Miekkailu

Lathron

Kontulainen
En Garde!

En löytänyt varsinaisia miekkailuun liittyviä keskusteluja, joten tein sellaisen.

Onko konnussa muita miekkamiehiä? Squirrel ainakin osoittaa suurta mielenkiintoa aiheeseen blogissaan, mutta entäs muut? onko SCA:n harrastajia, tai teräsmiehiä? Ja bofferoinnin ystävät, ei pahalla, mutta sille on jo oma keskustelunsa, joten jätetään se sinne.

Itse olen kohta vuoden päivät treenaillut 1400-luvun italialaista tyylisuuntaa, jonka mestarina tunnetaan Fiore de Liberi. Kyseessä on siis tylsillä teräsmiekoilla kaksintaisteluun keskittyvä laji, jossa käytetään pitkämiekkaa (1,5-käden miekka), tikaria ja aseettomia tekniikoita, mutta myös erilaisia pitkävartisia aseita (keihäs, poleaxe, sotavasara jne) ja ratsain käytävä taistelu. Jonkun verran harjoitellaan myös terävillä aseilla, mutta se on yksinharjoittelua ja leikkausharjoituksia.

Me jyväskylässä emme treenaa pelkästään fiorea, vaan myös muita tyylisuuntia, mitä School of European Swordsmanshipissä ylipäätään treenataan. Eli myös kupuratekniikoita ja pistomiekkaa. Kupura voisi joskus kiinnostaa, mutta muuten olen tykästynyt pääasiassa tuohon pitkämiekkaan. Saksalaista tyylisuuntaa en ole kuin maistanut, mutta se vaikutti kans aika hauskalta. Se on ehkä vähemmän suorasukaista kuin italialainen, mutta kierompaa pyörittelyä.

Tuolta saa hyvää tietoa aiheesta:

http://www.swordschool.com/
 
Ylös