Husky
Ilmaanhaukkuja
Aina kun kuulen nimen Mika Waltari, soi päässäni teinivuosieni suosikin Juliet Jonesin Sydämen biisi Pariisissa:
Öisen Pariisin kaduilla vettä
kädet työnnän taskuihin
syvemmälle silmiisi katson etsin
suurta tunnetta
kaupungista jonne tullut olen kokeakseni
sen kaiken mistä luin
romaaneista Mika Waltarin
Pitkään tämä biisi olikin ainoa kosketuspintani Waltariin, vaikka komisario Palmu -leffoja tuli pienenä katsottua ja lukiossa luimme kirjan Tanssi yli hautojen, josta en kyllä suoraan sanoen muista yhtään mitään.
Kymmenisen vuotta sitten avasin viimein Sinuhen. Kun pääsin yli sen hitaasta ja paljon toistoa sisältävästä tyylistä, teksti ja tarina räjäyttivät pankin. Kyseessä ei ole paras koskaan lukemani kirja, mutta se on ehdottomasti sellainen opus, että jollen olisi sitä lukenut (nyt jo kolmeenkin kertaan) niin... no, ei se varmaan harmittaisi, etten olisi lukenut, koska en tietäisi mistä jään paitsi. Nyt kun tiedän sen niin olisi kamalaa ajatella etten olisi tuota lukenut.
Waltarin tuotanto on mulla muutenkin työn alla. Lähikirjastosta vaan Waltaria löytyy varsin vähän enkä sitten ikinä muista tilata kirjoja sinne. No, pikkuhiljaa.
Sen verran muuten maailmankirjallisuuden klassikoista (joihin Sinuhekin eittämättä kuuluu) että kuka on keksinyt että niitä on pakko lukea ollakseen jotenkin sivistynyt? Mun mielestäni iso osa klassikoista on aivan jumalattoman pitkästyttäviä. Rikos ja rangaistus, Oikeusjuttu, Sieppari ruispellossa, Seitsemän veljestä, Pimeyden sydän... kaikki jääneet multa kesken. Miksi ihmeessä pitäisi lukea omasta mielestään tylsiä kirjoja vain siksi, että ne ovat klassikoita?
Öisen Pariisin kaduilla vettä
kädet työnnän taskuihin
syvemmälle silmiisi katson etsin
suurta tunnetta
kaupungista jonne tullut olen kokeakseni
sen kaiken mistä luin
romaaneista Mika Waltarin
Pitkään tämä biisi olikin ainoa kosketuspintani Waltariin, vaikka komisario Palmu -leffoja tuli pienenä katsottua ja lukiossa luimme kirjan Tanssi yli hautojen, josta en kyllä suoraan sanoen muista yhtään mitään.
Kymmenisen vuotta sitten avasin viimein Sinuhen. Kun pääsin yli sen hitaasta ja paljon toistoa sisältävästä tyylistä, teksti ja tarina räjäyttivät pankin. Kyseessä ei ole paras koskaan lukemani kirja, mutta se on ehdottomasti sellainen opus, että jollen olisi sitä lukenut (nyt jo kolmeenkin kertaan) niin... no, ei se varmaan harmittaisi, etten olisi lukenut, koska en tietäisi mistä jään paitsi. Nyt kun tiedän sen niin olisi kamalaa ajatella etten olisi tuota lukenut.
Waltarin tuotanto on mulla muutenkin työn alla. Lähikirjastosta vaan Waltaria löytyy varsin vähän enkä sitten ikinä muista tilata kirjoja sinne. No, pikkuhiljaa.
Sen verran muuten maailmankirjallisuuden klassikoista (joihin Sinuhekin eittämättä kuuluu) että kuka on keksinyt että niitä on pakko lukea ollakseen jotenkin sivistynyt? Mun mielestäni iso osa klassikoista on aivan jumalattoman pitkästyttäviä. Rikos ja rangaistus, Oikeusjuttu, Sieppari ruispellossa, Seitsemän veljestä, Pimeyden sydän... kaikki jääneet multa kesken. Miksi ihmeessä pitäisi lukea omasta mielestään tylsiä kirjoja vain siksi, että ne ovat klassikoita?