Missä kulkee se raja?

Vehka

Unenkutoja
Vastuuhenkilö
Kummi
No niin, tämä topic on perustettu enimmäkseen rajoista keskustelulle, mutta heitänpä nyt alkuun pari esimerkkiä.

1. Ajatellaanpa rakkautta. Oletteko koskaan miettineet, että mitä jos joku rakastaa teitä mutta itse ette pysty rakastamaan häntä tarpeeksi syvästi ja pelkäätte, että tulette satuttamaan kyseistä henkilöä ennemmin tai myöhemmin? Toisaalta, jos sanotte sen hänelle suoraan henkilöön sattuu myös. Onko parempi olla yhdessä säälin vuoksi kuin satuttaa toista?

2. Entäpä usko? Mihin asti uskotte Jumalan kaikkivoipuuteen ja missä teillä sitten kulkee se raja? Koska jos jumala on kaikkitietävä, hän tietää mitä teille tapahtuu tulevaisuudessa, ja se myös tapahtuu ellei Jumala erehdy. Näin ollen kohtalo on olemassa, ettekä voi asialle yhtikäs mitään.

Jatkan myöhemmin...
 
Rajojen määrittäminen elämässä yleensä on hankala juttu.Rajoja on mielestäni vaikea määrittää "etukäteen",ne tulevat sitten vastaan,kun tulee sellainen.Minulla ainakin.Mutta joo,tuo aloitusviesti pisti miettimään rajoja rakkaudessa.Tuo Vehkan ensimmäinen kysymys varsinkin,koska olen itse ollut kyseisessä tilanteessa pari vuotta sitten.Seurustelin erään pojan kanssa,joka oli mielestäni ihan kiva ja mukavaa seuraa.Hän taas rakastui minuun heti ihan suin päin.Ensin asia ei haitannut,mutta kun hän alkoi hokea rakastavansa minua,tilanne meni tosi hankalaksi.En halunnut valehdella,mutta tuntui ihan hirveältä vastata toisen rakkauden tunnustukseen,että "mäkin oon kiintyny suhun"...Tilanteen mentyä ikäväksi sinnittelin suhteessa vielä kuukauden,kun en halunnut satuttaa toista.Mutta jossain vaiheessa raja tuli vastaan.Sanoin hänelle vain suoraan,ettei tästä tule mitään.Eikä hän onneksi jäänyt itkemään perään.Mutta pointti tässä on se,että rakkaudessa ei pitäisi tuntea sääliä.Siinä pitäisi tulla raja vastaan,koska sääli vain satuttaa toista enemmän.


Tulin tässä myös ajatelleeksi rakkautta ja rajoja muutenkin kuin edellisestä näkökulmasta.Tuli mieleen,että voiko toista ihmistä rakastaa liikaa?Ja mikä on rakkaudessa liikaa?Omalla kohdallani voisin sanoa,että kerran rakastin liikaa.Kyseinen mies vain leikki tunteillani ja minä olin tosissani rakastunut.Hyvä,etten itseäni oikeasti tappanut sitten,kun hän minut jätti.Tai siis en itseäni olisi tappanut pelkästään hänen takiaan,minulla oli pahoja ongelmia vielä siihen aikaan.Mutta tälle miehelle olin valmis antamaan kaikkeni,mikä ei sitten hänelle kelvannutkaan.Otti aika koville.Nuorena kaikki meistä taitaa olla ylenpalttisia,minä ainakin olin... :roll: Tuon jälkeen olen oppinut tietyt rajat rakkaudessa.Että kaikkea ei tarvitse kestää,vaikka rakastaakin ja kaikkea ei pidä itsestään antaa.Välillä kyllä ajattelen,että ansaitsin tämän kyseisen miehen julmuuden tunteitani kohtaan,koska itse olin aikaisemmin tehnyt väärin edellä mainittua poikaa kohtaan...

Mutta joo,näkisin,että jokainen määrittelee itse omat rajansa elämässä.Minä omalla kohdallani määrittelen ne sitten,kun vastaan tulevat. 8)
 
Ykköskohtaan en vastaa, koska omat kokemukseni asiasta ovat olemattomat; kukaan ei ole koskaan rakastanut minua, enkä pahemmin minäkään ketään. :ouch:

Mutta kakkoskohtaan vastaan, sillä koneeni pätkimisen takia sama aihe keskeytyi pahasti eilen Vehkan kanssa. Eli:
Vaikka Jumalaan hartaasti uskonkin, olen varma siitä, että myös hän voi erehtyä ja olla kykenemätön tekemään jotain, mitä ei kukaan eikä mikään voi tehdä. En itse usko kohtalon olevan ennalta määrätty, mutta jos kuitenkin on, niin on erittäin hyvä, ettei Jumala kerro sitä meille. Minun maailmankuvassani Jumala voi tehdä kaikki fyysisesti mahdolliset ja mahdottomat teot leikiten, vaikuttaa henkisesti liki kaikkeen ja ainoat mahdottomat asiat ovatkin henkiset totuudet. Jumala ei voi vähentää, muuttaa eikä lisätä henkisiä totuuksi, hän ei voi muuttaa mitään moraalikäsitystä niin korrektiksi kuin epäkorrektiksikaan, koska moraali on pohjimmiltaan hyvin tyhjä ja valheellinen käsite. Eikä moraali ole yksin näiden puoliensa kanssa. Ja nämäkin ovat vain esimerkkejä siitä, mihin ei Jumalakaan voi vaikuttaa.

Saiko kukaan selvää?

Ja muuten, eikö tämä kuuluisi pikemminkin Pyöreään Pöytään?
 
Ylös