Minecraft

Minecraft löytyy nyt omastakin pelikokoelmasta,ja täytyy kyllä sanoa että on hieno peli! Ilmaisversiolla on jo useampi kuukausi tullut pelattua,mutta nyt useamman tutun jo tämän hankittua sain itsekkin sen tarvittavan sysäyksen joka tämän ostamiseen vaadittiin.

Kavereiden kanssahan tuossa on kaikenlaista rakenneltu,muun muassa linnoitettu kylä jossa jokaisella on oma talo sänkyineen ja muine välttämättömyyksineen. Onpahan mahtavaa työsekennellä,mainailla käytävissä ja rakennella yhdessä,yksinpelissä kun meinaa olla vähän yksinäistä.

Löytysikö täältä kiinnostuneita Multiplayer survivaliin joku päivä? Hiljokseen voitaisiin kaikenlaista rakennella,yhdessä kun on aina monin verroin mukavempaa.

Huomenna suuntaan tosin viikoksi tuonne pohjoiseen,mutta eihän tässä mikään kiire ole.
 
Oma Kontuserveri olisi kyllä hauska. Minulla vaan tuppaa olemaan hankaluuksia moninpelin kanssa. Syystä tai toisesta se tyssäilee enkä pääse sisään.
 
Moninpelaamiseen minulta ei liikene aikaa, eikä mokkulayhteystäkään suositella moiseen aktiviteettiin. Minulta uupuu myös arkkitehtoonista näkemystä ja luomukseni kalpenisivat muiden rinnalla. Viimeisin rakennelmani kohoaa sikiämispaikkani yläpuolella ja on tarkoitettu näkymään hyvin niin yöllä kuin päivällä.

Ylös johtaa rautatie, joka vie myös aivan alas lähelle peruskalliota. Alhaalla on ajastettu kiihdytin: painan kytkintä, loikkaan kaivoskärryyn ja ehdin pyöriä kiihdytinsilmukkaa ympäri neljä kertaa ennen kuin 25 toistimella hidastettu signaali kääntää vaihteen ja singahdan silmukasta pois. Haipakkaa riittäisi mantereidenväliseen liikenteeseenkin, joten ylös pilvien yläpuolelle pääsen helposti.

Minecraftia päivitettiin hiljattain. Nyt pelissä on kesytettäviä susia, joista ainakin lapset tykkäävät. Seuraava suuri päivitys tullee ensi viikolla ja sisältää vaihtelevia säätiloja, tilastoja ja tehtäviä tyyliin "Hakkaa puita, rakenna höyläpenkki ja aikanaan ratsasta sialla jyrkänteeltä alas." Valmiin pelin julkaisupäivämääräkin on päätetty ja se on helposti muistettava 11.11.11. Kovin radikaaleja muutoksia betapeliin verrattuna ei ole luvassa.
 
Viimeisimmällä pelikerrallani sattui jotain ennenkuulumatonta. Olin kyllästynyt näpräilemään tukikohtani ympärillä ja päätin lähteä jonnekin kauas pois tutkimusmatkalle. Toiselle mantereelle saavuttuani lähdin tutkimaan luolia ja aika kasan rautaa ja joitain timanttejakin kerättyäni, aloin rakentaa portaalia päästäkseni nopeasti kotiin. Suuri oli hämmästykseni, kun alisessa maailmassa odottikin aivan uusi portaali ennennäkemättömässä maisemassa. Siihen asti kaikki portaalini olivat linkittyneet samaan alisen maailman portaaliin. Tutkin vähän ympäristöäni, mutta en löytänyt aiempaa portaalia. Niinpä rakensin portaalin ympärille kivitalon ja pystytin sen katolle kauas näkyvän palavan rakennelman. Otin ruutukaappauksen Terminator-näkymä päällä ja palasin portaalin kautta luolastoon. Kaivoin sieltä 3x3-kokoiset kierreportaat ylös ja palasin maitse&vesitse tukikohtaani. Menin jälleen aliseen maailmaan ja hakeuduin äsken löytämälleni uudelle portaalille. XYZ-koordinaatit sentään toimivat alisessa maailmassakin, vaikka kompassi ja kello ovatkin turhia kapistuksia siellä. Rakensin rautatien portaalien välille kiihdyttimineen ja nyt matka-aikaa kuluu 40 sekuntia. Kierreportaiden tilalle rakensin piilotetut vesitikkaat ja sain täten nopean tien tukikohdastani uudelle mantereelle, joka vesitikkaiden yläpäässä on varsin metsäistä ja kukkulaista seutua. Puuparta varmaan arvostaisi sitä. Kuilun lähelle rakensin puusta ja kivestä talon, jonka katto päästää auringonvaloa lävitseen, vaikka onkin läpinäkymätön. Puuportaista rakennetulla katolla on sellainen ominaisuus Minecraftissa. Kesytin lyhyessä ajassa neljä sutta, joten seuraavaksi rakennan kennelin.
 
Onkos muilla toiminut Minecraft viime aikoina kunnolla? Minulla on pari kertaa mennyt ruutu mustaksi niin, että ei ole auttanut muu kuin sulkea peli väkisin ja käynnistää se uudelleen. Hahmon sijainti ja hallussa olevat esineet kyllä säilyivät, mutta kaikki pelin käynnistämisen ja mustan ruudun tulemisen välillä maaperään tekemäni muutokset katosivat. Onneksi en ollut ehtinyt tehdä uutta linnaani vielä kovin pitkälle. Mustan ruudun tuleminen uudelleen hieman myöhemmin harmitti enemmän, sillä olin silloin kaivamassa turvaluolaa naapurivuoreen. Uudelleenkäynnistäessä peli muisti taas sijaintini, mutta oli unohtanut maakuutioiden muutokset, joten ladattuani tallennuksen ilmestyin uuteen olemattomaan luolaani ja tukehduin kiven sisään. Sinne meni myös suuri osa kovalla työllä saavuttamistani esineistä. :(
 
En itse pelaa, mutta nuorimmainen pelaa ja hänellä on ollut samanlaisia ongelmia:

Tästä on ollut apua:

Grafiikoiden laskeminen, render distancen laskeminen ja koko ruudulla pelaamisen välttäminen ovat vähintäänkin hidastaneet mustan ruudun ilmestymistä. Minecraft foorumilta/foorumeilta kannattaa tietenkin hakea apua, ellet ole jo hakenut.
 
Tätä kirjoitettaessa Minecraft betan versionumero on 1.6.6. Peli on saanut monen monta korjausta koodiinsa ja niiden mukana on mennyt myös hyödyllisiä ominaisuuksia, joita hyödyntämällä pelistä saatiin aiemmin helpommin pelattava. Boosterit, vesihissit ja -tikkaat eivät enää toimi. Ovien läpi ei enää voi mätkiä vihulaisia. Muutokset pakottavat muuttamaan pelityyliä. Olen korvannut tavalliset boosterit ajastetulla silmukalla, jossa on kymmenen voimaradan pätkää. Uusin silmukkani avautuu 12 sekunnin kuluttua virran kytkemisestä 46 vahvistimen ansiosta. Pääsen sillä helposti jyrkän ylämäen huipulle ja hyvän matkaa eteenpäinkin. Tasaisin välein raiteellani on voimaratapätkiä, jotka saavat virtaa punasoihduista.

Toistin aiemman temppuni ja tällä kertaa tarkoituksella, eli matkustin hirmuisen kauas, kunnes löysin maanpäällisen laavalammikon ja rakensin portaalin. Yhdistin edellisen alisen maailman portaalin uuteen rautatiellä. Sääli vain, että kohteessa ei ole mitään mielenkiintoista. Reissasin sieltä samaan suuntaan poispäin ja löysin hienon tasangon muutaman tuhannen askeleen päästä. Siellä ei näkynyt laavaa, joten hankkiuduin tarpeeksi alas sitä löytääkseni. Alisen maailman portaalikin sijaitsee luolassa. Rautaa riitti juuri ja juuri rautatiehen ja silmukoihin portaalien välille. Ensi töikseni istutan tasangolle noin 64 puuta ja alan miettiä, mitä kaikkea sinne rakennan. Kunnollista linnaa en ole vielä tehnytkään. Jonkin vuoren ajattelin kovertaa ontoksi. Muutosten myötä alisesta maailmasta löytyvästä keltapölystä saa tehtyä enemmän voimakasta valoa hohtavia kuutioita, jotka ovat omiaan korvaamaan laavalamppuja ja takkoja valonlähteinä.

1.7-version pitäisi tuoda mäntiä Minecraftiin. Uudistusta pidetään varsin merkittävänä muutoksena. Ennakkovideosta päätellen männät eivät ole niin tehokkaita, että niistä saisi helposti hissien korvaajia, mutta kyllä niille käyttöä löytyy. Modeissa mäntiä on ollut jo pitkään, mikä todistaa itsenäisten kehittäjien merkityksestä Minecraftille. Tutkimusmatkailustakin aiotaan tehdä entistä palkitsevampaa, mitä se nyt sitten merkitseekään. Joku saisi laskea, kuinka kauan kestäisi käveleminen tavallisen kartan toiselle laidalle, jos välissä ei olisi pystysuoria jyrkänteitä. "Kahdeksan kertaa Maan pinta-ala" ei merkitse mitään lapsilleni, jotka alinomaa kyselevät tutkimusmatkaillessani, että olenko jo kohta reunalla.
 
[img=512x268]http://i.imgur.com/KM0WH.png[/IMG]

Ensimmäinen ansani mäntiä käyttäen. Huone on luurankotyrmän alapuolella. Yksi luuranko on juuri äsken ajautunut vesiojaa pitkin aukolle, josta tipahdettuaan se on painanut astinlautaa, josta sähköinen signaali on välittynyt punakiveä myöten kuvassa taaempana näkyvään mäntään. Mäntä on työntänyt luurangon päälle mukulakiviblokin, joka näkyy kuvassa astinlaudan päällä. Minä suljin silloin manuaalisesti aukon kuvan yläosassa näkyvällä männällä käyttäen laitteiston päällä näkyvää vipua. Silloin vielä kuvassa oli mukulakiviblokki, joka peittäisi taaemman männän. Se esti luurankoa ajautumasta lähimpään vapaaseen tilaan pakoon tukehtumiskuolemalta. Kun viritän ansan uudelleen, louhin astinlaudan yläpuolisen blokin pois ja asetan blokit männän eteen ja äsken kuvailemaani paikkaan. Voisin ehkä korvata jälkimmäisen blokin ovella. Jos saisin mäntään liimaa, blokkia ei tarvitsisi aina louhia pois käytön jälkeen, mutta tukehtuminen saattaisi olla hitaampaa, kun luuranko hyppisi astinlaudan päällä. Silloin saattaisi olla järkevintä korvata astinlauta manuaalisella laukaisusysteemillä; eihän luuranko pääse kuilusta mihinkään karkuun. Toisaalta kuilun tukkiva mäntä saattaisi estää luurankoa hyppimästä. Sopivalla punakivilaitteistolla ansasta saisi täysin automaattisen saaliin keräämistä lukuun ottamatta (vaikka nekin voi vesivirroilla ohjata samaan paikkaan noukittaviksi).

YouTube on varmasti pullollaan esimerkkejä elegantimmista ansoista, mutta vältin tietoisesti niiden katsomista, sillä joskus on hauska puuhata uusia juttuja itsekseen tsekkaamatta "oikeaa" tapaa.

[img=512x268]http://i.imgur.com/bhrII.png[/img]

Sama ansa yksinkertaistettuna versiona työssä. Tukehtuva zombi näkyy mustana. Huoneen yläpuolella on zombihäkki ja kaksi virtaa vie niihin pudonneet zombit samalle aukolle (virran töyräitä voisi vielä korottaa, jotta niihin pudonneet zombit eivät voisi hypätä takaisin kuivalle maalle). Ylempi mäntä on poistettu tarpeettomana ja astinlaudan & tahmean männän ansiosta ansa on automaattinen. Yksinkertaista, mutta toimivaa.

[img=512x268]http://i.imgur.com/eND06.png[/img]

Uusin asumukseni pilvikaton yläpuolella varsin kiehtovan näköisen vuorirykelmän laitamilla. Talosta uupuu vielä seinä ovineen. Kirkkaat oranssikuutiot ovat halloweenkurpitsoja. Portaiden alapäästä lähtee ratayhteys portaaliluolaan. Vuoren toisella puolella, alhaalla aavikkorannalla, on myös portaali, jonka ympärille pitänee rakentaa lumilinna.
 
Olen taas (yllätys) aloittanut uuden maailman. Projektina kaivaa megalomaalisen suuret rappuset maan sisään (puolivälissä), rakentaa muurein ympäröity kaupunki (puolivälissä) ja lähteö seikkailemaan rakentaen matkalle kyliä ja majataloja.
Kaupungin muurit tein kyllin korkeiksi ettei kenenkään pitäisi päästä sisään. Varsinkin kun tein kahden plokin vahvuisen lipan. Muurin ympärille tain vielä toisen matalamman muurin (kahden plokin päähän varsinaisesta muurista). Tämä suojaa paremmin räjähdyksiltä. Väliin ajattelin vielä laittaa laavaa. Tosin siinä on se huolestuttava juttu että jos jompikumpi muuri hajoaa syystä tai toisesta niin laava on irti ja puoli maailmaa palaa. Sitä pitää siis harkita vielä.

Kaupunki on jo täynnä taloja (suurinosa puolivalmiita). Tässä yksi suosikkirakennukseni:
[attachment=82]

Siitäkin tosin puuttuu ikkunat, mutta ajattelin odottaa seuraavaan päivitykseen luvattuja ikkunalaseja. Lisäksi yläkerran kahdesta huoneesta puuttuu sängyt ja muuta pientä viimeisteltävää on. Mutta kyllä se siitä :)

Koko kaupunki on aika sekava kapeine kujineen ja katuineen. Vaikka pinta-alaa ei ole liiemmälti niin talojen summittainen lätkiminen sinne tänne tekee vähän suttuisen vaikutelman. Toisaalta pyrinkin siihen että se olisi vähän kuin jokainen kauppias ja käsityöläinen olisi etsinyt jostain läntin ja pykännyt siihen jonkinlaisen tönön. Linnalle on sitten ihan oma pihansa ja tilansa johon en ole vielä koskenutkaan. Alakaupunki (toinen puolisko joka on pykälää-kahta matalammalla) on myös autio. Sinne olisi tarkoitus tuoda maanviljelyä ja rakentaa muutama viljelijöiden pikkumökki.
Pitää ehkä joku päivä kiivetä muurille kuvaamaan kaupunkinäkymää, mutta ei enää tähän aikaan. Näen jo varmaan palikoita unissanikin :p
 

Liitetiedostot

  • Oselotti.jpg
    Oselotti.jpg
    60,6 KB · Katseluja: 13
[img=512x268]http://i.imgur.com/7aPlz.jpg[/img]
Leijuva taloni päivällä.


[img=512x268]http://i.imgur.com/w9d9h.png[/img]
Leijuva taloni yöllä.

[img=512x268]http://i.imgur.com/eM8e8.png[/img]
Leijuva taloni alta yöllä.

[img=512x268]http://i.imgur.com/E9C3t.png[/img]
Leijuvan taloni sisustusta.

Hehkutomu- ja lasiblokeista rakennettu talo yläilmoihin. Hissin virkaa hoitaa vesipatsas. Mielestäni ihan kiva projekti.
 
[img=512x268]http://i.imgur.com/xWvQ1.jpg[/img]

Tämä keskeneräinen projektini antaa käsitteelle 'vesikatto' ihan uuden merkityksen.

Seuraavaa päivitystä odotetaan Minecraft-piireissä kuin kuuta nousevaa. Pitäisi tulla uusia viljelyskasveja, ravintomittari, NPC-kyliä, jokia ja korkeita luolia. Osa uudistuksista siirretään seuraavaa seuraavaan päivitykseen, eli 1.8->1.9. Ensimmäisen päivityksen pitäisi tulla tässä kuussa.


[img=512x268]http://i.imgur.com/x4VGd.png[/img]

Suureellinen laavalamppu lasilaavuni sisällä on sytyttänyt katon tuleen jo pari kertaa. Lampun alle tulee peltotilkku.
 
1.8-versiota voi pelata etuajassa ennen päivityksen virallista julkistamista. Jonkinlaiset ohjeet ovat täällä. Olen nyt aamusta lähtien ihmetellyt ennakkoversion bugisuutta: varma keino jumittaa peli on yrittää käyttää sulatusuunia sellaisessa paikassa, joka on generoitu ennen päivityksen asentamista. Vettä satelee miten sattuu, eikä lunta sada ollenkaan jne. Reissasin tarpeeksi kauas, jotta uusia maisemia generoituisi ja hienojahan ne ovat jokineen ja maanalaisine rotkomaisine luolineen. Hylättyjä kaivoksia tai kyliä ei vielä ole tullut vastaan. Mukana on myös Creative-moodi, jossa pelaajan käytettävissä on heti kaikki palikat ja esineet ja hahmo ei voi kuolla (paitsi jos louhii peruskallion läpi ja loikkaa tyhjyyteen, kuten poikani teki). Hyppynappia kahdesti painamalla pääsee lentoon ja takaisin alas hiipimisnapilla. Creative-moodissa voi vaikkapa rakentaa linnan TNT-blokeista ja räjäyttää sen sisäpuolelta aivan turvallisesti.
 
ööööö

minecraft on hyvin peli jäin koukuun kun ostin betan siinä oli örkkejä mummuassa creeper skeleton stompi ja voi löytaa dungeonin ja tähän asti se on vaan morjes

Ksu edit: Tervetuloa Kontuun! Jatkossa kuitenkin toivon, että käyttäisit kirjoituksessasi välimerkkejä, sillä se helpottaa asian ymmärtämistä merkittävästi. Konnussa on myös tapana varmistaa, että viesteissä on selvästi asiaa; sinun viestistäsi jää varsin epäselväksi miksi pidät Minecraftista. Olisi kiva lukea enemmänkin perusteltuja mielipiteitäsi.
 
Minecraft on ihan mukava peli kieltämättä, mutta ei sitä kovin kauaa yksin jaksa. Ok ok, olen kyllä pelannut monta tuntia sitä yksinkin jossain julkisella serverillä (rakentanut juttuja), mutta parhaimmillaan se on kaverin kanssa.

Jos joku haluaa tehdä kanssani haasteita ja seikkailuita, pistä yksityisviestiä. Alla olevat videot näyttävät vähän menoa ja meininkiä, suuri epicfail jälleen kerran. :)
[video=youtube]http://www.youtube.com/watch?v=O6TvqWWV7TE[/video] [video=youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Dq576iIoHBw[/video]
Kaikki videoni löytyvät täältä.
 
Aika yllätyksellinen peli tämä. Olin jälleen avannut alisesta maailmasta portaalin keskiseen maailmaan ja ihastunut jokinäkymään niin, että rakensin ilmassa ylösalaisin leijuvan, lasisen pyramidin näköalatorniksi. Lähdin sitten tutustumaan saareen päämäärättömästi vaellellen – kunnes tipahdin pieneen mutta erittäin syvään kuoppaan. Pelihahmon kuolema, uudelleensyntymä 13 kilometrin päähän kamoista, eikä tietoa niiden tarkasta sijainnista :(

1.9-ennakkoversion neljäs sukupolvi on menossa. Aiempiin verrattuna se on aika vakaa ja lapset ovat ihastuneet karjatalouteen: syöttämällä eläimille viljaa ne saa lisääntymään keskenään lajeittain. Viljakkaat eläimet lähettävät sydämiä, hakeutuvat toistensa lähelle ja pian maassa juoksentelee miniatyyrieläin. Itse suhtaudun uudistukseen ristiriitaisin tuntein. Tuohan se lisää touhuttavaa, mutta suren viattomuuden menettämistä: seksin myötä synti on tullut paratiisiin.
 
Voin suositella lämpimästi tutustumista Deep Space Turtle Chase-nimiseen karttaan. Kolmisen kuukautta ovat tuota ahertaneet, ja lopputulos on tosiaan sen mukaista. Maisemat on hienoja, tehtävät hyvin mietittyjä ja jänniäkin tilanteita syntyy. :)

Tässä kartassa en suosittele huijaamista hajoittamalla jotain mitä ei pidä hajoittaa, koska se voi pahasti vaikuttaa tulevaisuuteen (nimim. kokemusta on).

Meidän pelisarjan videot löytyvät täältä. Päivittäin uusia videoita kunnes kartta on päästy läpi. Monta tuntia olemme tuota jo tehneet, mutta loppua ei vielä näy.

Päätimme myös pelikaverin kanssa aloittaa yhteisen kanavan nimeltä ChaosMonkeysNet. Kanavalle tulee pääasiassa Minecraft-aiheista materiaalia ainakin toistaiseksi (huom. pääasiassa eli muutakin kyllä löytyy, kuten esim. Portal 2 Co-op). Kieli on tähän mennessä ollut suomi, mutta ajattelimme laajentaa englannin puolelle tulevaisuudessa (eli kaksikielinen kanava).

Pagba sanoi:
Pelihahmon kuolema, uudelleensyntymä 13 kilometrin päähän kamoista, eikä tietoa niiden tarkasta sijainnista
Ja siksi kaikki viisaat painavat aina kuoleman jälkeen nappulaa F3. :)
 
F3-nappulan painaminen tuo ruudulle Terminator-näkymän, joka paljastaa mm. sen hetkisen sijainnin koordinaatteina. Ei ole tullut mieleenkään, että se toimisi myös post mortem. Minecraftista oppii aina jotain uutta. Tähän asti olin harmitellut, etten tajunnut painaa putoamiseni aikana F3- ja F2-nappeja, joista jälkimmäinen nappaa kuvan ruutunäkymästä. En muuten sittemmin ole löytänyt kuolinpaikkaani, mikä on harmi, sillä lyhyen vaikutelman perusteella se näytti mielenkiintoiselta. Siellä on kenties maanalainen rotkokin. Saatan ryhtyä koeporauksiin: yhden blokin suuruisen kaivoskuilun kaivaminen on turvallista, mikäli kuopan seinään asettaa tikkaita ja pitää vaihtonäppäimen pohjassa kaivaessaan. Silloin ei tipahda alta avautuvaan tyhjään tilaan. Sama juttu ylöspäin kaivautuessa: hiekka, sora tai vesi ei pääse tukahduttamaan pelihahmoa, jos kuilun seinämässä on tikas sitä estämässä. Merenpohjaltakin voi rakentaa pylvään ylös pinnalle asti laittaen tikkaita sen yhdelle seinälle. Syvänmerensukelluksen harrastaminen on helppoa tikaspalojen ansiosta. Niiden ja niinikään veden blokkaavien kylttien avulla voi rakentaa merenalaisia taloja.

Ihan viime aikoina olen miettinyt erilaisia vaihtoehtoja kääntöradan rakentamiseen. Aliseen maailmaan rakentamani usean sadan blokin mittaiset rautatiet alkavat ja päättyvät silmukkatyyppisellä voimarataboosterilla. Pääteasemaa ei varsinaisesti ole, vaan vaunu menee boosteriin ja singahtaa takaisinpäin. Pitäisi saada boosteria lähestyvä vaunu pysähtymään ennen sitä. Viimeksi kokeilin viivästettyä signaalia, mutta en saanut sitä viivästymään riittävästi. Viivästyvä signaali menisi vaihteeseen, mäntään tai yksinkertaisesti vain voimaradanpätkään. Tässä selkeästi riittää vielä pohdittavaa.
 
Kiinnostaisiko ketään alkaa pelaamaan haastekarttoja kanssani? Vakkarikaverilla on niin tiukat aikataulut, ettei ole tarpeeksi paikalla tyydyttääkseen minun pelitarpeeni, enkä oikein yksin tykkää noita tehdä. Skype / joku muu + mikki on tarpeen kommunikoinnin takia. Viestiä voi pistää mailiin timo@wickedclown.net.
 
Onkos niitä multiplayer survivalista kiinnostuneita? Itse pelailen tällä hetkellä Melic Craft nimisellä serverillä ja olisi mukavaa nähdä kontulaisia siellä. Ja jos ip osoitetta mietitte niin planet minecraftin sivuilta löytyy ip osoite ja muuta tietoa serveristä.
 
Tässä välissä on Minecraft päässyt beta-vaiheen ylitse ja tämänhetkinen versio on 1.1. Piakkoin se päivitetään 1.2-versioksi, jota voi jo kokeilla omalla vastuulla. Tyhmät zombit saavat uudet aivot, joiden avulla ne pystyvät jahtaamaan pelaajahahmoa pelottavan sinnikkäästi.

Aiemmat ruutukaappauskuvani ovat näemmä hävinneet bittiavaruuteen. Olisi kai pitänyt käyttää jotain pitkäkestoisempaa kuvapalvelua.

Pelaan yhä samaa maailmaa kuin aiemminkin. Laajennan sitä rakentamalla rataverkostoa aliseen maailmaan. Yksi portaali toi minut sienisaaren lähettyville. Aivan oudon näköistä maata, sieniä kaikkialla (pari jättimäistäkin) ja meressä ui sienilehmiä. Aioin rakentaa rantaveteen Yellow Submarinen, mutta se jäi. Seuraava portaali jätti minut keskelle valtavaa merta, joten purin sen ja hain onneani toisaalta. Toinen yritys vei minut isohkon onkalon pohjalle. Ylös pääsi luonnon muovaamia portaita pitkin ja ympäristö näytti aika kivalta lumialueineen ja eläimineen. Rakensin paikalle hornatiileistä puoliksi maan peitossa olevan temppelin rauniot. Niitä pitää vielä laajentaa. Raunioiden lomaan väsään aitauksia eläimiä varten.
 
Ylös