Mistä kirjasta? Lue ensimmäinen viesti.

🏆 Ja sieltä se tuli! Voittajaksi julistetaan Telimektar.
Kyseessä on siis synkkääkin synkempi dystopia Pohjolan tulevaisuudesta, kirjoittajina ruotsalaiset Thomas Engström ja Margit Richert. Kyseessä on Pohjoinen trilogian 1-osa. Varastoikaa ruokaa! Etsikää piilopaikka! Rasvatkaa aseet!
 
En tunne ansainneeni kysymysvuoroa, koska en tiennyt enkä tiedä äsken kysytystä kirjasta mitään. Ehkäpä joku muu haluaa käyttää tilaisuutta hyväkseen?
 
Minä haluan! Tässä olisi:

V: Ilman muuta. Tämä oikeussali mahdollisesti räjähtää ilmaan muutaman tunnin kuluttua tai ei räjähdä. Edellinen vaihtoehto saisi kieltämättä aikaan joitakin vähäisiä muutoksia tulevissa tapahtumissa.
K: Nyt te viisastelette, tohtori. Voidaanko ihmisrodun vaiheet muuttaa kokonaisuudessaan?
V: Kyllä voidaan.
 
Kokeillaan tätä vaikka se voikin olla ehkä vähän helppo(?):

"Ruokaa ei tullut, ja syöjistäkin olisi ollut pula."
 
Ei arvauksiakaan. Taisinkin vain luulla liian helpoksi. Laitetaan lisää.

"Se käski meitä kaikkia olemaan huomiseen asti kilttejä poikia, että joulupukki meitä muistaisi. Sitten se lähti. Siinä moni näki sen viimeisin kerran hengissä."
 
Uusi päivä, uusi vihje. Nyt ehkä jotkut kellot alkavat jo soimaan.

"Minä sanoin, että mentäisiin kävellen, koska koululle ei ollut pitkä matka, mutta velipoika sanoi, ettei meidän talosta kävellen sotaan lähdettäisi..."
 
Talvisota on tuttu minulle ainoastaan elokuvana. Ehkä se pitäisi lukeakin, tuskin se on Tuntematonta sotilasta huonompi. Mutta sitten arvuutteluun:

Kipu onkin varmaan se, joka tappaa, arveli Quad Dackin torninpäällikkö Tobias Grote nyt. Kipu tappaa ihmisen, kun sitä kertyy niin paljon, etteivät ruumis ja sielu pysty sitä enää kestämään, ja on helpompaa luopua kivusta, on yksinkertaisempaa kuolla.
 
Muistamatta kirjailijan nimeä (joka on virolainen) ja kirjan nimeä (Apteekkari Melchiorin tutkimuksia Tallinnassa) pohdiskelen osuuko lähellekään?
 
Mitään en tunnusta! Mutta nyt hämärästi muistan yhden kirjan nimen, en tosin sitä olisiko lainaus siitä. Olevisten kirkon arvoitus. Ehkä. Kirjasarjasta innostuneena etsin Tallinnan vanhoja karttoja netin syövereistä. Näinköhän Tallinnassa olisi kiertokäyntejä kirjoihin liittyen?
 
Ylös