Mitä soitinta haluaisit osata soittaa?

Steelsheen

teräskiiltovotjake
Ja miksi?

En tiedä lasketaanko urkuja tähän minulle, sillä periaatteessa osaan pianoa soittaa. Urut ovat kuitenkin kosketukseltaan ja muutenkin aika erilainen soitin, joten laitan sen tähän. Ääni on uruissa kuitenkin aivan upea ja mikäli minusta kanttori tulee niin parempi olisi niitä osata soittaa :p .

Toinen on poikkihuilu, hirveän kaunis ääni, mutta täällä on tod. hyvät mahdollisuuden opiskella :roll: ja lisäksi äänen saaminenkin on alkuun (kuulemma) varsin vaikeaa. Muut puhaltimet eivät kuitenkaan oikein innosta..

Myöskin viulu olisi hieno, olen kaksi vuotta aikanani soittanut ja Ukko Nooa lähtee kyllä, mutta kyllästyin aikanani kansanmusiikkiin ja siihen, että minulla ei ollut kotona harjoitellessa mahdollista saada ketään säestämään itseäni. Pianoon tottuneelle pääosin yksiäänisyys on kuitenkin vähän tylsän kuuloista.

muoks. Yksi tästä unohtui, väitän kyllä osaavani laulaa mutta olisi kivaa oppia käyttämään tätä mukana kulkevaa instrumenttia kunnolla.

Mutta kertokaa te, mikä on unelmienne soitin, jota olisi niin upeaa osata soittaa.
 
Olen nauttinut suunnattomasti klassisesta pianosta niin kauan kuin muistan. Chopin, Liszt ja Oskar Merikanto kuuluvat ehdottomiin suosikkeihini ja erityisesti muutamaa Chopinia olisin halunnut oppia soittamaan. Äitini on toiminut pianonsoiton opettajana ja minulla olisi ollut aina mahdollisuudet sen soittoa opetella. Se on aina tuntunut kuitenkin jotenkin ylitsepääsemättömän vaikealta. Jos jotain haluaisin osata soittaa se olisi piano. Lohduttaudu ajattelemalla, että minusta olisi tullut pianonsoittaja, jos minusta olisi sellainen ollut tullakseen. Niinpä tyydyn ihailemaan muiden kaunista ja taidokasta soittoa.
 
Luuttua olisi kiva oppia soitaa. Siinä on mielettömän kaunis ääni ja todella paljon hyvää soolomusiikkia tarjolla. Luuttu oli renessanssiaikana arvostetuin soitin. Tästä syystä kaikissa vanhoissa maalauksissa enkelit soittavat luuttua.

Toinen olisi säkkipilli, vaikka sellainen skotlantilainen highland pipe. Säkkipilli on tosi rock, sen on todistanut esim. AC/DC ja Dropkick Murphys.

Kolmas ehkä on rummut ja muut rytmisoittimet. Niitä olen kyllä vähän soitellutkin, mutta olisi kiva oppia paremmaksi. Muutenkin kaikki rytmijutut on musta musiikissa kauhean kiehtovia.
 
Tällä hetkellä on sellainen olo, että olisi ihanaa osata soittaa kunnolla mitä tahansa soitinta. Piano menee jotenkuten, kitara hyvin haparoiden ja perussointujen mukaan, mutta vahvin alueeni ei kuitenkaan ole musiikillinen.

Piano siis nyt ensimmäisenä, se on kaikenkaikkiaan kovin tunnelmallinen soitin. Ja akustinen kitara, en noista sähköistetyistä niin perusta. Tosin olisi sitten poikaystävän kanssa yhteinen harrastus jos sähkökitaraa soittelisin... :D

Poikkihuilu, kuten mainittu, on toinen mitä olisi ihana soittaa. Yksi kaveri soittaa poikkihuilua niin kauniisti että lähes itkettää. Tosin, kahdeksan (?) vuoden soittokokemuksella ei oikein muuta voi oletaakaan.

Musiikki kun kuitenkin on kiva juttu, ja neutraali puheenaihe. Ja maailmanlaajuinen. Siksipä mitä tahansa soitinta olisi upeaa osata soittaa niin hyvin että voisi esiintyäkin häpeämättä.
 
Minä haluaisin osata soittaa kaikkea ja mitä vain soitinta. Sellaisia kestosuosikkeja ovat kuitenkin viulu ja piano, joihin molempiin oli mahdollisuus pienenä mutta silloin tykkäsin urheilla. Vasta myöhemmin löysin itsestäni sen musikaalisen puolen ja siitä asti olen harmitellut soittotaidon puutetta..

Piano ja viulu ovat tietty ihan klassisia soittimia, ja musta ne vaan kuulostaa upealta. Molemmat, yhdessä ja erikseen, vau.

Kotikotona on edelleen äitin piano, jota se yrittää tunkea mulle.. Se on hyvin epävireinen ja vanha, mutta mun tekis mieli ottaa se tänne. Ku vielä mahtuis ja kaikkea. :)
 
Olen Luuttuajan kanssa samoilla linjoilla, ainakin osittain: Haluaisin oppia soittamaan luuttua. Siinä on kaunis ääni ja se olisi mainio soitin oman laulun säestykseen. Esimerkiksi Dowlandin monet laulut ovat kertakaikkisen ihastuttavia, mutte niiden laulaminen olisi vielä paljon hauskempaa, jos säestys olisi ajanmukainen ja jos sen voisi vielä hoitaa itse niin, ettei tarvitsisi olla sumplimassa harjoitusaikoja säestäjän kanssa. Ja mikä olisi hauskempaa kuin leikkiä trubaduuria ja esittää renessanssilauluja luutun säestyksellä vaikkapa sukujuhlissa?

Toistaiseksi homma kuitenkin kaatuu siihen, että jopa halvat sarjatuotantoluutut ovat hinnaltaan aivan liian tyyriitä minun laihaakin laihemmalle kukkarolleni (käyn suht säännöllisesti eBayssa vilkaisemassa, minkä hintaisia luuttuja siellä milloinkin on tarjolla) eikä minulla myöskään olisi varaa (eikä välttämättä aikaakaan, laulutunnit ja yhteislauluharjoituksetkin tuntuvat välillä mahdottomilta sovittaa kalenteriin eikä tilaisuuksia harjoitteluun ilman vieressä kiljuvaa kakaraa ja klassista laulua vihaavan aviomiehen huomauttelua tahdo löytyä millään) säännöllisiin soittotunteihin, jotka kuitenkin olisivat välttämättömiä soittotaidon oppimiseksi.

Haaveestani en kuitenkaan aio luopua, ja viimeistään sitten kun joskus saan opintoni loppuun ja ns.oikean työpaikan hankittua alan systemaattisesti laittaa rahaa sivuun luuttua varten.
 
Olen tässä hissukseen aloitellut kitaran soiton. Rakastan sähkökitaran (ja akustisenkin!) ääntä, aivan niinkuin bassonkin...mutta se on toissijainen juttu.

Kitaraa siis haluan ja yritän opetella soittamaan. Kitara itsessään jo viehättää, ja minulla on oma innoittajani: COB:in Alexi Laiho. Hän on esikuvani, ja siksi olisi mahtavaa olla samanlainen kitaristi kuin hän, tosin naispuolinen. Tiedän, että tämä on aivan hullua, mutta unelmia on mukava yrittää tavoitella, vaikka tiedänkin, etten koskaan pysty samaan kuin hän... :roll:

Olen myös ihastunut, kitaran ja basson lisäksi siis, pianoon, mutta sitä en ossaa soittaa laisinkaan, eikä se viehätä minua niin paljon kuin kitara. Ei motivoi niin paljon, vaikka sitä on ihana kuunnella. Pianoa siis.
 
Mä haluaisin oppia soittaan didgeridoota ja osaankin jo jonkun verran (lue: saan äänen) mutta sen kunnollinen soittaminen vaatisi kiertoilmahengityksen oppimisen, ja se tuntuu mahdottomalta..:/ Sitä haluaisin soittaa sen historiallisen taustan, ulkonäön, ja erityisesti ihanan äänen takia. Ja ompa sillä melkoisen rauhoittava vaikutuskin kun sitä soittaa..

PS. jos joku osaa hengityksen, niin vinkkejä saa antaa..;P
 
no osaan soittaa aika monia soittimia. eniten pianoa mutta viulu olis vielä kiva opetella.. :D ja tietty kitarankin paremmin kun kovin hyvin en vielä osaa. ^^
 
Olen aina halunnut soittaa poikkihuilua. Kansalaisopistossa sitä ei vain voi täällä soittaa. Yritin musiikkiopistoonkin joskus kauan sitten, ja pääsin kokeestakin läpi, mutta sitten siellä ei ollutkaan tilaa uusille soittajille. Enkä ole sen koomin uskaltanut yrittää.
Huilussa on ihana ääni, kirkas ja kuuluva, ja niiiiin ihanan pehmeä, kaikesta huolimatta. Ja soitinkin on jo itsessään kaunis.
 
Osaan soittaa harmonikkaa ja jonkin verran pianoa,kitaraa ja nokkahuilua. Haluaisin soittaa jossain bändissä sähkökitaraa tai rumpuja. Huilu on myös ihana soitin,siitä lähtee niin kaunis ääni, minulla on vain niin huonot keuhkot ettei huilu olisi ehkä minulle se oikea soitin. Kitaraa olisi hienoa osata soittaa enemmänkin kuin vain ne muutamat soinnut mitä koulussa olen oppinut, kotona meillä on kaksikin kitaraa, mutta haluaisin kyllä että joku opettaisi. Joku erikoinen soitin olisi hieno,mutta eihän tuo harmonikkakaan nykyään niin kovin yleinen ole :grin:

Siistin vähän viestin ulkoasua. T. Samooja
 
No hemmetti. Jos saisi valita niin tietenkin haluaisi soittaa kaikkea minkä soittimeksi voi luetella. Mutta jos nyt pitäisi valita niin oisi se kitara ja rummut. Pianosta en ole oikein koskaan tykännyt, se on jotenkin niin tavallinen. Pimputusta vaan, jota ei kovin kauaa jaksaisi (siis jos nyt miettii aloittelijan soittoa, mutta siis ammattilaisen soittohan on sitten jo aivan eri planeetalta). Pienenä opettelin jo päikkärissä vähän pianoa soittamaan ja sitten vielä myöhemminkin, mutta tosiaan, taito on ruostunut.

Ja tosiaan, rummut ja kitara. Ehkä sen takia että ne ovat kuitenkin monen musiikin perusta. Lähes kaikessa musiikissa on kitara ja rummut. Semmoinen peruselementti jota ei voi välttää. Ja rummut jotenkin kiehtoo kun niistä tosiaan lähtee ääntä ja ne on lyömäsoittimet. Niitä nimenomaan hakataan. Mutta en tiedä, rumpujen takanakin tullut niin vähän oltua, ettei enää edes muista. Ala-asteella kavereiden kanssa jäätiin soittelemaan välitunnilla. Jotkut halusi soittaa pianoa, jotkut laulaa, mutta mie olin aina rummuissa.

Ja se kitara. Niin. Oli sitten akustinen tai sähkö, siitä kuuluu niin pirun kaunis ääni kun osaa soittaa. Kitara onkin ehkä uusin asia mitä on tullut opeteltua, kun 3(?) vuotta sitten hankittiin uusi kitara kotia. Oli miulla lapsuudessakin kitara omassa huoneessakin, mutta ei se sillon oikein kiinnostanut, varsinkaan sen jälkeen kun joku oli katkaissut pari kieltä (kröhöm. veli). Mutta tosiaan, ei löydy kyllä niin paljoa keskittymiskykyä että rupeisin perinpohjin itse opettelemaan kaikki alkeet. Joten olen lähinnä noita tabulatuureja (meniköhän se noin) etsinyt netistä ja niiden avulla sitten soitellut biisejä.

Kun isäkin entinen kitaristi/basisti on, niin luulisin että taidot ainakin riittää. Mutta kärsivällisyys ei, ainakaan nyt. 39/40 tuli jostain musikaalisuustestistäkin, mikä vastaa kuulemma "ammattilaisen sävelkorvaa". Yllätyin itekin. Oon tehnyt tuon saman testin kahdesti. Seiskalla ensimmäistä kertaa ja nyt syksyllä toista kertaa. Oli parantunut vähän tuo. Hyvähyvä.

jopas innostuin
 
Kontrabassoa. Se on vaan jotenkin niin sympaattinen soitin ja siitä lähtee hieno ääni. Sähköbassoa olisi myös kiva osata soittaa vähän paremmin, nimittäin osaan soittaa sitä jonkun verran.
 
Kaikkea mahdollista! Varsinkin eri maiden kansallissoittimia niinkuin sitaria, afrikkalaisia rumpuja...
Tällä hetkellä lista on vielä lyhyt, kunnolla osaan soittaa kanteleita ja selloa, jotenkuten soivien listalta löytyvät mm. kitara, tinapillit ja basso.
 
Ai niin, tinapilli. Taidanpa hankkia sellaisen kun käyn kohta Irlannissa, ne kai on aika halpoja.
 
Oih!
Olen ihastunut selloon.
Sello on niin monipuolinen, kaunisääninen soitin joka visuaalisestikin tuottaa nautintoa!
Yleensäkin olisi ihanaa osata soittaa jotain, joskus aikani kuluksi pimputtelen
meitin umpiepävireistä pianoa huonosti mutta muuten en oikeastaan osaa mitään.
Harmittaa niin järkyttävästi kun eka-toka-luokalla kävin pianotunneilla puolivuotta
ja se opetus oli niin syväluotaavaa että jäi koko peruskuolun kestänyt kammo
kaikkia soittimia kohtaan. Nykyään haluaisin niin kovin osata jotain musiikin saralla...
 
Haluaisin osata soittaa kitaraa, rumpuja ja viulua. En osaa selittää mutta se vaan olisi ylipäätänsäkkin kiva osata soittaa jotain soitinta kunnolla ja tosi hyvin. Pienoa ja bassoa osaan soittaa jonkun verran. Itseasiassa pianoa olen soittanut melkein neljä vuotta mutta on sekin jäänyt jo tuntejen kohdalta pois ja taas bassoa on isoveljeni vähän opettanut. Osaan soittaa bassoa sen verran että koulun bändissä soitan en hyvin mutta soitan silti jotenkin.
 
Ylös