Mainoskupla

Freyja

Kontulainen
Älä osta mitään -päivän verkosto järjestää tänä vuonna toista kertaa vastamainoskilpailun. Työt tulee lähettää kilpailuun 22.10 mennessä ja ne saavat olla julisteita, elokuvia tai musiikkia. Tuomareina toimivat mm. Kaj Stenvall sekä Elina Mikola.

Vastamainosten ideana on yleensä kiritisoida nykyistä kulutusyhteiskuntaa ja/tai yhtiöitä. Tai pelkästään mainosta, jonka pohjalta vastamainos on tehty.

Mainoskuplan osoitteesta löytyvät tarkemmat tiedot kilpailusta sekä viime vuoden osallistujien työt.

Adbustersin sivuilla on kansainvälisiä vastamainoksia.
 
Keskusteluahan täällä pitää olla eikä mitään mainoksia :wink:

Suosikkimainokseni on yksi ensimmäisistä Veikkauksen "Maailma veikkaajan silmin"-mainoksista. Näin sen elokuvissa. Mies kävelee kadulla ja kohtaa naisen. Mies kompastuu ja kaatuu. Käyttäytymiskoodin mukaan hänen pitäisi nyt kömpiä jaloilleen vammojaan vähätellen ja vaatteitaan puistellen. Sen sijaan hän jää katuun makaamaan, tarttuu jalastaan kiinni ja ulvoo puuskuttaen tuskasta. Kuin paraskin jalkapalloilija :) Mainos ei näyttänyt sitä, mutta kohta mies varmaan hölkkäsi reippaasti kadulla eikä vammasta näkynyt jälkeäkään.
 
Ylipäätänsä Veikkauksen mainokset ovat loistavia, kuten ne nauravat hevoset jne.

Muitakin loistavia mainoksia kyllä nykyään löytyy, ovat kyllä monessa firmassa keskittyneet siihen huumoriin sen mainostuksen sijaan ja tällöin melkein voisi sanoa, että onnistuvat paremmin mainostuksessaan. :)
 
Eikös se muuten ollut jotenkin niin, ettei Veikkauskaan saa suoraan mainostaa pelejään, minkä vuoksi on siirrytty mielikuvamainostukseen? Olen oppinut pitämään näitä mainoksia lähinnä kierona manipulointiyrityksenä, joka ei ole laitonta. Saatan kyllä olla turhan kyyninenkin...
 
Mun mielestä Hesarin uusi "never mind the valmistuminen" -kampanja on ihan hillitön. Vanhaa Sex Pistols -fania hymyilyttää väkisinkin sloganit "Never Mind The Valmistuminen - Here's The Hesari" ja "God Save The 50%". Parasta on se, että mainos on itseironinen. Nimittäin HS itse esti 70-luvulla osaltaan Sex Pistolsin pääsyn Suomeen keikalle kirjoittamalla "Englantilaisesta Kuusi Pistoolia" -yhtyeestä, jonka pääinstrumentti "mekaaninen äänensärkijä" tuotti "räkäistä kätkätystä". :D

Tietty tämä mainos kyllä menee vähän ohi, jos ei tunne rock-musiikin historiaa.

Edit: painovihreet
 
Ja palauttaakseni topicin sen alkuperäiseen aiheeseen, eli ei mainosten ylistämiseen vaan niiden kritisoimiseen. Ja Pagpalle tiedoksi, syy että topic on tässä huoneessa, on rakkaan ylläpitäjämme Merrin eikä minun ansiostani.

Minua ottaa niin pahasti päähän ne Vitalinea-mainokset. Ne antavat sen mielikuvan, että naisten tulisi laihduttaa jatkuvasti, eikä "mitään hyvää saisi koskaan syödä" sillä sehän pilaisi nyky-yhteiskunnan ihannoiman anorektisen laihan naisen kropan. Se syyllistää naisia, jos nämä syövät jotain muuta hyvää kuin laihdutustuotteita, aivan kuin kaikkien tulisi sopia tähän ihanteeseen. Mainokset antavat myös sen mielikuvan, että laihdutus ja itsestään huolehtiminen on pelkästään naisten asia, eihän miehillä niin kovia ulkonäköpaineita olekkaan. En kykene ymmärtämään miten joku pystyy katsomaan niitä mainoksia näkemättä punaista.

Ja lähes kaikissa jogurttimainoksissa minua ärsyttää se hemmetin maidon ihannointi. Mitä niin ihmeellistä maidossa on, että sitä pitää jossain muodossa änkeä joka paikkaan, kun siitä on ylituotantoa. Suomalaiset ovat nielleet aivan liian hyvin Valion maitopropagandan siitä, että maito estää luuston haurastumista ja että ihmisissä on jotain vikaa, mikäli nämä eivät kykene sulattamaan maitotuotteita (mikä ei tosiaankaan ole normaalia. Ei mikään muu laji maailmassa käytä toisen eläimen maitoa elääkseen) ja silloin näille tarjotaan siihen lääkkeitä (jotka ovat täysin turhia). Tai ehkä tämä on vain minun katkeraa puhettani sen johdosta etten voi nauttia mitään maitotuotteita, koska niissä on kuitenkin laktoosia, koska ihmiset eivät usko, ettei vähälaktoosinen ole laktoositonta, hemmetin ymmärtämisvammaiset.
 
Tekisi ihan vähän mieli niuhottaa, että aika monikin laji käyttää symbioottisesti jotain toisesta lajista erittyvää (kuten muurahaiset kirvoja), mutta varmaan vaan saisin korvilleni perustelulla että lehmä ei elä symbioosissa ihmisen kanssa, vaan riistosuhteessa. (Se pitääkö jälkimmäinen väite paikkansa taas riippuu mielestäni siitä miten lehmää kohdellaan.)

Mutta ettei menisi ihan offiksi. Minä pidän ihan valtavasti niistä Valion jugurttimainoksista joissa on se partapappa valkoisella ratsullaan. Se hidastettu laukka ja musiikki jotenkin kuuluvat lapsuuteen. Sitäpaitsi tunsin yhden "jogurttihevosista" kun se oli jo siirtynyt pois mainosuraltaan. Sen nimi oli Konter Fy ja se teki jonkin aikaa tuntitöitä ratsastuskoululla täällä. No niin, valuin taas pois aiheesta.

Minä olen suhteellisen helposti ostettavissa hölmöillä mainoksilla. Esim. se nyt pyörivä dna:n "noita kolme, kippoja kaikki, hophop" virnuilututtaa joka kerralla. Raivokohtauksia taas saan kaikesta missä jotain nk. kauneustuotetta mainostetaan jonkin "teknologisen keksinnön" voimin - mikrohiukkaset ravitsevat hiuksiasi ja nanopallerot nuorentavat ihosi - hohhoijaa. Kun meillä on muuten aika kohtuullisen hyvin kuluttajaa suojaava lainsäädäntö, niin koska siihen saadaan tarkasti määriteltyä ettei ihmisille saa syöttää sontaa mainospuheen lomassa? Ei riitä että mainos ei saa "johtaa harhaan" tai väittää tuotteen olevan paras ilman viittausta johonkin testitulokseen. Myös mainostoimistojen keksimän teknologiataikuuden käyttö pitää kieltää - kun kansa on kerran kaikesta koulutuksesta huolimatta niin typerää että uskoo voivansa saada vitamiineja ihon kautta imeyttämällä. Jos se kerran toimii, niin voidaankin kaikki lopettaa syöminen tähän päivään.
 
Minuakin kyllä ärsyttävät nuo liha- ja maitomainokset, joiden sanoma on, että ilman ei muka pärjää, ja että "luonnolliseen" ruokavalioon kuuluu väistämättä eläintuotteet.

Toinen kestoärsytyksen kohde ovat seksistiset mainokset, joita esimerkiksi vaateliikeketjut harrastavat. Ihan yököttäviä ovat esimerkiksi H&M:n alusvaatemainokset.

Alkoholin mainonta jaksaa ärsyttää myöskin.

Vitalineasta en kyllä ole kuullutkaan, en myöskään DNA:n kippomainoksesta, ja Valionkaan viimeaikaista maitopropagandaa en suuremmin ole seurannut. Olen todennut, että suurin osa mainoksista on sellaisia, joita ei tarvitse lainkaan nähdä, jollei halua, ja niistä harvoista väkisin nähdyistäkin voi usein olla välittämättä.

Lehtiä ja nettisivuja lukiessa yksinkertaisesti skippaan mainokset. Mainosteeveetä en katsele tällä hetkellä, mutta siinäkin on mahdollisuus sammuttaa ääni ja mennä jääkaapille mainostauolla (mainosten ajaksi voi myös laittaa esim. hyvän musiikkikappaleen soimaan, mitä olen joskus harrastanut). Äänen saa pois myös radiosta mainosten ajaksi (yleensä tosin kuuntelen Ylen kanavia). Bussipysäkkejä ja muita ulkomainonnan kohteita on hankalaa kokonaan olla näkemättä, mutta minä kyllä olen oppinut olemaan niitä sen aktiivisemmin katselematta. Leffateatterissa on tietysti tuota pakkomainontaa, ellei ajoita teatterisaliin tuloa juuri siihen hetkeen kun elokuva oikeasti alkaa.
 
Jaa. Minä kyllä väitän saaneeni opin maitotuotteiden terveellisyydestä kotona ruokapöydässä ja koulun terveystiedon tunneilla. Toki Valion mainoskamppaja tuota tietoa tukee, mutta ei se ainakaan minun kohdallani riitä. Jos terkkari olisi sanonut että "turha sun on sitä maitoa litkiä" niin tuskin siinä olisi edes jugurttihepat auttaneet. ;)

Hmm. Sanomalehdistä jää mainokset lukematta ihan siksi että ne ovat tappavan tylsiä ja mielenkiintoa herättämättömiä. Kerran vuodessa siellä on jotain joka oikeasti kiinnittää huomion, kuten koko sivun valkoisella pinnalla yksi lause mustalla ylösalaisin. (Kyllä näitä on nähty. :D) TV:nkin mainoksista valtaosaa välttelen viimeistään toisen katsomiskerran jälkeen, ne kun parhaita lukuunottamatta "kuluvat" todella nopeasti. Yleensä vaihdan kanavaa mainosten ajaksi. Kaikkein pahimpia ovat monet radiomainokset, joissa oikeasti lässytetään ja lallatetaan ja lollotetaan kuin vähä-älyisille. Oikeastaan se mainosten välttely mitä harrastan johtuu siis pikemminkin siitä että monet mainokset ovat tylsiä/loukkaavia/ärsyttäviä eikä suinkaan siitä että pyrkisin niitä välttämään vain siksi kun ne ovat mainoksia ja siksi Pahoja. En usko että täysikasvuiselle edes jonkin sortin mediakasvatuksen saanneelle ihmiselle on mainoksista suoranaista haittaa - keskenkasvuisille kylläkin, ja niille jotka eivät osaa mainontaa erottaa tiedottamisesta. Hyvä mainos voi myös haastaa ajattelemaan, se voi viihdyttää ja opettaa. Mainostaa voi myös hyvässä tarkoituksessa - ajatellaanpa vaikka Nälkäpäiväkeräyksen kadunvarsimainoksia tai nyt käynnissä olevaa Säädä.Sammuta.Kierrätä.Kävele-kampanjaa liittyen ilmastonmuutokseen.

Tampereella on keskusteltu bussipysäkkimainonnasta jossa liikennelaitos (jonka viime kädessä omistaa kaupunki) välttelee vastuuta. Kun aina välillä joku älähtää oksettavista mainosjulisteista, liikennelaitokselta vastataan, että katoksien mainonnasta vastaa ulkopuolinen firma ja että se on vastuussa myös mainonnan sisällön sopivuudesta. Samantapaisen vastauksen sain itsekin kun muutama vuosi sitten älähdin bussien kyljessä olleesta mainoksesta - he ovat vuokranneet mainostilan ulkopuoliselle firmalla, joka pääasiassa huolehtii mainosten sopivuudesta, mitä nyt joskus ovat joutuneet siihen puuttumaan...

Lienen kerrostaloni ainoa jonka ovessa lukee "ei mainoksia kiitos". En ymmärrä kuka niitä lehtisiä jaksaa kääntää ja tutkia mistä nyt saisin edullisimmin uudet puutarhatuolit. [22]
 
Nerwen sanoi:
Lienen kerrostaloni ainoa jonka ovessa lukee "ei mainoksia kiitos". En ymmärrä kuka niitä lehtisiä jaksaa kääntää ja tutkia mistä nyt saisin edullisimmin uudet puutarhatuolit. [22]

Jos tuo kielto toimisikin vain mainosten kohdalla... Mutta samalla kiellolla menettää usein myös ilmaisjakelulehdet, kuten paikallislehdet. :|
 
Mainoslehtisistä puheen ollen, kuuntelin yksi päivä jotain keskustelua jonka mukaan suomalaiset käyttävät eniten maailmassa väkimäärään suhteutettuna paperia turhuuksiin, suurena osana mainokset. Pointtina oli järjestää kampanja, jossa mahdollisimman moni laittaisi postilaatikkoonsa sen "Ei mainoksia, kiitos"-härpäkkeen, koska jos ihmiset eivät halua mainoksia, niin kai niiden pirskutan mainostajienkin päähän viimein mahtuisi, että eivät tuhlaa paperia.

Meillä on tuo läpyskäinen ollut jo vuosia, ja paikallislehtiäkin alueella on vain yksi, tyhmä sellainen, ja menetys ei siksi ole suuren suuri. Ainahan minä voin sen käydä hakemassa kirjastostakin, jos nyt aivan pakko on päästä niitä mainoksilla kuorrutettuja sivuja selailemaan.
 
On mainosroskasta iloakin. Perheen naisväkikin innostuu teknologian hankkimisesta kun sitä monivärisin kuvin mainostetaan Gigantin lehdessä. On meillä stereo, televisio, mikroaaltouuni ja videonauhuri. Toistaiseksi siis en laita ulko-ovelle lappua "Ei mainoksia, kaupustelijoita, käännyttäjiä tai tv-lupatarkastajia!"

Pikkuengelin aloituksessa vain huvitti se, että mainostettiin mainostamisen vastustamista. Eikä se edes ollut mikään keskustelunaloitus eikä edes julistus vaan silkka mainos. Pikkuenkelin vika se ei varmaankaan ollut, sillä hänen verbejä pursuvasta puolustuksestaan päätellen Merri oli muuttanut ties missä sijaitsevan mainoksen topiciksi. Ja kun siinä ei määritelty keskustelun linjoja, laitoin omaan viestiini haluamani linjan eli mainoksia ylistävän ilmapiirin. Nyt kun Pikkuenkeli kävi kampeamassa keskustelun haluamilleen raiteille, maininnat hyvistä mainoksista mennevät Kulmikkaan pöydän Pieniä ilonaiheita -topicciin. Jos nyt löytyy sellaisia kaltaisiani ääliöitä, jotka näkevät mainoksissa jotain hyvääkin.
 
Sinäänsä ihailen tiettyjen mainosten suunnittelijoita. Nokkelia sanaleikkejä ja oivalluksia ärsyttävien tunnarirallatusten ja perinteisten kehulistojen sijaan. Ihailu on kuitenkin ristiriidassa omantunnon kanssa, sillä kaikkien mainostenhan perimmäinen tehtävä on saada ihmiset ostamaan, ostamaan ja ostamaan. Kyse ei ole ollenkaan siitä, mitä oikeasti tarvitsisi. Mutta mikäs siinä, jos fiksut mainostajat saavat tyhmät kuluttajat ostamaan turhaa.

Minua hiukan ärsyttävät "muotimainokset". En katsoa paljoakaan mainostelevisiota, joten yläasteella luokkatovereiden keskustellessa "suosikkimainoksistaan", pystyin rehellisesti sanomaan etten seuraa mainoksia.

Erilaisten tapahtumien mainokset ovat parhaimmillaan todella hienoja. Esimerkiksi ne Hesarissa aikanaan olleet kokosivun ilmoitukset, joissa kehuttiin miten kiva asia sananvapaus oli ja kuvituksena vanha nainen, jonka suu oli viilletty kiinni. Kuvan nähneen tietävät mitä tarkoitan.

Ja joo, Voiman vastamainokset ovat riemukkaita lähes aina.
 
Papa Legba sanoi:
Pikkuenkelin vika se ei varmaankaan ollut, sillä hänen verbejä pursuvasta puolustuksestaan päätellen Merri oli muuttanut ties missä sijaitsevan mainoksen topiciksi.
Eips, siirsin sen vain Kulmikkaasta pois, koska oletin sen tarkoituksena pysyä kuitenkin (jokseenkin) aiheessa ja että se on kuitenkin tarkoitettu vakavammaksi kuin mitä Kulmikkaan yleismeininki on. Sitä en kommentoi, oliko päätökseni oikea :roll: Asiaa tietty vaikeutti se, että aloitusviesti on mainos eikä keskustelunaloitus.
 
Ylös