Minecraft

Pagba sanoi:
Tässä välissä on Minecraft päässyt beta-vaiheen ylitse ja tämänhetkinen versio on 1.1. Piakkoin se päivitetään 1.2-versioksi, jota voi jo kokeilla omalla vastuulla. Tyhmät zombit saavat uudet aivot, joiden avulla ne pystyvät jahtaamaan pelaajahahmoa pelottavan sinnikkäästi.
Yksi kiinnostava uutuushan on myös kielivaihtoehdot, ja listalta löytyy suomen lisäksi esimerkiksi Quenya. Varsin keskeneräinen tosin. Jos ja kun täältä löytyy kyseisen kielen edes auttavasti osaavia, niin käännösprojektin sivulla saavat kiinnostuneet varmasti mennä auttelemaan.
 
Pitkästä aikaa taas projektoin maailmassa jotan yhdessä Novan kanssa asutetaan. Jo jonkun aikaa olen etsinyt punaisia kukkia ja lunta. Aloin jo epäillä että punaiset kukat on unohdettu jonkun päivityksen yhteydessä, mutta löysinkin kuusi ja sain tehtyä violettia villaa lopultakin :) Lunta ei löytynytkään niin helposti. Piti lähteä uimaan yli valtameren jonka rannoista ei ole tietoakaan, uida auringonnousun suuntaan puolisen vuorokautta niin löytyi jäinen maa. Nyt yritän epätoivoisesti rakentaa siltaa sinne. Saa nähdä kuinka pitkälle jaksan. Samaan aikaan kaivan suurta salia aika lähelle sillan alkupäätä joten materiaalia saa kun käy vuoroon kaivamassa ja rakentamassa.
Ongelma on nyt vaan se että serveri jumittaa ja katkaisee yhteyttä kun on jonkun aikaa pelannut. Mutta pitää vaan toivoa että se korjaantuu seuraavassa versossa.
 
Mikset rakenna portaalia kumpaankin paikkaan ja väsää rautatietä alisen maailman portaalien välille? Yksi askel alisessa maailmassa vastaa kahdeksaa keskisessä. Ghastien syöksemät tulipallot rikkovat rautateitäkin, joten verkostot pitää rakentaa kestäviksi tai sitten vain pitää vaikeustasoa rauhallisena alisessa maailmassa.

Kokeiltavissa on versio, jossa on kesytettäviä kissoja, auringon paahteelta suojaan hakeutuvia luurankoja ja puisia ovia rikkovia zombeja.
 
Aika pitkälti pelaankin rauhallisena kun en voi sietää räjähtäviä vihollisia jotka rikkovat paikkoja. Enkä ole itseasiassa ikinä tehnyt portaalia. En edes tiedä kuinka se tehdään eikä se tullut mieleen. Se voisi olla yksi ratkaisu. Mutta silloin häviäisi se ilo saada kävellä loputtomalta tuntuvaa siltaa kohti auringonnousua (tai toiseen suuntaan laskua). Nautin näistä maisemista ja näkymistä. Ehkä portaaliakin voisi kokeilla jossain vaiheessa, mutta haluan ensin saada sillan tehdyksi.

Paahteelta suojautuvat luurangot ja ovia rikkovat zombiet kuulostavat hyvin inhottavilta. Ehkä jatkankin rauhallista pelailua hieman pidempään (Kuvittelen aina rakentavani hienon linnakkeen joka on turvallinen ja jossa voin viettää yöt turvassa ja päivät sitten vaellella linnakkeen ympärillä tai laajentaa rakennelmia.). Minulle kyseessä on kuitenkin enemmän rakentelupeli. En pidä viholaisista.
 
Asensin viikko sitten tyttäreni Minecraftiin (ostin hänelle oman pelin synttärilahjaksi) Mo' Creatures -modin, joka nimensä mukaisesti lisää uusia olentoja palikkamaailmaan. Hassuimpia niistä on pupu, jonka voi laittaa istumaan hahmon pään päälle. Mitään hyötyä siitä ei ole, toisin kuin hevosista ja delfiineistä, jotka voi kesyttää ja käyttää ratsuina. Modin asentaminen oli työläs urakka, eikä siitä olisi tullut mitään ilman opastusvideota. Sittemmin olen saanut kuulla, että on olemassa modikokoelmia asennusohjelmineen. Yksi niistä on Technic, jonka asennusohjelmalla saa koneeseen vaihtoehtoisesti YogBoxin. Molemmat modipaketit sisältävät Mo' Creatures -modin ja varsin hyödyllisen Treecapitatorin, jonka ansiosta puun kaikki palikat saa alas, kun hakkaa yhden palikan. Technic on nimensä veroisesti suunnattu teknisille pipertäjille ja YogBox seikkailijoille. Jälkimmäisen asensin peliini eilen ja käsin asentamiseen verrattuna työ kävi automaattisen kätevästi. Minecraftin tunnuksen ja salasanan syöttäminen asennusohjelmaan arveluttaa, mutta pitäähän sitä jollain tavalla varmistaa, että pelaajalla on oikeus peliin.
 
Itseltä löytyy myös minecrafti koneelta ja kyllähän sitä tulee aktiivisesti pelattuakin. Rauhallisella pelailen yksinäni ja kavereiden kanssa on yhdessä mukavampi koettaa selvitä hirviöitä vastaan. Kaverin kanssa tehdystä multiplayer worldista myös lähes jokainen minuutti päätyy youtubeen. Ja kun tätä nyt aloin kirjoittamaan niin mainostetaan samalla, että minecraft videoni löytyvät täältä, vaikka edellisestä minecraft videosta onkin jo kuukausi aikaa, on lähi tulevaisuudessa tulossa lisää multiplayeriä ja custom mappeja, ehkä jopa tutorialeja.
 
Ehdin katsoa ensimmäistä videota 18 sekuntia lasten kanssa, kun tuli ensimmäinen karkea kirosana ja katsominen loppui siihen. Huoh, olisi kiva vaihteeksi katsella sellaisia suomenkielisiä Minecraft-videoita, joissa ei kiroilla lainkaan – tai korkeintaan "Voi juku!" kun pelihahmo tipahtaa laavaan.
 
Olen nyt pelannut Techniciä monta kertaa ja tykännyt. Modipäkkiin kuuluvan Forestryn ansiosta olen saanut väsättyä puuviljelmän, joka toimii täysin automaattisesti. Kunhan istuttaja saa energiaa, humusta ja taimia, se istuttaa väsymättä puita ja tuottaa hiekkaa. Hakkaaja puolestaan tekee selvää puista ja arkut täyttyvät pölkyistä ja taimista. Sen energianlähteenä on biokaasukone, joka käyttää maitoa ja laavaa. Höyrykone on helppo rakentaa ja puuhiilen ansiosta edullinen käyttää, mutta se voi ylikuumentua ja räjähtää. Porasin kokonaisen säiliöpylvään täyteen öljyä, rakensin putken rannalle ja jätin höyrykoneen pumppaamaan öljyä putkeen. Löysin sitten ison räjähdysalueen höyrykoneen paikalta. Oli kuin neljä TNT-blokkia olisi räjähtänyt tasaisin välimatkoin toisistaan.

Nyt olen siirtämässä öljynjalostamoani toiseen paikkaan. En ole säästynyt ympäristövaikutuksilta, vaan tukikohtani viereisen joen pinta on laskenut voimakkaasti, koska neljä polttomoottoriani vievät paljon jäähdytysvettä. Kunhan olen jalostanut kunnolla polttoainetta, ryhdyn laajamittaiseen automaattiseen kaivostoimintaan. Olen saanut tarpeekseni höyrykoneista, joten käytän biokaasukoneita öljynjalostamossani polttomoottoreiden lisäksi. Yksi kone tuottaa sähköä kahdelle pumpulle, jotka toimittavat joesta jäähdytysvettä polttomoottoreille. Tällä kertaa asensin pumput joen syvimmän kohdan päälle. Polttomoottoreista menee voimajohdot kahdelle öljynjalostamolle (kun polttomoottorit vielä kuluttivat öljyä, tarvittiin kaikki neljä tuottamaan sähköä yhdelle öljynjalostamolle), joista kaksi biokaasukonetta pumppaavat valmista polttoainetta pois. Yksi biokaasukone pumppaa öljyä jalostettavaksi molemmille jalostamoille. Lehmien löytäminen on haasteellista, joten seuraavana projektina on lehmälaitumen rakentaminen. Tähän asti olen bongannut lehmiä lentävällä ratsullani (pegasuksen nimi luonnollisesti on Pekkasusi). Entisellä öljynjalostamon paikalla on muutama kesy kilpikonna, joista suurimpana Ärrinmurrin. Mörökölli ja Illikilli ovat vasta kasvuiässä.

Muoks. Hmmm, jalostamoni saattaa olla osittain ylitehoinen. Polttomoottoreissa ei ole mitään vikaa, mutta nestekierto voisi hoitua punakivikoneillakin. Ne eivät voi ylikuumentua, eivätkä ne tarvitse polttoainetäydennystä. Wikin mukaan yhdelläkin vesipumpulla voisi jäähdyttää neljää polttomoottoria, jos siihen liittäisi neljä punakivikonetta. Eikä sen alle mitään vesistöä tarvita, 3x3x1-lammikko riittää, jos pumpun sijoittaa yhden kulman ylle. Noh, katsotaan nyt. Uusi paikka on kaukana tukikohdasta keskellä aavikkoa ja tulivuoren vieressä. Lähellä on vain alkuasukaskylä. Ei sen välttämättä ihan optimoitu systeemi tarvitse olla.

Muoks 2. Öljynjalostamoni otti ja räjähti. Se oli kallis tussahdus se. Pelkästään pumppujen metalliosiin meni 44 rautaharkkoa ja jalostamoihin kahdeksan timanttia. Olin taas toisaalla kun se tapahtui. Löysin vain ison kuopan. Vesijäähdytyssysteemi toimi edelleen, joten räjähdyksen syy on mysteeri. Ehkä polttomoottorit vain tykkäävät räjähtää silloin tällöin. Voi olla, että räjähdyksen syy oli se, että jalostamot eivät käyttäneet aivan kaikkea moottorien tuottamaa energiaa ja ylimääräinen energia kasautui kohtalokkain seurauksin. Jatkossa asennan polttomoottorit yksitellen vasten pohjakalliota ja suojaan ne obsidianilla. Päälle ne laitan kauko-ohjatusti ja väkerrän ilmaisimet kertomaan, ovatko ne yhä kunnossa. Niistä tulee osa tehdastani.

En ole juurikaan ottanut selvää muiden Technic-pelaajien tekemisistä, mutta idea tehtaasta tuntuu luontevalta askeleelta pelin aikana. Kaikenlaisia konerykelmiä kun kertyy ja arkkuja sinne sun tänne ja tuntuisi hyvältä ajatukselta koota ne kaikki yhteen paikkaan. Jotkut rakentavat hervottoman rakennuskompleksin saaden käyttöä louhoksilta kertyvälle mukulakivimassalle. Minun tukikohtani lähistöllä on maan pinnalle asti ulottuvia rotkoja hylättyine kaivoksineen. Olisi outoa ja luonteenvastaista olla käyttämättä niitä hyväkseen. Kaivan muutaman avolouhoksen alueelle ja lennän Pekkasusilla suoraan tehtaan sisään. Louhoksen lattia voi olla osittain veden peitossa, koska silloin voin hypätä kesken laskeutumisen pegasukseni selästä; pääsen alas nopeammin ja ratsuni puolestaan leijailee alas ratsastajatta. Eri materiaalien koneellista lajittelua pitää vielä harjoitella maanpinnalla ennen kuin yritän rakentaa valmista koneistoa ahtaisiin tiloihin.

Muoks. Boom taas. Toinen polttomoottorini räjähti peruskalliotasolla. Turvekäyttöinen moottori pumppasi siihen vettä pumpusta, joka oli sijoitettu 5x5-kokoisen tyhjentymättömän altaan päälle, mutta turve loppui, pumppu hiljeni, vesi loppui polttomoottorin säiliössä, se vaihtoi väriään vihreästä oranssin kautta punaiseksi ja... pum! Räjähdyksen tuhot jäivät minimaalisiksi osin siksi, että räjähtäessään moottori tuhosi myös yhteisen virtalähteen ja viereinen moottori pysähtyi. Niiden välissä oli obsidiaanimöhkäle, jota räjähdys ei tuhonnut. Obsidiaania oli muuallakin ympäristössä, sillä siinä kohtaa oli iso laavalampi ennen kuin kaivoin lähelle 9x9-kokoisen kuopan automaattisella kaivurillani. Jos terä osuu laavaan, kaivaustyö pysähtyy, joten laitan aina kuopan reunoilta valumaan vesipatsaita alas pohjalle. Kaivuri otti blokin laavan päältä ja vesi pääsi jähmettämään sen obsidiaaniksi. Tässä tapauksessa kuilu osui rotkoon, jonka pohjalla oli laavaa. Isompi alue laavalammen pinnasta muuttui obsidiaaniksi ja kuilun reunaan muodostui obsidiaaniseinä. Kaivuutyön loputtua hakkasin aukon obsidiaanikanteen ja tyhjensin jäljelle jääneen laavalammen pumpulla säiliöpinoon, jonka kasasin louhoskuiluun. Syntyi isohko ontto tila, jonka kahdella sivulla oli obsidiaania. Ihanteellinen paikka räjähdysalttiille polttomoottoriparille. Asensin ne aivan obsidiaaniseinän eteen ja kaivoin sen alitse reiän voimajohdoille. Seinän sille puolelle asensin vain halpoja kivijohtoja, vaikka ne verottavatkin virtaa. Jäähdytysvesi tuli moottorien takaa ja alta, polttoaine puolestaan katon lävitse. Moneen paikkaan laitoin obsidiaaniblokkeja räjähdysten tuhovoimaa rajoittaakseni. Jäähdytysvesijärjestelmän haavoittuvuus oli kuitenkin virhe ja seuraavaksi laitan pumppua pyörittämään biomassalla toimivan moottorin, joka saa polttoaineensa katon lävitse – tai mahdollisesti sijaitsee katolla ja siirtää energiansa sen lävitse pumppuun. Se voisi olla fiksumpi vaihtoehto, koska biomoottorin teho riittää useamman koneen pyörittämiseen. Oikeastaan en tarvitsisi koko polttomoottoreita, mutta tunnesyistä käytän niitä edelleen niiden epävakaudesta huolimatta.

Syy, miksi laiminlöin pumppumoottorin turvetäydennyksen, seisoo maan pinnalla melkoisen isona möhkäleenä. Rakensin mukulakivestä yhden louhoskuiluni yläpuolelle kahdeksankerroksisen hirviöansan. Jokaisessa kerroksessa on kahdeksan ojaa, jotka vievät samalle 3x3-kokoiselle aukolle. Alla odottaa ainakin 60 blokkia syvä pudotus mukulakivi- ja peruskalliopinnalle. Ensimmäiset kerrokset rakensin tiiviisti mukulakivestä, mutta sitten yhtä kerrosta väsätessäni tulin ihmetelleeksi, että miksi tungin blokkeja tilaan, joka jäisi aivan pois näkyviltä. Parissa seuraavassa kerroksessa olikin sitten sileän pohjan päällä suljettuja onkaloita. Laitoin niihin soihdut palamaan, jotta niihin ei sikiäisi turhan päiten hämähäkkejä. Sitten aloin suhtautua skeptisesti sileän katon/lattian väsäämiseen ja kahden viimeisen kerroksen lattiassa on minimimäärä blokkeja. Niiden alisissa kerroksissa on oudosti muotoillut kattoholvit, mutta esteettisyys ei ollut ensimmäisenä mielessäni ansaa tehdessäni, vaan aikomus hankkia mahdollisimman paljon raaka-aineita kuolemaansa syöksyvistä hirviöistä. Säästeliäs rakennustapa siis muodostui vähitellen rakennelmaa tehdessä. Ehkä sen olisi voinut suunnitella etukäteen, mutten ole kovin innokas suunnittelija. Saan idean, tutkin sitä hieman ja sitten toteutan sen.

Muoks. Haaveilen nyt talosta hirviöansani yläpuolella. Ennen pitkää tutustun kunnolla taikuuteen modipaketissa ja päähäni on pinttynyt ajatus, että taikurin tarvitsee asua korkeassa tornissa. Siinä olisi minulla karkean paikan leiri valmiina. Käväisin soihduttamassa rakennelman katon ja kyllä sinne vielä voi rakentaa melko korkean talon. Sen alaosaan jätän tallin zeppeliinilleni (jota en vielä ole tehnyt; parilla hissillä olen kulkenut ylös alas, mutten muilla lentolaitteilla) ja väsään nopean vertikaalisen rautatieyhteyden alas. Tietoisuus alhaalla kuolemaansa syöksyvistä hirviöistä tuo velhon tornilleni tiettyä nekromansemaista fiilinkiä.

[IMG=512x268]http://i.imgur.com/pseRQ.png[/IMG]

Uusi peli Technicissä. Päivityksen jäljiltä Forestry- ja Zeppelin-modit on poistettu, mutta paketin vakaus on parantunut suuresti. Aloitin yhtä peliä, mutta sorruin huijaamiseen ja pelaaminen menetti makunsa. Tässä pelissä en huijaa. Rakensin marmoritornini kilometrin päähän synnyinpaikastani mieluisien maisemien äärelle.
 
No, Technicin pelaaminen on jäänyt. En sitten jaksanut pelata pakettia ilman Forestrya, joka poistettiin kokonaisuudesta modin tekijän vaatimuksesta. Se löytyy mm. Feed the Beast -paketista, jossa on myös mielenkiintoinen Myst-modi, mutta voi kestää tovin, ennen kuin perehdyn siihen. Olen nimittäin innostunut moninpelistä vakaamman internetyhteyden hankkimisen myötä.

Pelitcraft 2.0 -palvelimelle mahtuu enintään 50 pelaajaa kerrallaan, mutta pääsyvaatimukset ovat kovat. Ensinnäkin pitää olla Pelit-lehden tilaaja ja pääsy lehden suljetulle foorumille. Toisekseen ylläpitäjien luettavaksi täytyy laittaa hakemus, jossa kertoo ikänsä ja asuinpaikkakuntansa. Laitoin ensin liian ylimalkaisen hakemuksen, joka yksinkertaisesti jätettiin vaille huomiota. Toisella yrittämällä minut whitelistattiin, eli pääsin palvelimelle katselemaan paikkoja. Rakennusoikeuksia minulla ei vielä ollut, joten pelaaminen tosiaan meni pelkäksi katselemiseksi: jos yritin ottaa blokin mistä tahansa, se jäi paikalleen. Ovet tai arkut eivät auenneet, enkä voinut käyttää vaunuja. Palvelimella ei ollut ylläpitäjiä myöntämässä rakennusoikeuksia, joten sain haahuilla siellä muutaman päivän. Yksi pelaaja varsinkin näytti paikkoja ja harrasti myös reilun kerhon otteita: kun hän kuuli, etten pysty kiipeämään kuopista ylös, hän teleporttasi minut yhteen ja peitti sen maalla. En ollut oikeasti ansassa, sillä pystyin warppaamaan muutamaan pisteeseen. Whitelistattuna pelaaminen muuttui mielenkiintoisemmaksi heti, kun tajusin olevani kuolematon. Muutkin pelaajat pystyvät putoamaan korkealta vahingoittumatta, mutta minä olin immuuni kaikelle muullekin vahingolle. Hirviöt eivät kiinnittäneet minuun mitään huomiota ja pystyin ottamaan laavakylpyjä. Katsoinkin avoimista luolastoista pari paikkaa, joissa oli timantteja ja merkkasin ne minikarttaani. Niinpä varustauduin heti rakennusoikeudet saatuani tuhoutumattomalla timanttihakulla.

Täällä on Pelitcraftin dynaaminen kartta. Minun mökkini sijaitsee kaakossa (huomaa kartan vinksahtanut asento) lähellä metroasemaa nimeltä "nepotismi". Mökkini viereen on nousemassa eeppinen projektini, eli tasoista koostuva pyramidi. Alimman tason sivun pituus on 222 blokkia. Pelitcraftin mittakaavassa se on varsin pieni, jos vertaa esimerkiksi saman metroradan varrella sijaitsevaan Dragoniaan. Se on keskiaikainen kylä, jota rakentaa yksi ja ainoa pelaaja, Dragonius. Hänen väkertämänsä katedraalikin kylän lounaisnurkassa on aivan käsittämätön taidonnäyte. Dragonius ei huoli rakennusapua, mutta ottaa kyllä vastaan lahjoitetut mukulakiviblokit. Niitä uppoaa hänen projektiinsa hirvittävän paljon.

Moninpelissä pärjää, jos osoittaa reiluutta ja ahkeruutta. Olen osallistunut yhteen yhteiseen projektiin ja minulle lahjoitetut rahat pistin heti eteenpäin vielä köyhemmälle. Palvelimella pyörii oma taloutensa rahayksikköineen. En ole vielä ehtinyt perehtyä siihen, kun on ollut niin paljon muuta puuhaa. Joutohetkinäni olen tutustunut Pelitcraftin historiaan. Aprillipäivänä pelaajat huijattiin muuttamaan hahmonsa My Little Poneiksi :)
 
Minecraftissa ei enää ole paljoa hyödynnettäviä omituisuuksia, kuten junakiihdyttimiä. Yksi kuitenkin on vielä jäljellä, nimittäin jäärata. Jos rakentaa tien siten, että alla ja yllä on jäätä ja väliin mahtuu juuri kulkemaan, pääsee juoksemaan ennennäkemätöntä vauhtia, jos pitää hyppynappia pohjassa juoksun ajan. Voisit rakentaa sellaisen sillallesi.
 
Jääblokkeja saa jäästä, mikäli sitä hakkaa hakulla, jossa on Silk Touch -enchantment.

Hmm, tietääkseni eläimiä syntyy ainoastaan ruohoblokeille. Jollet jätä sellaista aitauksesi sisäpuolelle, et joudu kärsimään eläinten tallaamasta maasta.
 
Jääblokit eivät sula missään, paitsi jos niiden lähelle laitetaan soihtu, valaistu kurpitsa tai laavaa. Viimeksimainitusta en ole varma, mutta voin kokeilla.

En löytänyt Minecraft Wikistä juuri mitään vastausta kumpaankaan kysymykseesi. Creative-moodin voi vaihtaa kesken pelin Survival-moodiin ja takaisin /gamemode <0/1> -käskyllä.
 
Hmm, valaistus tosiaan on ongelma. Laitoin jäätunnelini seiniin soihtuja ja ihmettelin, miksi jääblokkeja katosi sekä katosta että lattiasta. Näyttää siltä, että kaikenlainen valo, joka ei ole peräisin auringosta, sulattaa jäätä, sillä wiki tietää kertoa: "Ice will also melt into water if the light level immediately next to it on any side is sufficiently high (greater than 11), from light sources other than sunlight." Joutuisit valitsemaan pelin vaikeustasoksi Peaceful aina kun reissaat jäätä pitkin.

Enchantment-pöydän tehoa voi lisätä ympäröimällä sen kirjahyllyillä. Konnussa ei oikein digata animoituja kuvia, joten laitan selittävän giffin linkin tähän.

Wikin mukaan luurangot eivät pudota kuollessaan erityisen hyviä taikajousia.

Muoks. Entäs junaradat? Oletko rakentanut sillallesi rautatien, jota pitkin pääset kätevästi paikasta toiseen?
 
Englanninkieliset wikisivut lienevät kattavimpia. Suomalaisista bongasin heti monta nolostuttavaa kirjoitusvirhettä. Minecraftissa on valtavasti omaksuttavaa, varsinkin sitten kun innostuu modipaketeista kuten Technicistä tai Feed the Beastista. Niihin verrattuna peruspeli on varsin rajoittunut.

Voimaraiteiden säästämiseksi neuvon sinua rakentamaan kahdeksasta voimaraiteesta ja neljästä tavallisesta kulmaraiteesta silmukan radan alku- ja loppupäähän. Pyörit silmukassa ympyrää, kunnes osut vipuun, joka avaa silmukan ja sinkauttaa sinut junaradalle. Pidemmälle osuudelle tarvitset yhä muutamia voimaratapätkiä radalle, muttet niin montaa kuin muuten.
 
Jos on pihi raudan kanssa niin valmiita raitetita löytyy mysö jonkun verran kaivoksista. Tosin niillä ei ihan lopputtoman pitkälle pötkitä jos haluaa kunnon pitkiä ratoja. Meillä Novan kanssa alkaa olla välimatkat sellaisia että ei ole enää järkevää kulkea vain jalkaisin. Verkostomme on sen verta laaja ja matkat pitkiä. Nova onkin raklentanut meille hienoa metro/junarata verkostoa joka kattaa koko jo tutkitun ja rakennetun maailman ja kaikki linnakkeet sekä karjatilan jolla kasvatamme lehmiä ja lampaita. Viimeksi innostuin lampaiden risteytyksestä kun huomasin että eri värisiä lampaita risteyttämällä tulee toisen värisiä lampaita (esim. mustasta ja valkoisesta harmaa ja harmaasta ja valkoisesta vaalean harmaa). Vielä kun saisi jotenkin ruskean lampaan aitaukseen. Nyt meillä on joka tapauksessa hyvin paljon lampaita.
 
Tässä on muutamin selittein tehty kartta meidän yhteisestä Minecraft-maailmasta (pyörii omalla koneella kotiverkossa): https://docs.google.com/file/d/0Bx3NxmGF2zmsdE8xdUFYclJmZUU/view

Metroradat rakennettu hyvin yksinkertaisella menetelmällä, eli alkuun, loppuun ja pysäkeille "kuopat" voimaradasta (kahden blokin pituinen kuoppa jossa kaltevat voimaradat vastakkain) ja vieressä nappi jolla rata aktivoituu. Sitten joka 12.-16. blokki on aina voimarata ja soihtu joko alapuolella yhden kiviblokin alla tai vieressä. Noihin kuoppiin ei aina ihan pysähdy siten että nappia painamalla pääsisi jatkamaan matkaa oikeaan suuntaan mutta useimmiten kyllä. Kaikki radat kulkevat 30 blokkia merenpinnan alapuolella paitsi kartassa näkyvä junasilta joka kulkee maan päällä.
 
Ihan kuule Minecraft wikistä löytyy. Tuossa esimerkiksi lapion teko ohje http://www.minecraftwiki.net/wiki/Shovel
Pitää kokeilla tuota lampaiden värjäystä. Kuulostaa hyvältä ;) Tuon Laavajutun tiesin mutta olen aina nykyään vähän yli varovainen laavan kanssa kun olen kerran onnistunut polttamaan aika ison ja hienon rakennelman ja puoli metsää.
 
Eipä näköjään linkki toimi minullakaan. Mutta tuoltya wikistä vaan hain sanalla shovel ja löysin lapion kokoamis ohjeet. Kummallista kertakaikkiaan.

Edit. Toimii kun hakee uudestaan tuon sivun hakukentällä.
 
Linkki ei toimi kun Jaamarin lauseen piste tulee siihen linkin mukaan, korjasin. :)
 
Ylös