Miittisäännöt

eowynofmay

Kontulainen
Koskapa miittien säännöt ovat herättäneet keskustelua, niin tehdään aiheelle oma topikki.

Miiteissä on käytössä Suomen Tolkien-seuran hallituksen määrittelemät miittisäännöt

Avaan nyt korkin pullosta ja päästän pullon hengen ulos... Mitä mieltä ovat miittisäännöistä Konnun syvät rivit? Onko niitä aihetta päivittää? Saako miittiin tulla vaikkapa "pohojalaasessa" asussa, jussipaidassa ja puukko vyöllä? Voiko ruoan mausteeksi lorauttaa viiniä? Ovatko ikärajat kohdillaan?

Suomen laki määrää ne uloimmat raamit ja Suomen Tolkien-seuran hallitus päättää, mutta avoin keskustelu (perustellusti luonnollisesti) kuuluu demokratiaan :grin:!! Antakaapa siis kuulua!

(konniksille: ehkä tähän voisi liittää yhteisruokailu-topikista aiheeseen liittyvät viestit?)

MMb8xf6KxYOaYQFza5wMo6D2L38DOhAdF78QVtDD1zkQSgX3mxiNWvKO4mLa6sENZcM50s-i74CyG-0Lkk-Fast4DGtHVTw8B1aeS3yfNymsh4Eqo2naN6d-E0X0xMYI229wDPHcz6LwzDFsw0RnfqnulD9JXSJ2QfHzZXdIur5iwdZGx2xg5rGa3jaDTDkIcbL3FCtGksKHOg4NFboi0kfaQBr5oHQOJbzlo9G0NsJemYIeQY3lst5uzvEvMbAnKkvl0-Ayi5-kRBzbr_5gSHI87f1m8NIJTrdQMN-u8UzEvJQxuWayP5Jvm6EViO07I0Rk7oLgnoL6AskA0OH8eO3FHHTjsnKA31783sG5btUMqjjOXDbQpqSGAUw9YbhA-mTdZyeMykqkr1JhKYTzWbRgHsnHBBCY553i0dqwhnlEb8f-DsisQNrrtGJoDSLSgASHauvv5ZPoURNkWW7cq6-4vuBV7k8xS90oDigwG3Z_GxeaP6-URPyKqRNuRZcHmkuj9motBS5AQr4nEuFLS9MvU8UkPWapCm-gJftAJ07De0PLyafH9ZCMoFyLkuejE9f2=w329-h174-no
 
Tässä pääpiirteissään keskustelu josta tämä topikki lienee saanut ideansa.
Lathron sanoi:
Risotto bianco on siis maustamaton risotto, johon voi erikseen sotkea sitten vaikkapa pesto-tomaatti mössöä, pekoni-papu-mössöä tai vaikka nallekarkki-toffee-mössöä jos mieli tekee. Jos sitä tehdään, niin vaadin kuitenkin miittisäännöissä joustamista valkoviinin osalta, koska sitä vaan kuuluu laittaa risottoon, end of story. Alkoholiahan ei kuitenkaan ruokaan jää, koska se keitetään ensi töiksi pois, mutta maku jää riisinjyviin.
Jaamar sanoi:
Risotto bianco kuulostaa itseasiassa parhaalta minun korvaani tällä hetkellä. En tosin ole yhtään varma voiko miittisäännöistä joustaa tässä kohtaa... Vanhana tapahtumavastaavana pohdin asiaa helposti siltä kantilta ja se ajaa tosi pahaan väliin kun tietää että varmasti viini menee VAIN ruokaan mutta sen tuominen miittiin on silti kielletty.
Jasdril sanoi:
Siinä miitissä kun sahtipanimoreissu oli ajankohtainen, tultiin siihen tulokseen, että alkoholijuomia voi säilyttää tapahtumavastaavan "jemmassa" tai lukkojen takana mm. tuollaisen tutustumisreissun yhteydessä. Nyt luulen, että auton takakontti jemmapaikkana lähinnä pakastaa valkoviinin.

Ehkä jos Lathron tuo paikalle vain ja ainoastaan ruokaan tarvittavan määrän valkkaria ja ruoanlaittohetkeen asti sen sijainti on lähinnä minun tiedossani?
Lathron sanoi:
Ei nyt tehdä asiasta härkästä. Kyseessä on 3dl valkoviiniä, ei rikastettua plutoniumia tai pernaruttobakteeriviljelmä. Pidän huolen ettei se päädy muualle kuin kohteeseensa, sikäli kun risottoa tehdään. Tämä on ehkä kuitenkin sellainen asia, jossa muuten niin edistyksellisen Konnun toivoisin kehittyvän sääntö- ja käytäntötasolla. Eli luottamus aikuisten ihmisten harkintakykyyn ja tilannesidonnaisuus. En ole juottamassa alaikäisiä humalaan, vaan maustamassa italialaistyyppistä ruokaa sen perinteitä kunnioittaen, jotta saisin siihen mahdollisimman oikeanlaisen maun ja rakenteen. Ehkä tässä peilaan omaa kasvatustani, jossa alkoholi oli aina läsnä, mutta en koskaan nähnyt vanhempiani humalassa ollessani alaikäinen. Muita sukulaisia kylläkin. Mutta sellainen mystifioitu "viina on sauronista"-asenne on jotenkin niin nähty. Ennemmin kieltäisin energiajuomat ja karkkien ylensyönnin, jos olisi pakko kieltää jotain.

Ymmärrän kuitenkin sääntötason ennaltaehkäisyideologian etupainotteisuuden: jos halutaan maksimiturvallisuutta osittain tuntemattomien ihmisten seurassa, niin se tapahtuu monesti vapauden kustannuksella. Kysymys onkin lähinnä siitä, että mitä me haluamme.

Ehkä teemme sitä raviolia ja sille vaikka jonkun kivan kastikkeen, sekä vaikka vähän itsetehtyä leipää ja jotain yrttivoita siihen päälle? Ei tarvitse miettiä näitä alkoholipoliittisia kysymyksiäkään, kun ei tuolla valtiotasollakaan niitä osata ratkaista viisaasti :D
Jasdril sanoi:
Minulle henkilökohtaisesti olisi ihan ok, että ruoanlaittotarpeisiin saisi sitä alkoholia olla mukana. Henkilökohtaisesti. Alkoholi ei ole mikään mörkö eikä minulla ole muiden sen käyttämiseen mitään sanomista, vaikka en sitä itse käytäkään (alkoholin maku pilaa aika monia asioita, yaiks).

Tapahtumavastaavana minun täytyy kuitenkin muistaa, että miittisäännöt kieltävät alkoholin kokonaan, mikä esimerkiksi joillekin alaikäisten vanhemmille on suuri helpotus, ja haluan, että miittisäännöt ovat sellaiset, että niiden pitävyyteen voidaan luottaa - tähän asti on aina voitu ja voidaan varmasti jatkossakin.

Johonkin konkarimiittiin joku suunnitteli joskus viiniä ja juustoja. Jos joku ehdottaisi seuran järjestämään miittiin viiniä ja juustoja, olisi ihan itsestäänselvää, että se torpataan alkoholin takia. Ymmärtänet Lathron näkökantani :)
eowynofmay sanoi:
Kommentoin alkoholiasiaa, vaikken yhteisruokailuun olekaan tulossa. Kukaan tuskin epäili, että Lathron aikoo juottaa alaikäiset känniin. Ja Pagba voisi mielellään jättää partavedet kokonaan kotiin, koska astma on muutenkin aika ikävänä. Piimästä tietysti voidaan keskustella, eikö sekin ole jonkinlainen käymistuote... Ihan totta.

Koska miiteissä on alaikäisiä ilman huoltajiaan, niin kannatan täydellistä alkoholikieltoa vanhempien mielenrauhan kannalta. Täyskielto kuulostaa paremmalta kuin "kyllä me tosin ruokaan voimme laittaa" tai "ehkä teemme retken sahtipanimoon, mutta emme missään nimessä käytä ostamiamme tuotteita". Siitä huolimatta, että kukaan meistä EI ymmärtäisi tätä väärin. Ja oikeesti, voimme tehdä ne konjakilla liekitetyt pihvit tms. kotona tai lähes milloin muulloin tahansa esim. konkarimiitissä, niitä ei ole pakko tehdä tavan miitissä. Ja niin ikävää kun se onkin, kun vähän joustetaan, niin ehkä seuraava keskustelu on "miksi emme voisi ottaa lasillista viiniä ruoan kanssa?". Ihan nipoahan se on, jos ei saa tuhdin liharuoan kanssa ottaa ruoan kanssa sopivaa täyteläistä punaviiniä...

Miksei voisi järjestää hyvän ruoan ja juoman ystäville useampia konkarimiittejä, jotta voisi tehdä sahtipanimovierailuja tai kokkailuja juoman kera? Konkarimiitithän eivät edes ole yhdistyksen miittejä, eikö? Joten ei tule sitäkään ristiriitaa, että toiset saavat enemmän vastinetta jäsenmaksulleen.

Ugh. Olen puhunut.
Jaamar sanoi:
Ymmärrän hyvin Jasin päätöksen. Kuten May sanoi niin kerran joustettaessa tulee helposti uusia vaatimuksia joustamisesta ja taas uusia kunnes säännöt ovat kohta ihan miten vain. Yhdistyksen miittien alkoholittomuus on omasta mielestäni ehdottoman positiivinen asia. Olen itsekin aikoinaan joutunut vääntämään teräaseasian kanssa kun siitä lähdettiin joustamaan ja sekin jo aiheutti ristiriitoja siitä mikä määrä teräaseita on oikeasti perusteltua.


Avataan nyt tähän vielä se teräase asiakin joka oli puheissa minun itse toimiessani tapahtumavastaavana. Silloin kumottiin täydellinen teräaseiden tuonti kielto miitteihin sillä puukko voi olla ihan perusteltu väline esimerkiksi tulen tekoon tai miittipaikan heikon varustelun takia voi olla perusteltua tuoda vaikkapa keittiöveitsiä.
Tässä vielä ote nykyisin voimassa olevasta säännöstä.
Järjestäjältä voi halutessaan pyytää etukäteen lupaa tuoda miittiin teräase (esim. puukko) jos sille on hyvät perusteet (ruuanlaitto, tulenteko, rajoitettu käyttö esityksessä tms). Järjestäjä päättää tapauskohtaisesti onko teräaseen tuominen miittiin perusteltua. Vastuu teräaseesta ja sen käytöstä on aina sen omistajalla, eikä sitä saa jättää valvomatta muiden käyttöön. Luvattomat teräaseet takavarikoidaan miitin ajaksi.
Ongelmia aiheutti tässä se mikä määrä teräaseita on perusteltua. Onko väärin kieltää tuomasta konaista veitsisarjaa miittiin sillä peruteella että hyvä kokki saa yhdelläkin veitsellä paljon aikaan enkä nähnyt perusteluja sille että koko sarja olisi tuotava paikalle? Entä jos kymmenen kontulaista kysyisi voiko tuoda puukon niin olisiko silloin oikein että esimerkiksi neljälle ensimmäiselle antaa luvan ja sanoo että loput voivat lainata muilta jos tarvitsee? Vai pitäisikö sallia vain yksi tai kaksi vai luvata kaikille kymmenelle?

Miten joustavia sääntöjen yleensä tulisi olla? Pitääkö väen voida luottaa että niitä noudatetaan kirjaimellisesti (minusta pitäisi) vai pitäisikö niissä olla liikkumavaraa tarvittaessa?
Ymmärrän kannan että ollaan aikuisia ja ollaan vastuullisia ihmisiä mikä on usein peruste sille että halutaan venyttää sääntöjä. Aikuisia ihmisiä ei pitäisi holhota ja heihin pitäisi voida luottaa. Mutta sehän vie kokonaan pohjan koko ajatukselta että miitissä yleensä on sääntöjä! Jos ihmisiin pitää voida luottaa niin laaditaanko säännöt koskemaan vain ala-ikäisiä? Vai oltaisiinko ilman sääntöjä ihan kokonaan?
Tiedän nytkin vanhempia joiden on hankala luottaa ja päästää alaikäisiä lapsiaan miittiin säännöistä huolimatta. Minusta vanhempien pitää voida luottaa että sääntöjä noudatetaan. Sanoisinkin ennemmin niin että aikuisen ihmisen ei pitäisi olla se joka venyttää sääntöjä ja vaatii luottamaan että osaa käyttäytyä ilman ulkopuolelta tulevia rajoitteita vaan se joka toimii esimerkkinä siitä miten suhtaudutaan aikuismaisesti ja asiallisesti sääntöihin ja niitä noudatetaan tapahtumissa joissa on mukana myös alaikäisiä. (Tämä nyt ei päde välttämättä maailmassa ja asioissa yleisesti mutta pitäydytään nyt ihan Konnun miiteissä ja niiden säännöissä.)
Toki keskustelu säännöistä on hyvä juttu. Ei se ole Morian kiviin kirjoitettu että se pieni joukko joka säännöt on laatinut olisi ehdottoman oikeassa tai että säännöt eivät välillä kaipaisi tarkastelua.
 
Lainauksista saa nyt sellaisen kuvan, että minä tapaisin miiteissä lemuta taivaaseen asti partavedeltä, mutta se on sivuseikka.

Poikkeus vahvistaa säännön. Jos sääntö ei salli poikkeuksia, se murtuu. Mikäli teräaselainsäädäntöä tulkittaisiin ehdottoman tiukasti, avausviillon suorittava kirurgi pidätettäisiin välittömästi puukotuksesta. Vain pakkovalta voi pitää yllä poikkeuksettomia sääntöjä, kuten tiukan sharialain alla olevissa maissa, joissa raiskattu kivitetään avioliiton ulkopuolisesta seksistä. Poikkeukset kuuluvat demokratiaan. Kontu ei välttämättä ole demokratia, sillä kontulaiset eivät ole valinneet vaaleilla konnavahteja tai ylläpitäjiä. Täällä vallitsee meritokratia; valtaa saavat he, joiden arvellaan pystyvän käyttämään sitä tehokkaasti kaikkien hyödyksi. Harvainvaltakuviota sotkee Seura, jonka toimijat on yhdistyslainsäädännön vuoksi valittu demokraattisesti.

Teräaseet kieltävä sääntökohta on nyt riittävän joustava. Kokki tarvitsee veitsensä, parturi terävät saksensa ja joku voi tuoda linkkuveitsen tai monitoimityökalun kaikkien hyödyksi, kunhan malttaa olla käyttämättä sitä turhaan. Alkoholisääntö sallii denaturoidun alkoholin olettaen, että rappioalkoholisteja ei ilmaannu miittiin. Ruoanlaitossa alkoholia tarvitsee niin harvoin, että vanhempien mielenrauhan vuoksi on parempi, ettei sitä sallita juotavassa muodossa seuran järjestämässä miitissä.
 
Pari lyhyttä kommenttia. Kannatan äkkiväärää linjaa alkoholin suhteen miiteissä joihin voi osallistua myös alaikäisenä, eli ei juomakelpoista alkoholia näihin.

Teräaseista sen verran et jos sitä asiaa ajattelee pelkästään turvallisuuden kannalta, niin eihän ketään saa päästää edes sinne puuvajaan hakemaan kirvestä. Sillä välineellä, kun mennään myös ovista läpi - onhan se palomiehen yleisavain. Huonossakin keittiössä on yleensä useampi kymmenen riittävän terävä esine jolla saa pahaa aikaan. Sosiaalinen vastuu ja toisten hyvinvoinnista välittäminen luo paljon tehokkaammin turvallisuutta kuin jotkut yksittäiset kiellot.

Puhtaasti kokkauksen näkökulmasta: yhdelläkin veitsellä tulee hyvin toimeen, mutta syy miksi niitä on valmistettu erilaisia on se, että erilaisiin raaka-aineisiin sopii paremmin joku muu veitsi, vrt. kala, peruna, liha, leipä - et halua käsitellä kaikkia samalla veitsellä.
 
Jaamar sanoi:
Ei se ole Morian kiviin kirjoitettu että se pieni joukko joka säännöt on laatinut olisi ehdottoman oikeassa tai että säännöt eivät välillä kaipaisi tarkastelua.

Voitaisi mielestäni vaikka kaivertaa säännöt Morian kiviin.:grin:
Tapahtumavastaava pääsee "tuhannesti" helpommalla, kun otamme säännöt kirjaimellisesti. Jos minulta anottaisi erityislupia ennen jokaista miittiä, olisin ennenaikaisesti valmis eläkkeelle.

Veitsiä miittipaikoissa on tarjolla jo valmiiksi (usein huonoja sellaisia). Juotavaa alkoholia miittipaikoissa ei ole tarjolla valmiina. Tässä on mielestäni pienoinen ero myös sille mitä täydennystavaraa voi miittiin tuoda. Entäpä sitten tulentekovälineet? Siihen voi kuulua tulitikkujen lisäksi järeämpääkin kamaa, esim. marinolia tai sinolia (vai ovatko nämäkin liioiteltuja?), vuolupuukko ja talon puolesta toivonmukaan kirves.

Ei ole lainkaan pahitteeksi käydä miittien alussa läpi varausuloskäynnit, käsisammuttimien sijainnit ja kokoontumispaikka. Miiteissä ei ole sattunut ikäviä juttuja. Kaiken varalta turvallisuuteen on hyvä kiinnittää huomioita, vrt. mitä tapahtuukaan ennen jokaikistä lentokonematkaa.
 
Fairy Tale aika kivasti kiteytti ne asiat, mitä minä olisin sanonut. Miittisäännöt eivät mielestäni ole kovin ylivoimaisia noudattaa, varsinkaan, kun miittitoimintaa on tällä hetkellä se neljä viikonloppua vuodessa. Sinne jää vielä yli neljäkymmentä muuta viikonloppua, jolloin voi sitten vaikka käyttää seitsemää eri veistä ruoanlaittoon ja maustaa ruokansa vaikka vodkalla. En halua halveksia ainuttakaan erityistaitoa, päinvastoin. On todella hienoa osata käyttää esimerkiksi edellämainittuja asioita keittiössä ja tehdä se vieläpä hyvin.

Miiteissä ei, kuten Fairy Tale sanoi, ole sattunut ikäviä juttuja joitakin nyrjähdyksiä ja palaneita päänahkoja lukuunottamatta. Alkuinfolla ei yritetä holhota aikuisia ihmisiä lasten tavoin, vaan pikemminkin yrittää ennaltaehkäistä, ettei mitään typerää satu jatkossakaan. Varsinkin uusissa paikoissa kuuluu monesti leirikeskuksen sääntöihinkin käydä osallistujien kanssa palo- ja muut turvallisuusasiat läpi. Viralliselta titteliltänihän olen tapahtuma- ja turvallisuusvastaava.
 
Mä en missään määrin miellä että esim leirikeskuskohtaiset pelastusohjeet kuuluisivat erityisesti miittisääntöihin/"holhoamiseen" tai että niiden läpikäyntiä kukaan olisi arvostellutkaan, esim. kerrostaloasujan olisi jopa ihan kotonaan hyvä tietää missä on talon kokoontumispaikka/väestönsuoja/mitänäitäon.

Ne vähät oikeat säännöt mitä meillä on ovat mielestäni ihan perusteltuja ja järkeviä, tuskin kenenkään itseilmaisua rajoittaa se ettei saa ottaa omaa kirvestä miittiin, paitsi ehkä Arkintin, ja vaikka hyvä ruoka onkin kivaa ja sitä on varmasti kiva tehdä hyvillä välineillä niin tarviiko miitin olla se paikka missä hifistellään 20-osaisella japsiveitsisetillä jos vähemmälläkin pärjää? (Ja minulle on vinguttu etten ole tarpeeksi erähenkinen kun en haluais välttämättä käydä ulkohuussissa tai kävellä kahta kilometriä autolta miittipaikkaan..) Valkkari olisi minustakin kivaa risotossa (ja ruokajuomana ja :p) ja olen hyvin samaa mieltä että alkoholin mörköys saisi noin yleisesti pienentyä. Se vaan tosiaan vaatisi vähän yleisemmän alkoholikulttuurin muutoksen ja se ei lähde meistä. Ilmankin pärjää ja täyskielto on helppo ja selkeä sekä järjestäjille että alaikäisten vanhemmille.

Huvikseni kaivelin muististani paljon typerämpiä sääntöjä mallia ripari. Mukana ei saanut olla "sopimatonta kirjallisuutta" (mitä lie, nuorena kapinallisena tietysti luin riparilla jotain alkuräjähdysjuttuja ja suhteellisuusteoriaa) tai sopimatonta musiikkia, ja kännykät kerättiin yöksi pois. Siivoamaan saattaa miitissä joku joskus käskeä mutta nukkumaan harvemmin, ihmiset nukkuvat ja saunovat sekaisin, pahinta holhoamista on varmaan se "älkää kaatako kuumaa vettä päähän", ja siinäkin on se oma vitsinsä. Ei sillä ettei säännöistä voisi keskustella mutta minusta meillä on ihan fiksut :)
 
Teräaseista: Jos erillislupadilemmasta halutaan eroon, olisiko selkeintä hankkia yhdistykselle oma puukko, jonka tapahtumavastaava luovuttaisi jemmastaan saunanlämmittäjille? Kyllä yksi puukko riiittää yhden kiukaan sytyketehtailuun. Keittiöveitsien kanssa voisi toki soveltaa tarvittaessa samaa käytäntöä (joskin yhdessä kokkaillessa veitsiä voidaan perustellusti tarvita useampiakin), tai rajoitettua erillislupamäärää.
 
Ringlad sanoi:
Teräaseista: Jos erillislupadilemmasta halutaan eroon, olisiko selkeintä hankkia yhdistykselle oma puukko, jonka tapahtumavastaava luovuttaisi jemmastaan saunanlämmittäjille? Kyllä yksi puukko riiittää yhden kiukaan sytyketehtailuun. Keittiöveitsien kanssa voisi toki soveltaa tarvittaessa samaa käytäntöä (joskin yhdessä kokkaillessa veitsiä voidaan perustellusti tarvita useampiakin), tai rajoitettua erillislupamäärää.

Yhdistyksen oma puukko (+ teroituskivi, tms) olisi minusta hyvä ja toimiva vaihtoehto. Veitsistä on minusta tehty liiankin iso numero ja väitän et noi pään sekoittamiseen kelpaavat kemikaalit ovat se suurempi riskitekijä - toki tähänkin vaikuttaa olennaisesti se paljonko niitä nautitaan. Sytyttämiseen ei puukkoa tarvita. Siihen on olemassa huomattavasti tehokkaampiakin vaihtoehtoja. Sille puukolle voi tietysti olla muuta käyttöä, jos haluaa muuten vaan veistellä puusta jotain tai tehdä vaikka niitä makkaranpaistotikkuja.
 
Steelsheen sanoi:
Ne vähät oikeat säännöt mitä meillä on ovat mielestäni ihan perusteltuja ja järkeviä, tuskin kenenkään itseilmaisua rajoittaa se ettei saa ottaa omaa kirvestä miittiin, paitsi ehkä Arkintin, ja vaikka hyvä ruoka onkin kivaa ja sitä on varmasti kiva tehdä hyvillä välineillä niin tarviiko miitin olla se paikka missä hifistellään 20-osaisella japsiveitsisetillä jos vähemmälläkin pärjää? (Ja minulle on vinguttu etten ole tarpeeksi erähenkinen kun en haluais välttämättä käydä ulkohuussissa tai kävellä kahta kilometriä autolta miittipaikkaan..) Valkkari olisi minustakin kivaa risotossa (ja ruokajuomana ja :p) ja olen hyvin samaa mieltä että alkoholin mörköys saisi noin yleisesti pienentyä. Se vaan tosiaan vaatisi vähän yleisemmän alkoholikulttuurin muutoksen ja se ei lähde meistä. Ilmankin pärjää ja täyskielto on helppo ja selkeä sekä järjestäjille että alaikäisten vanhemmille.

Steel kiteytti hirveän osuvasti minunkin ajatukseni tästä. Ja vaikka aktiivi-miittaajista nyt suuri osa on täysi-ikäisiä tai lähestymässä täysi-ikää, olisi hienoa, että pidettäisiin miitit sellaisina, että uusien alaikäisten kontulaisten ne kaikkein epäluuloisimmat ja alkoholia mörkönä pitävimmätkin vanhemmat uskaltavat päästää lapsensa niihin.

Yhdistyksen yhteinen puukko voisi olla hyvä ratkaisu. Ja makkaratikun-/sytykkeidenvuolupuukon ei tarvitse olla erityisen kalliskaan ollakseen riittävän hyvä, joten pienempi pelko suurista taloudellisista menetyksistä yhdistykselle, jos joku puukon lainattuaan jättääkin sen hukkateille.
 
Haluaisin nyt ottaa keskusteluun uuden vaiheen, jossa puhutaan säännöistä samassa sävyssä kuin lakitekstistä: mikä on lain henki? Miksi sääntö X on olemassa? Mikä sen tarkoitus on? Onko se kirjaimellisesti ymmärrettävä, vai onko siinä tulkinnan varaa? Onko se yhtä pätevä kaikissa kuviteltavissa olevissa tilanteissa? Mitä siitä seuraa, jos sääntöä rikotaan?

Jos miittisääntöjen tarkoitus on ensisijaisesti suojella osallistujien henkeä ja terveyttä, sekä esim. miittipaikan omaisuutta, niin paljon suurempia huolenaiheita kuin esim. alkoholin kieltäminen kaikissa olosuhteissa kaikkissa tarkoituksissa, tai teräaseiden luvanvaraistaminen tai niiden täydellinen hallussapitokielto vastoin suomalaisen yhteiskunnan yleistä käytäntöä. Kysyn vaan, perustuuko kiellot ja muut ennaltaehkäisevät toimenpiteet mielivaltaan ja mutu-tuntumaan, vai esim. toiminnasta laadittuun riskianalyysiin ja tilastotietoon? Veitsien ja

Onko miittien säännöt olemassa ensisijaisesti miitteihin ehkä lapsensa lähettävän vanhemman mielenrauhan vuoksi, vai miitissä olevien tosiasiallisen turvallisuuden takaamiseksi? 'Sekä että' ei sitten käy vastaukseksi kysymykseen 'kumpi on tärkeämpää'. Kysymys ei ole siitä, etteikö säännöt olisi noudatettavia, vaan siitä, että ne ovat minun mielestäni typeriä ja minä en pidä typerien sääntöjen noudattamisesta. Alaikäisten vanhemmat keksivät kyllä tarvittavat syyt ja tekosyyt, jos haluavat evätä lapsiltaan pääsyn tapahtumaan. He voivat vedota matkustamisen turvattomuuteen, siellä olevien ihmisten tuntemattomuuteen, huonoille vaikutuksille alttiiksi joutumiselle, sekasaunontaan, siihen että joidenkin silmissä olemme omituisia hörhöjä joihin ei voi luottaa ja niin edelleen... Kysymys on mielestäni ennenkaikkea toiminnastamme syntyvästä yleiskuvasta ja siihen on parempiakin lääkkeitä, kuin päiväkotimainen 'saksilla ei saa leikkiä'-sormenheristely aikuisille ihmisille. Älkääkä käsittäkö väärin, kaikenlaiset miitin aloitukset turvallisuusasioiden läpikäynnillä ovat vain ja ainoastaan lämmittäneet sydäntäni, mutta sääntötason ehdottomuus ja epätarkoituksenmukaisuus eivät palvele mielestäni Konnun ideaaleja parhaalla tavalla, sikäli kun minä olen niistä mitään ymmärtänyt. Käsitykseni mukaan Konnun hengen oleellinen sisältö ilmeisen tolkienismin ohella on keskinäinen suvaitsevaisuus, hyväntahtoisuus ja ehkä tietynlainen kasvaminen yhdessä.

Ehdotan ennemmin että otetaan videokamera mukaan tuleviin miitteihin ja tehdään esittelyvideo Konnun miittitoiminnasta, joka on nimenomaan vanhemmille suunnattu. Se kertoo paljon enemmän, kuin joku yksioikoinen kielto, joka ennemmin herättä kysymyksiä pelokkuudesta ja että onko meillä ollut aiemmin ongelmia näiden asioiden kanssa, kun nämä on näin jyrkästi pitänyt kieltää.
 
Ylös