Metsänkuningas Synkmetsässä

Tik

Konnavahti
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Luin juuri Ardapediasta mielenkiintoisen uuden artikkelin Waldlandkönig eli "Metsänkuningas". Artikkelin kirjoittaja Saelon pohtii siinä, onko Bomburin ensin unessaan ja myöhemmin koko Thorinin seurueen omin silmin näkemä metsänkuningas (engl. a woodland king, huom. a-artikkeli ja pieni alkukirjain!) sittenkään Haltiakuningas (eli Thranduil) vai joku aivan muu haltia.

Ensiksi kuitenkin kohdat, joissa metsänkuningas mainitaan:

1) Bombur herää nukuttuaan useita päiviä sen jälkeen, kun oli pudonnut lumottuun jokeen:

"Minä näin kauniita unia. Näin unta että käveilin vähän tämäntapaisessa metsässä, mutta sitä valaisivat puihin kiinnitetyt soihdut ja oksissa keikkuvat lyhdyt ja maassa palavat nuotiot, ja oli käynnissä suuret kemut, joilla ei ollut loppua. Siellä oli metsänkuningas jolla oli lehtikruunu ja kaikki lauloivat iloisesti enkä minä osaa luetella enkä kuvata kaikkea mitä siellä syötiin ja juotiin." (Hobitti, VIII luku "Hämähäkkejä", s. 166 [tarkistettu laitos]). Engl. A woodland king was there with a crown of leaves...

2) Thorinin seurue yrittää viimeisen kerran päästä kuokkimaan haltioiden juhlaan:

Kemut olivat entistä isommat ja upeammat ja juhlijoiden joukossa parhaalla paikalla istui metsänkuningas lehtikruunu kultaisilla hiuksillaan ja muistutti suuresti Bomburin kuvausta hahmosta jonka hän oli nähnyt unessa. (Hobitti, VIII luku "Hämähäkkejä", s. 170 [tarkistettu laitos]). Engl. at the head of a long line of feasters sat a woodland king with a crown of leaves upon his golden hair...

Tämän perusteella siis Saelon toteaa (tiivistän tässä hänen esitystään), että woodland king vastaa Saksassa niin sanottua Waldkönig-hahmoa, joka Rooman valtakunnassa vartioi Dianan temppeliä. Osittain hän oli Dianan temppeliä ympäröivän pyhän lehdon henki, joka oli ottanut ihmisen hahmon. Saksalainen käsite Waldkönig puolestaan esiintyy usein saduissa salaperäisenä olentona, joka määrää uudenvuodenyönä, mitkä eläimet kuolevat tulevan vuoden aikana. Englantilainen käsite puolestaan liittyy Saelonin mukaan ennemmin Saksassa nimellä Märchenkönig tunnettuun ihannehallitsijan hahmoon.

Nämä olivat siis mahdollisia perusteluita sille, että metsänkuningas olisi joku muu kuin Thranduil, mutta varsinaisia syitä siihen, Thranduil ei olisi metsänkuningas ovat lähinnä ne, että 1) kääpiöiden (ja Voron) todistuksen mukaan tällä oli kultaiset hiukset, mikä olisi ollut sangen epätavallista sindariin kuuluvalle haltialle (tunnetustihan vain vanyarilla oli kultaiset hiukset, ja että 2) Thranduilin kuulustellessa vangittua Thorinia hän sanoo tälle: "Miksi sinä ja väkesi yrititte kolmesti hyökätä väkeni kimppuun kesken ilonpidon?" (Hobitti, VIII luku "Hämähäkkejä", s. 185-186 [tarkistettu laitos]).

Thranduilin sanat kuulostavat kieltämättä kovasti siltä, että hän ei ollut mukana ilonpidossa, jonka kääpiöt keskeyttivät.

Ja on myös otettava huomioon epämääräinen artikkeli: a woodland king, ei the woodland king, Synkmetsän ainoa oikea hallitsija aka Haltiakuningas aka Thranduil (jota ei tietääkseni missään muualla kutsuta tällä (arvo)nimellä.

Vaan tässä olivat lähteet ja niiden pohjalta tehdyt tulkinnat (siis nähdäkseni Ardapedian Saelonin, eivät ainakaan minun keksintöäni). Sanokaapa nyt, arvon kontulaiset, mitä mieltä olette tästä teoriasta.
 
Thranduilin ja Legolasin hiusten väri taitaa olla ikuisen väittelyn aihe. Kummankaan äidin sukukunta ei ilmeisesti ole tiedossa, joten onhan mahdollista, että sinda Oropher otti puolisokseen jonkun noldon, jolla oli suonissaan vanya-verta ja joka siksi kantoi kultatukkaisuuden geeniä. Eihän kultakutrinen Galadrielkaan ole kuin puoliksi vanya.
 
En ole kovin vakuuttunut tästä teoriasta, mutta Tolkienin sanamuodot jättävät kyllä vähän tulkinnan varaa.

Jos metsänkuningas ei ole Thranduil, kuka sitten? Joku Thranduilin alainen haltiaruhtinasko - mutta kultaiset hiukset olisivat hänellekin epätavalliset?

Satu-Hobittiin voisi vielä sopia viittaus saksalaiseen tai englantilaiseen traditioon, mutta luulen, että Tolkien olisi muuttanut sitä päätettyään sitoa Hobitin omaan legendariumiinsa. Ehkä Bomburin unen olisi vielä voinut jättää satumaiseksi, mutta minusta Tolkienin legendarium-tyyliin ei sovi satuhahmo, joka nähdään noin lyhyesti ja jota ei selitetä muualla. Olettaisin Tolkienin kertojana vähintäänkin korostavan sitä, että metsänkuningas ei ole haltia, jos näin on.

Epämääräisen artikkelin voi minusta selittää sillä, että kääpiöt eivät tunnistaneet Thranduilia: kääpiöt näkivät "jonkun kruunupäisen eli siis kuninkaan" eivätkä tienneet, että haltiakuninkaita oli Synkmetsässä vain yksi. Tosin luulisi kyllä, että ainakin Thorinin olisi pitänyt tietää aika paljon Vuoren ympäristön poliittisesta tilanteesta.
 
Samaan kysymykseen liittyy myös, mikä oli metsästysseurue, josta Bilbo ja kääpiöt aistivat häivähdyksiä. Oliko se vegestelystä (?) hetkiseksi livenneiden haltioiden. . . vaiko joidenkin toisten (s.o. "henkisemmän" väen, jonka keskimaalaisen läsnäolon esittelyä Tolkien harrastaa erittäin hienovaraisesti ja jopa tulkinnanvaraisesti). Lehtikruunu eli eli, Thranduil ei välttämättä loppupeleissä ole aivan se Synkmetsän ylimmäinen valtias. ;) Vähintäänkään Metsän jonkinlainen oma luonto (vrt. Caradhras) ei ollut kenties unohtanut väkevää muistoa varhemmista ajoista, jolloin Sauronin saasta ei vielä kyennyt leviämään yhtä tehokkaasti Neljäntoista huolehtimassa maailmassa (... vaan nämä saattoivat huvitella siellä itse :D).
 
Last edited:
Ja jos kääpiöt hätyyttivät Thranduilin väkeä, niin itse laskisin hirvien/peurojen jahtaamisen olevan jo väen hätyyttämistä. Siis siinä maan väki -mielessä.
 
Joo, olen samaa mieltä kuin Luvailin. Bombur uneksi ja kääpiöt todella näkivät Thranduilin sellaisena kuin hän liikkuu luoliensa ulkopuolella.

Mutta tämä ei poista sitä, miten Tolkien ymmärsi haltiat.

Saksalaisen ja englantilaisen tradition lisäksi metsähalitoista lisäksi mielenkiintoista on pohtia vaikkapa sitä, mistä Tolkien sai vaikutteita suurhaltioihin eli maahisiin kun loi omaa mytologiaansa.

Käsittääkseni maahiset suomalaisessa mytologiassa – ainakin jossain tulkinnoissa – olivat aikoinaan rikkaita ja käyskentelivät maan päällä, mutta muuttuivat näkymättömiksi maanpäällä ollessaan tai pienenivät kooltaan ja vähenivät maan alle rikkauksineen ja heihin saa yhteyden vain vaivoin, mutta sitä kautta oli mahdollista saada rikkauksia, taikavoimia tai -esineitä (tai onnettomuuksia).
 
Itse olen hahmottanut metsäjuhlat jonkinlaisiksi uniksi, näyiksi, harhoiksi tai illuusioiksi. Pitää palata tähän asiaan vielä uudelleen, kun pääsemme kirjassa kyseiseen kohtaan.
 
Käsittääkseni kaikenväriset hiukset olivat mahdollisia aikaslailla kaikilla haltioilla, suhteet vain vaihtelivat eri 'klaanien' välillä. Eli vaikka kultaiset hiukset olivat vanyarille tunnusomaisin piirre, niitä saattoi olla muillakin, vaikka noldorin joukoista on erikseen maininta että esiintyy vain Indisin perillisillä. Samalla tavalla kuin noldor olivat pääasiallisesti tummatukkaisia, mutta myös punaisia (Mahtan, Nerdanel, poikansa) ja hopeaan (Míriel) vivahtaviakin noldoja tiedetään. Aivan kuten sindarkaan eivät olleet yksinomaan hopeahapsisia...ja Avarin joukossa oli kaikista 'klaaneista' väkeä, vaikkakin vähiten (mahdollisesti ei laisinkaan?) Minyarista.

Sen pohjalta se, että kultatukkainen metsänkuningas olisi Thranduil, ei ole mielestäni laisinkaan kaukaa haettu. Suomenkielisessä tekstissä edes artikkeli ei luo epäilystä; sen sijaan se, että yleensä Hobitissa viitataan Thranduiliin haltiakuninkaana, ei metsän-, kylläkin.
Olisiko mahdollista että valaistus olisi luonut illuusion kultatukasta? Muutoin vaaleat (tai koska haltiat, loistavankiiltävät) hiukset heijastavat valaistuksen kultaisen sävyn ja 'valehtelevat' värinsä?
 
Tämä on nyt vähän off, mutta missä oikeasti sanotaan, että Mahtan, Nerdanel jne olisivat olleet punatukkaisia? Olen kysellyt tätä ennenkin joissain nettikeskusteluissa, ja minulle on väitetty, että Silmassa, mutta en minä kyllä sieltä ole mainintoja punatukkaisuudesta bongannut. Erilaisista nettilähteistä löytyy viitteitä joihinkin obskuurimpiin Tolkienin jälkeenjääneiden paperien kokoelmiin, mutta voiko niiden perusteella oikeasti sanoa, että "näin on"? Niissähän on vaikka mitä tarinaversioita ja juonenpätkiä, jotka Tolkien sittemmin hylkäsi.
 
Tämä on nyt vähän off, mutta missä oikeasti sanotaan, että Mahtan, Nerdanel jne olisivat olleet punatukkaisia?
History of Middle Earth, Shibboleth of Fëanor:
"Maitimo - he, and the youngest, inherited the rare red-brown hair of Nerdanel's kin. Her father had the epessë
of rusco, 'fox'. So Maitimo had as an epessë given by his brothers and other kin Russandol, 'copper-top'."

"-the first and last of Nerdanel's children had the reddish hair of her kin."

...ja Nerdanel nimesi molemmat kaksosista Ambarussaksi. Fëanor älähti että molemmille oma nimi, Nerdanel antoi periksi ja sanoi Umbarto, jonka Fëanor muutti Ambartoksi.

Jos Tolkienin kirjoituksissa olisi jotakin, mikä haastaisi tämän (esimerkiksi Silmassa mainittuna että olivat mustatukkaisia kaikki), näkisin jotain syytä olla välittämättä tästä. Niin ei kuitenkaan ole.
 
Last edited:
Kiitoksia. Itselläni ei HoMea ole enkä ole sitä koskaan jaksanut läpi kahlata, joten epämääräiset, mihinkään johtamattomat viittaukset ovat tähän asti lähinnä ärsyttäneet suunnattomasti. Olen tuosta Shibbolethistakin etsinyt tietoa netin kautta, mutta löytämäni lähteet ovat keskittyneet vain kirjoitelman keskeiseen sisältöön eli th -> s -äännemuutoksen pohdintaan. Lisäksi löysin maininnan, että jossain Vinyar Tengwarissa olisi johonkin julkaisemattomaan Tolkienin kirjoituspätkään vedoten sanottu Nerdanelin olleen ruskeahiuksinen eikä suinkaan punatukkainen, mutta tästäkään ei mitään tarkempaa tietoa ollut tarjolla.
 
Ymmärrän hyvin tuon turhautumisen viittauksiin, joita ei voi itse todentaa.

Hauska yksityiskohta muuten tämän ketjun aloitukseen liittyen: 'a woodland king'/metsänkuningas mainitaan vain kahdesti Hobitissa (Bomburin uni, pippaloiden pilaus), ja sen jälkeen kun kääpiöt ovat päätyneet haltioiden 'vieraiksi' mainitaan vain Elvenking/Haltiakuningas. Thranduilia ei nimetä kertaakaan.
Kruunu pysyy, sentään, vaikka metsänkuninkaalla onkin vain lehtikruunu, ja Haltiakuninkaalla on mukana punaisia marjoja.
 
Ylös