Mikä biisi? (Lue ensimmäinen viesti ensin)

Heitetäänpä kappale, jonka päähenkilöön voin samaistua.

Jos jotain joskus mietinkin, en sanotuksi saa.
Mä seison radan varressa ja latva lahoaa.
 
Päähenkilö on kyllä aika puiseva. J. Leskinen: Puhelinpylvään henkinen elämä.
 
Sepä se. Tarinan mukaan biisi sai alkunsa Juicen tultua sanoneeksi, että mistä tahansa aiheesta voi tehdä biisin, jolloin joku haastoi hänet tekemään sellaisen puhelinpylvään henkisestä elämästä. Juicehan teki.
 
Energialataukseni konepajalle mä vein
Siitä leivän sain itsellein, jee, ja saastui Rein
 
Oli näemmä jääneet sanat hyvin muistiin kolmenkymmenen vuoden takaa. Lauloin tuota ystäväni kanssa joskus silloin ihan julkisesti teatteriryhmämme Juice-illan ohjelmistossa. Hetken piti kyllä kappaleen nimeä kaivaa muistin syövereistä.

Jatketaan vielä kotimaisella:

luu ulkona istua autossa,
stereoissa aseita ja ruusuja.
 
On niin ihana olla nuori ja tyhmä,
on niin ihanaa pakahtua omasta erinomaisuudestaan
on niin ihanaa kun voi valoisana yönä
toivoa et' saapuiskaan ei tän kesän viimeinen päivä koskaan.
 
Vähän kehnolta vaikuttaa tietämys.
Kappaleen tekijä/esittäjä on 1990-luvulla-2000-luvun alussa suuressa suosiossa olleen rockyhtyeen laulaja ja hän kunnostautunut sittemmin aktiivisella soolouralla. Tämä kysytty kappale on hänen viimeisimmältä sooloalbumiltaan, vuodelta 2013. Albumin nimi, vuosiluku, esiintyy kappaleen nimessä.
 
Kun arvauksia ei tunnu tulevan niin ehkä uskallan heittää villin veikkauksen esittäjästä. Jostain syystä minulle tulee sanoituksista mieleen PMMP ja siitä johdan ajatukseni Paula Vesalaan. Kappaleesta ei ole kyllä mitään hajua ja esittäjäkin on puhdas arvaus.
 
Miehestä on kyllä kyse.
On niin ihanaa olla seitsemäntoista
ja nähdä että yhtä kaunista tyttöä kuin sinä ei ole toista.

Esittäjä on ollut tosiaan seitsemäntoista laulun vuonna.
 
Oli täysin unohtunut:

Gravity keeps my head down
Or is it maybe shame
At being so young and being so vain
 
Hauska yhteensattuma (jos on sellainen); arvuuttelin vastikään tätä samaa biisiä käännösiskelmäketjussa. Kyseessä siis Manic Street Preachersin If You Tolerate This Your Children Will Be Next.
 
Ylös