Missä järjestyksessä olet lukenut Tolkienin teokset?

Jaamar

Hyykäärme
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Kun lopulta jaksoin alkaa lukemaan TSH:ta (huomaa että en lukenut Hobittia ensin mitä joku voi pitää virheenä)
Minä sanoisin ehkä jopa että vaikka kirjoitus ja aikajärjestys antaa ymmärtää muuta niin Taruun tutustuminen ensin voi olla ihan hyvä ratkaisu. Tärkeimmät vaiheet kuitenkin kuvataan myös Tarussa ja kun Hobitin lukee myöhemmin se syventää tietoa. Voi siis katsoa asioita puhtaammin Frodon näkökulmasta Tarua lukiessaan. Ja Silmarillion viimeisenä että varmasti lukee kaiken ajallisesti nurinkurin ;) Ehkä olen hassu, mutta minusta ne kannattaa lukea näin.

(Huom. Ketjun kolme ensimmäistä viestiä on siirretty ketjusta Esitellään itsemme. Tik)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon käyttäjä:
;) Ehkä olen hassu, mutta minusta ne kannattaa lukea näin.

Voipii olla. Toisaalta tämä taitaa olla totta: kaikissa järjestyksissä on jotakin hyvää! Tavallaan luonnollisin järjestys on se, että kaikkein nuorimmalla iällä lukee Hobitin. Se on pienelle lukijalle soveltuvin kirja. TSH taitaa olla ainakin jollakin ikämarginaalilla vielä aika pelottava.

Luonnollisin siis siinä mielessä, että oletetaan, että tutustuu noihin jo lapsena ja kasvaa kirjoihin mukaan silleen orgaanisesti. Ei nyt silleen orgaanisesti, että osa kudoksista kasvaisi kiinni niteisiin tai muuta vastaavaa.

Vaikka ei olisikaan lapsi, niin ei tuo luonnollinen järjestys silti huono ole.
 
VTavallaan luonnollisin järjestys on se, että kaikkein nuorimmalla iällä lukee Hobitin. Se on pienelle lukijalle soveltuvin kirja.

Jotkut meistä eivät tykänneet Lohikäärmevuoresta pienenä...

Minäkin aloitin Tarusta 12-vuotiaana, sitten luin Lohikäärmevuoren (jota äiti siis oli yrittänyt lukea minulle jo vuosia aikaisemmin, mutta koska en silloin tykännyt siitä, en tullut tarttuneeksi siihen myöhemminkään, ennen kuin äiti oli vihdoin onnistunut pakkosyöttämään Tarun ja koukuttamaan minut sitä kautta Tolkienin maailmaan), sitten Silman (joka tuntui tylsältä ja jonka kanssa pääni meni ihan pyörälle) ja sitten vielä Keskeneräisten tarujen kirjan.
 
Last edited:
Vaikuttaa siltä, että yleisin järjestys on TSH, Hobitti, Silmarillion, muut. Näin se minullakin meni. Ei haitannut yhtään, että luin "väärässä järjestyksessä" - Tarun esipuheessa kuitenkin selitetään Hobitin tapahtumat pääpiirteittäin.

Taru sormusten herrasta on minulle näistä se rakkain ja eniten luettu, siihen palaan yhä uudestaan.

Ja tämä on vähän noloa, mutta en muista olenko lukenut Keskeneräisten tarujen kirjan! Muistan aivan selvästi, että Silmarillionin olen lukenut kerran aikaisemminkin, vaikka sisältöä en paljon enää muistakaan. Se oli minulla kevyenä rantalukemisena Kreikan lomalla vuonna 2002, ja urheasti puursin sen alusta loppuun vaikka tyyli ei tuolloin nuorempana oikein iskenyt (toisin on nyt :heart:). Muistan myös kun mieheni kuittaili minulle koko ajan, että kaikkea sitä näkee, uskomaton nörtti :joy:
 
Pitäisikö kuulemiset ottaa huomioon. En ole kyllä muutenkaan järjestyksestä varma...

Lohikäärmevuori (osia), Hobitti, TSH, Silmarillion, TSH, Silma (osaksi), TSH, Keskeneräiset Tarut, Roverandom, Kadonneet Tarut 1, rinnakkain Kadonneet Tarut 2 ja Silma (KTK 1 ja 2 vastaavat osat), Puu ja lehti, Lohikäärmevuori, Maamies ja Lohikäärme, ... ...Tom Bombadilin seikkailut, ... ..., HoME 9 ... ... Beorhthnoth... en muista mitkä HoMEn osat on vielä lukematta, enkä niiden lukujärjestystä. Pitäisi kai tutkailla noiden sisällysluettelot läpi. Kai tällä hetkellä 7 ehkä 8/12 pääpiirteittään läpi?
 
Kuulemiset voisin ottaa huomioon. Ensi tutustuminen Tolkieniin on ollut äidin ääneen lukemana:
Lohikäärmevuori, TSH, Silmarillion. Sitten olenkin lukenut itse TSH:sta liikkeelle lähtien. Ei muistikuvia, milloin olen lukenut ensi kerran Hobitin.
 
Ylös