Mistä kirjasta? Lue ensimmäinen viesti.

Onko tämä se Muinais-Venäjä - kirja, josta oli aiemmin kesällä puhetta? Kirjoittajasta muistan, että on suomalainen miesoletettu.
 
Jollain tavalla tämä kuitenkin sivuaa Kiovan Rusia, mutta niin on kyllä viime aikoina tehnyt sangen moni Ukrainan tilannetta käsittelevä kirja. Veikkaan vaikkapa Šiškinin kirjaa Sota vai rauha?
 
Shishkiniä toshiaan, Ishilmirelle vuoro!

Olen lukenut kirjasta nyt noin puolet, jouhevasti kulkevaa tekstiä ja onhan toki ihan mielenkiinntoista lukea toisinajattelijakirjailijan mietteitä Venäjästä, vaikka tietenkään ei voi ajatella että väitteet olisivat historiantutkimuksellisesti päteviä. Ja varmasti helpommin lähestyttävä teos kuin Jukka Korpelan Muinais-Venäjän historia ja Kiovan Rusin myytti - vai mikä se nimi nyt taas olikaan.

@Isilmírë siis ottaa kärkitiedustelijan paikan!
 
Luovutan vuoron eteenpäin, tämä kun tuntuu mahdottomalta asialta muistaa sellaisissa tilanteissa, joissa minulla olisi oikeasti joku arvuuteltava kirjakin käsillä.
 
Minä synnyin vuonna 1632 Yorkin kaupungissa Englannissa. Isäni, kotoisin Bremenistä, oli ensin asettunut Hulliin kauppamieheksi, päässyt siellä hyviin varoihin ja siirtynyt sittemmin Yorkiin, jossa vietti hiljaista elämää. Siellä hän meni naimisiin äitini kanssa, joka oli omaa sukuansa ********, ja jonka mukaan minä sain nimen ******** **********, mutta koska Englannissa yleensäkin nimiä käännellään ja väännellään, niin tuli meidänkin sukunimeksi ******, ja näinpä me nyt itsekin nimemme kirjoitamme.

Minulla oli ollut kaksi veljeä. Toinen oli palvellut överstiluutnanttina englantilaisessa jalkaväessä ja kaatunut Dunquerquen tappelussa. Toinen oli jo aikaisin lähtenyt kotoa maailmalle, enkä ole hänestä milloinkaan mitään kuullut, eivätkä vanhemmatkaan hänestä minkäänlaisia tietoja saaneet.
 
Ylös