Mikä vuosikymmen/vuosisata/aikakausi on mieleesi?

Dani

Hobitti
Millä vuosikymmenellä/vuosisadalla/aikakaudella haluaisit elää?
Missä maassa? Miksi?
Kuinka tyytyväinen olet nykyaikaan?
Perusteluja, kiitos.

Itse haluaisin elää ehkäpä keskiajalla autuaan tietämättömänä tietokoneista ja muista nykypäivien mukavuuksista.
Unohtamatta Viikinkejä, näitä pirullisen nerokkaita miekkailijoita ja taistelijoita.
Toisaalta myös muinais/nyky Japani kiehtoo minua syvästi, Samurai kulttuuri, mahtava luonto.
Nykypäivästä: mahtavat elokuvat, loistava musiikki ja mukaansa tempaavat Animet.


Keskustelua.
 
Keskiajan Kiinassa taikka Euroopassa/Amerikassa, ihan sama. Mieluiten Kiinassa. Mutta mikä teki viikingeistä pirullisen nerokkaita miekkailijoita? :p

<i><b>edit:</i></b> Tulevaisuus, jossa kaikilla on kaikki hyvin, ja hienot ja kolossaaliset avaruusalukset ovat arkipäivää, kuulostaa myös houkuttelevalta.
 
Noh, aluksi voisi hypätä vaikka tuhat vuotta eteenpäin. Mielettömästi kehittynyt teknologia sekä mahdollinen avaruuden valloitus (nyt sillä saralla ollaan enemmän tai vähemmän jämähdetty).
 
Jupenauta sanoi:
Keskiajan Kiinassa taikka Mutta mikä teki viikingeistä pirullisen nerokkaita miekkailijoita? :p

Ei nyt tekniikan saralla, sehän ei ole aina tärkeintä :wink:
Näin yleisesti ottaen ja lisäksi he käyttivät kunnon kokoisia miekkoja, ei pelkästään pikku leipäveitsiä.

nimimerkki: Viikinkeihin hieman perehtynyt
 
Meikäläinen haluaisi elää jossain korkeakulttuurisessa intiaani heimossa. Ne eli niin luontoa kunnioittaen (ja viekaasti hyväksi käyttäen). Ei tietenkään kaikki heimot... Olihan siellä jotkut ihan kivikaudenkin tasolla. Rakastan luontoa ja metsissä juoksentelemista niin, että olisin sopinu hyvin joukkoon. :)

Jos nykyajasta täytyis johonki aikakauteen "hypätä" ni ei varmaan tulis mitään! Sitä on niin tottunu näihin (jotkut vaikka aivan järjettömiä onkin) ihmiskunnan elämää helpottaviin keksintöihin.

Fantasyfan sanoi:
Noh, aluksi voisi hypätä vaikka tuhat vuotta eteenpäin. Mielettömästi kehittynyt teknologia sekä mahdollinen avaruuden valloitus (nyt sillä saralla ollaan enemmän tai vähemmän jämähdetty).
Olen kyllä hieman erimieltä. Luulenpa, että tuhannen vuoden päästä ihmiskunta on joko hävinnyt täältä tai taantunut tästä teknologian yms. tasolta.... Niin ihmiskunta on ennenkin toiminut.. siis taantunut... esim. Rooman imperiumin aikana oli upeita keksintöjä ja kaikkee sellasta, mut keskiajalle mentäessä ne oli unohdettu. Tai tunteeko kukaan pääsiäissaarten tarinaa??? Eli ihminen lopuun käytti kaikki luonnovarat ja siitä aiheutui sota ja taantuminen lopulta.. Ne luuli, et jumalat oli luonu ne patsaat, jotka niitten isoisovanhemmat oli tehny. Ja lisää esimerkkejä voin luetella jos joku niitä haluaa... En mitenkään halua olla pessimisti, mutta jo ihmisen historiasta löytyy viitteitä taantumisen mahdollisuuteen...
 
Ehdottomasti nykyajan Japani. Japanin kulttuurissa on kaikkea sitä mitä Suomen kulttuurista puuttuu mutta kuitenkin monia samoja asioita. Ainut haitta vaan olisi että Japani on kallis maa. Voin vain kuvitella itseni pienikokoiseksi mustahiuksiseksi miehen aluksi kävelemässä ympäri manga ja anime kauppaa ja katsellessani kaikkia kivoja kirjoja ja videoita jotka ilmestyvät euroopassa monen kuukauden päästä tai sitten ei koskaan.

Keskiajalla asumisesta minä taas en löydä mitään hohtoa. Kuolema on aina liian lähellä. Inkvisitiot sattuivat olemaan julmia en kauheasti välittäisi palaa jossain torilla pakanaksi syytettynä. Myös kaikki taudit olivat todella tappavia tuohon aikaa ja sitten kaikki sodat joita käytiin aikamoisen paljon tuohon aikaa. Jos vielä mukaan lisätään varkaat, lyhyt ja rankka elinikä, uskonnon pakollinen tunteminen ym. kauhiat asiat. Ei kauhiasti houkuttele.

/edit: Snow White, hyvin todenäköistä että ihmiset tappavat itsensä lopulta. Einsteinia lainaten: "En tiedä millä aseilla kolmas maailmansota käydään mutta neljäs käydään tikuilla ja kivillä."
 
Keskiaika on minusta mielenkiintoista, mutta en haluaisi elää silloin. Perustelut löytyvätkin edellisestä viestistä.
Joku 1800- luvun Venäjä,(Suomi lukeutuu myös tähän) tai ruotsi voisi olla kiehtovaa. Se olisi lähinnä sitä aikaa, jolloin jotain romantiikkaa oli vielä tallella ja naiset saivat käyttää hameita. Toisaalta silloin eläisin mieluiten hyvin rikkaassaa perheessä, enpä uskoisi pärjääväni käsityöläisenä tms. 1920- lukukin saataisi myös kiinnostaa...
 
Keskiajalla asumisesta minä taas en löydä mitään hohtoa. Kuolema on aina liian lähellä. Inkvisitiot sattuivat olemaan julmia en kauheasti välittäisi palaa jossain torilla pakanaksi syytettynä. Myös kaikki taudit olivat todella tappavia tuohon aikaa ja sitten kaikki sodat joita käytiin aikamoisen paljon tuohon aikaa. Jos vielä mukaan lisätään varkaat, lyhyt ja rankka elinikä, uskonnon pakollinen tunteminen ym. kauhiat asiat. Ei kauhiasti houkuttele.

Asialla on mielestäni toinenkin puoli, nykyään ihmiset löhöilevät sohvalla syöden perunalastuja ja katsellen televisiota.
Ennen kunniassa olivat taitavuus, nopeus, nokkeluus ja monet muut käden taidot.
Näinä päivinä äskeiset adjektiivit lähinnä liitetään "Tony Hawk Pro Skeitters 24:seen"
Jokaisella aikakaudella ovat omat haittansa, kyllä ottaisin sen riskin, kiehtovaa elää riskin rajamailla.
"Life is like a box of chocolate, you'll never know what you're gonna get"
 
Fearless: Miten niin naiset SAIVAT käyttää hameita? Saavathan naiset nykyäänkin käyttää hameita. Ennemminkin sanoisin sen niin että naiset "JOUTUIVAT" käyttämään hameita. Jos naisella olisi ollut housut niin... auts! En nyt oikein ymmärtänyt mitä tarkoitit tuolla...

No kumminkin. Itse haluaisin luultavastikkin asua keskiajan Skotlannissa jossain aivan ihanassa skotlantilaisessa linnassa Loch-järven rannalla. Mutta siinä tapauksessa haluaisin olla mies *hymy* Naisten ei ollut suvaittavaa heilua miekan kanssa ja sohia jousella *hih* Tai sitten vain ihan pysyn täällä Suomessa, mutta aikaan jolloin ei ollut sähköstä tietoakaan. Tai kuten Snow White, Intiaanien joukkoon vain. Ja kyllä tuo ihana krokokkoo aikakin kiehtoo. Mahtavat "tapetit" seinillä. Paljon yksityiskohtia huonekaluissa ja vaatteissa. Siis tietenkin jokin kartanon tyyppi... tai no miks ei talonpoijan tytär kävis yhtä hyvin. Mutta naimakaupat olisi kyllä aika ikävä juttu.
 
Rakastan merta, ja aina sen lähellä oon elänyt, joten viikinki
haluaisin olla..olen aina halunnut..ajatelkaa niitä pieniä kyliä
norjan vuonojen rannoilla ja, kun ne lohikäärmelaivat nousee
maihin..aah, mikä näky!
Myös siinä 1800 luvulla olisin halunnut elää, vaikka sinä
vuosisatana sotia käytiin niin paljon, ja kaikki kärsi, mutta, kun
se vaan oli niin luova vuosisata, ja, kun olen taiteilia.. :cry:
 
Eniten omalta tuntuisi Suomi 1000-1200 vuotta sitten, ennen kristinuskon tuloa kuitenkin. Minulle sopisi elämä jonkin uhrilehdon reunamailla, palvoen luontoa ja elämää.
Näissä ajoissa miinuspuolena on tosin se, että olisin jo luultavasti useankin lapsen äiti, ja kuolisin viimeistään 40 vuotiaana.

Ehkä tämä nykyinen sohvaperunoilu on helpompaa... :p

Jos voisin käydä vain katsomassa jotain paikaa ja aikaa, menisin Englantiin vuoteen 1348....
 
No tuota.
Todennäköisintähän ihmisen tulevaisuudessa kait on, että kun kasvamista rajoittavat tekijät (luonnon resurssit, tila) tulevat vastaan, ihmisten kanta alkaa vähentyä ja nousta säännöllisesti, mutta pysyen samoissa lukemissa suunnilleen koko ajan.
En usko, että ihmiset katoavat itsensä takia kokonaan maapallolta, se nyt vaan on niin epätodennäköistä. Eri asia, jos maapalloon törmää jokin taivaankappale tms.

Tulevaisuus ei nyt ehkä niin kiinnosta, tai tokihan sekin olisi mielenkiintoista nähdä, ihmiset sivilisaationsa kehittyneimmässä vaiheessa.

Joku halusi Japaniin. Oletko ottanut huomioon kuinka paljon Japanissa on rikollisuutta, ja kuinka korkeat ovat menestymisvaatimukset? Nuorison tekemiä murhia ja pahoinpitelyjä tapahtuu hyvinkin paljon. Jos haluat työpaikan tai menestyä, joudut opiskelemaan ensin aamusta iltaan koulussa, sitten nopean kotona käynnin jälkeen lisäharjoituskouluun illaksi, ja iltamyöhään sieltä tultaessa pitää tehdä koko päivän läksyt. Hulluutta.

Menneisyydestä hmm. Veikkaan, että jos joutuisin/pääsisin johonkin aikakauteen enkä muistaisi tästä mitään, ei sitä eroa tai pääsyä "hienompaan" aikakauteen edes huomaisi. Toisin olisi, jos nykyinen muistini pysyisi.
Parasta olisi, jos voisi haluamakseen ajaksi mennä johonkin aikakauteen ja tulla takaisin niin toivoessaan.
Joku kiva pohjoismainen metsäinen kyläyhteisö voisi olla kiva. Hirveän paljon muitakin mitä haluaisi kokea: lähes kaikki maat lähes kaikilla aikakausilla. Ja riippuu tietty minkälaiseen valta-asemaan ja muihin joutuisi.

Mörr. Pakko nyt tyytyä tähän. Onneksi on larpit, kirjat, elokuvat, musiikki ja mielikuvitus.
 
Aikakausista minua kiehtovat keskiaika ja viktoriaaninen aika, mutta auta armias, jos jommalle kummalle joutuisin. Keskiajalla olisin todennäköisesti tässä iässä jo synnyttänyt pari ipanaa joista puolet olisivat jo kuolleet, raataisin hampaat irvessä 24/7, näkisin nälkää, sairastaisin ihan karseita tauteja ja kuolisin nelikymppisenä johonkin niistä karseista taudeista. Jihaa. Ylimystönaisena olisin synnyttänyt jo pari ipanaa joista puolet olisivat kuolleita, en ehkä raataisi hampaat irvessä mutta eläisin kammottavan epähygieenisesti jossain kammottavan kalseassa linnassa eikä minulla olisi mitään määräysvaltaa mitä omaan elämääni tulee. Ja yhtäkaikki tulisin kuolemaan nelikymppisenä karseaan tautiin.

1800-luvulla elämä tavallisena naisena olisi myös raatamista, sairautta, valtavia lapsilaumoja ja vyön kiristämistä, vailla mitään määräysvaltaa omien tekemisteni yli. Joskaan ei välttämättä yhtä pahassa mittakaavassa kuin keskiajalla. Ylimysnaisena sulloisin itseni korsettiin, synnyttäisin kamalasti lapsia ja eläisin miehen nyrkin alla ilman mitään järkevää tekemistä ja ihmisoikeuksia. Kuitenkin minusta tulisi hysteerikko ja sitten kuolisin kun korsetin kuristamat sisuskalut tulehtuisivat tai muuta jännää.

Jos voisin vaihtaa sukupuoltani, pohtisin tämän asian uusiksi ja saattaisin jopa haluta johonkin toiseen aikaan.

Kyllä elämäni nykypäivän Suomessa on paljon mukavempaa kuin missään muualla. Tai no, nykypäivän Ruotsissa voisin myös elää.

Ei mutta! Nyt mieleeni muistui Tiibetin mosu-heimo. Vaikkapa ennen kommareiden tuloa kun heimo oli vielä "turmeltumaton". Heidän yhteiskuntamallinsa ja etenkin perhemallinsa on hurjan toimivan oloinen, eikä naisenkaan osa ole aivan karsea. Tätä pitää pohtia vielä, nyt olen liian väsynyt.

Ja tosiaan, siitä Japanista. Kuten Curufair sanoikin, se maa on aika paljon muutakin kun animea ja mangaa. Kuvaavaa on, että siellä on vielä korkeammat itsemurhatilastot kuin Suomessa. Huh.
 
Curufair sanoi:
No tuota.
Joku halusi Japaniin. Oletko ottanut huomioon kuinka paljon Japanissa on rikollisuutta, ja kuinka korkeat ovat menestymisvaatimukset? Nuorison tekemiä murhia ja pahoinpitelyjä tapahtuu hyvinkin paljon. Jos haluat työpaikan tai menestyä, joudut opiskelemaan ensin aamusta iltaan koulussa, sitten nopean kotona käynnin jälkeen lisäharjoituskouluun illaksi, ja iltamyöhään sieltä tultaessa pitää tehdä koko päivän läksyt. Hulluutta.

Totta, Menestysvaatimukset ovat huimat, lähes esikoulu ikäisenä pitää valita lukio, pänttääminen alkakoon.
Opiskelu ja ruokailu kustannukset liikkuvat myös tähtitieteellisissä luvuissä.
Saattaa geeneilläkin olla jotain asiaa sinnikkyyteen opiskelussa.(vaikka itsemurhia tehdään tiuhaan tahtiin Japanissa)
 
Hym... vaihtoehtoja on niin kamalan paljon..Haluaisin elää varmaan jossain keski-ajalla. Mutta en kyllä suomessa. Varmaan jossain Ranskassa tai Englannissa. En tiedä, silloin ei tiedetty ydinpommeista ja autoista yms. Mutta tulevaisuuteen noin. 500-1000 vuotta eteen päin voisin hyvin mennä. Olisi ihana nähdä onko täällä vielä elämää, jos on niin minkä laista. Tai ehkä 1800 luvun loppupuolellakin voisi olla mielenkiintoista, Jossain Amerikassa. 1960-1970 luvulla olisin voinut myös elää, ne ihanat vaatteet ja omituiset aatteet. Silloin oli joltain kantilta katsottuna turvallisempaa kuin nykyään. Nykypäivänä on liikaa murhia, ryöstöjä, sotia ja sairauksia. :( Miksi ihmiset eivät voisi elää kunnolla? Onhan nykyään kaunista musiikkia ja kaunista luontoa.. mutta saasteet pilaa sen. Siksi ehkä haluaisin jonnekin menneitsyyteen.
 
Juu, mie taisin hieman ilmaista itseäni väärin. En mie tietenkään pelkästään Animen ja Mangan takia Japanissa haluaisi asua. Onhan Japanissa paljon muuta. Suuret kaupungit, historia on upea kuten myös Japanilainen kulttuuri kokonaisuutena. Myös japanilaiset ovat mukava kansa ja se jos mikä on tärkeää.

Ainut aika menneisyydessä jossa haluaisin asua. Bysantin loiston Konstantinopolissa. Tuossa rikkaassa ja Euroopan mahtavimmassa kaupungissa. Konstantinopoli on varmasti ollut hyvin kaunis ja kansainvälinen kaupunki tuohon aikaan. Myös Konstantinopolin luontu on hyvin kaunis ja kreikkalaiset ihmiset ovat todella mukavia ja ystävällisiä.

edit/: Denebola. En tiedä oikein tuosta turvallisuuden tunteesta Amerikassa 1960 ja 1970 luvuilla. En minä ainakaan tuntisi itseäni turvatuksi pahimman Kylmän Sodan ajanjakson aikana. Tuohon aikaan oli Kuuban kriisi ja kolmannen maailmansodan alkaminen enemmän kuin lähellä. Minua ainakin pelottaisi tieto siitä että Neuvostoliitto voisi laukaista satoja ydinlatauksia yhdellä napin painaluksella.
 
Tuli tässä vain mieleen, kun noita luin, että meni melkein minne tahansa ja melkein minne vuosisadalle (taaksepäin) niin nainen on aina ollut se joka on joutunut alistumaan miesten valtaan. Miksi se on ollut näin? Olisiko missään maailmankolkassa sellaista paikkaa missä olisi ollut "wanhaan aikaan" tasa-arvoa? Sinne minä haluaisin.
 
Feodaaliajan Japani olis ollut aika cool...olisinkohan pystyny tarpeen tullessa tekemään seppukun? Ennemmin olisin varmaan ruvennut maaseutuja kiertäväksi ja maajusseja terrorisoivaksi roniniksi! :D Tai sitten jonkinlaiseksi Musashi 2:ksi; jonkin sortin erakkosoturiotus...tosin EN olisi elänyt selibaatissa. :twisted:

Eurooppa keskiajalla olisi ollut varmaan myös ihan ok. Vähän nuhruinen meininki, mutta mikäs siinä; piankos siihen tottuu. Olisin vaan kulkenu ympäriinsä peltiroskikseen sonnustautuneena, miekkaa heilutellen ja toivoen, että törmäisin mahdollisimman usein hädässä oleviin neitoihin. 8)
 
Minua on aina kiinnostanut viime vuosisadan alun Suomi; laajalla aikavälillä ennen 1950-lukua. (Kyllä, tiedän että kansalaissota, talvi- ja jatkosota osuvat siihen väliin.) Olen kuullut ja lukenut näistä ajoista niin paljon että osaksi haluaisin myös kokea ne itse.

Pohjois-Amerikan historiasta kiinnostuneena olen ajatellut myös että 1700-1800 -luvut joko Yhdysvalloissa tai Kanadassa olisivat hieno ajanjakso. Luulen että minusta olisi turkismetsästäjäksi kanadassa.. heh..
 
hmm.... saisiko itsensä jakaa usempaankinaikakauteen? :p
suomi, aika ennen kristinuskoa, kun asuttiin metsän keskellä ja elettiin metsän tavoilla. kun palvottiin metsänjumalia. se olisi kiehtovaa. naisena olo ei luultavasti ollut niin kamalaa, kuin esim keskiajalla. saisin jännittää jousta siinä missä mieskin. tosin kotityön jäisivät miulle :roll:

toinen olisi japani. ennen tätä kaikkea teknologiaa. kunnon samurait ja geishat. kiinnostavin ammatti olisi geisha, vaikka siihen aikaan kun heitä oli enimmillä, työ oli varmaan rankempaa kuin nyt. teknologia tkee kaiken niin helpoksi.

nykyajasta olisi kuitenkn vaikea irtautua. sitä on tottunut kaikkeen tähän helppouteen. saisi elämästä tulla hiukan haastavampaa, jos tajuatte mitä tarkoitan.
 
Ylös