Mitä kuuluu?

Isilmírë

Kuukivi
Ethän @Pagba pidä hoppua töihin paluun kanssa. Itsekin keväällä kuvittelin olevani täysin työkunnossa siinä vaiheessa, kun varsinainen tauti hellitti, mutta ulos pienelle kävelylle meneminen osoitti keuhkojen olevan todella kehnossa jamassa. Otti vielä kaksi saikkuviikkoa lisää, ennen kuin pystyin kävelemään sataa metriä enempää pysähtymättä haukkomaan henkeä ja torjumaan huimausta polviin nojaamalla, koska happi tuntui kerta kaikkiaan loppuvan elimistöstä. Töihin paluun jälkeenkin meni vielä pari kuukautta, ennen kuin kestävyyskunto alkoi olla ennallaan, vaikka pyrin sitä koko ajan aktiivisesti rakentamaan. Korona on kavala, siitä kannattaa toipua edes suunnilleen normaalin toimintakyvyn asteelle ennen kuin menee töihin.

Last edited:

Pagba

Kevin
Korona on myös hyvin yksilöllinen sairaus. Kieltämättä pelkäsin etukäteen erityisesti rajuja keuhko-oireita astmani vuoksi, mutta olen enimmäkseen säästynyt niiltä. Korkea kuume merkitsi kurkkuoireiden jälkeen taudin huippua ja liman köhimistä esiintyi vasta sen jälkeen nenän vuotamisen lisäksi. Puolisollani taas tauti on mennyt ensiksi keuhkoihin. Yleinen voimattomuus on minulla hellittänyt päivä toisensa jälkeen, eikä tämänaamuinen koirakierros tuntunut enää kidutukselta.

Jos töissä tuntuu, etten oikein pysy muiden mukana, niin saan istua koko päivän tai ainakin enemmän kuin muut. Se on vain työnjakokysymys ja joissakin muissa vastaavissa yksiköissä normijärjestely; sen sijaan, että ajovuoro kiertäisi jatkuvasti, voi se olla yhdellä prolella koko päivän. Muut juoksevat, hän istuu.

Constantine

Kontulainen
Kokonaiskuva 18.7.2022 alkaen omasta huolimattomuudestani ja tilannetajun puutteesta seuranneista pään vaurioistani on sekä suurentunut (kausaalisessa mielessä), tarkentunut että kirkastunut — ja tulee ensi viikolla kirkastumaan lisää. Mainittua lisävalaistusta vartoillessa olen kieltänyt toistaiseksi itseltäni kaikennäköisen ei-välttämättömän rehkimisen, voimaharjoittelu mukaanlukien.

Ajattelin myös alkaa ensi viikolla "unohtelemaan" ao. linkistä löytyvää osaamissisältöä tulostettuna erilaisiin vierailemiini ajanviettopaikkoihin siinä toivossa, että se auttaa sivistämään ja pelastamaan kanssani samassa veneessä olevia, mutta vielä toistaiseksi vaarallisessa tiedonpuutteessa vaeltavia taviksia.

Last edited:

Isilmírë

Kuukivi
Huomenna kuopus täyttää vuosia, ja ylihuomenna meillä on juhlat sukulaisille. Tavallisesti se olisi ihan kivaa, mutta tällä kertaa olen niin väsynyt, että välillä mietin, miten selviän kaikesta. Kakunkoriste pitäisi tehdä tänään, kakku ja omenapiirakka leipoa huomenna sen lisäksi, että juhlistetaan synttäriä perhepiirissä, ja ylihuomenna pitäisi järjestellä kaikki valmiiksi, huolehtia tarjoilusta juhlien ajan ja jaksaa olla sosiaalinen. Minä kun haluaisin vain kömpiä peiton alle nukkumaan tai häipyä metsään sieniä etsimään. Onneksi seuraavana viikonloppuna ei pitäisi olla mitään ylimääräistä ohjelmaa, joten ehkä silloin saa levättyä.

Kointähti

Koala on steroids
Viimeisimmän Mitä kuuluu -viestin jälkeen tapahtunutta: Pääsin tosiaan sinne syysmiittiin, jossa jaksoinkin ihan hyvin. Seuraavatkin päivät ovat sujuneet kohtuullisen mukavasti, toissaviikonloppuna kävin pohjoisen suunnalla vanhoilla kotiseuduillani kavereita ja sukua tapaamassa, ja viime viikonloppuna osallistuin Smial Morelin synttärisyöminkeihin sekä vierailin praedor-ropeporukkamme kesken varsinaisessa kartanossa pelailemassa, syömässä ja saunomassa. Keskustelupiiriä ja digiapua olen hoitanut vapaaehtoisena ja eilen tein kokemusasiantuntijakeikan kuntoutuskotiin menestyksekkäästi. Kun nyt on kulunut jo yli kaksi kuukautta viimeisimmästä lääkevähennyksestä, voi olettaa kriittisimmän kauden ohittuneen. Toki tässä pitäisi odotella vielä neljännesvuosi, ennen kuin saan jatkaa vähennystä lääkärin ohjeen mukaan.

Semmoinen vähän ikävämpi juttu kuitenkin, että alapuolellani olevassa asunnossa raivottiin tänään aiempaa äänekkäämmin ja pitkäkestoisemmin sillä seurauksella, että päätin soittaa hätänumeroon asiasta. Äänistä päätellen kyse saattoi olla perhe/lähisuhdeväkivallasta ja poliisit saattoivat hakea miehen säilöön, mutta minulla ei ole mitään faktatietoa asiasta. Olen ollut vähän levoton tänään ja saattaa olla, että noilla tapahtumilla on osuutta siinä, vaikken pelkääkään ainakaan tietoisesti. Toivottavasti tilanne ei huonone tästä.

Sidhiel

Rajatapaus
Vastuuhenkilö
Suomen Tolkien-seura
Loppuesseet lähestyvät, ja varmaan tänä kuukautena pitää oikeasti opiskella joka päivä se kolme tuntia, ettei tule sellaisia pommeja että pitäisi tehdä viidentoista sivun essee kolmessa päivässä. Täällä on ilmeisesti talvi tulossa, lämpötila nollan ympärillä ja välistä sataa lunta ja välistä vettä. Odotin, että täällä olisi satanut ensilumi jo aikoja sitten, mutta ilmeisesti Golf -virran päättyminen ihan viereen aiheuttaa sen, että täällä on paljon eteläisemmän oloista ilmastollisesti. Hassua miettiä, että keskilämpötilat ovat samaa kuin Jyväskylässä, vaikka välimatkallisesti eroa on melkein tuhat kilometriä.

Kointähti

Koala on steroids
Tällä viikolla minulla oli ylimääräinen vapaaehtoistoimi: esittelin maanantaista perjantaihin klo 10-12 hyvinvointiteknologiaa vanhuskeskuksen asukkaille ja vierailijoille. Kun mukaan laskee päivittäisen tavaralaukun purkamiseen ja kokoamiseen käytetyn ajan ja keskiviikkoisen tunnin keskustelupiirin vedon, taitaa kasaan tulla noin 13-14 tuntia vapaaehtoistyötä tällä viikolla. Pärjäsin mielestäni hommissa aivan hyvin, vaikkei minulla ollutkaan esittelytyöstä mitään kokemusta. Tänä aamuna käväisi mielessä varsin mukava "tänään ei tarvitsekaan lähteä mihinkään"-fiilis, joka oli yleinen entisessä elämässäni, mutta äärimmäisen harvinainen viimeisen vuosikymmenen ajan. Lisäksi palkinnoksi päivittäin saamani maukas ilmaislounas on pitänyt mielen korkealla. Hyvä viikko.

Sidhiel

Rajatapaus
Vastuuhenkilö
Suomen Tolkien-seura
Väkerrän esseetäni ja tuntuu että sain jonkun idean viimein, mistä voi hioa sitten sen oikean mielipiteen, minkä tahdon tuossa miniartikkelissa esittää. On sumuista ja ihan saakelin liukasta. Aamulla tuntui että olen muuttanut ulkoavaruuteen, kun joka ikkunasta näkyi pelkkää valkoista utua.