Mistä kirjasta? Lue ensimmäinen viesti.

Soittelee kelloja, katsoin nimittäin juuri eilen pari jaksoa Jeeves&Woosteria. Missähän kirjassa kyseinen kamaripalvelija astuikaan herra Bertramin palvelukseen, olisiko "Kiitos, Jeeves?"
 
Sarja on ihan oikein, mutta kirja väärä. Mutta kuten viimeksikin kun olin arvuutteluvuorossa (muistaakseni tosin toinen topikki) niin vastaus oli sen verran lähellä että jos ei huomisiltaan mennessä ole tullut täsmällistä vastausta annan vuoron Ares B:lle.
 
Jesh! Jeeves on kestosuosikki.

Minulla on verstaalla pahvinen jäljennös sirukorttikoneesta, sillä voi pitää yllä taitoja, koska oikealle koneelle ei ole menemistä kuin kerran kuussa. Nostan sen verran mitä tiedän neljänä viikkona tarvitsevani. Jos rahat loppuu kuun lopussa, niin on puurohiutaleita ja omat perunat.
 
Tarkastaja tutki vuoronperään kaikki kammiot ja tyrmät. Useita vankeja kuulusteltiin. Tarkastaja kysyi heiltä, millaista oli heidän ruokansa ja mitä valituksia heillä oli tehtävänä.
He vastasivat kaikki, että ruoka oli kurjan huonoa ja että he tahtoivat päästä vapaiksi.
Tarkastaja kysyi silloin, eikö heillä ollut mitään muuta sanottavaa.
He pudistivat päätään. Mitä muuta kuin vapautta saattoi vanki toivoa?
Tarkastaja kääntyi hymyillen kuvernöörin puoleen:
-En tiedä, miksi meidän täytyy käydä näillä tarpeettomilla tarkastusmatkoilla. Kun on nähnyt yhden vankilan, niin tuntee sata. Kun on kuulustellut yhtä vankia, niin on kuulustellut tuhatta. Kaikki on aina samaa. Ruoka on huonoa, ja he ovat syyttömiä. Onko täällä muunlaisia vankeja?
 
No niinpä on. Luovutan sen pois, koska en osaa pitää siitä kiinni.
 
Löytäjä saa pitää!

Sittemmin tämä piispan sekä läsnä että poissa ollessa johti ja käski Herran sotajoukkoa kaikilla sotaretkillä, taisteli ilolla Herran puolesta käydyt taistelut ja kulki edestakaisin kaikkien ympäristön pakanakansojen keskuudessa.
 
Telimektar veikkaa oikein, vaikka tämän suomennoksen kannessa lukeekin Henrikin Liivinmaan kronikka. Ehkä ristiretkeläishenkisiä kronikoita on suomennettu rajallinen määrä ja olen maininnut tämän teoksen turhan monta kertaa ollen näin läpinäkyvä.

Kirjavisaa jatkaa seuraavaksi Telimektar!
 
Jos upseereillani ei ole ylettömästi rikkauksia, se ei johdu siitä, etteivät he pitäisi mammonasta. Jos he eivät elä pitkään, se ei johdu siitä, että he halveksisivat pitkää elämää.
 
Ennakkotietoa eivät anna henget eivätkä jumalat, [ ...] se täytyy kerätä ihmisiltä.

Voidaan hyödyntää viittä eri vakoilijaa: paikallista, sisäistä, käännytettyä, uhrattavaa ja elävää. [ ... ]

Paikalliset vakoilijat palkataan paikan päältä.

Sisäiset vakoilijat palkataan vihollisen virkamiehistöstä.

Käännytetyt vakoilijat palkataan vihollisen vakoilijoiden keskuudesta.

Uhrattavat vakoilijat jakavat heille antamaamme valheellista tietoa ulkomaille. He välittävät tämän tiedon vihollisen vakoilijoille.

Elävät vakoilijat ovat niitä, jotka palaavat raportoimaan.
 
Siirrytään siis seuraavaan teokseen.

Minua puistatti. Tunsin maun edelleen suussani. Ajattelin vankilaa rautatiekiskojen alla ja nipsa-aterioita, ja äkkiä minua alkoi tosissaan huolestuttaa. "Mitä minun pitäisi teidän mielestänne tehdä?" kysyin. "Sanoitte että pitää mennä Tasolle yksitoista, mutta minut pidätetään nyt kun sireenit ovat soineet."
"Ne antavat puoli tuntia armonaikaa", sanoi nainen, jolla oli kasvain käsivarressa.
 
Ylös