miten siinä onnistutaan, nähdään sitten syyskuusta alkaen. (Juu ja on toki ihan ok olla katsomatta, jos ei kiinnosta. Itse aioin kyllä katsoa ja olisipa muuten hauska katsoa eka jakso asiasta innostuneiden kontulaisten kanssa. Kotibileet?? :)
 
Ei tällaisia teoksia trollimielessä tehdä ja nimikkeen arvo takuulla tunnetaan.
Vihjaako Ares B, että pahimmista trolleista tulee harvemmin miljardöörejä? :D Mutta jospa tosiaan otettaisiin Tolkienin tuotannon adaptaatioiden kohdalla käyttöön sananlasku "Ei järvi soutamalla kulu". Conanistakin on tehty jos jonkinlaista sarjakuvaa, leffaa ja peliä, mutta silti alkuperäisillä Robert E. Howardin novelleilla on oma kanoninen paikkansa kaiken alkupisteenä. Tietysti tekijänoikeudellisesti on ongelmallista, jos vain isolla rahalla saa lupia tuotantoihin. Toisaalta Turun teatterilla ei ollut kai suuria ongelmia TSH- ja Hobitti-sovituksiensa oikeuksien kanssa?
 
Minua lähinnä ihmetyttää, mihin Tolkienia ylipäätään tarvitaan tässä "tulkinnassa", --

Miksi lainausmerkit tulkinnan ympärillä? Kyllä tämä Amazonin tuleva tekele on tulkinta Tolkienin alkuperäismateriaaleista, piti sitä itse kukin sitten miten autenttisena tahansa. Tulkitseminen itsessään ei ole mikään tae sille tai lupaus siitä, ettei alkuperäismateriaalista poikettaisi radikaalistikin. Onhan se harmillista ja usein raivostuttavaakin, että rahaa työnnetään kapitalismin hengessä pitkälti sellaisiin projekteihin, joilla nähdään olevan jo ennalta menestyksen takaavaa tunnettuuta ja prestiisiä - tästä löytyy esimerkkejä varmaan ihan kaikilta yhteiskunnan osa-alueilta.

Haluaisin kuitenkin palata toissaviestissäni esittämääni pohdiskeluun: pitäisikö meidän oikeasti suhtautua kaikkeen mediaan tällaisella tavalla - romaaneista, näytelmistä, elämäkerroista, musiikista ja mistä ikinä tehtyihin monenkirjaviin tulkintoihin ja sovituksiin? Maailma on täynnä kaiken maailman sovituksia, mediatyypistä toiseen muokkauksia, tulkintoja ja fanfictionia, joilla on paikoin melko vähän mitään tekemistä autenttisen alkuperäismateriaalin kanssa. Missä tulkinnan vapauksien sovinnaisuuden raja menee ja kuka niitä määrittelee? Jotenkin minusta yhä tuntuu, että jos kaikkeen mediaan kohdistettaisiin yhtä paljon kriittistä syyniä kuin Tolkien-fandom näkyy kohdistavan Tolkien-adaptaatioihin, niin mediakenttä olisi aika lailla kuivakampi kuin nykyään. En minäkään pidä monista Tolkien-adaptaatioista mutten kuitenkaan osaa nähdä löyhissä adaptaatioissa mitään väärää, ne kun ovat niin oleellinen osa koko nykypäivän audiovisuaalista kulttuurikenttäämme.
 
Sitten voi miettiä millaiselta entisaikaan Euroopassa oikeasti ovat ihmiset näyttäneet ja mikä on nykyajan median yms kuvaus heistä. Marraskuussa tuli yle areenasta uusintana dokkarisarja Ensimmäiset ruotsalaiset, jossa puhuttiin siitä kuinka tänne pohjolaan on entisaikoina tullut monenlaista porukkaa, ensimmäisten Norjan rannikoiden asuttajien (mannerjään sulaessa) ollen tummaihoisia ja sinisilmäisiä. Samoin Britannian Cheddar-mies lienee tullut tunnetuksi. Ihmisiä on liikkunut maitse ja meritse vuosisatojen ja tuhansien mittaan edestakaisin kiertävinä käsityöläisinä, orjina, sotien-, merirosvouksen-, kaupankäynnin-, uskontojen-, metsästyksen-, kalastuksen-, uusille alueille muuttamisen perässä, hallitsijoiden käskyjä noudattaen, uteliaisuuttaan jne. Välimeren alue lieni melkoinen kansojen sekoitus, kun porukkaa (, ajatuksia ja tavaraa) kulki ja jatkoi sieltä kauemmaksikin eri suuntiin.
Tässä lyhyt kirjoitus ihmisryhmistä ja rasismista keskiajalla ja tässä jonkinlaista lähdelistaa aiheeseen. Tässä tumblr, johon ylläpitäjä kerää vuosisatojen varrelta eurooppalaisia maalauksia, patsaita yms, joissa rodullistettuja ihmisiä. Tässä vielä yksi esseesarja (myönnän etten ole lukenut niistä kovin montaa).

Kyllä tähän maailmaan kaikenlaisia esityksiä mahtuu, mutta jokainen tehköön kohdallaan päätöksen, että mitä katsoo. En ole edes selvittänyt miten tuolta Amazon jutusta voisi mitään katsoa. Oletan että se on jokin maksullinen kanavasysteemi ja jää siksi välistä.
 
Sitten ei kannata mennä Murattiin, koska kirjoitin oman vastakommenttini sinne. Sen voi tosin tiivistää siihen, että mielestäni tuo kolumni on hyvin värittyneesti kirjoitettu (mikä toisaalta kyllä on nimenomaan kolumnien tehtävä; kolumnistina ei tarvitse edes itse olla täysin sitä mieltä mitä kirjoittaa, kunhan kirjoitus on mahdollisimman kärkevä ja herättää tunteita ja sitä kautta keskustelua), on naurettavaa niputtaa kaikki trailerin kritiikki rasismiksi, turhaksi pahan mielen purkamiseksi ja kulttuuriteosten omimiseksi, ja lisäksi ihmettelen, pitäisikö kaikkien sitten vain elää jossain naminamimaassa, jossa mitään poikkipuolista ei saa sanoa, kun Bezos kerää lisää rahaa avaruusleikkeihinsä tekemällä action-spektaakkelin Tolkienin Keski-Maasta.

Tottakai Tolkienin töistä saa (tekijänoikeuksien puitteissa) tehdä mitä tahansa omia tulkintoja. Mutta ihan yhtälailla ihmiset saavat sanoa, jos nämä tulkinnat ovat heidän mielestään huonoja, varsinkin silloin kun niitä heille aktiivisesti yritetään kaupata.
 
Ylös