Meikkaus ja kauneudenhoito

kielo sanoi:
Aika paljon saa kuitenkin aikaan kun pitää ulkonäön siistinä, kun esim. nyppii kulmat luonnollisen näköiseksi

Minä en ole koskaan kokenut olevani epäsiisti tai yliluonnollisen näköisillä kulmakarvoilla varustettu, vaikken ole ikinä tuota naamakarvoituksen nyppimistä harrastanut tai koko touhua ylipäätään ymmärtänyt. Imo siisteys = puhtaus ja raikkaus.
 
Olen samoilla linjoilla Isilmírën kannan kanssa. Itsekään en kulmien nyppimistä harrasta, itse asiassa en koskaan ole kulmiani hyppinyt. Ovathan ne melko tuuheat, mutta kun en vain osaa ja ne sopivat itselleni melkos hyvin. :D
 
Minyaleiel sanoi:
Omassa käytössä uusi suosikko on Lumenen mineraalimeikkipuuteri, peittää ihon epätasaisuudet helposti ja tasaisesti.

Mineraalimeikit ovat kyllä olleet pelastus meikin pohjustukseen! Helppoja levittää ja luonnollisia. Itse olin ennen kahden tulen välissä kun meikkivoide oli paksua pakkelia iholle ja puuteri kuivattavaa tomua, joka vain viimeisteli ihon ällöttävän tunnun. Suosittelen myös niille ihmisille joilta finnejä löytyy, koska mineraalimeikki ei tuki ihohuokosia muiden pakkelien tapaan. =)

Ja älkää lähtekö nyppimään niitä ihania luonnollisia kulmakarvoja, komppaan edellisiä! Kuinka moni on muuten värjännyt joskus kestovärillä kulmiaan? Itselläni tämä on helpottanut naamanlaitto-rutiinejani ja ilmekin terästyi hieman, ihan luonnollisella vaaleanruskealla sävyllä =)
 
Minun täytyy kyllä myöntää että kestän paremmin naamaani jopa parin punoittavan näpyn kanssa kuin "omilla" kulmakarvoillani. Siitäkin huolimatta etten edes osaa nyppiä niitä ihan symmetrisiksi, sen verran eri tavalla käyttäytyvät eri puolilla, mikä ärsyttää minua ihan tavattomasti. Tämäkin tosin riippuu ihmisestä, joillakin kasvaa tosi siistit kulmat ihan luonnostaan (parille pojalle olen tästä ihan äärettömän kateellinen), joten onhan silloin elämä helpompaa. Omani puolestaan räjähtäisivät käsiin, kasvaisivat keskeltä yhteen ja näyttäisivät yksinkertaisesti kammottavilta. Siitä tosin olen jo päässyt eroon että nypin kulmani aivan ohuiksi, nykyisellään ne jopa erottuvat kasvoista :)

Kulmia en uskalla lähteä kestovärjäämään kun pelkään saavani liian tumman lopputuloksen, mutta ripsiä olen nyt jonkin aikaa värjännyt kestovärillä ja olen huomannut samankaltaisen efektin kuin Antonié. Edelleen täytyy laittaa maskaraa jos haluan kunnolla korostaa ripsiä mutta arkikäytössä tuo on hyvä koska omat ripseni ovat tosi vaaleat ja joudun hautaamaan silmäni miinuslasien taakse.
 
Olen nyppimisasiassa aika pitkälti samaa maata Steelsheenin kanssa. En mitenkään huomattavasti muotoile kulmakarvoja niiden luontaisesta mallista poikkeavaksi, mutta hajakarvoja on tarjolla sen verran villissä määrin, että pieni puunaaminen pitää homman aisoissa ja mielen onnellisena. Oma ongelma-alueeni on juuri päinvastaisessa suunnassa kuin Steelsheenillä, kun silmien ulkonurkkien kohdalla alimmat karvat löytyvät pari senttiä alempaa kuin "oikeassa kohdassa" asustavat kanssakasvajansa.

Oma naamani on aina ollut jokseenkin... muodoton. En ole perinyt sen enempää vahvaa leukaa kuin jykevää nenääkään ja pyöreäpiirteiset kasvot tuntuvat muodostuvan lähinnä ylitsepursuavista poskista :grin: Tästäkin syystä tällainen avustettu kasvonpiirteiden esiintuonti tuntuu olevan ainoita keinoja tuoda jotain rotia tähän pullamössönaamaan.

Itse olen myös kokeillut kestovärjätä niin kulmakarvoja kuin ripsiäkin (niin kotona kuin ammattilaisellakin), mutta huonoin tuloksin. Etenkin hiuksia omaa sävyä tummemmaksi värjätessä kulmakarvat tuntuvat tyystin katoavan naamaan. Päivittäinen kulmien väkerrys vie paitsi oman lisäaikansa myös onnistuu etenkin kiireessä turhan helposti näyttämään enemmän tai vähemmän luonnottomalta. Valitettavasti karvanlaatuni vain on auttamattomasti liian liukas ja lasimainen ja kaikki väri katoaakin jo muutaman päivän kuluttua. Ainoana edes vähän paremmin kestävänä vaihtoehtona toimii hiusten kestoväri, jota on tukkaa värjätessä helppo sutia kulmakarvoihinkin. Tätä en tietysti voi suositella kenellekään, näinhän ei saa käyttöohjeiden mukaan tehdä... ;)
 
Kauneudenhoidollinen kysymys:
Minun silmäluomieni iho kuivuu talvella kauheasti. Kädet tai mikään muukaan paikka ei kuivu juuri ollenkaan (koputan puuta), mutta kulmakarvojen alta iho kuivuu, punoittaa pahasti ja hilseilee. Koulussa joku jo kysyi minulta miksi laitan luomiväriä noin outoon paikkaan. Kuivuminen ei mielestäni liity meikkaamiseen, koska luomet kuivuivat joululomalla yhtä paljon kuin nytkin, kun meikkaan joka arkipäivä. Aamuin illoin laitan rasvaa, olen kokeillut useaa Bepanthenista, Erioilista, Aqualanista ja silmänympärysvoiteista lähtien, mutta ei tunnu auttavan. Oi mitä pitäisi tehdä? Punaiset ja kuivat läikät silmissä sekä näyttävät tökeröiltä että tuntuvat myös juuri niin kuivilta kuin ne voivat olla. Rasvaa pannessa usein kirveltää niin, että silmät vuotavat vettä.

Kulmakarvat saa minusta ihan kätevästi "tummennettua" kulmageelillä vai miksi sitä nyt kutsutaankin. Lumenella on ihan asiallista. Se on maskara, väri vain on ruskeaa. Se levittyy ihan asiallisesti ja näyttää aivan luonnolliselta, toisin kuin kynällä vedettynä useimmiten. Kauhean ohuissa ei tietenkään paljon näy, minulla kulmien reunoilla ovat karvat ohuempia ja niitä on vähemmän, ja ne jäävät siis muita vaaleammiksi, mutta muuten varsin positiivisen vaikutuksen yleisilmeeseen se on luonut.
 
Itselläni on myöskin käytössä tuo Lumenen kulmageeli, toimii todellakin mukavasti arkikäytössä. Vähän jämäkämpää lopputulosta halutessa toimii myös varsin kätevästi kulmakarvavärin kanssa (siis sellaisen koostumukseltaan samanlaisen kuin puristetut luomivärit, mainiota tavaraa sekin etenkin hommaan tarkoitetun siveltimen kanssa käytettynä).

Mitä tuohon silmäluomien kuivumiseen tulee: voi kunpa tietäisin syyn tuohon itsekin. Olen siis törmännyt samaan ongelmaan, joskin onneksi viime vuosina huomattavasti vähemmässä määrin kuin joskus aiemmin. En tiedä voiko tuokin asia muuttua iän myötä, vielä lukioaikana kärsin talviaikaan melko pahastakin ekseemasta niin kyynärtaipeissa kuin kämmenselissäkin, mutta nykyään nuo oireet rajoittuvat (silloin harvoin kuin ilmenevät) oikean käden etusormen sisäsivulle :D

Molempiin ongelmiin on itselläni ollut käytössä reseptillä saatavat apteekkivoiteet ja ovat kyllä hommansa hoitaneet. Suosittelisinkin poikkeamaan lääkärin luona näytillä vaikkei vakavasta ongelmasta olekaan kyse - ärsyttävä se on kyllä senkin edestä.
 
Estelwen sanoi:
Mitä tuohon silmäluomien kuivumiseen tulee: voi kunpa tietäisin syyn tuohon itsekin. ***
Molempiin ongelmiin on itselläni ollut käytössä reseptillä saatavat apteekkivoiteet ja ovat kyllä hommansa hoitaneet. Suosittelisinkin poikkeamaan lääkärin luona näytillä vaikkei vakavasta ongelmasta olekaan kyse - ärsyttävä se on kyllä senkin edestä.

Sorry, minulla ikä EI ole auttanut, mutta toivottavasti teillä!! Mitä reseptivoidetta sinulla Estelwen on? Perusvoidetta vai jotain muuta? Minun kohdallani lääkäri kohautteli olkapäitään, ettei silmien lähelle voi mitään reseptitavaraa laittaa. Lopulta sain jotain ruusifinniin tarkoitettua voidetta, vaikka minulla ei ole mitään siihen viittaavaakaan. Tuo voide saikin sitten aikaan mielettömän punoituksen, kirvelyn ja turvotuksen, olin kuin selkääni saanut.

Dracaena, kirvely voi johtua liian vesipitoisesta voiteesta (ainakin Aqualan). Siirry rasvaisempaan tavaraan, apteekki kyllä neuvoo... Päivällä sitä ei oikein voi käyttää (jos meinaa julkisesti esiintyä), mutta olen laittanut yöksi.

Minäkin epäilen, ettei tällä ole tekemistä meikkaamisen kanssa, sen verran vähän teen sitä lajia. Raivostuttavaa tämä kyllä on!
 
En kuollaksenikaan muistanut mitä oli nimeltään se ihmeaine, jolla silmäni sain tuolloin korjattua kun nyt olen jo sen verran monta vuotta onneksi selvinnyt ilman. Pieni googlaaminen kuitenkin tuotti kuin tuottikin tulosta! Kyseessä oli siis <a>Terra-Cortril-P</a> -niminen supervoide. Tuolla itse sain paranemaan niin hilseilevät silmäluomet kuin punottavat ja kirvelevät silmäkulmatkin, aivan mahtavaa tavaraa jota voin lämpimästi suositella kalastelemaan lääkäriltä :grin:

Tuli vielä tuosta kulmakarva-asiasta mieleen juttu, jota olen sen esille tullessa ihmetellyt jo niin kauan kuin muistan. Kuten aiemmin totesin, olen itse aina "kärsinyt" turhan vaaleista kulmakarvoista, jotka sekä kulmien että hiusten ollessa luonnollisessa, täsmäävässä sävytilassaan tuntuvat melkein haihtuvan näkyvistä. Kotimaiset kauneusalan asiantuntijat kuitenkin lähes poikkeuksetta (trendierikoisuudet sikseen) opastavat värjäämään/meikkaamaan kulmat "pari sävyä hiusten väriä vaaleammaksi" hiusten väristä riippumatta kun taas käytännössä kaikki kohtaamani ulkomaiset (lue: englantilaiset/yhdysvaltalaiset) ohjeistukset kehottavat tekemään kulmista aina hiuksia tummemmat. Onkohan tämäkin sitä perinteistä suomalaista varovaisuutta vai miten yhä vain poikkeavat ohjeistukset tuntuvat pitävän pintansa.
 
Hassua, miten suurelta asialta tuntuu tunnustaa, että olen opetellut vähän meikkaamaan. Oli pitkään tärkeää olla erilainen, olla se, joka ei meikannut mutta tuntuu hyvältä huomata, etten minä muutu olennaisesti keneksikään muuksi tai toisenlaiseksi olipa naamassa sitten mömmöjä tai ei. Pienestä puuteroinnista tuntui olevan jopa hyötyä iholle, ainakin se hillitsi kasvojen koskettelua ja näppylöiden repimistä. Tuli ikäänkuin alitajuntaan toinenkin syy olla hipelöimättä naamaa jatkuvasti. Ehkä kasvojen puhdistuskin säännöllistyi meikin poiston myötä?

Kuitenkin, kesätyöhaastatteluja varten ajattelin alunperin hankkia itsetuntoboostia peittelemällä virheitä. Ulkonäkö ei tietenkään ole olennaisin asia kuin muutamassa yksittäisessä työssä enkä mihinkään sellaiseen hakenut, mutta ajattein, että hakiessa työtä, jossa kohtaa ihmisiä, on hyvä osoittaa kykenevänsä näyttämään suhteellisen miellyttävältä. Jo saamani osa-aikatyön parantama rahatilanne salli tämän "sijoituksen". Muutaman kerran olen meikannut muutenkin kuin työhaastatteluja varten, tulee hauskalla tavalla juhlava olo. :) Ja pidän useimpien kosmetiikkatuotteiden hajusta.
 
Olen miettinyt ihan samaa Estelwen. Hassultahan tuo tuntuisi mennä vaaleampaan päin, kun yleinen kauneusihanne kulmakarvoissa on tuo hieman hiuksia ja muita piirteitä tummempi sävy.
Onhan se vähän huvittavan näköistä kun joku menee tuolla kulmakarvat kuin maalipensselillä sutattuina, mutta helposti iskee sellainen tietty sokeus meikin määrän suhteen useilla- itsellänikin. Kun esimerkiksi iho koetaan todella huonoksi, siihen mätetään peiteaineita helposti niin paljon, että ihon huonous vain korostuu entisestään.
Sattuisiko kenelläkään muuten olemaan mitään vinkkejä tummiin silmänalusiin? Turpaanvedetty pesukarhu ois aika hyvä titteli tällä hetkellä mun naamalle.
 
"Asiantuntija" vastaa... meikkivoide kasvoihin pohjalle ja valokynää silmien alle. Mutta valokynää vain tummiin kohtiin. Joku taisi neuvoa, että puolipyörästi tuonne silmäkulmiin asti, jopa vähän ylikin. Kokeilemalla löytää parhaan version.

Nimimerkillä "Geneettisesti mustat silmänaluset"
 
Valokynän käyttöön löytyy netistäkin erilaisia ohjeita, esim. tämä YLEn Iineksen ilmeisesti nuorille suunnattu versio ja tämä Pirkan varttuneemmalle väestölle kohdistettu opastus.
 
Valokynä tekee kyllä ihmeitä. Yleensä sudin sitä silmänalusen tummimmalle alueelle (ei mahdollisten pussien/turvotuksen päälle), sisäsilmäkulmaan (siihen silmän ja nenän väliin siis) ja kulmaluulle kulmakarvan taitoskohdan alle. Ja vähän muuallekin kasvoissa, valoa varjoihin ja tasangoille :D. Joskus tulee laitettua myös ohutta peiteainetta kevyesti valokynän alle (Goshin Touch-up Concealer :heart: ), mutta kerrostaessa meikistä voi tulla liian paksu ohuelle silmänalusiholle, eikä nassu näytä lopulta yhtään virkeämmältä.

Aikana ennen valokynän hankintaa eräs kosmetiikkamyyjä opasti minua sekoittamaan kämmenselällä oranssihtavaa peiteainetta (peittää sinisen) ja vaaleaa valoa antavaa voidetta, ja töpöttelemään tätä sekoitusta sitten kevyesti silmänalusille. Peitti kyllä oikein mukavasti, mutta tietysti jälkimmäisen tuotteen valmistus lopetettiin. Valokynälllä saa kuitenkin vaivattomammin lähes yhtä hyvää jälkeä.

Yleensäkin meikkejä hankkiessa kannattaa kysyä kosmetiikkamyyjältä neuvoa, useimmat heistä osaavat suositella sopivaa tuotetta ja sävyä, myös budjetin huomioiden.Kantapään kautta olen oppinut, että ensimmäisellä kerralla tuote kannattaa ostaa asiantuntijan opastuksella, vaikka luottotuotteita tulisikin muuten tilailtua halvemmalla netistä.
 
Steelsheen Ärsyttääkö-topikissa kirjoitti sanoi:
(Tosin anoppi lahjoitti purkillisen jotain Vichyn epäpuhtaan ihon kosteusvoidetta ja himottaisi kokeilla saman sarjan putsaria, kun eihän sitä tiedä :D ääää.)

Nyt menee mainostuksen puolelle, mutta Vichy on mun ehdoton suosikki ihonhoitotuotteissa. Melkorin kallista vaan... Suosittelen kuorivaa päivittäistä puhdistusgeeliä (vihreässä tuubissa) jota kaipaan kovasti kun täältä en ole Vichyä vielä löytänyt. Mitään niin hyvää ei ole ihoni koskaan saanut! Ellei sitten Vichyn 3 in 1 kasvovettä, josta sain farmaseuttiäidiltä pienen näytepullon kun valittelin ettei sitä jaksaisi iltaisin pestä ja puunata naamaansa (ja jäin koukkuun).
 
Kauneudenhoitoon kuuluu ehdottomasti varsinkin kesällä myös säärien sileästä karvattomuudesta huolehtiminen!
Mikä neuvoksi sisäänkasvaneisiin ihokarvoihin?
Tuntuu, että jokaisessa foorumissa on keskustelu tälle, mutta yleensä Suomi24:ää lukiessa vain närkästyy, vaikka joku yrittäisikin vastata ystävällisesti ja asiallisesti.
Olen yrittänyt säännöllisesti kuoria ihoa, mutta siitä ei tunnu olevan apua lainkaan. Lopulta ei sitten auta kuin pinseteillä kaivaa se satimeen joutunut karva ulos, mutta siitäkin meinaa jäädä arpia, eikä seuraava karva samasta paikasta kuitenkaan osaa sen paremmin tulla ulos. Lisäksi sisäänkasvaneista jääneet ruvet repeävät ja vuotavat verta aika helposti sheivaamisen yhteydessä. Olisiko parasta vain luopua suosiolla vahaamisesta? Minä olen melko laiska sheivaamaan, joten kesällä aina vahaan, jotta sääret säilyisivät siisteinä vähän pitempäänkin. Sheivaaminen sekin rasittaa ihoa, siksi oikeastaan en viitsi sitä tehdä kovin usein. Oikeastaan ihokarvanpoistovoide on suosikkini, se tekee ihon niiiiiin pehmeäksi ja poistaa karvat helposti ja siististi! Kainaloihin se ei meinaa tehota, mutta säärissä kyllä. Mutta siinäkin on se huono puoli, että melkeinpä seuraavana päivänä puskee jo sänkeä. Minä olen niin tummakarvainen, että pienikin sänki näkyy.

Rikas mies jos oisin... tuhoaisin laserilla kaikki ylimääräiset karvat lopullisesti!
Kesä on totisesti kiinnittänyt huomioni sääriin. Minä en jalkoja rasvaa talvella juurikaan, koska ne eivät vain kuivu, mutta kesällä niitä rasvailen, jotta olisivat paremmassa kunnossa kaiken hirveän karvantuhoamistoimen jäljiltä. Olisi nätit sääret, jos eivät olisi niin pilkulliset sisäänkasvamisen seurauksena.
 
Valitettavasti en osaa Raseena auttaa, mutta voisin whinetä aiheesta kerta tässä olen. Minä kun puolestani olen sitä sorttia että voin huoletta unohtaa sheivata ilman että se näkyy kilometrien päähän. Onneksi, koska olen sekä mahdottoman laiska että kammottavan epätarkka karvojenpoistaja. Mutta tietysti omaan silmääni kaikki venähtäneet karvat osuvat ja häiriinnyn niistä varsinkin näin kesällä älyttömästi. Ja vaalean, ohuen ihokarvalajin haittapuolena on se, ettei se lähde millään pois. Kylmävahaliuskat ja voide eivät saaneet säärikarvoihin mitään lakia ja epilaattorilla ei vaan lähde kaikki vaikka kuinka surrailisi. Ja tietysti suihkussa ihoni menee kananlihalle joten sheivaaminen saa aikaan massiivisia verenvuotoja :D

Väriltään jalkani ovat yleensä terveen vitivalkoiset ja punapilkulliset. Miten ihmeessä kaikilla muilla on paljon nätimmät jalat, en tykkää.
 
Onko Dracaena kokeillut kuivaharjausta? Ihon läpi tietään etsivät, epiloinnin jälkeen uudelleensyntyneet karvat aiheuttavat välillä kintuissani kutinaa, johon kuivaharjaus ja rasvaus (yhtälailla tärkeää) yleensä auttavat. Omat karvahousuni ovat tummahkoa sorttia, mutta harvemmaksi ja hennommiksi sentään ovat ajan myötä tulleet - tiedä sitten pitäisikö tästä iloisesta muutoksesta kiittää epilaattoria vai hormoneja. Kuivaharjailu on muutenkin kuorintamömmöjä tehokkaampaa (pölly vaan käy :D), näppärämpää ja halvempaa, ja jopa ikikarheista polvista saa pehmoiset! Herkempi iho voi tosin punastella, jos liian kovasti harjailee.
 
Olen kuullut kuivaharjaamisesta ja olen hyvin valmis kokeilemaan, mutta en oikein tiedä, millä välineellä jalkoja harjailisi.
 
Olen käyttänyt kuivaharjaamiseenkin (ihmisen) pesuharjaa tai saunaharjaa tai-mikä-sen-nimi-nyt-onkaan-harjaa. Siinä on kuitenkin varsi, jotta ylettyy pesemään myös selän ja sen harjaosa ei ole kovin karkeaa harjasta. Periaatteessa kuivaharjaamiseen voi varmaan käyttää melkein mitä tahansa harjaa, joka ei ole liian kova-/karkeaharjaksinen. Karkeahko pesukinnas tai pesusieni kuivana soveltuu myös tarkoitukseen, mutta harja on tehokkaampi.
 
Ylös