Mitä miitit ovat ja mitä niissä tehdään?

Tässä miitissä joka juuri oli oli ainakin kaksi, mutta ovat toki pienempiä eivätkä liiku vielä pahemmin. Tähän voi mahdollisesti olla monta mielipidettä, mutta tässä omani. Se riippuu lapsesta. Jos lapsi on sellainen että tykkää leikkiä tai touhuta yksikseen tai äitin kanssa, mutta ei hirmusti kuitenkaan vierasta ettei ole ihan hirveää tulla niin minusta ok. Jos lapsi taas on sellainen että juoksee jokaisen vieraan luona ja roikkuu kyljessä ja levittää pelinappulat niin itse saatan kokea sen vähän rasittavana. Eikä äitinkään miitti ehkä ole niin kiva jos joutuu jatkuvasti juoksemaan pelastamassa muiden pelejä ja tavaroita.
 
Kiitos Jaamar mielipiteestä, samaa olin itsekin miettinyt. Eli jään seuraamaan Tuhton taaperoluonteenkehitystä :D
 
Olen harkinnut useampaan otteeseen Pichun ottamista mukaan miitiin kun en muuten pääsisi, ja asiaan on suhtauduttu aina varovaisen positiivisesti, kun olen mahdollisuudesta Konnussa kysellyt. Käytännössä en ole kuitenkaan lapsi kainalossa miittiin koskaan lähtenyt, koska haluan miitin olevan Omaa Aikaani, jolloin saan tehdä itseäni kiinnostavia asioita ja lomailla vähän aikaa äidin roolista. Mutta meidän muksut ovatkin molemmat olleet pienestä asti aika hirveitä härvääjiä.
 
Minun suhtautuminen on nimenomaan varauksellinen. En lähtökohtaisesti pidä lapsista, mutta ei tietenkään ole keneltäkään muulta pois jos joku toinen pitää eikä ole minun asiani puuttua siihen pitävätkö ihmiset samoista asioista kuin minä.
Ihan suoraan sanottuna mä vihaan lapsia jotka tulee kyselemään koko ajan ja vaatimaan ja "roikkumaan" eivätkä osaa jättää rauhaan kun kerran keksivät et joku tyyppi on TOSI HUIPPU ja sen perässä pysytään sit koko ajan. Tyyliin "otitsää kuvan saanks mä kattoo kuvaatko sää äitii".

Tänä viikonloppuna sekä Jaamarin ja Novan Mushu että Freyjan ja Micin Vorlon olivat loistavia esimerkkejä siitä, miten miitti voi sujua erinomaisen hyvin pienten lasten kanssa. Vaikka toki välillä hengailu keskittyi lasten ympärille, ei siihen ole pakko lähteä mukaan eikä missään vaiheessa tuputettu että pidäpäs nyt lapsesta huolta ni mä pidän hetken omaa aikaa tms.
Lapset eivät myöskään olleet suureksi häiriöksi pitämänsä äänitason puolesta, satunnaiset itkuilut kestää ja kun sitä lasta ei sitten jätetä siihen kaikkien keskelle isoon saliin rääkymään itseänsä väsyksiin niin olen asian kanssa ihan ok.

Eli minäkin kannustan pohtimaan sitä omaa realiteettia, jaksatko miitin keskellä olla silti koko ajan vanhempi ja miten lapsi tulee suhtautumaan.
 
Jasdril sanoi:
Eli minäkin kannustan pohtimaan sitä omaa realiteettia, jaksatko miitin keskellä olla silti koko ajan vanhempi ja miten lapsi tulee suhtautumaan.

Miittaamisen ja vanhemmuuden yhteensovittaminen riippuu tosiaan aika monesta asiasta. Nyt oli sikäli helppo tilanne, että kaikki vanhemmat tiesivät mitä miittaaminen pitää sisällään. Kuvio on aikalailla erilainen, jos ei tietäis mihin oikein ollaan menossa (enkä tarkoita vain nyt sitä miittipaikkaa). Asiaa helpottaa myös se, kun jo tuntee ihmisiä joiden kanssa sitä aikaa vietetään. Mut "suoraan metsästä ensimmäistä kertaa ja lapsen kanssa" se tilanne voi mietityttää enemmänkin.
 
Ja Hämeenkoski toimii sikäli hyvin, että siellä on erillisiä huoneita, niin voi lapsen kanssa vetäytyä jonnekin kun tarvitsee. Vauvan kanssa vielä on kätevää, kun se pysyy paikoillaan ja nukkuu paljon, niin aikaa jää vain olla (tähän auttaa kyllä sekin että vanhempia on kaksi paikalla). Taaperon kanssa pitääkin jo sitten katsoa millainen on, mutta kyllä siinä varmasti tulee aika kun pitää vuorotella kumpi menee miittiin tai sitten jätetään hoitoon.

Ja asiaa tosiaan auttaa se kun tuntee ihmisiä, niin ei tule niin helposti tuputettua lasta väärällä ihmiselle, jos on tarvetta.

Ps. hyvä kuulla ettei häiritty liikaa :)
 
Kiitos ajatuksista! Elämän dilemmoja, kun taaperon kanssa on pienempi kynnys lähteä vähän kauemmas, mutta taas pienen vauvan kanssa olisi ollut helpompi olla paikan päällä. Täytyy vissiin tehdä lapset ensin ja palata miittiasiaan vuosien päästä. Paitsi sitten olen kaikki viikonloput töissä ja kesät leireillä. Plöö. :knockout: :grin:
 
Kuulin juuri, että uudenvuodenlupaukseni kahdesta miittiin osallistumisesta tänä vuonna kariutui pikkujoulu- ja vuosijuhlamiittien yhteensulauttamisen johdosta. Mitä on tämä?
 
Istuva tapahtumavastaava Jas osannee antaa yksityiskohtaisemman selonteon, mutta muistaakseni Hämeenkosken leirimaja on remontissa aikavälillä jälkeen syysmiitin-vuodenvaihde. Voi olla, että vuosijuhlamiitillekin joudutaan etsimään toinen paikka. Voi tosin olla, että vuosijuhlamiitti alkaisi jo tämän vuoden puolella, joten älä menetä toivoasi! :)
 
Last edited:
Ei minun liene tarvitse antaa yksityiskohtaisempaa selontekoa kun Douv teki sen jo puolestani. :D

Jos Hämeenkoskelle näin nopsalla aikavälillä löytyy nokkela ja huokeahintainen vaihtoehto, ei varmaan pikkujoulun poisjääntikään kiveen kirjoitettua.
 
Kysymys, erityisesti miittaajille joiden tavoiteltava ravinnonsaanti on enemmän kuin "jotain pientä purtavaa", (mun tapauksessa luokkaa reilut 2500-3000 kcal/pvä): minkälaisia käytäntöjä ruokailuun liittyy? Yhteisruokailuja ei näyttää olevan suunniteltu lähinnä yksittäisille päiville. Ostatteko jotain einestä, teettekö itse safkaa, miten paljon tilaa ruoan käristämiseen ja säilyttämiseen yksittäisen ihmisen kannalta on?

Johonkin miittiin tunkeminen harkinnassa, mutta insuliiniresistenssin (verensokerien olisi hyvä pysyä aika tasaisina terveyden ja vireyden kannalta) ja vähän laajempien ruoka-aineallergioiden monimutkaistaessa asiaa tän suunnittelu saattaisi aiheuttaa vähän päänvaivaa.
 
Omat ruuanlaitot ovat käytännössä silloin kun haluaa, tosin toki levyt ja välineet saattavat asettaa rajoituksia. Esimerkiksi viimeksi Hämeenkoskella oli vain yksi paistinpannu. Kattiloita riittää ja suurin osa niistä on aivan liian isoja yhdelle henkilölle :) Toinen seikka Hämeenkosken kohdalla on siinä, että siellä on suurtalousliesi: se on todella hidas, aikaa saa varata levyjen lämpenemiseen kiehumistasolle oikein kosolti. Pääosin ruuan kyllä pystyy laittamaan silloin kun siltä tuntuu.

Isompien yhteisruokailujen lisäksi voi toki kysellä josko joku tai jotkut haluavat yhdistää voimiaan vaikka edes perusraaka-aineiden suhteen. Minulla esimerkiksi ei ole ongelmaa jos joku haluaa samalla vaivalla spagetit. Tai keittää koko miitiksi perunat, esim. kilo perunoita riittää rungoksi kahdelle hengelle tavallisen viikonloppumiitin ajaksi, varsinkin jos varaa välipalaa tai naposteluvaraa. Lopuksi vielä huomiona näihin omiin hajatelmiini, että en tiedä ruokieni kcal-lukemia, mutta veikkaan syöväni (ja tarvitsevani) vähemmän kuin miehet yleensä.
 
  • Like
Reaktiot: H
Minulla on aina ollut tapana tehdä kotona valmiiksi jotain pastaa tai pataa ja lämmittää sitä miiteissä. Viime vuosina olen ollut paljon mukana myös yhteiskokkailuissa, joista yleensä riittää ruokaa sitten loppumiitinkin tarpeisiin, mutta sen varaan ei voi laskea. Olen kokenut helpommaksi valmistaa ruuan jo kotona tutussa keittiössä ja tutuilla välineillä. Mikrottaminen ei vie suotta miittiaikaa eikä tarvitse muistaa varautua nälkään etukäteen.

Jääkaappien kapasiteetti on rajallinen, mutta aina on tainnut kaikkien ruuat kuitenkin mahtua ihan hyvin. Varsinkin jos ei ole seuran puolesta mitään juhlaillallista tms. joka vaatisi paljon jääkaappitilaa. Ruuat ja juomat jotka eivät välttämättä vaadi kylmäsäilytystilaa on pidetty muualla jääkaattitilan säästämiseksi.
 
  • Like
Reaktiot: H
Helppo tapa on myös tehdä ruuan proteiinisisältö valmiiksi/melko valmiiksi ennen miittiä ja ostaa tuore-/pakastevihanneksia ja kuiva-ainehiilareita mukaan. Kattiloita on Hämeenkoskella ollut varmemmin vapaana ja puhtaina kuin paistinpannuja. Kevätmiitin aikaan sopivan lämpöistä säilytystilaa jääkaappitavaroille saattaa olla myös siinä kuistilla, mihin pääsee salista.
 
  • Like
Reaktiot: H
Pienistä kattiloista on usein pulaa, et vois joskus olla hyvä - jos jaksaa - ottaa kotoa pieni kattila mukaan. Ihmettelen tätä itse välillä sen takia, koska erikoisruokavalioiden (allergiat lähinnä) huomioiminen vaatii omat kattilansa ja määrät on pieniä. Leirikeittiöt on muutenkin vähän sinnepäin ja niissä se kokkaaminen vaatii ihmisiltä joustavuutta. Työtasoja on vähänlaisesti, joten pitää odottaa milloin sinne mahtuu tekemään jotain. Yksinkertaisin ratkaisu näihin olis et yhteisruokailujen osuutta sais kasvatettuu, mutta kuinka moni on moisesta kiinnostunut onkin sitten jo aivan eri asia.
 
  • Like
Reaktiot: H
Miittailijoiden keski-ikä per vuosi, olkaat hyvät:

Koodi:
20,91    2007
21,57    2008
21,91    2009
23,26    2010
24,09    2011
24,48    2012
25,42    2013
26,24    2014
25,95    2015
26,61    2016
28,32    2017 *)

*) The Miittiin asti
 
Aika tasaisen nousujohteista. Selvästi nyt kaivataan lisää nuorta väkeä tasapainottamaan tilannetta.
Mutta onko ikähaarukkaa mahdollista saada selville? Jotenkin olisi sellainen kutina että ehkä alussa se olisi voinut olla kapeampi (mitä sanoo joku joka on ollut mukana alusta asti?) ja tuossa joitain vuosia sitten ikähaitari olisi ollut ehkä suurimmillaan ja nyt taas alkanut vähän kaventua (jos lasketaan vain miittiin ilmoitetut miittaajat, eli sylivauvat pois lukien). Mutta tämä on ihan vaan perstuntumaa. Toisaalta tämän vuoden The miitin nuorin osallistuja oli varsin nuori...
 
Häntä nuorinta osallistujaa ei ole huomioitu tähän keskiarvoon, ainoastaan ne jotka ovat ilmoittautumisjärjestelmän kautta menneet :) En myöskään tainnut muistaa poistaa peruutuksia, joten nuo iät taitaa heilahtaa hieman jos sen korjauksen tekee... joten...

Koodi:
20,91    2007
21,64    2008
21,96    2009
23,28    2010
24,30    2011
24,91    2012
25,40    2013
25,93    2014
26,06    2015
26,82    2016
27,92    2017

Mutta tosiaan, lapset on näistä usein huomioimatta, koska eivät ole teknisen ilmoittautumisen kautta tulleet. Lisäksihän esimerkiksi päivävierailijat puuttuvat tiedoista. Jahka Mellon kehittyy, niin saadaan tuki sillekin.
 
Onkohan jossain ollut jo puhetta vai muistanko väärin että mikä on se ikä kun lapsesta menee jo miittimaksu? Muistan joskus jonkun kanssa keskustelleeni, mutta mahtoiko olla foorumilla vai kasvokkain ja mikähän se lopputulema oli? Epäilen että tässä ei ole mitään tarkkaa ikää, mutta The miitin topikin ilmestyminen herätti ajatuksen että jos saadaan Mushu hoitoon ja jos Spyro on lapsi jonka kanssa voisi ajatella miittaavansa niin hän on jo melkein vuoden vanha tuolloin enkä halua aiheuttaa pahennusta jos tuon miittiin lapsen joka ei ole ilmoittautunut erikseen ja maksanut maksujaan. Ihan puhtaasti sylilapsihan tuo ei enää siinä vaiheessa ole kun toivottavasti jo jollain tavalla etenee itsenäisesti pitkin lattian/maan pintaa.
 
Minusta hyvä vedenjakaja olisi se, että uskaltaako lapsen päästää yksin miittiin vai ei. Silloin aikaisintaan kaksitoistiaana joutuisi maksamaan miittimaksun.
 
Ylös