MBTI-persoonallisuudet

Estelwenissä on kyllä kieltämättä paljon sellaista hyvän seuraihmisen vikaa. Pystyt ulkoisen tarkkailijan näkökulmasta puhumaan paljon, pitäen hyvää tunnelmaa yllä, harmonisena. Samalla kuitenkaan et välttämättä kerro paljoakaan itsestäsi, omista syvällisistä arvoistasi, jotka perinteisesti tuntuvat olevan INFP:n tärkeä, jopa tärkein osa sielunmaisemaa. Mutta muistakaa, että voitte kertoa minulle ja Purrille kaiken. ;)

Itse koen olevani tosiaan aika vahvasti tuo ENFJ, joskin elämä on koulinut minuun kaikenlaisia taitoja, kuten tuota arkkityyppimme paljon tarvitsemaa kritiikin sietokykyä. Olen oikeastaan parikymppisenä opetellut erittäin voimakkaaseen kritiikkin ja itsekritiikkiin. Henkilöön kohdistuva aiheettomaksi kokemani kritiikki on kuitenkin aika kova pala. Siinä on kasvattanut aika paksun nahan. Mutta mikä sinänsä on ollut vaikeaa, niin opetella kasvattamaan sellaiset "suodattimet" tai "suojakilvet", jotka blokkaavat negatiivisten ihmisten senhetkisten tunteiden omaksunnan. Mun on nimittäin vähän turhankin helppo synkronoitua toisten tunteisiin, jos lähden sille tielle. Vielä kun sitä on ihan tietoisesti opetellut/edelleen kehittänyt. Mutta se on myös yhden sortin suo, koska kun vilpittömästi haluaa kaikille hyvää, niin sitä polttaa itseään vähän liikaa. Ja tuossa suhteessa on joskus ollut melko lailla jännittävää kokea kaikenlaisia ristiriitaisia tunteita siinä, kuinka haluaisi periaatteessa rakastella koko maailmaa, mutta kun kuitenkin käytännössä haluaa sitoutua vain yhteen. Onneksi en ole ihan kauhean spontaani luonne. Muuten olisi varmaan jo muutama muksu, muutaman eri naisen kanssa :D
 
Tein molemmat testit, sekä Dracaenan ja Lathronin, ja molemmista sama tulos: INTJ. Tunnistan itse itseni kyllä melko hyvin tuloksesta, mutta toisaalta muilla ihmisillä voi olla erittäin paljon erilainen kuva minusta.

Dracaenan linkittämä testi oli paljon helpompi tehdä, koska vastaukseksi kelpasi muutakin kuin kyllä/ei. Toisaalta mikäli vaihtoehtona on ainoastaan joko tai, tulee vastausta miettyä huomattavasti pidempään ja tarkemmin.
 
Dracaenan testissä tuli:

Your personality type: ENTJ.
Breakdown of preferences: Mind - Logical (10%), Energy - Expressive (7%), Nature - Intuitive (12%), Tactics - Planning (25%), Identity - Turbulent (23%).

Todella vaikea sanoa onko tuo nyt juuri oikea lokero. Tuntuu, että voisi olla ainakin myös Konnussa niin muodikas INTJ. Sen hetkinen tunnetila tuntuu vaikuttavan ja se miten näkee itsensä. Kun luin eri persoonallisuustyyppien kuvauksia, tuntui vähän kuin lukisi horoskooppeja; monissa on tunnistettavia piirteitä, se itselle tarkoitettu kuulostaa osuvalta kun nimenomaan hakee niitä annetun persoonallisuustyypin piirteitä.

MBTI:tä käytetään paljon monenlaisiin ryhmätyöskentelyyn liittyvien koulutusten osana. Lukuisten suuryritysten henkilöstöosastoissa on lisenssi tähän testiin. Se kuinka ahkerassa käytössä se on, vaihtelee paljon mm sen mukaan kuinka hyvin testin analysointiin ja soveltamiseen on perehdytty. Vaikka testi antaa vähän yksioikoisen ja ehkä karrikoidun kuvan persoonasta, on se hyvä pohja käsitellä erilaisia persoonallisuuksia.

Tärkeä ulottuvuus joka jää testin ulkopuolelle, on lahjakkuus. Kahdella saman persoonallisuustyypin saaneella henkilöllä voi olla esim. täysin erilaiset sosiaaliset valmiudet ja sitä kautta he antavat hyvin erilaisen kuvan ulospäin.
 
Jostain muistelisin lukeneeni että vaikka IN-tyypit ovat harvinaisuuksia koko väestöstä, niin internetissä ovat suorastaan yliedustettuja :p Vissiin luontevalta tuntuva viestintämuoto.

Mä olen tehnyt näitä testejä muutamaan kertaan aiemmin ja tulos on aina ISTJ, tosin sillä mielenkiintoisella sivujuonteella että T ja F saavat molemmat tasan tai hyvin lähelle 50%, ja kuvausten perusteella F tuntuu usein vähän osuvammalta. En muista tarkalleen millaisia kysymyksiä näissä testeissä on, mutta selvähän on että itsearvioinnissa ei voi olla täysin objektiivinen, eikä käytös ehkä aina heijasta suoraan arvomaailmaa. Mutta jos vaikka takerrun tuohon Isilmírën myöhästymisesimerkkiin, niin eikö ehkä juuri se miten itse näkee myöhästelynsä tai suhtautuu siihen, kuvaa sitä ihmisen persoonaa (toki sitten kysymyksen voisi muotoilla eri tavalla). Minä esimerkiksi olen usein hitusen myöhässä kaikkialta (usein koska en vaan osaa ajatella nenääni pidemmälle ja lähteä ajoissa), mutta olen siitä aina todella ärtynyt itselleni ja koen suurta syyllisyyttä jopa jos olen vaikka joukkoliikenteen jumittamisen takia myöhässä, ja paheksun ihmisiä jotka ilmaantuvat paikalle puoli tuntia sovittua myöhemmin eivätkä ehkä edes tajua odotuttaneensa iät ja ajat, saati sitten pyytää anteeksi. Minä ja tällainen henkilö saatamme olla molemmat viisi minuuttia myöhässä ja suhtautua siihen aivan vastakohtaisilla tavoilla.

Heathentoesille on vielä pakko kommentoida että kyllä mun ensivaikutelma susta oli että olet ekstrovertti ja tosi sosiaalinen tyyppi muutenkin :D Se onkin jännä miten ulospäin näkyvä ihminen ei välttämättä yhtään vastaa sitä miksi tuntee olonsa - eikä se edes tarkoita että teeskentelisi ja olisi epäaito. Mä kerroin syksyllä harjoittelun reflektiokeskustelussa olevani tosi ujo ja hiljainen ja miettineeni etukäteen että osaanko ylipäänsä edes puhua luokan edessä, johon didaktikkoni totesi että ei hän ole saanut minusta mitenkään sellaista kuvaa. Sen takia musta on vaikea arvioida muiden ihmisten tyyppejä, edes läheisteni (erityisesti jos pohjalla ei ole tietoa että ahaa, Vampire on INFP, kuulostaapa tutulta), enkä tiedä mitä hyötyä olisi jonkun muun täyttämästä arvioinnista. Joku kaverini varmaan vastaisi että olen äänekäs ja sosiaalinen ja aina myöhässä ja ties mitä, ja yhtäkkiä olisinkin joku ENTP, ja mitä se sitten kertoisi minusta? Tai siis en ihan ymmärrä millainen olet/millainen koet olevasi -vastakkainasettelua - en mä voi tietenkään sanoa millainen olen jonkun muun mielestä, kaikki mitä tiedän itsestäni menee tuohon kokemusosastoon, mutta miksi se ei pitäisi paikkaansa? Jos koen olevani ujo, niin mikä joku muu ihminen on sanomaan että en oikeasti ole ujo koska puhuin ihan sujuvasti kaupan kassalle/parhaalle ystävälle/henkilölle x? Veikkaan että jos yrittää ymmärtää jotakuta toista niin kannattaa mieluummin nimenomaan kohdentaa sen kokemukseen itsestään kuin ulospäin näkyviin juttuihin :)
 
Steelsheenillä oli hyvä näkökanta siihen kuinka itsearvioinnissa vastaus kertoo nimenomaan siitä minkälaisena näemme itsemme. Esim. ryhmän jäsenenä toimimme omakuvamme mukaan. Reflektiokeskustelut ovat tärkeitä jotta osapuolet saavat käsityksen siitä miten omakuva ja ulkoinen kuva eroavat. Realistinen omakuva antaa testissä persoonallisuustyypin joka on ympäristön näkökulmasta osuva. Yleensä ryhmätyöskentelykoulutuksessa tavoitteena on yhtäältä nähdä selkeämmin oma ja muiden persoonallisuus ja toisaalta oppia paremmin ottamaan huomioon erilaiset persoonallisuudet.
 
Minä mietin noita erilaisia tulokseen vaikuttavia taustajuttuja nimenomaan niitä tilanteita ajatellen, joissa tulos ei tule vain itseä varten. Eli juuri Rohanin ratsastajan mainitsemaan työelämäkäyttöä yms. juttuja, joissa analysoidaan ihmisiä jotain muuta tarkoitusta kuin itsetuntemusta varten. Henkilökohtaiseen puntarointiin tuo on ihan kiva, vaikka voikin muodostaa itseään ruokkivan kehän ("tunnen olevani tällainen -> tuntemuksiini pohjautuva testi sanoo että olen tällainen -> identifioidun entistä vahvemmin tällaiseksi, koska testikin vahvistaa omat tuntemukseni tosiksi -> käytöksessäni vahvistuvat tällaisen persoonallisuuden ominaisuudet, koska ne kuuluvat identiteettiini entistä vahvemmin").

Muoks: Jatkan siitä mihin jäin, kun piti välillä tehdä palkan eteen jotain muutakin kuin vain istua koneen ääressä. Eli testi on minun mielestäni ihan hyvä apu itsetuntemuksen kasvattamiseen, kunhan sen tulosta ei ota kiveen kirjattuna vaan lähinnä suuntaa-antavana. Mutta jos sen tuloksista lähdetään tekemään ihmisen työnsaantiin, työjärjestelyihin, koulutukseen tms. vaikuttavia päätelmiä, ollaan aika heikolla pohjalla testitulosten suuren tulkinnanvaraisuuden takia. Ihmiset kirjainyhdistelmien takana voivat oleellisissa suhteissa olla hyvinkin erilaisia, vaikka yhdistelmä olisi sama, ja hyvinkin samanlaisia, vaikka yhdistelmä olisi eri.
 
Tein tuon Dracaenan viestin, ja INTJ:hän sieltä tuli. Mind -Locgical 40%, energy -reserved 67%, nature -intuitive 7%, tactics -planning 59%, identity -turbulent 25%.
 
Minä käytin epätieteellisenä varmistuskeinona Facebook-ryhmiä. ISTJ:t kyllä ärsyttävät minua usein (mikä saa minut pelkäämään sitä miten ärsyttävä itse olen) mutta samaistuin heihin paljon enemmän kuin ISFJ-ryhmään, jossa pidettiin aivan normaalina esim. sitä että jää töistään pois kahdeksi kuukaudeksi hoitamaan vanhempiensa aviokriisiä (kyseinen henkilö valitti sitä miten hänen tyttöystävänsä ei ymmärtänyt häntä).

Nuo Facebook-ryhmät ovat kyllä pahimmillaan kauheita, sanomalehtien kommenttipalstojen veroisia. ISTJ-ryhmä ainakin houkuttelee kaikenlaisia trolleja, joiden elämäntehtävänä on kertoa meille miten tylsiä olemme (pahimpana yksi ENTP, joka sai käännettyä melkein minkä tahansa keskustelun omakehuksi ja sanoi miten hän arvostaa meitä nöyriä työihmisiä, että ilman nöyriä maanmatosia hänen kaltaisensa nerot eivät voisi toimia) ja miten ankeita heidän ISTJ-vanhempansa ovat (lapset kyllä kieltämättä hyötyvät siitä, jos toinen vanhempi on rennompi ja joustavampi tyyppi).
 
On tosiaan mielenkiintoinen kysymys, että mitä itsearviointi käytännössä mittaa ja vastaako tulokset (keskiarvoista) todellisuutta vai jotain muuta. Toi kysymys ajoissa olemisesta on kyllä jännä. Mulla ei millään ollu siihen hyvää vastausta, koska vielä joitakin vuosia sitten - siis ihan aikuisiällä monen vuoden ajan - olin lähes aina ajoissa tai suorastaan hyvissä ajoin. Osittain tuo muuttui siinä vaiheessa, kun muutin: aiemmin asuin Helsingissä paikassa, jossa piti tarkemmin katsoa, millä kulkuvälineellä menee, jos haluaa olla ajoissa. Sittemmin oon asunut paikoissa, joista voi pyöräillä, kävellä, tai joista busseja menee niin usein, että voi vain taapertaa pysäkille hirveän tarkasti kellonaikoja miettimättä. Myöhässä oleminen yleistyi selvästi, mutta kun samalla on tullut myös joitakin omasta tahdosta riippumattomia syitä, jotka vaikutti tuohon, niin on vaikea arvioida, että mikä siitä on sitä "oikeaa" minua. Ja sit taas ne vertailukohteet: vaikka olen ite enemmän myöhässä kuin aikanaan, niin oon siltikin hyvin usein paikalla ennen niitä kavereitani, joita eniten tapaan.

Anyhow, komppaan Steeliä just tossa, että jos siihen asiaan kiinnittää kovasti huomiota (puhisee kiukuissaan, kun odottaa myöhässä olevaa bussia/kavereita; stressaa sitä, että on itse myöhässä jne), niin kyllä sen voi laskea jo jollain tavalla tyypilliseksi persoonallisuuden ilmaisuksi. Olen joutunut ihan tietoisesti opettamaan itselleni, että suurimman osan aikaa siitä ei ole suuresta haittaa, jos olen myöhässä, eikä asiaa auta yhtään, että oon bussissa istuessani yltiöhuolissani aiheesta. Silti ajatuskuvio pitää toistaa joka kerta uudestaan. Must mean something.

Steelsheen sanoi:
Heathentoesille on vielä pakko kommentoida että kyllä mun ensivaikutelma susta oli että olet ekstrovertti ja tosi sosiaalinen tyyppi muutenkin :D

WEEEIRD... Suorastaan pakanallista! :D Mut joo, oon mä itsekseni arvioinut, etten ole tosi vahvasti intro enkä extro, mutta että enemmän intron suuntaan kallellaan (mikä toteutui myös tässä testissä, kun oli joku 22% intro). Toteutuu sit tilannekohtaisesti tosi eri tavoin, myös koska joskus aktiivisesti tsemppaan itseäni - ja saatan myös ylikompensoida. Tuntemattomien ihmisten kanssa on usein silti aika jäätävää, ellei saa heti kiinni jostain keskustelusta tms. Steeli on tietty tavannut mut ekaa kertaa, kun oon vetäny tanssiworkshoppia, että siitä on ollu introverttius kaukana! Mutta silloin paikalla oli aika monta tuttua ihmistä. Ja sit seuraavalla kerralla eli Suokki-piknikillä pääsin tosi kivasti juttuun mukaan ja viihdyin oikein hyvin :) The Miitissä taas olin enemmän sillai piiloudun pöydän alle - vaikka se ei vältsisti näkynyt ulkoisesti niin selvästi.
 
Jos ensimmäisen kysymyksen tarkoitus olisi selvittää sitä, kiinnittääkö ihminen huomiota omaan ja muiden ajoissa olemiseen, siinä varmaan kysyttäisiin sitä. Nyt siinä kuitenkin kysytään vain, onko vastaaja (omasta mielestään) yleensä ajoissa tapaamisissaan, ja "yleensä ajoissa" voi tarkoittaa eri ihmisille hyvinkin eri asioita. Samalla tavalla monessa muussakin toteamuksessa on reippaasti tulkinnanvaraa (olet taipuvainen puolueettomuuteen, ajattelet usein ihmiskuntaa jne). Siksi väitän edelleen testituloksia vain suuntaa-antaviksi, kunkin ihmisen omakohtaisista tulkinnoista, ihanteista ja enemmän tai vähemmän realistisista minäkuvista koostuviksi vähän epämääräisisksi ja uturajaisiksi rakennelmiksi.

Muoks: ja omaa persoonallisuuttani kuvaisi varmaan INTJ:tä paremmin sanapari "vastarannan kiiski", koska tähänkin aiheeseen on ollut pakko vetää mukaan kaikki keksimäni vastakkaiset näkökulmat =D
 
Olin aikoinani vähän aikaa työn puolesta tekemisissä psykologisten testien kanssa ja näin kuinka niihin liittyy pitkällistä testausta ja viilausta. Kysymykset ovat tarkasti mietittyjä ja niitä pieniä määritteleviä lisäsanoja on, jotta testi toisi esiin pieniäkin eroja ihmisten ajattelussa. Eli tulkinnanvaraisuus on suunniteltua, koska eri luonteet tulkitsevat eri tavalla.

MBTI on tarkoitettu terveille ihmisille. Jos mieli on harhainen, ei tällainen itsearviointi toimi. Mielisairauksia tutkitaan eri testeillä. Minäkuva vaihtelee tietysti paljon terveen rajoissakin ja se tuo oman vaihtelunsa testin tuloksiin. Mm tämän takia MBTI:n tulkintaan kuuluu palautekeskustelu, reflektointi, jolloin saadan parempi kuva siitä mitkä kirjainyhditelmään kuuluvat piirteet kuvaavat paremin ja mitkä huonommin henkilöä. Kuten Isilmírëkin totesi, saman persoonallisuustyypin saaneiden välillä voi olla suuria eroja.

MBTI on kyllä ansiokas tuomaan esille ne perustekijät joilla persoonallisuutta määritellään jolloin se on eräänlainen persoonallisuustestien kivijalka.
 
Mun tulos: INTJ

Introvert(67%) iNtuitive(56%) Thinking(62%) Judging(67%)
Juttua INTJ...

Vaikea tosiaan sanoa itsestään pitääkö tuo paikkaansa, ne ketkä minua tuntevat voivat sanoa onko tuossa mun kohdalla perää enemmän tai vähemmän.
 
Teinpä huvikseni tuon Dracaenankin linkkaaman testin, sain taas tulokseksi INTJ, ja tuon testin tarjoamaa kuvausta lukiessani en voinut olla nauramatta, kun tulin kohtaan "they are notorious for applying it all the time, questioning everything and everyone." Olenko siis vain toteuttanut puhtaasti INTJ-persoonallisuuttani repostellessani tätä testityyppiä parhaani mukaan? ;D ;D

Mutta hei, lisää repostelua. Tuo teksti joka ilmoittaa INTJ:n kaikkein harvinaisimmaksi persoonallisuustyypiksi listaa prosentteja vain USA:sta. Kuinkahan paljon ihmisen tyyppiin vaikuttaa se, missä kulttuurissa hän on kasvanut ja mitkä käytös- ja suhtautumistavat oppinut "oikeiksi" tai ainakin hyväksyttäviksi? Sopivatko samat kriteerit kaikkiin maailman kansoihin, vai onko tämä useiden ÄO-testien tavoin vain länsimaisessa kulttuurissa varttuneisiin soveltuva testi?

Muoks: Miksi mordorissa tuolla "kuuluisia INTJ-ihmisiä"-listalla on pelkkiä miehiä?!?
 
Tuohon harvinaisin tyyppi -keskusteluun sen verta, että itse olen useammin törmännyt siihen väittämään, että INFJ olisi tyypeistä harvinaisin.

Itse olen aina testin tehdessäni saanut INTP:n (78%,75%,25%,33%). Tietenkin sopii pohtia, kuinka paljon oma tulkinta vastaukseen vaikuttaa, mutta tyyppi istuu sen verta noihin läheisten tuttujen antamiin kuvailuihin meikäläisestä, ja ihmisten sanomisten perusteella tiedän tyypin olevan varmasti IN-P. INFP:täkin varmaan lähentelen, mutta tuo ylempi noista paremmin istuu lukemani perusteella, vaikka molemmista piirteitä osaan itseeni yhdistää. On vähän vaikeaa, kun on samaan aikaan tunnepuuskainen ja vilkas ajatuksinen. Ketään tuskin laittaisin tämän vuoksi tätä puolestani tekemään, koska muiden on vaikeampi määritellä, kuinka paljon toimin tunteideni mukaan ja kuinka paljon ajatusten. Jotkut asiat ainoastaan toiset ihmiset näkevät, ja jotkut asiat vain itse.
Kiveen hakattua totuuttahan nämä tyypit ihmisestä ei tosiaankaan kerro, mutta kyllä ne sellaisen hyvän osviitan antaa.
 
^Minä olen myös huomannut, että useammassa paikassa INFJ lasketaan harvinaisemmaksi, mutta kyse on niin pienistä eroista, etten tiedä, miten hyvin siihenkään arvioon voi luottaa. Isilmírën kysymykseen "Miksi mordorissa tuolla "kuuluisia INTJ-ihmisiä"-listalla on pelkkiä miehiä?!?" taas voisi vaikuttaa se, että nämä lähteet (joita en muista...) ovat myös väittäneet, että INTJ on yleisempi persoonallisuustyyppi miehillä kuin naisilla (INFJ:llä taas päinvastoin). Tämänkin paikkansapitävyydestä ja mahdollisista kulttuurieroista voi varmasti kiistellä.

Minä olen kolmisen vuotta aina epämääräisin väliajoin kiinnostunut aiheesta. Yleensä saan tulokseksi INFJ:n, mutta kriiseilen yhtä epämääräisin väliajoin asiasta, koska joskus saan muitakin tuloksia ja pelkään vain huijaavani itseäni, kun ehdin tykästyä olemaan INFJ. :p Yleensä prosentteja antavissa testeissä F on ollut melko heikosti dominoiva, mutta olen kyllä ailahteluistani päätellen aika varma, että sen on pakko olla se vahvempi osapuoli. :D N:kään harvoin on hirveän vahva, J taas uskon olevani, vaikka joskus siitäkin on toisia tuloksia tullut. Introverttiys on ainoa jokaisella testikerralla samana pysynyt tulos, mutta sen nyt tietäisin muutenkin.

En samaistu kaikessa INFJ-kuvausten kanssa, mutta toisiakaan kuvauksia lukiessani en ole löytänyt mitään omempaa vaihtoehtoa. Joitakin nettikeskusteluja lukiessa olen kyllä löytänyt paljonkin yhteistä INFJ-tyyppisten kanssa. (Toisaalta en ole kyllä kauheasti tutkinut muiden kirjainyhdistelmien keskusteluja.) Olen monen teistä kanssa samaa mieltä, että tämä nyt on vain yksi itsetutkiskelun väline eikä kannattaisi ottaa liikaa stressiä nettitesteistä, mutta en silti meinaa onnistua rauhallisessa suhtautumisessa, vaan vatvon näitä juttuja kauhean pitkään päässäni. Ehkä kohta taas unohdan puoleksi vuodeksi aiheen ja saan nukkua yöni rauhassa.

Olen samaa mieltä Steelin kanssa siitä, että Heathertoes vaikuttaa kyllä usein sosiaaliselta ja ehkä ekstrovertiltäkin. :D
 
Otak sanoi:
Olen samaa mieltä Steelin kanssa siitä, että Heathertoes vaikuttaa kyllä usein sosiaaliselta ja ehkä ekstrovertiltäkin. :D

Jukopliut, täytyy alkaa pitää itseään paremmin ruodussa. Mutta jee, tervetuloa INFJ-kerhoon, Otak!
 
Naputtelin melko nopeasti päätökseni vastausten suhteen tehden ja tiettyä johdonmukaisuutta yhden testikerran sisällä noudattamaan pyrkien tuon Lathronin linkittämän testin.

Tulokseni (Introvert(11%) iNtuitive(50%) Feeling(12%) Judging(67%)) lokeroi minut melko lähelle useimpia kontulaisia. Vaikka introverttius on vain slight, niin silti se vähän yllätti. Kuvittelin pitkään teini-ikäisenä olevani kamalan introvertti, mutta kyse oli silloin ehkä enemmänkin siitä, että pienellä kylällä ei ollut kovin kiinnostavia ihmisiä ja omat sosiaaliset taitoni olivat liian heikot teeskentelemään kovin suurta kiinnostusta tai ystävyyttä niiden vähiten ikävien tapausten kanssa. Mutta suuremmissa lammissa olen kokenut olevani melko sosiaalinen kala, mitä nyt tunne omasta outoudesta (väärän kokoinen, hikari, kauneudenhoito ja ryyppäys kiinnostivat suunnilleen yhtä vähän molemmat) on hidastanut ihmisiin tutustumista, myöskin teinivuosilta jäänyt ja vasta viime aikoina haihtunut oletus siitä, että uudet ihmiset lähtökohtaisesti suhtautuisivat minuun kielteisesti. Vieraille ihmisille ongelmitta soittaminen ja julkisesti puhuminen suht mielellään eivät kuitenkaan lainkaan sovi tuohon kuvaan. Introvertti vapaa-ajalla, ekstrovertti työn ja opiskelun suhteen?

You have slight preference of Introversion over Extraversion (11%)
You have moderate preference of Intuition over Sensing (50%)
You have slight preference of Feeling over Thinking (12%)
You have distinctive preference of Judging over Perceiving (67%)

Palaan pohtimaan tuloksiani töiden jälkeen, koska töistähän EI sovi myöhästyä.
 
Minä en ikinä saa näitä testejä tehtyä loppuun asti kun vähintään joka toisessa kohdassa tuumaan, että "toisaalta joo, mutta sitten taas tietyssä tilanteessa en" ja jätän kesken kun varmastihan mulla on jotain ~parempaakin tekemistä. Osa kysymyksistä ei aiheuta mitään empimistä mutta valtaosaan haluaisin "eos/en halua vastata"-ruudun. Ehkä niiden perusteella voisi sitten päätyä johonkin persoonallisuus"tyyppiin". #specialsnowflake Siis onhan haluttomuus/kyvyttömyys määritellä itseään myöskin varmasti merkki jostain tyypistä? Auts, purin juuri häntääni pyrstööni.
 
Tuon Lathronin linkittämän testin mukaan olen ENFP, kuvaus oli osuva, toisaalta pohdin kuinka monentyyppiselle ihmiselle saman kuvauksen saa sopivaksi kirjoittamalla sopivan ympäripyöreästi.. Tosin aivan erityyppisistä ihmisistä tuskin saa millään niin ympäripyöreää selostusta, että se kaikkiin sopisi. Joten hyväksyn tuon vastauksen sellaisenaan ja löydän sieltä kyllä muutamia itseeni hyvinkin osuvia kommentteja. Kuten ENFPs are also a major asset in brainstorming sessions; follow-through on projects can be a problem, however. ENFPs do get distracted, especially if another interesting issue comes along. They also tend towards procrastination, and dislike performing small, uninteresting tasks.

jep. Ideoita on, ns. hyviä suunnitelmia on, mutta toteutus, miten tylsää se onkaan. Mies naureskeli kun innostuin tuossa tekemään villasukkia monet peräjälkeen, edellisestä kerrasta kun neuloin on... X vuotta, milloinkas minä yläasteella olinkaan, viime vuosituhannella pitkälti. Miehen mukaan "tosi kiva kun innostuit, saadaan villasukkia kunnes seuraava innostus iskee". Totta, saan aina innostuksen johonkin ja perehdyn asiaan perinpohjaisesti, saatan tutkia jotain netistä päiväkausia, touhuta jotain ja olla uppoutunut kokonaan tähän aiheeseen. Sitten taas jossain kohtaa tulee joku toinen aihe, joka vie mukanaan. Ehkä se pitkäjänteinen projektin ylläpito on sitten hankalampaa mulle, teen kunnes innostun tekemään jotain muuta... Varsinkin siinä vaiheessa kun ollaan loppuvaiheissa, jolloin on jotain pientä säätöä. En esimerkiksi meinaa saada toista villasukkaa tehtyä, nyt tämä ajankohtainen innostus esimerkkinä, kun kerran toisen sai valmiiksi niin on tylsää aloittaa toista, tekisi mieli jo tehdä ihan uudenlainen sukka eikä toista samanlaista. Tähän sain kyllä hyvän vinkin Rubylta, teen kahta sukkaa yhtä aikaa, niin että olen suurinpiirtein samoilla kohdin molemmissa. Ei tule sitä angstia, kun toinen on valmis ja TAAS tätä samaa pitää aloittaa...

Hmph. "ENFPs have what some call a "silly switch." They can be intellectual, serious, all business for a while, but whenever they get the chance, they flip that switch and become CAPTAIN WILDCHILD, the scourge of the swimming pool, ticklers par excellence. Sometimes they may even appear intoxicated when the "switch" is flipped.

One study has shown that ENFPs are significantly overrepresented in psychodrama. Most have a natural propensity for role-playing and acting."

Mitään en myönnä en kiellä. Olenhan sentään Gondorin kuningatar, joten saan olla hupsu.

Tuon toisen testin mukaan olen myös ENFP, eli uskottava se ehkä on. Sieltä löysin sen, mikä on mun elämässä aina se hankaluus, tyyppini ongelmana on: "Find it difficult to focus. People with the ENFP personality type lose interest quickly if their project shifts toward routine, administrative matters. They may not be able to stop their mind from wandering off." tai toisaalla suomeksi: "kaikki rutiinitehtävät ovat ENFP:lle myrkkyä."

Jep. Pitkäjänteisyys, toteutus, tylsät tehtävät, ei. Olen jo ajatuksissani jossain muussa, jossain seuraavassa.

Että tämmöinen. Ihan mielenkiintoinen juttu. Jännä kyllä se, että aika helposti sain täytettyä molemmat, oli melko lailla selkeää mikä vastaus olisi. Itsellä ei tullut monen mainitsemaa fiilistä, että kumpikin vastaus olisi käynyt, tai pohdintaa vastauksen kohdalla, naputtelin vaan menemään.


Isilmírë sanoi:
Muoks: Miksi mordorissa tuolla "kuuluisia INTJ-ihmisiä"-listalla on pelkkiä miehiä?!?

Ehkä INTJ on miespainotteista? Hmph. ENFP-listalla oli useampikin nainen (näyttelijöitä kaikki, mikä taas sopii hyvin ihmistyypöin kuvaukseen...), jei, olen samaa ihmistyyppiä Alicia Silverstonen ja Sandra Bullockin kanssa. ;) Fiktiivisenä hahmona Ariel... Onko mun nyt katsottava Pieni merenneito uudelleen "sillä silmällä". :D
 
Ylös