Minecraft

Pagba sanoi:
Lapsemme ovat innostuneet Minecraftista vähän liiankin kanssa. Välillä he eivät osaa muusta puhuakaan.
Eilen, kun olimme avomieheni kanssa kävelyllä hämärällä metsäpolulla, kysyin häneltä, olenko se vain minä, vai tuliko hänellekin mieleen, että tänne pitäisi iskeä pari soihtua :D .

Pagba sanoi:
Laitoin sen kattoon tunnelmallisen laavalampun, kooltaan 2x2 blokkia.
Mitenkä tällainen laavalamppu toimii?

Pagba sanoi:
Aloinkin saman tien suunnitella pientä pyhättöä, jossa on neljä portaalia. Siihen tarvitaan 73 obsidian-blokkia. Pyhätön on käytännöllistä sijaita keskellä lampea, koska toisinaan alisesta maailmasta tullaan tulessa.
Katsoin vierestä, kun avomieheni kulki omasta portaalistaan. Hurjaa.
 
Laavalamppu on vain valinnainen määrä laavablokkeja lasiblokkien rajaamana. Laava kannattaa ympäröidä myös ylhäältä, ettei se sytyttäisi mitään tuleen. Juutuubissa on videoita, joissa huonosti suojattu laava on sytyttänyt puutalon tuleen ja sitä sammutetaan paniikinomaisesti.

Minecraftin beta päivitettiin eilen versionumeroon 1.2. Nyt palikkamaailman vesissä uiskentelee rauhanomaisia mustekaloja, joita surmaamalla saa mustaksi värjäävää mustetta. Juuri mustekalojen valitseminen vesieläimiksi taitaa johtua siitä, että värjääminen on nyt noussut merkittäväksi osaksi Minecraftia. Lampaita voi värjätä ennen keritsemistä ja erivärisillä villakuutioilla epäilemättä saadaan aikaan hämmästyttäviä taideteoksia, kunhan kuvataiteellisesti suuntautuneet pelaajat ehtivät niitä väsätä. Musiikki-ihmiset innostuvat mahdollisuudesta tehdä bokseja, joista kukin soi omalla nuotillaan alustamateriaalin mukaan. Sotaisat pelaajat kuolaavat automaattisten tykkitornien perään (ne ovat itse asiassa jakajia; ne jakavat sisälleen laitettuja esineitä astinlaudan suuntaan. Nuolia ne vain sattuvat jakamaan kärki edellä) ja kokkaajat mahdollisuudesta leipoa kakkuja. Erilaiset puut koristavat nyt Minecraftin maailmaa, mm. koivut. Taimen saa kasvatettua yhtäkkisesti ripauttamalla sen päälle luurangoista saatavaa luujauhoa. Päivitys saa pelin ajoittain h-i-t-a-a-k-s-i ja sen pyörittämisen sujuvuus lienee seuraavissa päivityksissä ensimmäisenä prioriteettina.

Lasten pelitauko päättyy tänään. Arvelen, että he innostuvat kovasti uusista ominaisuuksista. Kukapa ei haluaisi pinkkiä lammasta käyskentelemään ympärilleen?
 
Lapseni haluavat tehdä onkia, mutta niitä varten tarvitaan siimaa, jota löytyy sattumanvaraisesti harvinaisista aarrearkuista. Toinen lähde ovat hämähäkit, mutta niitä ei Peaceful-vaikeustasolla tule peliin lainkaan mukaan, kuten ei muitakaan hirviöitä. Teen sitten niin, että pelaan lasteni pelitallennuksia hirviöasetuksilla yrittäen listiä hämähäkkejä. Viimeksi rakensin 3x3x3-kokoisen lasisen majan, jonka jokaisessa seinässä oli ovi. Katto oli auki, mutta koska soihtua ei voi kiinnittää lasiin, katolla oli myös neljä hiekkakiviblokkia soihtuja varten. Taidan korvata rumat kattoblokit hiekkakivisillä kulmablokeilla, jolloin minun ei tarvitse kiivetä maablokin päälle huiskimaan miekalla katolla väijyvää hämähäkkiä. Ne pannahiset nimittäin osaavat nykyään kiivetä pystysuoraa seinää ylös. Muureihin joutuu tekemään räystään mieluiten lasista, jotta sen alle ei muodostuisi zombeja ja luurankoja suosivaa varjoa ja jotta väijyvät creeperit erottuisivat helpommin. Creeperit rakastaisivat lasista majaani, koska ne pääsisivät vaivatta tappoetäisyydelle ja veisivät räjähtäessään pelihahmon lisäksi mukanaan puolet majasta. Siksi rakensin majan ympärille hirviösuodattimen, joka päästää mobeista vain hämähäkit ja kanat lävitse pysäyttäen muut. Ainoastaan ne pystyvät menemään yhden blokin korkuisesta aukosta, jos se vain on tarpeeksi leveä. Niinpä hirviösuodatin on maasta tehty ilmassa leijuva yksiblokkinen valli, jonka alla on yhden blokin verran tyhjää tilaa. Ensimmäisenä yönäni lasimajassa tapoin kolme hämähäkkiä ja sain viisi siimanpalasta. Aamulla surmasin vielä yhden creeperin vallin ulkopuolelle.

Rakennan uutta kasvihuonetta aloittamaani pelitallennukseen. Siitä tulee muuten edellisen näköinen, paitsi että diivailen enemmän laavalla. Korvaan keskustan soihdut matalalla roikkuvalla laavalampulla, jolloin voin jättää 2x2-kokoisen vesilähteen avoimeksi. Sen alla on oma laavalamppunsa, kuten kasvimaata reunustavan kävelytasonkin nurkkien alla. Olen kertaalleen kuollut laavaan putoamalla ja hengiltä palamalla ja uhmaan jälleen kuolemaa tutkimalla syviä maanalaisia luolia laavaa keräten ja eksyen. Viimeksi kaivoin spawnauspaikkani paikkeilla kaksiblokkista käytävää ylöspäin peläten eniten hiekkaa tai soraa, jonka päällä olisi laavaa tai vettä. Toivottavasti löydän aiemmin kaivamani kaivoskuilun sumusäätimen avulla. F-kirjainta painamalla sumutaso vaihtuu, mutta samalla maan alla näkyvät välähdyksenomaisesti kaikki läheiset valonlähteet, kuten soihdut. Tässä on koko arkiviikko aikaa jännätä, sillä perheessä on pelitauko maanantaista torstaihin, jotta pelaaminen ei karkaisi aivan käsistä. Suosittelen lämpimästi wowittajillekin. Viikonloppuna meillä kolmella on pari kertaa päivässä vuorotellen kaksi viidentoista minuutin pelivuoroa. Minä herään myös neljän-viiden aikoihin aamulla pelaamaan ja muuten vain istuskelemaan koneella. Arkinen vuorokausirytmi säilyy, toisin kuin ennen vanhaan, jolloin valvoin viikonloppuisin aamuneljään ja arkisin heräsin puoltatoista tuntia myöhemmin.

Poika heittelee d8-noppia, koska niillä on sama todennäköisyys saada jokin tietty numero kuin Minecraftin munista saada kana spawnattua heittämällä. Aamulla jos hän on kovin unelias, niin hänen silmiinsä saa eloa alkamalla puhua "siitä pelistä, jossa on eläimiä". Viikonloppuna annoin hänen onkia omassa tallennuksessani, mutta onkimisen lisäksi hän teki tahattomasti tuhojaan kasvihuoneessani kuin jokin griifferi. Siitäkin varmaan riittää puhuttavaa perjantaita odotellessa.
 
Aloin rakentamaan tiilitaloa! Uskomatonta kyllä olen onnistunut löytämään niin paljon savea, että olen saanut aikaiseksi kokonaisen talon.
Olen viime ajat panostanut vain tähän taloon. Olen tehnyt sen oikein kunnollisten suunnitelmien pohjalta ja voisin muuttaa sinne asumaan koska tahansa :roll: .
Siinä on kellarikerros, kaksi asuinkerrosta sekä ullakko.
 
Ben "Yahtzee" Croshaw on arvostellut Minecraftin pelätyssä Zero Punctuation -videossaan. Pelätty se on sikäli, että Yahtzee harvoin löytää kehuttavaa arvosteltavistaan peleistä, mutta tällä kerralla käy toisin. Hän puhuu erittäin nopeasti herättäen epäilyksen, että hengitystauot on editoitu pois. Videolla on yksinkertaisia kuvia havainnollistamassa puhetta; kun Yahtzee huudahtaa "Oh cock!" ja "Oh balls!", esille tulee kuin tuleekin kukon ja pallojen kuva.

Aloitin taas uuden kentän ja löysin itseni keskeltä aavikkoa. Lähellä onneksi on pilviin asti ulottuva vuori, jonka laelle olen väsäämässä isompaa rakennusprojektia. Kiviperustuksisen taloni ensimmäisen kerroksen seinät ovat lasia, jotta näkisin yön aikana kerääntyneet hirviöt mahdollisimman hyvin. Toinen kerros lienee hiekkakiveä ja katolla, aivan taivaankannen alla, alkaa naulan muotoinen lasiin vangittu laavanaula, jonka on tarkoitus ulottua koko vuoren lävitse peruskallioon saakka. Teen mittavat louhostyöt talon alle alkaen juna-asemasta, jonka ensimmäinen raide vie syntymäpaikalleni. Perustusta ja ensimmäistä kerrosta lukuun ottamatta projektini on vasta suunnitteluasteella. Käytin peliaikani koluamalla luolastoja, joista lopulta löysin tieni takaisin ylös kompassin avulla mittavat määrät rautaa mukanani. Näin tapahtui kahdesti. Sunnuntaiaamuna kävi vielä niin kehnosti, etten herännyt omia aikojani viideltä pelaamaan, vaan koisin muun perheen heräämiseen asti. Kolme tuntia tehokasta peliaikaa hukkaan!

Muoks. Laitan päivityksen kerrankin edellistä viestiäni muokkaamalla. Viikonloppuna käytännössä lausuin jäähyväiset laavanaulalle, koska asetin juna-aseman kiihdyttimen keskelle kellaria. Kiihdytin on mallia Two way auto-reset, josta voi tarvittaessa muokata huipputehokkaan Quad boosterin. Aiemmin luulin, että kaivosvaunujen ajamiseen tarvitaan veturia, mutta ennen kuin vetureita ilmestyi peliin, käytettiin boostereita. Niiden toiminta perustuu pelin siihen ominaisuuteen, että vierekkäisillä radoilla samaan suuntaan kulkevat kaivosvaunut kiihdyttävät toistensa vauhtia. Kellarista ratani kulkee vuoren lävitse kolme blokkia korkeaa käytävää pitkin (jolloin pelihahmoni ei vahingoitu, vaikka sen pitäisi kesken ajon loikata kyydistä) aavikon ylitse korkealla ilmassa menevää hiekkakivistä yksiblokkista rataa pitkin. Sen pituus on noin 220 blokkia. Toisessa päässä se laskeutuu ensin hieman ja kääntyy sitten alas syntymäpaikkani yläpuolelle rakentamalleni lavalle, joka leijuu seesteisesti viiden blokin korkeudessa maasta. Sinne rakensin yksinkertaisen ja vähän tilaa vievän Two-way manual-reset boosterin. Sen teho riittää mainiosti koko paluumatkaan.

Syntymäpaikkani on rannassa, joten lavalta pääsee veteen kätevästi hyppäämällä. Kävin katsomassa vastarantaa ja ihastuin sen korkeisiin vuoriin ja avoimeen laavalampeen. Tein parisataa blokkia pitkän ratapohjan sileästä kivestä huippujen keskelle. Sen sijaan että rakentaisin aseman jollekin huipulle, taidan tehdä sen ilmaan leijumaan ja maisemoida aseman muistuttamaan vuorenhuippua. Kiskoja en ole vielä laittanut, sillä menin alas luolaan viettämään yötä ja vaelsin pitkin käytäviä usean pelivuorokauden ajan. Vasta eilen kaivoin portaat maan pinnalle erään vuoren kylkeen keskellä yötä. Kun olen vetänyt kiskot, teen risteyksen syntymäpaikkani lähelle. Tarkoitus on tulla kaivosvaunulla jommasta kummasta suunnasta alas lavalle, muuttaa kytkimen asentoa ja jatkaa eteenpäin. Sitä varten opiskelen nyt punakiven käyttöä. Olen löytänyt hurjasti rautaa ja, mikä onnekkainta, timantteja. Timanttiset työkalut ovat statussymbolin asemassa kaivoskansan keskuudessa. Laavalammen ympäröin muurilla lasteni tunteita säästääkseni. Heistä on aina surullista todistaa eläimien äkillistä polttokuolemaa. Istutin myös yli 50 puuta. Niistä on tulevaisuudessa vielä paljon hyötyä.

Muoks 2. Taidanpa sittenkin maisemoida huippusaaren asemani muistuttamaan kokonaista vuorta. Se helpottaa varsinkin ylöspäin liikkumista, kun voin rakentaa vesitikkaat piiloon vuoren sisään. Alas pääsen kätevästi vesiputousta pitkin, milloin en halua laskeutua vesitikaskuilun tavallisia tikkaita. Voin toki rakentaa myös vesijarrukuiluja. Keinotekoisessa vuoressani tulee toki olemaan myös dramaattisia laavaputouksia, mutta niistä ei juuri ole iloa liikkumisessa. Vuoren sisustan voin täyttää puufarmeilla. Ne kasvavat keinovalossakin, kunhan vain tilaa on tarpeeksi.

Taidan myös päivittää syntymäpaikkani vaunuboosterin samanlaiseksi kuin taloni kellarissa. En niinkään tarvitse ylimääräistä voimaa kuin toisen mahdollisuuden loikata kaivosvaunun kyytiin, jos missaan ensimmäisen. Juoksemallahan sitä ei kiinni saa.

Muoks 3. Mietin tuota vaunun missaamista ja tulin siihen tulokseen, että parhaiten sen saa kiinni, jos on loputtomiin mahdollisuuksia yrittää. Niinpä rakennan boosteriradoistani ympyränmuotoisia. Loputtomiin ympyrää reissaamalla ei kuitenkaan kauas pääse ja vaunukin katoaa jäljettömiin, kun peli kyllästyy kiihdyttämään sitä. Siksi laitan radan varteen kytkimen, jota vauhdista painamalla pääsen yhdessä mutkassa pois ympyrästä. Samalla toisessa mutkassa toimiva vaihde vie aikanaan ympyrään palaavan vaunun pysähdyspaikkaan. Systeemillä saan helposti lähetettyä muualle myös miehittämättömiä tavaravaunuja. Muuten ne tarvitsisivat hurjan pitkiä boosteriratoja tai tylsiä vetureita.
 
Viikonlopun pelisessioiden tuloksena syntymäpaikkani booster on nyt silmukan muotoinen ja siitä pääsee ulos kytkintä painamalla. Silmukka vain on varsin tiukka ja kytkimeen osuminen siten vaikeaa, joten kehittämisen varaa on yhä. Johdotukset vedin parhaan kykyni mukaan, eli nekin ovat varmaan aika kömpelöitä. Eteen tuli odottamattomia ongelmia, enkä vieläkään ymmärrä, miten punakivi voi kahden blokin päästä muuttaa risteystä tahattomasti. Vielä enemmän miettimistä aiheutti risteyksen tekeminen pääradalle. Lopputulos on ruma kuin mikä mutta sentään toimiva. Tulevaisuudessa otan johdotustarpeet huomioon jo pistoratapohjaa tehdessäni.

Kaivoin vesitikkaat lasitornini vuorelta alas kapeaan lahteen. Kuilun alapäässä on myös vesijarru nopeaa laskeutumista varten. Lähdin vähän veneilemään ja opin kanavien kaivamisesta jotain. Löysin kaukaisuudesta kiehtovan näköisen saarirykelmän meren yllä roikkuvine holveineen ja päätin rakentaa sinne asti ulottuvan rautatien. Otin suunnan kompassista ja aloin laittaa mukulakiveä toisen perään noin 15 blokin korkeudessa merenpinnasta. Välillä piti hakea lisää kiveä kaivoksista ja mätkiä tosi korkeiden puiden latvuksia miekalla, mutta ehdin sentään saada tuttuja maisemia näkyviin ennen peliajan päättymistä. Radan toinen pää näyttää tulevan lasitornivuorelleni. Sen kiihdytintä pitää hieman siirtää ja päivittää silmukaksi. Ratojen kanssa hommaillessani muut rakennusprojektit näyttävät siirtyvän hamaan tulevaisuuteen, mutta sellaista se vain on näiden hiekkalaatikkopelien kanssa: sitä puuhaillaan, mikä hauskimmalta tuntuu.
 
Sain sitten eilen pelipuuskan. Olen ollut puoli viikkoa kipeänä ja eilen oli kuume jo poissa, mutta aika väsynyt ja räkäinen olo. Ja kun kerran jaksoi istua, mutta ei oikein muuta ja telkkarista ei tullut mitään niin päätin pelata. Uuden päivityksen myötä pelattavuus parani minun kohdallani merkittävästi. Ennenpiti muutaman minuutin välein kirjata ulos kun peli alkoi tökkiä niin pahasti. Joka tapauksessa se tökki oli mikä oli. Nyt peli pyörii ihan normaalisti kun laittaa näkymän toiseksi pienimmälle.

Maailmassa jota pelaan on aika lähellä synnyinpaikkaani kaksi korkeaa ja kapeaa vuorta. Toinen vähän leveämpi ja matalampi kuin toinen. Pelaan ilman hirviöitä koska haluan keskittyä rakenteluun, mutta ajatus on jossain vaiheessa muuttaa asetusta.
Aloitin tekemällä "tukikohdan" pieneen veden reunustamaan luolaan. Aloin siitä kaivella syvemmälle. suuntana tuo matalampi ja leveämpi korkea vuori. Sitten menin vuoren luo. tein siihen oven ja ikkunoilla varustetun kuistin. Sitten aloin kovertaa vuorta ontoksi. Tein myös tunnelia joka yhdistyisi lopulta synnyinpaikastani tulevan tunnelin kanssa. Yllättäen kohdistus onnistui ihan ilman ongelmia ensimmäisellä yrittämällä täydellisesti :) Näin jos kuolen niin minulla on silti yhteys "kotiin" heti syntymäpaikastani.
Vuoren sisustan ontoksi kovertaminen olikin isompi urakka näin harrastelijalle jopa harrastelijoiden keskellä. Välillä tein ikkunoita ja välillä suljin vahingossa syntyneitä reikiä. Vuoren sisäseiniä kiertää kaksi portaikkoa. Toinen vie ovelle josta pääsee vuoren taakse sekä ylempänä olevalle parvekkeelle. Toinen portaikko taas vie vuoren huipulle.
Huipulta lähtee silta jota pitkin pääsee toiselle vuorelle. Valitettavasti vuorten sijoittuminen toisiinsa nähden pakotti tekemään kulman siltaan. Tämä osoittautui lopulta kuitenkin plussaksi. Tein käännöskohtaan pellon. Kivinen pohja ja aidat ja siihen maata päälle. Nyt vain pitäisi löytää jostain jotain viljeltävää. Pagba, osaatko antaa neuvoja? Pellolta lähtee uusi silta joka vie toiselle "lavalle". Sinne kasasin myös maata (tätä työtä pitää vielä jatkaa) ja istutin puita ja kukkia. tein myös järven jonka pohja on lasia. Tämä puistikko tulee varmaankin olemaan tulevan toimintani keskus. Siitä ulkonee jo kanala (jossa ei vielä ole yhtään kanoja) ja lyhyt silta jossa on lasia niin että näkee alas. Tämä silta vie kodinraakileeseeni.
Pidemmän ja kapeamman vuoren sisällä menee kierreportaan alas.

Ensimmäisessä vuoressa on kaivostunneli joka vie pohjakiveen asti. Löysin myös timanttia (paljon), mutta suurin osa meni hukkaan kun minulla oli kivihakku :( . Löysin myös lopulta laavaa josta olen tehnyt vuorenrinteeseen suojaojaa tulevia hirviöitä varten. Toivon että mahdollisimman harva hirmu pääsisi lavoille asti.
 
Viljeltäviä juttuja ovat vehnä ja sokeriruoko. Vehnänsiemeniä löytää, kun muokkaa hiiren oikealla napilla ruohikkoista maata kuokalla (hoe). Sen saa aikaiseksi yrittämällä tehdä toispuoleisen hakun. Ruohikkoinen maa muokkaantuu viljeltävään kuntoon ja siitä irtoaa satunnaisesti vehnänsiemeniä. Ne voi istuttaa niin ikään muokattuun maahan, joka on enintään neljän blokin päässä vedestä. Kun vehnä on ruskeatähkäistä, sen voi korjata ja samalla irtoaa uusia siemeniä. Sokeriruokoa kasvaa villinä veden äärellä, eikä sitä kuivemmalla maalla kasvakaan. Tiedät kai pysyvän lähteen valmistamisen tekniikan? Kaiva 2x2 kuoppa ja kaada ämpärillinen vettä kahteen vinottain vastapäiseen kulmaan. Syntyvästä lähteestä voi ammentaa vettä mielin määrin.

1.3-päivityksen myötä yöt voi nykyään viettää nukkuenkin, joskin varautuen shokkiherätyksiin, mikäli vaikeustaso ei ole rauhallisella. Laudoista ja villasta saa tehtyä sängyn. Onnen omiaan nukkuminen on tutkimusretkillä, jollei halua öisin tehdä kaivostöitä.

Yhteen maailmaani tein portaalin ja toisen erään kaivoksen pohjalle, kun en enää jaksanut lähteä kapuamaan ylöspäin. Yllätyksekseni molemmista portaaleista pääsee samaan paikkaan alisessa maailmassa. Ensimmäinen portaalini siis on kaksisuuntainen ja toinen vain yksisuuntainen. Ominaisuudesta on hyötyä, jos tarvitsee päästä nopeasti paikasta A paikkaan B, kuten syntymäpaikasta tukikohtaan. Uusimmassa maailmassani niin tulee tehtyä tiuhaan tahtiin, jos pelaan hirviöiden kanssa. Samassa maailmassa seikkailee muutama muukin pelaaja omalla koneellaan, vaikka kyseessä onkin yksinpeli. Beta 1.3-päivitys nimittäin toi tullessaan maailmansiemen-käsitteen. Jos oikeaan paikkaan kirjoittaa jonkin koodin, niin generoitava maailma on samanlainen kuin koodin löytäjällä. Syntymäpaikka ei välttämättä ole sama, mutta itse maailma on. Kun kirjoittaa Seed-kohtaan gargamel, pääsee hyvin vuoristoiseen ja louhikkoiseen maailmaan. Syntymäpaikkakin saattaa olla pimeän luolan hiekkalattialla. Hieman kääntyilemällä löytää valon perusteella ulospääsytien. Sen yläpäässä aukeaa pieni laakso hiekkarantaisine lampineen ja vuoria vuorien perään. Vuorten alla on pimeitä onkaloita, joissa hirviöt viihtyvät päiväsaikaankin. Olen kertaalleen kuollut, kun creeper pääsi yllättämään luolastossa, enkä löytänyt enää takaisin. Viimeksi vaihdoin vaikeustasoksi rauhallisen, koska olin jäänyt puolentoista sydämen varaan luurangon kanssa käymäni kaksintaistelun jäljiltä. Pian sen jälkeen löysin timantteja ja tunsin itseni huijariksi. Joskus vielä tutkin kokonaisen luolaston hirviöitä mätkien, mutta vasta sitten kun minulla on rautahaarniska, jousipyssy ja ämpärissä laavaa valmiina.

Ensi maanantaina olen päivän verran saikulla viisaudenhampaan leikkauksen jälkeen. Siinä saattaa käydä näin.
 
Olen joo tehnyt ehtymättömän vesilähteen. Sen lisäksi rakensin kivitehtaan. Ainoastaan hiekkaa ja tavallista maata pitää hakea alhaalta. Sokeriruokoa olen löytänyt vahingossa ja toin sitä ylös. En tosin tiennyt mitä sen on. Mitä hyötyä siitä saa vai saako mitään?
 
Ja siitä saa paperia, josta saa kirjoja, joista voi puun kanssa tehdä kirjahyllyjä, joilla ei tietääkkseni tee yhtään mitään. Ovathan ne hienoja talon täytteitä.
 
Ruoho muuten leviää taudin lailla, eli jos haluaa maablokeilleen ruohopeitteen, sinne pitää rakentaa siltoja ja portaita jostain maablokista, jossa jo kasvaa ruohoa. Kunnollisesta valaistuksesta kannattaa huolehtia.
 
Minusta taas tuntuu että ruoho leviää tukalan hitaasti. Minulla on silta vuoren huipulta puutarhaani. Tosin en ehtinyt kovin pitkään pelailla. Toki pidin huolen että ruohon ei tarvitse levitä ylöspäin. Ehkä se siitä leviää.
 
Se leviää myös ylöspäin, mutta leviäminen mihin tahansa suuntaan on todellakin hyvin hidasta. Kovin kauas ei urakasta kannata mennä, sillä jos pelaaja vaeltaa tarpeeksi etäälle, niin aluetta ei enää päivitetä eli ruohokaan ei leviä. Raja lienee jossain 160 blokin paikkeilla. Sama pätee kaikkiin muihinkin prosesseihin, kuten hiekan sulattamiseen lasiksi. Kun maablokin päällä on nurmea, niin siihen sikiää eläimiä. Toisinaan näkee ilmassa leijuvan ruohikkoisen maablokin, jonka päällä kyyhöttää jokin eläin.

Keksin, että portaalia laavasta tehdessään ei tarvitse välttämättä kiivetä kovin ylös, vaan portaalin voi osittain valaa maahan ja kaivaa sen sitten esille.
 
Ostin Minecraft pelin pari päivää sitten ja nyt sitä on tullut kokeiltua silloin tällöin kun on muilta hommilta ehtinyt ja se on kyllä varsin hauska peli, sitä moninpeliä olisi aika hauska kokeilla.
 
Tervetuloa mainareiden joukkoon, Gilan!

Pelasin gargamelia, kun löysin luolastosta ison laavalammikon ja tein portaalin. Se oli pelin ensimmäinen portaali, joten moni muu portaali linkittyisi siihen. Niinpä sen luota piti saada nopea yhteys maanpinnalle. Painoin F3-näppäintä ja otin X- ja Z-koordinaatit muistiin. Palasin maanpinnalle ja hakeuduin samoihin koordinaatteihin ruohikkoisen mäen rinteelle. Kaivoin vesitikaskuilun suoraan alaspäin ja kun saavutin portaalitason, tein toiseen kuiluun vesijarrun. Kuilun yläpäähän tein pienen suojaavan mökin. Sen ympärille pystytin isohkolle alueelle muurin, jonka yläosaan tein tällaisen uima-altaan:

[img=512x268]http://i5.aijaa.com/b/00696/7644570.png[/img]

Kuten näkyy, allas on valaistu laavajärvellä ylhäältäpäin. Vettä on neljän kuution syvyydeltä, mutta ainakaan vielä sinne ei ole syntynyt ainuttakaan mustekalaa. Laava on peitetty hiekkakivellä, joten käytössäni on isohko alue, jolle en vielä ole keksinyt arvoistaan sisustusta. Jonnekin pitää ainakin asettaa laavaseinän taakse piilotettu arkku, joka kätkee sisuksiinsa kaikkein arvokkaimmat raaka-aineeni. En halua, että lapseni käyttävät timanttejani turhuuksiin kun pelaavat peliä.
 
Tiesin jo aiemmin, että kun luita craftaa saa bonemealia, jota voi käyttää lannoitteena.
Tänään kokeilin sitä puuntaimeen. Siitä kasvoi heti iso puu.
Aika vahvaa lannoitetta! :p
 
Pitänee siis saada nopeasti turvajärjestelyt valmiiksi etteivät monsterit pääse uuteen ja hienoon taivasmaailmaani (hylkäsin edellisen muutaman inhottavan tulipalon jälkeen ja rakennan nyt uutta ja entistä hienompaa :) ) että saan hirviöt taas päälle ja sitten uhkarohkeisiin materiaalinhankita yrityksiin. Inhoan joutua turhiin vaaratilanteisiin tuon kaltaisissa peleissä. Suurin pelko kuitenkin on että joku kurja mörkö tulee ja räjäyttää hienon rakennelmani.
 
Olen jo hieman muuttanut peliäni. Uusiksi tekstuureiksi valitsin Gerudokun, koska sen esittelyvideo näytti hyvältä. Se tarjoaa vain pari kertaa enemmän pikseleitä kuin alkuperäiset tekstuurit, mutta ero on silti huomattava. Kovin kauheasti ei pikseleitä kannata näytölle tyrkätä, koska silloinkin saa vain upean näköisiä palikoita pelin hidastuessa. Gerudoku muistuttaa minua Myst-pelistä ja katselen sitä mielelläni.

Tyttäreni halusi muuttaa peliukkelin ihoa tyttömäisemmäksi ja nyt se näyttää tältä:
2poe64j.png

Skinin nimi on Sailor Moon ja sen saa vaihdettua oman Mojang-tilin asetuksista, kuten kaikki skinit. Poikani ei välttämättä tykkää siitä, että peliukko näyttää tytöltä, mutta ei ole vielä protestoinut tarpeeksi jyrkästi. Ehkä muutamme skinin joksikin kaikkien tykkäämäksi eläinhahmoksi.

Lapset haluaisivat Mo' Creatures -modin tarjoamia delfiinejä, hevosia, kaniineja ja lintuja ja kyllä minuakin huvittaisi mitellä voimiani karhuja, ogreja, kettuja, villisikoja, ihmissusia ja haita vastaan, mutta modien päivitykset laahaavat auttamatta pelin päivitysten perässä ja pian on tulossa Minecraftiin uusi päivitys. Kenties saamme jo nyt koulutettavia susia, jotka ravistelevat söpösti veden turkistaan uimasta noustuaan.

Rakennusprojektejani varten tarvitsin valtavasti hiekkaa hiekkakiven ja lasin valmistamiseksi. Isoja alueita entistä aavikkoa muuttui rosoiseksi kalliomaisemaksi. Maisemointi ruohotasangoksi oli selvästi paikallaan, mutta mistä maa-aines? Muuttaisinko yhden alueen rumaksi saadakseni toisen nätiksi? Sitten hokasin, että syvällä kallioperässä on suuria maaesiintymiä. Oli outoa lähteä hakku ja lapio kourassa hakemaan hiilen, raudan, kullan ja timanttien sijaan maata, mutta sitä tulikin sitten mukaan suuria määriä. Maisemoidessani vain läimäilen maablokkeja vieretysten kallion päälle onkaloita jättäen. Myöhemmin saatan istuttaa kukkia ja puita maisemoinnin täydellistämiseksi.

Altaani katossa on nyt reikä, jota pitkin pääsee vesipatsas ylhäältä katolta alas. Katolle piti rakentaa pieni pulahtamisallas saunan viereen.
 
Mitä teen tähän aikaan hereillä? No pelaan Minecraftia tietenkin :p Taivaalla kelluva maailmani alkaa muotoutua. Ruoho leviääkin nyt ihan mukavasti kun sitä on vähän enemmän Tuntuu että leviäminen nopeutuu koko ajan. Olen lisäksi rakentanut näkötornia joka yltää taivaan kattoon asti. Minulla on siis nyt kaivettuna niin alas kuin pääsee ja rakennettuna niin ylös kuin mahdollista. Torni on itsessään vielä kesken enkä ole ihan varma mitä sen kanssa teen, mutta aika näyttää. Lisäksi tein vesimajan. 7x7 kiviallas jonka sisällä 3x3 tasanne. Yläpuolella 3x3 katto. Katolla yhdellä sivulla keskellä (tai minne oviaukon ikinä haluaa) yksi kivi katon päällä. Sitten vaan kantamaan vettä katolle. Onnistuin vahingossa tekemään katolle loputtoman lähteen, mutta se nyt ei haittaa. Katto on toistaiseksi kivinen, mutta muuten sen lasiseksi jahka kerkiän hankkia materiaalia. Lisäksi kaivelin vähän vuoressa tunneleita ihan vain huvikseen. katsoin millaista on vuoren toisella puolella.
Nyt laitoin myös monsterit päälle ja ainakaan ensimmäisenä yönä kukaan ei tullut kiusaamaan. Minulla on sillat kahdelle vuorelle edelleen, mutta sillan suulla pari blokkia ilmanssa on portti. Se on kummaltakin puolelta palikan leveämpi kuin silta. Keskellä on ovi ja päällä katto joka estää hämähäkkien kiipeilyn portin yli. Toivottavasti tuo yksinkertainen suoja pitää.

Mutta nyt voisi olla jo aika siirtyä nukkumaan etten näe taas palikkaunia kuten pari yötä sitten.
 
Ylös