Middle-earth Role Playing (MERP) / Keski-Maa Roolipeli (KERP)

Luin juuri KERP:in modulia Tharbadin varkaat. Kaupungin eri rakennusten kuvauksissa silmään pisti bordellien huomattava määrä. Miten kyseinen liiketoiminta sopii tolkienistiseen maailmaan? Otetaanko tässä Keski-Maan pullasta rusinat ja upotetaan ne suklaaseen? Eikö tässä ole jo conanmaista maailman turmeltuneisuutta, jossa sankaruus näyttäytyy veijarimaisten sankareiden taisteluna absoluuttisen pahoja ihmishirviöitä vastaan? Missä on TSH:lle ominainen kristillisen perinteen ja sankariepiikan fuusio? Kysyn vaan.
 
Ylläoleva viestini liittyy tänä päivänä nostatettuun Seksuaalisuus Ardassa -ketjuun, mutta varsinaisesti asiani koskee sitä, että tämän koko ketjun voisi siirtää J. R. R. Tolkien -alueen alaosastoon Tolkien-pelit ja otsikkoon lisätä kirjainlyhenteiden merkitykset, eli Middle-earth Role Playing / Keski-Maa Roolipeli niitä huonommin tunteville.
 
Tuossa syksyllä oli uutinen Terry K. Amthorin kuolemasta. Hän oli siis 1980-luvulla ja 1990-luvun alussa yksi MERP:iä julkaisseen ICE:n kantavia voimia. Tuli vaan mieleen, että kun aikaisemmin valitin MERP:in moduulien vaihtelevasta tasosta, niin se on seurausta myös siitä, kuka oli kirjoittamassa mitäkin osaa. Ja mielestäni ne, joissa Amthor oli mukana (kaikissa moduuleissa ei ole manittu ketkä olivat niitä suunnittelemassa / kirjoittamassa), ovat keskimääräistä parempia.
 
Fantasiamaailmoissa pitää valita, millä alueella fantasia esiintyy ja mikä muistuttaa nykymaailmasta tai sen historiasta. Tolkienilla tieverkkoja on koska tiet ovat kivoja, ei siksi että joku taho on ne rakentanut ja ylläpitää niitä suurin kustannuksin. Noilla spontaanisti syntyneillä teillä sitten kauppiaat kuljettavat lasteja, vaikkei vaiva heijastukaan tuotteiden hintoihin... Koska onhan kauppa jännittävää, jos ei sorru matematiikkaan!

En minä oikeastaan edes väitä, etteikö Keski-Maassa saisi olla herooista talouselämää. On vain mielenkiintoista pohdiskella, mikä on fantasian ydin eri maailmoissa. Joskus visio edellyttää ihmisluonnon muuttamista, toisinaan mantereiden sijoittelu ilmastovyöhykkeille uudella tavalla muuttaa rakenteita, tai sitten mystinen magia kääntää pyörää outoon suuntaan.

Minkä lukija/pelaaja on valmis hyväksymään kiinnostavana twistinä, ja miksi toiset muutokset pilaavat kaiken? Sitä me mietiskeletään.
Kauppahan on, primitiivisessä muodossaan vaihtokauppana, eräs ihmisten varhaisimpia muotoja kanssakäymisestä vieraiden kanssa. Täten voisi olettaa, että Keskimaassa on ollut paljonkin erilaisia kauppasuhteita suuntaan sun toiseen. Ajoista ja suhdanteista riippuen. Knääpiöt ehkä usein välittäjinä, kun kulkivat Konnun läpi? MERP:ä joskus pelasimme siten, että kauppasuhteita ja yhteyksiä oli kuin antiikissa.
 
^ Todellisen maailmanhistorian kaupankäyntiä rajoittivat kuitenkin tietyt taloudelliset realiteetit: teitä on kallista ylläpitää, ja kuormajuhdat kuluttavat rehua ja vettä nostaen rahdin hintaa. Se, että Pitkäjärveltä kulkee kauppatie Sinivuorille, on melko korkealentoista fantasiaa, yhtä hyvin tavaraa voisi kuljettaa lentävillä matoilla. Toki ymmärrän, etteivät tällaiset seikat kaikkia häiritse, kauppiaat kun eivät tarvitse katteita ja muulit elävät pyhän hengen voimalla.

Tässä linkki antiikin maailman kuljetusverkkoa esittelevään laskuriin:
 
Ylös