Minecraft

Wikipedia ei tosiaankaan kerro kaikkea. Itse olen pitänyt hyödyllisenä Paul Soares Jr:n YouTube-videoita, joissa hän selittää miellyttävällä äänellä rauhallisesti perusasioita rakentelusta. Hänen avullaan olen päässyt selville monesta monituisesta asiasta, mitä Minecraftissa on opeteltavissa.
 
Olen nyt pelannut oikeastaan ensimmäisen kerran ikinä monsterit päällä. Aiheuttaa pieniä sydänkohtauksia aina välillä mutta mitäpä pienistä :) Esimerkiksi yhtenä yönä katolta alkoi kuulua hirmuista ryskettä ja katon läpi putoili vihreää limaa. Hätyytin Novan katsomaan mitä tapahtuu. Sieltä löytyi suuri, vihreä ja limainen olento pomppimassa katolla!
On se leppoisampaa ilman hirviöitä mutta tuo vähän erilaista tuntua peliin kuitenkin. Pitää vähän katsoa milloin on hyvä aika poistua sisätiloista. En osaa päättää pelaanko mieluummin ilman monstereita vai niiden kanssa. Rakennuksia suojellakseen Nova poisti kreeppereiltä blokkien tuhoamis ominaisuuden.

Olen luonut omanlaisen hahmon sen perusukkelin tilalle. Paria eri valmista työkalua katselin ja lopulta päädyin tällaiseen http://www.minecraftskins.com/editor.php?image=skin_20130217115556112005.png
On kohtalaisen helppo käyttää ja oikeasti näkee millainen hahmosta on tulossa. Pitää vaan muistaa tehdä ruumiinosa kerrallaan ettei esimerkiksi pään alapuoli tai vartalon alapuoli jää vahingossa värjäämättä. Niistä tulee muuten läpinäkyviä. Voisi olla aika jännä myös tehdä läpinäkyvä hahmo itselleen. Mutta ehkä nyt pitäydyn tuossa hobitissani ainakin jonkun aikaa.
 
Uusien päivitysten seuraaminen on jäänyt häpeällisen vähälle. Kun pelasin Techniciä, siinä käytettiin Minecraftin vanhempaa versiota, joka oli yhteensopiva modien kanssa. Aiemmin Paul Soares Jr opasti minua videoillaan päivitysten saloihin. Pitäisi varmaan katsoa niitä taas.

Keksin äsken, miten jääjuoksuradan voi tehdä hirviöistä huolimatta. Rata pitää rakentaa niin korkealle, että creeperit eivät tule liian lähelle. Kaksi jääblokkia päällekkäin siten, että niiden välissä on kahden blokin verran tyhjää tilaa, eivät aivan riitä takaamaan turvallista juoksumatkaa. Alemman tyhjän tilan viereen voi rakentaa lasista turvakaiteen. Sen tai jääblokkien päälle ei pitäisi hirviöiden syntyä, vaikka olisi yö ja jäärata olisi pimeänä. Valonlähteitähän ei sen lähelle voi laittaa, koska se sulaa jos tarpeeksi kirkas valo tulee muusta kuin auringosta tai kuusta.
 
Olen pelannut melko ahkerasti Pelitcraftissa ja saanut tietää, että Pelit-lehden tilaus ei ole ainoa keino päästä palvelimelle. Vanha jäsen voi taata uuden kunnollisuuden, mutta jos uusi mokaa, vanhakin saa lähteä palvelimelta. Harva mokaa, koska on hienoa olla varma siitä, että omat rakennelmat pysyvät koskemattomina. Joillain toisilla palvelimilla pelaajat rikkovat kaiken, minkä löytävät ja ennen pitkää se alkaa hatuttaa rakentelijoita. Itse en ole kokenut sellaista, mutta voin kuvitella. Talon lenkkisaunassa teinipoika raportoi jekuistaan kaverinsa palvelimella ja sellaiset touhut olisivat kiehtoneet minua joskus 30 vuotta sitten. Rajoitetusti PvP-tappelua on tarjolla areenoilla ja muilla siihen erikseen rajatuilla alueilla, mutta se ei vähään aikaan ole innostanut ketään. Nälkäpeli-tapainen tapahtuma on suunnitteilla. Luin kirjan vasiten sitä varten ja paikkasin samalla aukon nuorten scifikirjallisuuden tuntemuksessani.

Olen laajentanut operaatioitani Wildernessiin, jossa vastuksina ovat hirviöt, kova vaikeustaso ja pudotusvahinko. Ensitöikseni kaivoin kuilun ja rakensin hirviöansan sen päälle. Gravitaation surmaamat hirviöt pitivät minut nuolissa, luissa ja ruudissa. Eilen löysin luurankospawnerin ja nyt kun luuranko ilmestyy spawnerin läheisyyteen, se putoaa virtaan, joka vie sen aukolle. Muutaman blokin pudotuksen päätteeksi se joutuu punaisen villan peittämälle catwalkille, jonka reunalla surmaan sen joutessani. Nuoli- ja luuvarastoni täyttyvät kokemuspisteiden myötä.

Expan kertyessä pystyn myös tekemään enchantauksia. Ne on rajattu 20:een pistekäyttöön, jotta tehokkaammat taiat kävisivät kaupaksi. Timanttihaarniskani kohdalla minulla oli onnea, sillä en saanut hyödyttömiä ominaisuuksia. Miekkani kyky singota vihulaiset taaksepäin ja suurempi todennäköisyys harvinaiseen saaliiseen miellyttää minua ja jouseni tappaa kahdella nuolella. Toiseen miekkaani saamani Niveljalkaisten Turma -ominaisuus ei taas ole erityisen hyödyllinen, sillä en ole nähnyt Wiltsussa ensimmäistäkään hämähäkkiä. Kahden timantin menettäminen hyödyttömään miekkaan toki harmittaa, mutta voin ehkä lahjoittaa sen sellaiselle aloittelijalle, jolla on muutakin käyttöä harvoille timanteilleen.

Muoks. Mitään enchant-kattoa ei olekaan. Helpointa on käyttää loitsukirjoja: satunnaisuutta on edelleen, mutta jos loitsu menee pieleen, niin häviää vain yhden kirjan verran. Sikäli mikäli löytäisin tarpeeksi vuotia kirjoja varten.
 
Moro vain kontulaisillekin!

Eksyin tänne etsiessäni aikuisempaa Minecraft-yhteisöä ja täällä keskustelun taso vaikuttaa oikein hyvältä. Toivottavasti mukaan mahtuu vaikka ainakin näin aluksi pitäydyn Minecraft-aiheessa.

Olen itse pelannut Minecraftia yksinpelinä ja kun pelistä ilmestyi "valmis" versio, pelaamiseni jäi töiden takia (olen yrittäjä). Aloittelin uudelleen noin vuosi sitten, koska päätimme ystäväni kanssa aloittaa oman peliaiheisen YouTube-kanavan. Kanavaan mahtuu pelivideoiden lisäksi erilaisia tapahtumakoosteita pelialaan liittyvistä teemoista.

Jonkin ajan päästä ystäväni päätti hypätä mukaan pelaamaan Minecraftia ja hiljalleen innostuimme oman serverin rakentamisesta. Tätä kirjoittaessa meillä on viiden pelaajan pieni ja tiivis yhteisö ja pakko myöntää että yhdessä pelaaminen on todella hauskaa puuhaa. Jos omat ideat loppuvat, joku paikkaa ja homma jatkuu.

Millaisilla servereille te olette pelanneet ja mikä siitä on tehnyt pelaamisen arvoisen paikan?
 
Tervetuloa Kontuun, Jukka! Taisit kysellä Pelit-lehden foorumilla Minecraft-aiheisista foorumeista. Pelitissä juttelen nickillä Durandal.

Minulla ei ole kokemusta muista severeistä kuin Pelitcraftista (joka muuten on edellisen postaukseni jälkeen luopunut Pelit-lehti-eksklusiiviudestaan ja on avoin kaikille osoitteessa pelitcraft.fi), mutta en niitä kaipaakaan. Pelitcraftissa saisin pelata aivan ilmaiseksi, jos kehtaisin, en saa rahalla etuoikeuksia ja voin odottaa tulevani kohdelluksi reilusti, jos vain itse maltan käyttäytyä hyvin.

Tykkään mielipuolisista projekteista serverillä. Tällä hetkellä väsään netherportaalin mallia suhteessa 25:1 obsidiaanista ja lilasta villasta. Jähmetän laavaa rakennuspaikalla obsidiaaniksi vedellä. Koko komeuden korkeus tulee olemaan 125 blokkia, leveys 100 ja syvyys 25 blokkia. Lilaa villaa tarvitsen 3750 blokkia. Kehys on sentään ontto, mutta tyhjennän ympäristön laavasta aika tarkkaan. Netherissähän sitä piisaisi, mutta vaarojakin riittää.
 
Kiitos Pagba!

Olet aivan oikeassa. Muita paikkoja ei tunnu oikein sitten löytyvänkään kuten tuossa ensimmäisessä postauksessasi mainitset.

Kuinka helppoa mielestäsi on päästä sisään Pelitcraftin yhteisöön? Voisi käydä siellä kurkkaamassa menoa sen minkä aika antaa myöten.

Kuulostaa huikealta! Laita kuvaa tulemaan kun valmistuu.

Ymmärsin vanhemmista teksteistäsi että et taida pahemmin noista minipeliturnauksista välittää. Olenko oikeassa? Onko minipelit Pelitcraftissa se juttu miten porukka viettää aikaa yhdessä vai onko niitä muitakin tapoja?
 
Tervetuloa Jukka, itse pelailen myös minecraftia Quinthelas nimellä ja serverillä jonka nimi on Aevuscraft. http://aevuscraft-mc.enjin.com/
 
Kiitos Gilan!

Kuinka tiivis yhteisö tuolla on? Mikä on se sinun juttusi kyseisellä servulla mikä saa sinut palaamaan sinne uudelleen?
 
Yhteisö on varsin tiivis kun meillä on lähes joka viikonloppu tapahtumia ja serveri ei ole suuri niin ihmiset tuntevat toisensa ajan myötä yleensä, ja minut saa palaamaan kaverini ja se että olen yhtenä ylläpitäjistä siellä.
 
Jukka, täällä Konnussa ei tavata lainata edellistä viestiä, vaan keskustellaan kirjemäisemmin. Et ilmeisestikään ole ehtinyt tutustua Konnun keskustelukulttuuriin syvällisemmin ja mainitsen asiasta ennen kuin joku konnavahdeista ehtii. Vaikuttavasta viestimäärästäni ja ahkerasta miiteissä juoksemisestani huolimatta en ole saanut moderaattorin statusta ja se on hyvä juttu, sillä se todistaa siitä, että valta-asema ei ole kirjoituspalkkion tai hyvän kaverin tunnuksena tällä foorumilla. Täällä vallitsee meritokratia. Toisaalta foorumin perustajan ja ehdottomasti tärkeimmän teknisen henkilön kirjoituksetkaan eivät ole suojassa konnavahtien moderoinnilta, mitä ne harvoin tosin tarvitsevatkaan. Rimaa pidetään korkealla laadun suhteen.

Poikani, nyt 8-v., tykkäsi ennen pelata Pelitcraftissa tunnuksillani ja hän harrasti minipelaamista. Aina, kun linjoilla oli joku, joka oli aiemmin pelannut hänen kanssaan, poika houkutteli häntä "junapeliin" tai "viidakkopeliin". Jälkimmäinen on Nälkäpeli-tyyppinen selviytymispeli viidakossa, jota hän mieluiten pelaa co-oppina yhdessä tukikohtaa rakennellen ja hirviöitä lahdaten. Peliareena palaa alkutilaan jokaisen pelikerran jälkeen. Nykyään hän on innostunut Growtopiasta, eikä enää touhua Pelitcraftissa. Jotkut pelaajista saattavat kaivata häntä.

Olen missannut kaikki Pelitcraftin vuotuiset miitit. Viimeisimmän aikaan olin aika lähellä, mutta kiinni protuleirin ohjaamisessa. Serverillä olen osallistunut melko aktiivisesti suuriin peleihin, joskaan en viimeisimpään, Kultaryntäykseen. Ratsastusreissuista tykkään eniten: kierrellään porukalla kohteesta toiseen TeamSpeakin kautta kommunikoiden. Kahden joukkueen tavoitteelliset kilpailutkin ovat hauskoja, joskin niissä nousevat esiin ongelmani autoritaarisuuden kanssa; en halua sen enempää käskeä kuin olla käskettävänäkään, vaan puuhailla omiani. Olen huono puhaltamaan samaan köyteen ja vetämään yhtä hiiltä.

Olen saavuttanut VIP-statuksen Pelitcraftissa ja toteutan sitä lahjoittamalla tavaroita nyypiöille. Uusi tulokas saattaa saada minulta nimikoidun taikahakun tai rintapanssarin. Totean silloin olevani Annatar, Lahjojen Herra (nimi, jota Sauron ennen käytti).

Sisäänpääsy Pelitcraftiin on helppoa. Itse serverillä ei rakennusoikeuksia saa tuosta vain, vaan ne täytyy ansaita opiskelemalla perusasioita serveristä. Keskustelufoorumi voisi olla vilkkaampikin.

Täällä on serverin dynaaminen kartta, joka aukeaa päämaailmaan. Portaaliprojektini on Uuscraftin puolella ja koordinaateissa 800, 2100. Yönäkymä paljastaa sata blokkia pitkän laavaojan, jota en tätä kirjoitettaessa ole vielä ehtinyt jähmettää obsidiaaniksi. Alimpien neljän jättiblokin pitkät seinämät alkavat olla valmiita. Päädyt vielä ja kantta 50 blokin pituudelta.
 
Onpas tämäkin peli jäänyt unholaan kun tuli elämään muuta sisältöä.
En ole ikinä pelannut kuin omilla, perheen sisäisillä servereillä. Edellinen projekti oli tehdä portti Keski-Maahan. Sinänsä sosiaalinen pelaaminen kyllä kiinnostaa, mutta tarvitsisin suomalaisen serverin (kielitaidon takia) ja en varmaan olisi ikinä kyllin aktiivinen saadakseni rakennella mitään missään.

No olipas vähän turha viesti. Antakaa väsyneelle lohikäärmeelle se anteeksi.
 
Kiitos Padga ohjeistuksestasi! Täytyy tunnustaa että Kontunne on minulle täysin vieras, ja kuten ensimmäisessä viestissäsi ounastelit, olen täällä lähinnä tämän Minecraft-osion vuoksi. Toki jaan rakkautenne Keski-Maahan ja sen tarinoihin, joten tulen varmasti tutustumaan myös muihin palstoihin.

Kysyn vielä käytänteistä, että tapaatteko muotoilla tekstiä muutoin vai onko tarkoitus kirjoittaa ihan perus leipätekstiä?

Tuo esittelemäsi kartta on huikea! Meidän karttamme on siihen verrattuna säälittävä, mutta sehän on aika tuore ja pelaajiakin vasta viisi. Näin pienelle pelaajamäärälle riittää viihdykettä spawnin rakentamisessa, joka tehdään tietyn teeman ympärille. Tulevaisuudessa olisi mukava tehdä ne pakolliset hobittitalotkin.

Kysyin minipeleistä siksi, että uskon pelaajiemme kuitenkin jossain vaiheessa kaipaavan muutakin aktiviteettia. Me kun pelaamme vanilla, joka on monelle entuudestaan hyvin tuttu ja siksi ehkä tylsäkin.

Jaamarille tiedoksi, että meillä on pieni suomalainen peliyhteisö ja pelaajien keski-ikä on kiitettävän lähellä kolmeakymmentä, joten ymmärrystä satunnaispelailulle löytyy. Jos tämä kiinnostaa, niin laita yksityisviestiä tulemaan. Kerron sitten lisää.

Onneksi nykyään plugareilla voi luoda samalle serverille useita eri maailmoja ja näin jokaiselle löytyy jotakin. Välillä on hauskaa puuhailla yksin omien projektien kanssa ja toisessa maailmassa sellaiseen voikin luoda puitteet. Rakastan sitä miten vapaat kädet Mojang on antanut pelinsä suhteen. Siinä olisi monille pelitaloille hyvää esimerkkiä.

Joko odotatte tulevaa 1.8 päivitystä?
 
Pelitcraft on melkein vaniljaa. Runsaasti uusia erilaisia blokkeja tuovia modeja kuten Tekkitin käyttämiä ei ole, vaan lähinnä pelaamista helpottavia ominaisuuksia kuten ModMacros. Kun työskentelee jossain pilvien yläpuolella laavan kanssa ja yllättäen putoaa palavana alas, on helpottavaa painaa yhtä ainoaa paniikkinappia, jolloin teleporttaa toisaalle vesikuution päälle ja laskeutuu pehmeästi&liekit sammuttaen alas turvalliseen paikkaan. Niin halutessaan voi järjestää levyn soittamaan automaattisesti jotain rauhoittavaa musiikkia.

Hämmästyttävin Pelitcraftin projekteista on Dragoniuksen yhden miehen rakennusprojekti Dragonia, yhä keskeneräinen keskiaikainen kaupunki. Kartalla se näkyy päämaailmassa spawnilta eteläkaakkoon koordinaateissa 1051, 2164. Tuubissa on videot sen katedraalista ja velhon tornista. Tuubista löytyy myös muita videoita hakusanalla Pelitcraft. Niissä näkyy serverillä järjestettyjä aktiviteetteja, kuten Junakisa. Dragonian Areenalla voivat pelaajat ottaa mittaa toisistaan puumiekoin, kun PvP on muualla päämaailmassa kielletty ja toisaallakin paheksuttua muuten kuin pelaajien yhteisestä sopimuksesta. Pelitcraftissa ei siis tarvitse pelätä, että joku pelaaja loikkaisi puun takaa miekka ojossa tai hajoittaisi tahallaan rakennelmia, toisin kuin niin monella muulla villimmällä serverillä.

Päivitykset tulevat serverille viiveellä, koska tärkeimpien plug-inien täytyy myös päivittyä. Tällä hetkellä on menossa versio 1.7.2. 1.8:aa toki odotellaan kieli pitkällä ja suunnitelmissa on päivityksen tultua laajentaa jo luotujen maailmoiden rajoja, jotta uusia blokkeja luotaisiin uusille alueille. Wildernessiä vastaavasti supistetaan. Se maailma oli suosittu ennen kuin Uuscraft luotiin, mutta nyt lähes kaikki pelaajat viettävät melkein koko peliaikansa Uuscraftissa. Päämaailmassa ei ole hirviöitä eikä putoamisvahinkoa, muissa maailmoissa on molempia ja kova vaikeustaso. Uuscraft muodostaa myös taloudellisesti oman maailmansa, eli sinne tai sieltä ei voi viedä tavaroita muihin maailmoihin. Seikkailumaa on peliprojekteja varten ja sieltä voi varata itselleen alueen. Rajojen sisällä saa päälle Creative-pelimoodin lentelyineen ja loppumattomine blokkeineen. Minullakin on siellä alue nimeltä Moribund, mutta se projekti on vaiheessa jättiportaalini vuoksi. Yhden projektin olen saanut peräti valmiiksi ja se sijaitsee Wildernessissä koordinaateissa 1269, 473. Aikomuksena oli tehdä vähän tunnelmallisempi metroasema, mutta mopo karkasi pahasti käsistä. Lopulta kaivoin 111x111-kokoisen kuopan peruskallioon asti, päällystin lattian ja seinät kivitiilillä ja kurpitsalyhdyillä ja rakensin kaivannon päälle lasipyramidin. Tilassa on järjestetty olkiukkokisa, jossa tehtiin patsaita palavista materiaaleista. Patsaat poltettiin yksi toisensa perään kaikkien käyttäessä äänioikeuttaan, kunnes jäljelle jäi vain yksi, kisan voittaja. Sekin poltettiin ja kolme parasta saivat 10000, 5000 ja 2500 puntaa minun lompakostani.

Perusleipätekstiä täällä enimmäkseen harrastetaan. Hymiöitä käytetään hillitysti, toki kirjoittajasta riippuen. Minä saisin käyttää enemmän sarkastista hymiötä, koska tulen helposti väärinymmärretyksi. Allekirjoituksina ei saa käyttää animaatioita (kuten ei muuallakaan tekstissä), eikä hillittömän isoja allekirjoituksia suvaita. Tyyleistä vältetään alatyyliä, jota hipova minun tämänhetkinen allekirjoitukseni on. Se on napattu kokoelmasta erityisen epäonnistuneesti kirjoitettuja eroottisia kohtauksia; linkki on viimeisen pisteen takana. Tapaan koetella sopivuuden rajoja ja ajoittain syyllistyn ylilyönteihin.
 
ModMacros kuulostaa modilta johon pitää tutustua. Varsinkin tuo rauhoittavan musiikin osuus miellyttää erityisesti. Valitettavasti musiikkiarkumme on täynnä ainoastaan levyjä nimeltä "cat", joten valikoima ei päätä huimaa.

Itse olen vielä valovuosien päässä taidokkaasta rakentamisesta. Nuo meidän serverillä olevat rakennukset on tehty videomallien mukaan, mutta mallista piirtämällä se piirtäminenkin opitaan. Ainoa asia mistä en Minecraftissa tehdyissä rakennuksissa pidä, vaikka ne ovatkin muuten hienoja ja sykähdyttäviä, on eloisuuden puute. Varsinkin isoja kaupunkeja kiusaa kliinisyys. Onneksi nyt blokkivalikoima alkaa olla sammalpeitteisine tiilineen sen verran laaja, että vaihtelun puutteesta saa syyttää itseään.

Miten ekonomia toimii Pelitcraftissa? Nettiroolipeleissä yleinen ongelma on se, että sen talouden pilaa inflaatio hyvinkin nopeasti. Oletteko saaneet sen pidettyä kurissa? Ainakin sinulla Pagba tuntuisi puntia olevan enemmänkin. Mikä ylipäänsä rahan rooli on kyseisellä serverillä?
 
Ah, valitettavasti MocMacros ei tarjoa lisämusiikkia. Kuvailin vain tilannetta, jossa pelaaja on virittänyt putoamispaikalle astinlaatan, joka saa levariblokin toimimaan. Pelitcraftissa on muuten joitain ylimääräisiä virityksiä, kuten se, että Netherissä yleisen punaisen blokin saa palamaan, jos siihen laittaa virran. Käytin sitä luurankospawnerillani itsetuhomekanismissa (pakollinen spawnereilla, jotta serveri ei hyytyisi tuhansista mobeista), mutta se poltti esineetkin pois. Niinpä nykyään keskipäivisin (jollei sada) spawnerikammioon syttyvät valot ja männät työntävät tukahduttavat lautablokit luurankoihin putoamisalustalla. Alustan alla on sarja hoppereita viemässä esineet samaan arkkuun. Joku teknisempi pelaaja rakentaisi lajittelijan, mutta tämä asetelma on minulle riittävän hyvä.

En minäkään osaa rakentaa nättiä, joten rakennan suurta. Wildernessin linnoitukseni muurit rakensin videomallin mukaan. Katolla loimuavan laava-atraimen sentään pykäsin omien suunnitelmieni mukaan. Käytin lasia mahdollisimman vähän ja mallinsin laavan kulkua ensin laudoilla ja sitten vedellä tuhoisia vahinkoja välttääkseni. Rakentamistyön aikana zombit tappoivat kaikki läheisen kylän asukkaat ja uudelleenasutus on ikuisuusprojektina. Linnoitus sijaitsee lasipyramidista kaakkoon. Rakensin sinne kivitien, jossa hienostuneena vivahteena on yksittäisiä sammaloituneita blokkeja viidakon läpi kulkevassa osuudessa.

Päämaailmassa serverikaupoilla on monopoli ja jos jotain tavaraa ostaa paljon, niin sen hinta nousee ja vastaavasti laskee myydessä. Se vähentää keinottelumahdollisuuksia, minkä olen saanut pari kertaa karvaasti kokea. Talous toimii minipelinä, jonka tavoitteena on rikastuminen. Uuscraftissa vastaavaa systeemiä ei ole, vaan kaikki hinnat muodostuvat kysynnän, tarjonnan ja hintakilpailun seurauksena. Pelaajilla on omia kauppoja, myös minulla itselläni: Mesafriikin Sekotavara. Koska kuka tahansa voi itse hankkia vastaavia tavaroita riittävällä viitseliäisyydellä, niin kauppiaat hyötyvät muiden pelaajien laiskuudesta. Ei vain viitsitä lähteä sinne Netheriin hakun kanssa kvartsia louhimaan, vaan ostetaan valmiit blokit kaupasta. Kauppani seinässä lukeekin kyltissä "Teidän laiskuutenne on meidän bisneksemme."

Pelikauppojen pitäminen on siitä kivaa hommaa, että epäonnistuneet liikeideat eivät johda taloudelliseen katastrofiin tosielämässä. Minulla on yksikin idea hautunut pitkään, mutten ole uskaltanut kertoa siitä kenellekään. Siitä voi tulla joko älytön suksess tai säälittävä floppi. Varastotilan vuokraukseni tai bulvaanikauppa eivät ottaneet tulta alleen ja joitain myymiäni blokkeja tuputetaan polkuhintaan toisaalla, mutta sellaista se on. No pain, no gain.

Inflaatio laukkaa kaupoissa, koska jotain mukulakiviblokkiahan pystyy louhimaan loputtomiin laava-vesi-generaattorilla, jos vain viitseliäisyyttä löytyy. Itse ostin halvalla kiveä ja myin sitä hieman kalliimmalla kivitiilenä. Sehän johti kivitiilen hinnan romahtamiseen, kunnes joku laiskempi taas tarvitsi sitä suuria määriä johonkin rakennusprojektiinsa.

Uuscraftin puolella ostin jalostajalta hevosen, joka pystyy hyppäämään neljän blokin korkeudelle. Taisin olla ensimmäinen ostaja, sillä hän pyysi siitä 500 puntaa. Tein vastatarjouksen: 5000 puntaa. Harvemmin ostaja tarjoaa kymmentä kertaa suurempaa hintaa, mutta minusta hyvä hevonen oli menossa aivan liian halvalla. Minua olisi hävettänyt huijata kokematonta kauppiasta.
 
Onneksi aina löytyy plugari nimeltä ItsekseenHyräily, mikäli levytarjonta ei pelissä pääse kasvamaan. Valitettavasti ItsekseenHyräilykin pääsee välillä jumimaan tiettyyn biisiin jolloin täytyy käyttää LevyKauppaa tai GooglePlayta. No joo, se puujaloista.

Olipa hyvä että mainitsit noista spawnigrindauksesta. Nimittäin suunnittelin sellaisen tekemistä, mutta pitääpä muistaa huomioida myös tuo serverin kuormitus.

Sisäinen kapitalistini innostui noista esimerkeistäsi, mutta valitettavasti taidan nykyisellään olla ainoa joka sisäisestään kapitalististaan pitää huolta. Omat kaupat ja bisnekset mielestäni lisäisivät pelin arvoa kovasti, koska ne luovat uusia tavoitemahdollisuuksia. Yrittäjänä tiedän kuinka koukuttavaa on seurata omien rahavirtojen etenemistä, vaikkakin olisivat ajoittain pieniä. Meillä on suuret vyöhykkeet käytössä ja pelaamme survivoria vaikeimmalla tasolla, joten siksi ainakin edellytykset voisivat olla hyvät.

Laiskuus on erinomainen motivaattori ostosreissuilla oikeassa elämässäkin, joten iskulauseesi sopisi mainiosti käyttöön mihin vain. Suorapuheisuus voisi olla erinomainen keino erottua massasta. Valitettavasti on totta sekin, että jos ostotilanteeseen (tai tavaran käyttöön) liittyy jokin pelillistävä/aktivoiva toimi, niin se luo tunteen ahkeruudesta ja pystyvyydestä. Nämä kaksi lisättynä helppouteen on tehokas yhdistelmä.

Mitä plugaria käytätte talouden mallintamiseen?
 
Jukka sanoi:
Jaamarille tiedoksi, että meillä on pieni suomalainen peliyhteisö ja pelaajien keski-ikä on kiitettävän lähellä kolmeakymmentä, joten ymmärrystä satunnaispelailulle löytyy. Jos tämä kiinnostaa, niin laita yksityisviestiä tulemaan. Kerron sitten lisää.

Pitää pistää korvantaa. Nyt on tosiaan arjen pyörittäminen jo vähän haastavaa, mutta jos jossain vaiheessa tulee enemmän aikaa pelailulle niin voin olla yhteydessä sinuun :)
 
Taloutta mallinnetaan HyperConomy-plugarilla. Täällä siitä kerrotaan Pelitcraftin sivuilla. Vanhassa maailmassa kaikki pelaajat saavat 10k rahaa. Uuscraftin spwania rakennettaessa toimeliaimmat pelaajat pistettiin merkille ja he saivat miljoonan. Meidät vähemmän ahkerat palkittiin 100k alkupääomalla. Muut saavat tyytyä kymppitonniin.

Kunhan 1.8 ylipäätään tulee virallisesti, sillä aletaan pyörittää testiserveriä Pelitcraftissa. Meno on melko vaniljamaista, sillä esim. warp- ja home-komennot eivät toimi. Tulen hallitsemattomalta leviämiseltä ei suojaa mikään. PvP sentään on estetty. Whitelistaus on päällä eli mukaan päästäkseen tarttee lähettää anomus ylläpidolle.
 
Kiitos Pagba selvennyksestäsi! Plugari vaikuttaa todella mielenkiintoiselta ja helppokäyttöiseltä. Ainakin tuo vapaampi versio siitä.

Saa nähdä miten Bukkitin nykyinen tilanne tulee vaikuttamaan noihin plugareihin. Ilmeisesti Mojang huolehtii Bukkitin päivittämisestä itse 1.8 versioon, mutta onkohan jatkokehitystä tulossa sen jälkeen? Olisi kyllä mielestäni aika uusia java-pihjainen pelialusta ja korvata jollain muulla. Samalla saisi uuden, virallisen alustan plugareille.

Päätin rakentaa serveriimme uuden torialueen. Torin alapuolella jyllää tavaralajittelemo, johon liitetään kärryjen purkualue. Näin tavara saadaan jatkossa siirrettyä kauempaakin nopeasti arkkuihin josta ne on helppo hakea. Tosin hallaa moinen kone taitaa tehdä melkoisesti taloussysteemille mikäli semmoisen joskus otamme käyttöön. Mitä järkeä myydä mitään jos kaikki on jo "sosialisoitu".

Muurikin alkaa hiljalleen valmistua. Mokoma syö paljon puuta, mikä hidastaa hommaa. Alueella kasvaa pääsääntöisesti vain tummaa tammea.
 
Ylös