Miniläppärit

Mic

Kontulainen
Suomen Tolkien-seura
Pienet minikannettavat tuntuvat olevan tämän kesän hitti uutuus. Vihdoinkin niistä on tullut versioita, jotka ovat hintatasoltaan järkeviä koneelle, joka on aina mukana vain netin selailuun, sähköpostiin ja kirjoittamiseen.

Tällä hetkellä tai ainakin pian ovat saatavilla Asus Eee PC ja MSI Wind. Halvimmillaan kiinni pääsee alle kolmen sadan.

Se mikä minua harmittaa ja miksi en (ainakaan vielä) ole ostanut miniläppäriä, on akun kesto. Eihän vajaalla kolmella tunnilla pärjää menossa. Mikä idea on tehdä laite, jonka tarkoitus on olla aina mukana, mutta sitten sitä ei voi kuitenkaan käyttää kuin hetken. Isompi akku tietysti lisää painoa, mutta mielummin muutama 100g lisää painoa ja pari tuntia akunkestoa.

Itse en ole vielä konetta nähnyt, eli en tiedä olisiko vara-akku järkevä. Eli onko akku ihan napsauttamalla kiinni vai ruuvien takana.

Täällä juttua edellä mainituista koneista: http://plaza.fi/muropaketti/artikkelit/kannettavat-tietokoneet/kesan-minikannettavat-asus-eee-pc-msi-wind

Mutta hieman kyllä kiinnostaa. Kokemuksia, mielipiteitä?
 
Kaipa nuo kiinnostaisivat, jos elämäntyylini olisi liikkuvaisempi. Jos vaikka viettäisin paljon aikaa onnikoissa, tykkäisin moisesta koneesta matkakaverina. Kodin ainoaksi tietokoneeksi se toisaalta olisi liian yksinkertainen.

Sen verran eeet kuitenkin kiinnostavat, että näin sellaisesta unta. Selailin nettiä minikannettavalla, mutten saanut teksteistä mitään selvää, koska ne näkyivät niin pienellä. Ei tullut unessa mieleen muuttaa resoluutiota :)
 
Joo eipä noista kotiin ole. Mutta aika jännä, että tulivat vasta nyt. Tai siis onhan noita pieniä ennenkin ollut, mutta hintataso on ollut korkea. Kysyntää tuntuu kyllä olevan, kun mm Eee:n julkaisu myöhästyi Suomessa kai siksi, että koneita ei vaan riittänyt, kun maailmalla myytiin niin paljon.
 
Itselle ensimmäiseksi tuli tuosta mieleen että jos akku tosiaan kestää sen muutaman tunnin niin eikö ihminen pärjää sen verran ilman nettiä, mutta sitten kumosin heti ajatuksen koska voihan olla että kuuden tunnin junamatkan aikana pitää päästä tarkastamaan sähköpostit jossain vaiheessa. Tällaiseen lienee ihan kätevä värkki.
Itse yritän kuitenkin pitää näppini erossa moisesta. Ihan tarpeeksi olen koukkuuntunut nettiin, telkkariin ja kännykkään jo valmiiksi. (Vaikka eiköhän tuo minunkin talouteeni jossain vaiheessa löydä jos kovasti yleistyy. Toisteiseksi taistelen vastaan :wink: .)
 
Itselläni olisi joskus tuollaiselle tarvetta töiden puolesta (oikeasti pitää päästä katsomaan posteja usein enkä ole ihan aina työpöydän ääressä kujitenkaan) ja juuri nyt harrastusten (=Finncon / Animecon) puolestakin. Mutta muuten itsekin haluaisin eroon nettiriippuvaisuudestani... Eli tuskin tulee ihan heti hankittua, mutta toisaalta houkuttelisi... Olisi jotain tekemistä junamatkoilla!

Sama minullakin tuon akun kanssa, eli isompi akku olisi ihan välttämätön. Työläppäriinkin vaadin 8 h akun vaikka se hieman enemmän painaakin. On siitä ollut iloakin, esim. 13 tunnin lentomatkalla on oikeasti voinut tehdä töitäkin. Parin tunnin akkukesto ei kauheasti siinä olisi auttanut.
 
Mic sanoi:
Itse en ole vielä konetta nähnyt, eli en tiedä olisiko vara-akku järkevä. Eli onko akku ihan napsauttamalla kiinni vai ruuvien takana.
Ihan napsautusakku ainakin EEE:ssä, ellei YouTube kauheasti valehtele. 901-mallissa tulee ainakin Wikipedian mukaan olemaan akku, jonka kesto olisi 4,2–7,8 tuntia. Sitten alkaisi jo olla kiinnostava kone, kun näyttökin on 1,9 tuumaa tuota ihan perusversion näyttöä isompi. :p
 
Kokeilin useampaa tällaista mallia, enkä yllättynyt yhtään saadessani todeta että itse en ainakaan tekisi tällaisella mitään, kännykkäkin ajaa saman asian.

Käyttöliittymä oli hyvin kömpelö, olkoonkin että se on Linux. Muistaakseni joku muoksittu versio Xandrosista, oliko näin?

Näppäimistö oli juukelin pieni, totta kai, ja minun suhteellisen siroillakin sormillani oli hyvin hankala kirjoittaa sillä painamatta kolmea nappia yhtä aikaa. Kymmensormijärjestelmästä on turha haaveillakaan.

Minun käyttööni ainakin liian pieni ja epäkätevä.
 
Herugrim sanoi:
Näppäimistö oli juukelin pieni, totta kai, ja minun suhteellisen siroillakin sormillani oli hyvin hankala kirjoittaa sillä painamatta kolmea nappia yhtä aikaa.

Siihen tottuu. Tosin minä en ole vielä tottunut, mutta käytänkin enimmäkseen pöytäkonetta. Sen sijaan siippani, jonka sormet ovat paljon isommat nakit kuin minun, osaa jo kirjoittaa täysin sujuvasti jatkuvasti mukanaan kuljettamallaan minikoneella (joka muuten ristittiin Totoroksi).
 
Minullla tulee miniläppäreistä aivan mieleen piccolohuilut: juuri juukelin pienet näppäimet, ja joka niillä näprää nopeasti herättää minussa suunnattomasti ihastusta. Minusta myös niiden näyttö on niin pieni, että samantien voi surffailla kännykällä. Onhan tuo varmaan aikamoista tilansäästöä, ja rahankin, mutta mieluummin minulla on tällainen 15,4". Akkua on vajaa kolme tuntia (ja hyvin se riittää, onhan minulla piuha varalla). Onhan se mahdollista, että näppäimiin tottuu, mutta öööh... minusta nuo vain tuntuvat hieman epäkäytännöllisiltä. Mökkikoneeksi ehkä, mutta arkipäivän käyttöön se tuntuu lelulta.
 
Miun kaverilla on tommonen miniläpsä, siinä tuntuu yhteys pätkivän vähän väliä, mutta muuten ihan käyttökelpoinen koje.
Onhan sillä hyvä käydä netissä, kun tarvii, mutta en itse kävisi sellaisella ihan dataamalla dataamaan, niskat nimittäin voi jumettua.
 
Ylös