Matkustelu

Minä kävin tänä kesänä ekan kerran ulkomailla eli Ruotsissa. Reissu oli mukava ja tapahtumarikas, vaikka kestikin suhteellisen vähän aikaa. :) Aina ei tarvitse matkustaa kauas, itse olen pitänyt Keski-Suomen luontopolkujen koluamisesta.
 
Hurraa!

Minulla on nyt vuosiviisumi, eli voin lähteä Venäjällekin suhteellisen lyhyellä varoitusajalla. Vuosiviisumi maksoi noin kolmen yksittäisen viisumin verran, eli hiukan täytyy aktivoitua reissaamaan, jotta se kannattaa. Venäjä on kuitenkin pääaineeni yliopistossa (vaikka opinto-ohjelman uudistuksen myötä sitä ei enää "pääaineeksi" nimitetäkään...), enkä ole yli kahteen vuoteen käynyt naapurimaassa lainkaan, joten käytännön kieliharjoittelu tulee tarpeeseen.

Olin suunnittelemassa pientä matkaa Viipuriin ensi viikonlopuksi, mutta herttaisen pikkukaupungin herttaiset pienet hotellit ilmoittivat kaikki olevansa täpötäynnä. Sähköpostittelin ja metsästin huonetta pari päivää, kunnes katsoin paljonko lisähintaa junalipuille tulisi, jos jatkaisinkin Pietariin asti. Hiukan epämukavan varhaisella aamulähdöllä (07:28 Kouvolasta) ja hiukan epämukavan myöhäisellä iltapaluulla (21:45 Kouvolassa) lippujen hinnat eivät päätä huimanneet (n. 55e Viipuri, n. 75e Pietari). Vanhemmat asuvat Kouvolassa melko lähellä asemaa, joten samalla hinnalla ilahdutan heitäkin visiitilläni. :p

Avomussu on sen verran tottunut jo saamaan vakituista palkkaa ja kuluttamaan palkkaansa mukavuuksiin, että häntä on vaikea saada hostelliin. Nyt yksin matkatessa halusin siis majoittua edullisesti. Sijainti on silti mahtava, katsokaa vaikka. Tuntuu vähän hassulta lähteä matkaan vain kahdeksi yöksi (la-ma, edullisempien junalippujen takia), mutta olenhan minä Pietarissa aiemminkin käynyt ja eihän se kovin kaukana kuitenkaan ole. Suunnitelmissa säästä riippuen kuljeskella puistoissa, käydä ainakin Etnografisessa museossa; ehkä Venäläisessä museossakin, syödä halpoja herkkublinejä pikaruokaketjussa ja ehkä tavata tuttavia, jos ovat kaupungissa.

Hitsi, jännää. :)
 
Venäläinen museo, iiih! Kaikkia lemppareita...Repin, Aivazovsky, Ivan Šiškin ja vaikka mitä.

Ota minut joku kerta mukaan, pliis! Ja majapaikkakin miltei Nevsky Prospektin varrella...
 

Liitetiedostot

  • 800px-Ivan_Shishkin_-_Winter_1.JPG
    800px-Ivan_Shishkin_-_Winter_1.JPG
    11,4 KB · Katseluja: 456
  • 800px-Aivazovsky,_Ivan_-_The_Ninth_Wave_1.jpg
    800px-Aivazovsky,_Ivan_-_The_Ninth_Wave_1.jpg
    7,7 KB · Katseluja: 455
Minä olen jonkun verran matkustellut Euroopassa, viimeisin reissu tosin on jo muutaman vuoden takaa kun vuonna 2008 kävin viiden viikon reppureissulla ympäri Eurooppaa. Osan matkasta kaverin kanssa ja osan yksin, molemmissa oli omat hyvät/huonot puolensa. Reissu oli pienen budjetin reissu ja kokonaiskulut jäivät alle 1500 euron. Tulipa sitä vietettyä yötä taivasalla niin Zurichissa kuin Wienissä ja jossain pienessä kaupungissa Espanjassakin. Ikimuistoinen ja opettavainen reissu kaiken kaikkiaan!

Muuten olen reissannut kerran päiväreissun Pietariin, muutaman päivän matkan Tukholmaan, pari kertaa viikon reissut Espanjaan ja pari lyhyempää reissua Lontooseen.

Uudeksi vuodeksi olen tänä talvena lähdössä Amsterdamiin viikon ajaksi ja maaliskuussa kutsuu Barcelona 2 viikon ajaksi, jolloin tarkoituksena käydä juoksemassa elämän toinen Maraton sekä käydä katsomassa pari matsia La Ligaa. Lisäki kamera kädessä tulee varmasti vietettyä paljon aikaa. Haaveena tulevaisuudessa on lähteä jatko-opiskelemaan ulkomaille Kanadaan/Australiaan/Espanjaan.
 
Olen mennyt perheen kanssa Kossille, Fuerteventuralle (en ole varma oikein kirjoituksesta, se yksi Kanarian saari kumminkin ^^'), sitten Turkissa on kerran tultu yhden päivän reissu tehtyä.
Tietysti nämä suomalaisten normaali kohteet on myös käyty eli Tukholma ja Tallinna.

Olin myös vuoden Japanissa, että eiköhän tossa ollut mun matkustukset...
 
Oioi, tahtoisin taas mahdollisimman pian matkustelemaan... Viimeisin reissu oli viikon matka ympäri Suomea. Hankimme tyttöystävän kanssa bussikortit, joilla sai matkustaa viikon ajan rajattomasti Suomen rajojen sisäpuolella, ja kolusimmekin matkan aikana varsin monta kaupunkia. Reissu oli toteutettu aika pienellä budjetilla. Emme esimerkiksi nukkuneet kertaakaan hotelleissa tai motelleissa tai vastaavissa, vaan yövyimme kavereiden ja sukulaisten sohvilla tai bussissa.

Olen myös käynyt muutamalla ulkomaanmatkalla. Pohjois-Norjassa tuli piipahdettua kersana, ja jokunen vuosi sitten olin normaalilla turistimatkalla Espanjassa. Lisäksi olen kahdesti matkustanut bussilla Suomesta Ranskaan ja käynyt muunmuassa Pariisissa. Matkojen pääasiallinen päämäärä oli kuitenkin uskonnollinen yhteisö nimeltä Taizé, joka on varsin ihana ja valloittava paikka huolimatta siitä, että se on uskonnollinen yhteisö.
 
Minä en ole juurikaan omatoimisesti matkustellut, ainoa sellainen kerta taisi olla viisi päivää Tukholmassa muutama vuosi sitten. Suomea tosin on koluttu isän suvun kanssa, automatkuatelua Lappiin, Itä-Suomeen jne. Käytiin kerran myös Jäämeren rannalla asti. Ruotsin ja Viron laivat on myös koettu, mutta en pidä niitä kummoisenakaan matkusteluelämyksinä.

2010 olin yläkoulun saksanryhmän kanssa Warsteinissa tutustumasssa. Reissuun sisältyi päivä läheiseen Soestin kaupunkin, joka oli aika hieno keskiaikaisine rakennuksineen.

2012 keväällä reissasin Sibelius-opiston puhallinorkesterin kanssa Italiassa Allegro Mosso -festivaaleilla. Käytiin Comacchiossa ja San Leossa konsertoimassa, jotka molemmat olivat mielestäni kiehtovia, lähinnä juuri vanhan rakennuskantansa vuoksi. Reissun loppua tosin varjosti maanjäristys.

Haluaisin käydä monessakin paikassa, lähinnä Euroopassa, katselemassa keskiaikaisia nähtävyyksiä. Varsinkin goottilainen arkkitehtuuri ja Sedlecin 'luukirkko' ovat ehdottomia heti-kun-on-rahaa -kohteita. Myös Praha, Budapest, Englanti ja kaikenlaiset vanhat kaupungit/muut kohteet ovat kiinnostavia. Historiallisista museoista aina plussaa.
 
En voi olla mainitsematta Budapestissa olevaa ravintola Lancelotia. Se oli sellainen elämys, ettei mikään ravintola ole ennen sitä, eikä sen jälkeen tehnyt minuun sellaista vaikutusta. Olin reissussa työporukalla ja olimme koko aamun matkustaneet ja päivällä tutustuimme paikalliseen Punaiseen ristiin. Nälkä oli iltaan mennessä aika kova, joten kun tämmöinen nälkäinen otus pääsee ritarihenkiseen ravintolaan ja juo lasillisen valkoviiniä hyvän ruoan kanssa, olin aivan myyty. Ravintolassa oli viulun ja huilunsoittajat. Meininki aivan kuin jossain Konnun majatalossa. Hyvä ruoka ja makea viini saivat minut hihittämään, mutta hihitin silkasta tyytyväisyydestä omaan hyvään olooni ja ilmapiiriin jossa sain illan viettää.

Budapestissa tuli muutenkin hiukan kierreltyä paikallisia nähtävyyksiä. Työporukalla tutustuimme myös tunnin ajomatkan päässä maaseudun suuntaan yhteen pakolaisten vastaanottokeskukseen. Hyvää vastapainoa tavanomaisten turistikohteiden lisäksi. Ajankohta oli lokakuun alku ja syksyinen tuuli puhalteli sen verran että jokivarteen ei ollut kiva jäädä sen enempää istuksimaan.
 
Kiitos Fairy tale vinkistä. Katselin ravintolan nettisivuja trip advisor -arvosteluja ja tuo kyllä pääsee vierailukohteiden listalle. Olen jo jonkin aikaa halunnut matkustaa Budapestiin. Koska a)en ole siellä käynyt, b)sieltä voisi ehkä piipahtaa helpohkohsti Tshekin puolelle ja c)koska Ryanair lentää talvikaudellakin sinne Tampereelta. :)

Hiukan koen syyllisyyttä, että en ole elokuun jälkeen käynyt Venäjällä, vaikka on vuosiviisumi. Ja nytkin haaveilen Barcelonaan menosta tammikuun loppupuolella. Koska siellä asuu ystävä ja vieläpä toinen, muualla asuva ystävä olisi menossa sinne niihin aikoihin. Ja sielläkään en ole koskaan käynyt. Espanjaa osaan nolostuttavan vähän, mutta katalaaniahan siellä kuuluisi puhua, joten ehkä "olen tyhmä turisti, puhun englantia maassa, jossa se ei ole millään tavalla virallinen kieli"-tunne ei iske pahasti. Enkä ole sitä mieltä, että kaikki matkustaessaan englantiin turvautuvat olisivat tyhmiä turisteja, mutta itselle tulee tuollainen olo helposti. Kiva Tukholman reissu koki kolauksen, kun kioskin kassa vaihtoi kielen enkuksi, kun kerran kysyin että anteeksi kuinka. Antaisivat minun yrittää puhua muutakin kuin enkkua, jos ei ole edes jonoa muodostumassa perään!
 
douv sanoi:
Espanjaa osaan nolostuttavan vähän, mutta katalaaniahan siellä kuuluisi puhua, joten ehkä "olen tyhmä turisti, puhun englantia maassa, jossa se ei ole millään tavalla virallinen kieli"-tunne ei iske pahasti. Enkä ole sitä mieltä, että kaikki matkustaessaan englantiin turvautuvat olisivat tyhmiä turisteja, mutta itselle tulee tuollainen olo helposti.

Itse taas olisin tavattoman tyytyväinen, jos osaisin puhua edes sitä englantia. :D Muilta osin rakastan matkustelua, mutta kielet tuottavat vaikeuksia - suorastaan kammoan englannin puhumista. Ymmärrän kyllä jotakuinkin enkkua, kun sitä minulle puhutaan, mutta jos koitan itse puhua, saan aikaiseksi vain änkytystä ja epämääräistä mumimaa. Noloa aikana, jolloin jokaisen suomalaisnuoren oletetaan puhuvan mainittua kieltä sujuvasti.
 
Toivottavasti meillä ensi kesänäkin on kiertävä lomavuorolista... Olen nimittäin varannut Pärnusta loma-asunnon meille sen mukaan, mihin kohtaan mun loma kiertävän listan mukaan osuisi. Yllätys, suunnittelimme kesäksi Pärnun reissua, ei olekaan vasta kuin kahdeksas kesäloma siellä... Mutta me vaan rakastetaan sitä paikkaa! Lapset ovat jo syksystä asti miettineet mitä tehdään sitten kun ollaan siellä, mitä jätskiä hakevat vieressämme olevasta "mummojen kaupasta" sun muuta. Viron kielen harrastus lisää intoa, on mukavaa osata kieltä hyvin. Jotenkin koko matkailu on erilaista kun osaa maan kieltä.

Ensi keväänä tää kielitaidon käyttö saakin sitten haastetta... Pitäisi selvitä ruotsilla, lähdemme Euroviisuihin Malmöön! Reissuun lähtee kolmen hengen viisutiimimme, minä, puolisoni ja Konnun kautta ystäväkseni löytynyt Ruby elikäs Peppi. Loistavaa! Olen Euroviisuihin pääsystä haaveillut pitkään, kotikisatkin menivät ihan ohi kun keskimmäisellä lapsella tutkittiin sairaalassa epilepsia-epäilyä ja diagnosoitiinkin epilepsia. Ei siinä sitten viisuihin lähtöä miettinyt. Mutta hei, ne puhuu ruotsissa ruotsia, apua, hjälp! Ehkä selviämme?
 
Tänä kesänä, kuten olenkin ehkä joskus maininnutkin, pääsen sitten vihdoin Espanjaan äidin kanssa!:D Vaikka lähtöpäivä on vasta kesäkuussa, minua jännittää jo nyt hyvällä tavalla matkustaa uuteen maahan, surkea eglannin kielitaitonikin asettaa matkalle haasteita. Kyllä, tunnustaudun englantia osaamattomaksi hölmöksi. Matkasuunnitelma on jo viittä vaille valmis. Kai Espanjassa senverran kieliä tajutaan, että pärjäämme äidin englannintaidolla eikä tarvitse osata espanjan kieltä?
 
No, turisteja palvelevat kyllä osaavat, mutta muiden kielitaito voi olla heikkoa. Espanjalaiset ovat ylpeitä äidinkielestään ja kaikki elokuvat tavataan dubata espanjaksi. Toisinaan espanjan kielen taitokin voi olla espanajalaisilla hakusessa. Kun yritin tilata uima-allasbaarissa "agua sin tequila", sain vastaukseksi vain hölmistyneen ilmeen ja jouduin vaihtamaan kieltä: "Plain water, please."
 
Voisin hyvin kuvitella, että espanjalaisetkin asennoituvat monin paikoin kuin eteläitalialaiset: kielitaitoa ei löydy, mutta se ei kommunikointia hidasta, elekielellä ja arvausleikeilläkin kun pääsee pitkälle ja kaikilla osallistujilla on hauskaa ;)
 
Neljä kertaa Espanjassa käyneenä voin sanoa, että hyvin alkeellisella englanninkielelläkin pärjää. Ruokaillessa kuitenkin esim kannattaa kysyä (ainakin Barcelonassa) hinta etukäteen jos sitä ei ole selkeästi ilmoitettu, sillä saattavat turisteilta pyydellä helposti tuplahintaa. Rafloissa syödessä kannattaa huomioida myös mahdolliset lisäkulut. Jos Amroth Barcelonaan olette menossa, niin tarvittaessa pystyn joihinkin kysymyksiin vastaamaan tai vinkkejä antamaan!
 
Tänä kesänä ollaan taas perheen kanssa menossa Lappiin, nyt juhannusviikoksi Leville. Menemme sinne usein kesäisin. Siellä on vain niin kaunista, ja ihaninta on vaellella luonnossa iltamyöhään. Olen ollut siellä vain kertaa talvella, oli mahtavat reissut, mutta jotenkin kesä on ollut aina se lomailuaika.

Olemme Lontoossa olleet monesti, ja kerran Skotlannissa. Olen samalla tavalla koukussa itse Britanniaan kuin sen TV-sarjoihinkin. Siellä on vaan miljoona ihanaa paikkaa vielä käytävänä. Tänä kesänäkin piti mennä ja matkakin varattiin jo, mutta tuli esteitä :( Ja skotit on ihaniaaaaa. Luonto oli kaunista ja kaupunki myös. Aksentti on aivan erityinen :) Onhan Ruotsissa, Norjassa ja Eestissäkin käyty.
 
Mattfield sanoi:
Ruokaillessa kuitenkin esim kannattaa kysyä (ainakin Barcelonassa) hinta etukäteen jos sitä ei ole selkeästi ilmoitettu, sillä saattavat turisteilta pyydellä helposti tuplahintaa. Rafloissa syödessä kannattaa huomioida myös mahdolliset lisäkulut. Jos Amroth Barcelonaan olette menossa, niin tarvittaessa pystyn joihinkin kysymyksiin vastaamaan tai vinkkejä antamaan!
Barcelonaanpa hyvinkin matka suuntautuu. Äidin kanssa mietimme, että asettuisimme Barcelonetan tai Grácian (toivottavasti kijoitin nuo oikein)alueelle pitäämään majaa. Erästä lomahuoneistoa katsoimmekin netistä jo kuin aikoisimme kenties valita sen majapaikaksi.
Ajattelimme, että esim. Sagrada Familia-kirkko olisi ihan komeaa nähdä.
Hyvä jos alkeellisinkin englanti riittää. Ja sanakirja on keksitty.:D Tuo tieto tuplahinnan pyytelystä turisteilta ruokaillessa olikin minulle uutta tietoa, osaanpa olla tarkkana.

Claeryan, missäpäin Norjaa olet käynyt? Meidän perhe kävi aikoja sitten telttailemassa Nuorgamissa, ja samalla reissulla kävimme myös Jäämerellä.:) Jos se olisi minusta kiinni, menisin Jäämerelle uudestaankin, oli senverran kauniit maisemat ja ihana hiljaisuus, vai aallot kohisivat vuonoilla. Eestissä ja Ruotsissa olen minäkin käynyt, Vana Tallinan maanalainen kaupunki on näkemisen arvoinen paikka, tosin sinne ei saa mennä ilman opasta kun joissain luolissa voi olla syvää vettä, eivätkä kaupungin sukeltajat olleet ainakkan 2 vuotta sitten ehtineet tutkia mitä meriorosvoaarteita pinnan alta oikein löytyy.


Ja Espanjan-matkkan, joudumme näköjään vaihtamaan majapaikkaa. Äiti yritti tämän kysyä huoneiston omistajalta sähköpostitse, englanniksi, onko talossa hissiä. Omistajalta ei ola neljään viikkoon kuulunut mitään. ÄRH..
 
Minä olen suuntaamassa parin viikon päästä viikoksi Libanoniin kuoron kera. Koska matkustan hirveän harvoin ja silloinkin kun lähden omaehtoisesti on ykköskohteena joku brittilä, niin on ihan jännää päästä käymään tuollakin maailmankolkassa johon tuskin muuten tulisi lähdettyä. Paras ystäväni puolestaan lähtee ensi talvena vaihtoon Italiaan ja tavoitteena on käydä sielläkin moikkaamassa. Harmillista ettei rahatilanne näihin kahteen suunnitteilla olevaan matkaan yhdistettynä oikein suo tilaisuutta heinäkuiseen Lontooseen ja BBC Promsien Doctor Who -konserttiin (jota ilman tuota Italiaa varmaankin vakavasti harkitsisin).

Viime kerran olenkin käynyt oikeasti (koska festariviikonloppuja Ruotsissa ei lasketa) ulkomailla vuonna 2010, silloinkin kahdesti, keväällä Saksassa ja loppukesällä Edinburghissa. Saksassa oli ihan hauskaa mutta sydämestä jäi iso palanen Skotlantiin. Sinne ehkä sitten seuraavaksi, koska se seuraava kerta lieneekään. Haaveilen kyllä myös brittireilistä, tarvitsisin vaan mukaan jonkun kaverin jonka kanssa kestäisi hermot ja joka ymmärtäisi saarivaltiokouhkaukseni :D
 
Emme ole olleet oikeastaan yhtäkään yötä Norjassa Amroth. Kuten kerroin, olemme viettäneet aikaa Lapissa mm. Kilpisjärvellä ja muuallakin. Niin pohjoisesta taasen on kätevää herätä aamulla aikaisin, hypätä autoon ja ajaa puksuttaa Norjaan. Olemme viettäneet yhden päivän Tromssassa Jäämeren rannalla. Olin silloin varmaan kymmenen ja se oli niin hienoa, kun siellä oli lunta keskellä kesää. :) Se ei jäänyt viimeiseksi käynniksi, mutta en muista enää muita kaupunkeja. Tosin siellä ei ole kaupunkeja niin tiheään, joten taisimme suraavina kertoina vain nauttia maisemista ja ajella suuntaan jos toiseen.
 
RE: Matkustelusta

Tuo selvä. Matka on varmasti ollut mukava.:) Omasta Jäämeren-matkasta mieleeni jäivät parhaiten vuonot. Alhaallaoleva meri näytti upealta, ja kalliot olivat myös hienoja.:)
 
Ylös