MBTI-persoonallisuudet

Lathron

Kontulainen
Koska tämä asia on ollut taas omassa lähipiirissäni viime aikoina enemmänkin tapetilla, niin ajattelinpa tuumata tästä aiheesta Käärmeessäkin, missä en ole pahemmin kirjoitellutkaan viime aikoina. Eikä täällä ainakaan hakutoiminnolla löytynyt mbti:stä mitään.

MBTI on siis Meyers-Briggsin tyyppi-indikaattori. Suomeksi se tarkoittaa että on 16 erilaista persoonallisuuden arkkityyppiä, joissa toistuu stereotyyppisesti tiettyjä piirteitä.

Persoonaa mitataan neljällä eri akselilla:

1. Introvertti vs Extrovertti
2. Tosiasiallinen vs Intuitivinen
3. Ajatteleva vs Tunteva
4. Harkitse vs Spontaani

Tein itse testin ja olen sen perusteella ENFJ, eli ekstrovertti, intuitivinen, tunteva ja harkitseva. Minua yhtään tuntevat voivat arvioida, kuulostaako tämä tyyppikuvaus yhtään minulta. ( EDIT: ) Myös Raseenan linkkaaman testin mukaan olen ENFJ, eli "Teacher" ja "Vaikuttaja".

Kukaan tuskin on puhtaasti jotain tyyppiä, mutta itseni kyllä jopa yllätti kuvausten tarkkuus itseni ja monen kaverin kohdalla.

Tee testi ja kerro mikä olet sen mukaan. Kuinka lähelle kuvaus osuu sinua mielestäsi?
 
Olen tehnyt tuon testin joskus(TM), oma tulokseni oli INFP, joka oli mielestäni hyvin osuva. Olen idealisti ja herkkä sovittelijatyyppi mutta myös ystävällinen ja lämmin persoona. lisää INFP:stä
Oli muuten hauska katsella täältä omaa tyyppiä vastaavia fiktiivisiä hahmoja.
Minun listallani oli mm. Frodo, Daenerys Targaryen, Barris Offee ja yhden toisen sivuston mukaan Pottereiden Luna. :p
Tuo Harknessin kuvaus oli ihan harknessmainen, tuollainen suuri senseityyppinen ihminen.
Hauskoja olivat myös nuo sinun fiktiiviset vastaavuutesi (listalta löytyi mm. Yoda, Aslan, Qui-Gon Jinn, Mufasa...) :D
 
Minun vastaamistani häiritsi hyvin paljon testin englanninkielisyys. Jos monissa ymmärsin suunnilleen itse asian niin en sisäistänyt kunnolla mitä kysytään. Tämä varmasti vaikutti tulokseen jossain määrin sillä saatoin vastata väärin joissain kohdissa.

Kysymyksen 22 kohdalla jäin miettimään että KUKAAN ei tee mitään toisen hyväksi jos ei saa siitä jotakin vastineeksi. Se saattaa olla puhdas omatunto tai parempi mieli kun on tehnyt jotain hyvää, mutta täysin ilmaiseksi ja pyytettöömästi ei kukaan tee mitään toisille. Mitä siis voin tähän vastata kun en ole mikään hyväntekeväisyysihminen ja kaiken lisäksi melko itsekäs ja laiskakin, mutta silti autan esimerkiksi töissä toisia joka päivä ja on minulla pari kummilasta ulkomailla? Ja jos autan toista niin en ikinä odota vastapalvelusta sillä usein saan haluamani jo sillä kun autan.

Sain kuitenkin testin tehtyä ja sen mukaan olen Introvert(78%) Sensing(12%) Thinking(25%) Judging(56%). Äkkiseltään tuo kuulosti minusta tosi pahalta, mutta Nova vähän avasi minulle sanojen merkitystä ja lopulta olen myös yllättynyt miten oikeaan ne ainakin omasta mielestäni osuivat. Tässä vielä samanmoinen tulosta avaava tulkinta minun tyypistäni minkä Lathronkin laittoi. Sen mukaan olen "varmistaja".
Tuolta löytyi hyvin tutun kuuloisia toimintamalleja jotka osasin heti yhdistää omaan toimintaani. Tosin heti epäluuloisena jäin miettimään miten paljon tässä on myös sitä että haluan löytää yhtymäkohtia. Joka tapauksessa minua tosiaan hermostuttavat tilanteet joissa on liian paljon tekemättömiä/avoimia asioita ja stressaantuessa muutun todella impulsiiviseksi. Ja valitettavasti otan itse vähän liiankin usein johtavan roolin milloin missäkin projektissa tai tilanteessa. Olen tässä tullut ihan selvästi isääni.

Minua kiehtoisi myös aika paljon kuulla minut jollain tasolla tuntevien ihmisten/otusten mielipide tulosten osuvuudesta, tällainen itsensä tutkiskelija kun olen.
 
Nettitestien perusteella olen ISTJ, tosin T:n ja F:n eroavaisuus ei ole suuri. Aikoinaan se oli vähän järkytys, olen tottunut ajattelemaan itseäni taiteellisena tyyppinä ISTJ vaikutti tylsältä kirjanpitäjätyypiltä mutta tarkemmin ajateltuna se on aika hyvä kuva minusta (ja S liittyy esteettisyyden tajuun ja havainnointiin, minun taiteen tekemiseeni liittyy voimakkaasti pyrkimys kauneuteen ja tietty älyllisyys, eikä mitään tunteiden ilmaisemista). Olen myös uskollinen ja vastuuntuntoinen, saan tyydytystä järkevistä säännöistä ja tarvitsen elämääni tiettyä järjestystä ja suunnitelmia (mikä voi olla hankalaa jos seurustelee P-tyypin kanssa). Minulla on kyllä tunteita mutta ei ilmeisesti niin voimakkaita tunnemyrskyjä kuin F:illä ja käsittelen asioita konkreettisemmin kuin N:t (jotka ovat joskus aika ylimielisiä, päätellen Facebook-ryhmistä).
 
Minusta tuli INTJ, ja kuvaus meni melkein pelottavan lähelle.. T:n kohdalle tuli muistaakseni n. 65%, tai yli.
 
INTJ. En hirveästi tunnista itseäni tuosta, mutta sama juttu tuntuu olevan joka kerta kun teen vastaavan testin. Kysymykset ovat niin tulkinnanvaraisia, että hyvinkin monessa kohtaa voisi valita kumman tahansa vaihtoehdon tilanteesta riippuen, ja sitten tulee samastakin testistä eri kerroilla vähän eri tuloksia.
 
ISTP. Minua häiritsee näissä testeissä eniten se, että miltei joka kysymys on sellainen, että vastatessa tietää mihin lopputulokseen mikäkin vastaus johtaa. Minä ainakin myönnän, että joihinkin kysymyksiin, joista en tiedä, mitä mieltä olen, vastaan sen perusteella, mihin lopputulokseen oletan sen johtavan.
 
Vampire, kuulostaa ihan oikeansuuntaiselta tuo sinun INFP. Eräs toinenkin kaveri on kans aika pitkälti INFP ja monilta osin tuntuu toimivan saman tyyppisesti monissa jutuissa. Ulospäin sosiaalinen, hauska ja 'easy going', mutta pinnan alla on kaikenlaista arvokasta, jota ei kaikki tajua nähdä.
Olen kans naureskellut noille omille fiktiivi-vastaavuuksilleni. Yks kova on kans V niin kuin Verikostosta. Ja Faramir. Ja Dumbledore. Ja tämä :D
Vai suuri sensei-ihminen. Ennemminkin cheerleader :D
Ja mikä mielenkiintoista, olen naimisissa INFJ:n kanssa. Ja kieltämättä, toisen tunteiden tunteminen on molemminpuolista. Molemmat ovat pitkällisesti, intensiivisesti sitoutuvaa sorttia. :heart:

Jaamar, kuulostaa melko lailla tutulta tuo kuvaus.
 
INFJ eli Introvert (slight), iNtuitive (strong), Feeling (moderate), Judging (moderate). Yksittäisesti erikoisin oli se, että intuitiosta tuli 100 prossaa :D En edes yhtäkkisesti tiedä, mistä kysymyksistä tuo tuli (vrt. kuten Atheon mainitsi, niin joistain kysymyksistä oli tosiaan helppo nähdä, mihin kohtaan ne liittyy), mutten just nyt jaksa mennä takaisin niitä tutkailemaan. Myös tuo Feeling (vs. Thinking) oli ehkä hivenen yllättävä, mutta ehkä vahva overthinking it -tendenssini on peräisin just siitä tunnepuolesta.

Tässä kuvauksessa oli kyllä tuttuja piirteitä vaikka muille jakaa, esim. "they are generally "doers" as well as dreamers" ja "taking a disproportionate amount of responsibility in the various causes". Joo, tää on niin nähty, että nykyään jopa tietoisesti välttelen tekemästä tuota jälkimmäistä. Myös kohta "[NFJs are] "systems builders" [...] founded on human beings and human values" kuulostaa ihan järkevältä.

Sit on se häh-sektori. "They are, in fact, sometimes mistaken for extroverts because they appear so outgoing and are so genuinely interested in people." As if, hei! Mutta toi olikin vain "sometimes". Myös "INFJs may well have the clearest insights of all the types into the motivations of others" on vähän kummallinen. Silleen periaatteessa jonkin verran, joo, mutta käytännössä ei kyllä ole todisteita, että meneekö omat arviot kuinka usein oikeaan.

All in all. Lisa Simpson, Faramir ja Rory Gilmore: I like.

EDIT: Miten myös Lathron on Faramir? Ehkä F on laitettu eri sivustoilla eri lokeroon.
 
Heathertoes, noi lokeroinnit on monesti kaltaistemme amatöörien tekemiä eikä kenenkään 'hyväksymiä', eli ne vaan on olettamia ja mielipiteitä. Muun muassa tässä olet itse...
 
Täällä olisi kolmas INTJ: Introvert(100%) Intuitive(25%) Thinking(25%) Judging(22%). Aluksi se tuntui vähän oudolta, mutta jos ei katso liikaa noita fanien tekemiä listauksia ja yritä samastua muka saman persoonallisuuden omaavaan fiktiiviseen hahmoon, niin joissain asioissa tunnistan itseni siitä. Toisissa asioissa taas toimin mielestäni aivan toisin. Olen tehnyt testin kahdesti, ensimmäisen kerran joskus pari kuukautta sitten ja nyt äsken, sama tulos oli molemmilla kerroilla. Aloin melkein miettiä, pitäisikö joskus jossain ryhmätyössä kokeilla ryhmänvetäjän roolia, kun kerran INTJ:t ovat niin hyviä johtajia ja organisoijia – ehkä en vain ole vielä huomannut hyödyntää mastermind-potentiaaliani?

Wikipedian mukaan INTJ:t ovat muuten harvinaisin persoonallisuustyyppi.

Kysymykset ovat tosiaan aika suoria välillä. Minusta tuntui, kuten yleensä testien kanssa, että minä en ole paras ihminen arvioimaan toiminta- ja ajattelutapojani. Eihän itseään voi arvioida objektiivisesti ja samoin itseään tulee helposti huijanneeksi todella monissa asioissa. Sen takia en ihan hirveästi välitä tuloksista, koska ne heijastelevat vain yhtä tulkintaani itsestäni, vaikka olisin kuinka rehellisesti yrittänyt sen tulkinnan tehdä. Jotta testit oikeasti voisivat paljastaa todellisia luonteenpiirteitä ja niitä salattuja johtajapotentiaaleja, pitäisi niiden olla vähän perusteellisempia ja tehty pitemmällä ajalla kuin kymmenessä minuutissa tietokoneen äärellä. Tähän testiin voi varmaankin luottaa enemmän kuin vaikkapa horoskooppien luonnekuvauksiin, mutta eivät ne minusta todellakaan ole hyviä mittareita arvioimaan ihmisen luonnetta käytännössä.

Kylläpä meistä moni on introvertti. :p
 
Muistan tehneeni tämän joskus aiemminkin, taisin silloin saada vähän eri tuloksen (mielentila vaikuttaa kyllä selvästi vastaamiseen).

Tällä kertaa tuli ENFJ, minkä kuvauksesta löydän itseni monilta osin (esim. tuo toisten murheiden kantaminen) mutta osa kohdista taas ei aivan kuulosta omalta (esim. monien vastuiden ja projektien hallinta ei kuulosta omalta vahvuudeltani).

Pitäisi varmaan pitää kirjaa kaikista tuloksista, mitä tämän tyyppisissä testeissä saa, olisi mielenkiintoista nähdä millainen kokonaiskuva muodostuu!
 
Testasin itseni toisella sivustolla. Tässä testissä on Likert-asteikko, eli vastauksen voi antaa liukuvasti väliltä täysin eri mieltä – täysin samaa mieltä, eikä pelkästään kyllä tai ei. Se helpotti vastaamista kysymyksissä, jotka voivat olla tilanneriippuvaisia tai muuten tulkinnanvaraisia. Kuitenkaan virallinen MBTI-testi se ei ole, joten luotettavuuden arvioikoon jokainen sitten itse.

Tuloksekseni tuli tällä kertaa ISTJ. Se tuntuu monin paikoin osuvammalta kuin INTJ (höh, en ehkä kuulukaan luonteeltani harvinaiseen vähemmistöön, jota edustaa myös Putin). Mutta en tiedä, kuten sanoin, en kovin paljon takerru näihin tuloksiin, koska ne selvästi voivat vaihdella paljon ja vastaukseen voi tietoisesti vaikuttaa halutessaan. Toisaalta ISTJ:ssä ja INTJ:ssäkin on paljon samaakin, joten melko varmasti olen hyvin introvertti, ajatteleva ja harkitseva. Ehkä tosiasiallisuus ja intuitiivisuus vaihtelevat tilanteittain, tai ehkä niitä käsittelevissä kysymyksissä en vain anna johdonmukaisia vastauksia.

Edit: No, nyt tuon sivuston (vieläkin epäluotettavamman) pikatestin mukaan olisin jälleen INTJ. Kovasti väitin, etten välitä, mutta asia jäi kuitenkin vähäsen vaivaamaan. Nyt annan kuitenkin jo asian olla. :p
 
Lathron sanoi:
Heathertoes, noi lokeroinnit on monesti kaltaistemme amatöörien tekemiä eikä kenenkään 'hyväksymiä', eli ne vaan on olettamia ja mielipiteitä.

Ei tämä nyt käy, pitää olla täsmällistä! Ja kiveen kirjoitettua! Ennen oli kunnollista, nyt ei ole kunnollista ;)

Mutta vielä parempaa: mä voin kyl antaa Faramirin sulle, jos saan kerta sitten olla itse Lady! MWHAHAHAA!
 
Mietinpä sitäkin, että kun testi tehdään vastaamalla kysymyksiin sen mukaan, miten itse ajattelee ja kokee toimivansa vaikkei se oikeasti pitäisi paikkaansa, onko ihme, jos lopputulos usein vaikuttaa osuvalta? Ts. syötetään omakuva palasina ja saadaan se sitten yhteennidottuna. Kertooko tulos niinkään siitä, millainen kukin testin tekijä on, kuin siitä, millainen kukin kokee olevansa?
 
Juuri siksi onkin hauska kysyä myös muiden mielipidettä siitä osuiko testi heidän mielestään oikeaan. Mutta tuo on kyllä myös hyvä pointti. Jos tahtoisi luotettavampia tuloksia niin testi pitäisi tehdä itse ja sitten jonkun joka tuntee hyvin pitäisi täyttää se myös ja katsoa vaikka näiden vastausten keskiarvo tai jotain. Vai toimisiko niinkään?
 
Teinpä huvikseni taas pitkästä aikaa tuon testin ja päädyin - aika odotetusti - Vampiren kaveriksi INFP-listalle. Oon muutamia kertoja tehnyt tuon saman ja joitain muita vastaavia nettitestejä ja päätynyt useimmiten samaan tulokseen, mutta joskus myös ISFP:ksi. Tuo Humanmetricsin ISFP-luonnehdinta kuvaileekin eroja aika osuvasti: "More in touch with the reality of their senses than their INFP counterparts, ISFPs live in the here and now." ja "ISFPs are less fantasy-oriented than INFPs. These types are often confused, however, INFPs lean strongly to daydreams, poetry, prose and more philosophical pursuits; ISFPs often live out 'id' experiences rather than writing or even talking about them." Kosketuspinta todellisuuteen ja haahuilun määrä tai päähänpistoihin tarttuminen vain vähän vaihtelevat kausittain ;)

Pisti kyllä melkein naurattamaan ääneen tuo Lathronin linkkaamien kuvausten INFP-lause "He valitsevat hyvin tarkasti ne organisaatiot, joissa he haluavat toimia ja vaikuttaa." Nimim. Terveisiä täältä mun työhausta, missä keskityn lähinnä toivottomasti valikoimaan potentiaalisia työnantajia parhaiten koulutusta vastaavien tehtävien sijaan...
 
INTJ eli introvert(11%) intuitive(62%) thinking(12%) judging(1%)

En kyllä allekirjoita kaikkea mitä tuo väittää, en halua uudistaa kaikkea vaan uudistamisen takia ajattelematta immeisiä tai ympäristöä. Sitäpaitsi historia kiinnostaa enempi ja se että miten ennen tehtiin asioita. En myöskään tee päätöksiä nopeasti, ylipäätään asioiden päättäminen on hankalaa kun se tuntuu aina kovin lopulliselta. Enkä koe itseäni kauhean johtajaksi. Mieluummin tekisin käsitöitä tai jotain omassa rauhassa. Vai olenko muka jatkuvalla syötöllä niin pahasti stressaantunut että se estää 'normaalin' toiminnan. Siis jos lukee tuon, että miten käyttäytyy stressin alaisena.

Tuo ehdottelee hahmoiksi Denethoria, Sarumania, Manwëa, Finarfinia, Doctor Whota, Victor Krumia, Matrixin Arkkitehtiä, Moriartya ja Jean-Luc Picardia. Taidan olla väärässä porukassa..
 
Rasittavia tuollaiset testit, varsinkin englanniksi. Kysytään samaa asiaa etuperin ja takaperin. Ehkä testi luotettavampi nillä, joille päätöksenteko on helppoa.

Mutta sain tuloksksi INTJ eli uudistaja (Introvert(56%) iNtuitive(25%) Thinking(25%) Judging(1%)). Toki teoreettinen ja omalaatuinen ajattelu sopii ja havaintokykyni on huono. Minulla oli vaikeuksia testissä valita päätänkön tunteella vai järjellä. Tykkään pohtia asioita teoriassa, mutta tunteet vaikuttavat lopulta usein. Olen Satekain kanssa samaa mieltä päätöksenteosta. Olen myös huomannut olevani huono johtaja tai organisoija. Pysyn mieluummin ajattelijana ja rivimiehenä, niin vältän myös vastuun.

Uudistaja on sikäli jännä nimi, että olen melko konservatiivinen ja vastustan muutosta. Järki vaatii uudistuksia, mutta sydän haluaa säilyttää vanhaa. Varsinkin muutos muutoksen vuoksi on järjetön ajatus.

Näkyy joukossamme olevan paljon näitä harvinaisia tyyppejä kuten INTJ.
 
Minä juuri naureskelin samaa, että jos INTJ on se harvinaisin tyyppi, niin meillähän on Konnussa oikea harvinaisuuksien kokoelma ;)

Mietin myös sitä, miten paljon tähän(kin) testiin vaikuttaa se, millaisia ihmiset haluaisivat olla. Siis sen lisäksi, että ihminen ehkä kuvittelee toimivansa toisin kuin oikeasti toimii. Käsittääkseni aika luotettavilla metodeilla asiaa tutkittaessa on todettu, että omaa käyttäytymistä koskeviin kyselyihin ihmiset vastaavat helposti, usein itse sitä edes tiedostamatta, tavalla joka ei heijasta niinkään heidän tosiasiallista käytöstään kuin heidän mielikuvaansa siitä, miten heidän pitäisi käyttäytyä siinä identiteetissä tai roolissa, josta käsin he kyselyyn vastaavat. Vastaukset heijastavat siis helposti enemmän vastaajan ihannekuvaa omasta toiminnastaan kuin tosiasiallista toimintaa.

Jos otetaan esimerkiksi Lathronin linkkaaman testivariaation ensimmäinen toteamus, "Et melkein koskaan myöhästy tapaamisista", täsmällisyyttä arvostava ja itsensä siksi täsmällisenä hahmottava tai hahmottamaan pyrkivä ihminen saattaa vastata myöntävästi, vaikka myöhästelisikin ehkä tapaamisten toisten osapuolten mielestä silloin tällöin ihan siinä kuin muutkin. Toinen, joka arvostaa rentoa asennetta ja sitä, ettei elämää oteta niin kellontarkasti, saattaa vastata kieltävästi ihan vain koska ainakin joskus myöhästyy ja haluaa nähdä itsensä ihmisenä, jonka mielestä myöhästely ei maailmaa kaada. Tosiasiassa myöntävästi vastaava saattaa olla myöhässä jopa vähän useammin kuin kieltävästi vastaava, koska asenne-eron lisäksi itse toteamus antaa paljon tulkinnanvaraa sanan "melkein" kautta.
 
Ylös