Mistä kirjasta? Lue ensimmäinen viesti.

Kirjaa en tiedä tai muista, mutta voisiko tämä sijoittua johonkin Mongolian suuntaan? Voisiko tuo ennustus siten koskea Tsingis-kaania?
 
Kyllä kirja liittyy merkittävässäkin määrin mongoleihin, siitä irtopiste.

Ilmoitan nyt lukijoilleni, että saatan kirjoittaa jotain, mikä seuduillanne on tuntematonta. Teidän ei silti tule kutsua minua valehtelijaksi, sillä kerron teille sellaisista asioista, jotka itse näin tai jotka kuulin luotettavina pitämieni henkilöiden varmistavan.
 
Nyt alkaa näyttää vahvasti siltä, että kyseessä ovat Marco Polon muistelmat (mikä niiden nimi tarkkaan ottaen onkaan, siitä minulla ei ole tietoa).
 
Ei ole fiktiota tämä.

muoks. Tosin joidenkin mielestä Marco Polon muistelmatkin ovat fiktiota, jolloin aiempi vihjeeni samanhenkisyydestä olisi kenties näinkin luettavissa.
 
Ei ole Johannes de Plano Caprinin Mongolien historia, vaan Johannes de Plano Carpinin Mongolien historia. Tarpeeksi lähelle kuitenkin. Hienoa, että tällaisia suomennetaan! :)
 
Portaikon ja käytävän erottamassa ullakkohuoneessa tai pikemminkin kammiossa minulla oli työpaja jossa valmistin iljettävää luomustani. Silmäni olivat kirvota kuopistaan kun katselin työni yksityiskohtia. Leikkaussalista ja teurastamosta sain monia tarvitsemiani materiaaleja. Puuhani tuntuivat minusta usein kuvottavilta, mutta yhä voimistuvan innon kannustamana sain työni lähes valmiiksi.
 
Kun sain tuolla salissa tietää, kuka olet, tunsin vihaa ja ajattelin sinusta mitä mustimpia ajatuksia. Pidin sinua sokeana ja verenhimoisena työkaluna, joka mitään ajattelematta ja mitään tuntematta tappaa, pyyhkii veren miekastaan ja laskee rahojaan.
 
Huoneen yksi seinä oli täynnä aseita - sille oli tehty sommitelmia pyöreistä kilvistä, ristikkäin pannuista hilpareista, bardisaaneista, karhukeihäistä ja tapparoista, raskaista sapeleista ja kirveistä. Puolet viereisestä seinästä täytti valtavan avotakan pesä, jonka päällä riippui rivissä joukko rapistuneita, hilseileviä muotokuvamaalauksia. Sisäänkäyntiä vastapäinen seinä oli täynnä metsästysmuistoja - monihaaraiset hirvensarvet heittivät pitkiä varjoja villisikojen, karhujen ja ilvesten avonaisiin kitoihin sekä täytettyjen kotkien ja haukkojen repaleisille siiville. Seinän keskellä, kunniapaikalla, oli ruskeaksi muuttunut ja rähjääntynyt kalliolohikäärmeen pää, josta täytteet tursuivat ulos.
 
Koska arvauksia ei ole tullut enempää, ja Pagba kuitenkin tiesi sarjan, julistan hänet voittajaksi. Oikea kirja oli Viimeinen toivomus, kirjailija puolalainen Andrzej Sapkowski.

Pagba voi jatkaa!
 
Ja joka yö soitan satula-tangon
Ja joka yö soitan satulan tankoo
Ja joka yö soitan satulaa tangol
Ja joka yö soitan satulaa Rambon
Ja joka yö soitan satulaa rangon
 
Ylös