Mitä soitinta haluaisit osata soittaa?

Viulua ja bassoa soitin vähän aikaa kumpaakin, ensimmäistä pakotettuna ja toista puoli-pakotettuna, eipä toimi tuollainen kun siinä ei ole sitä omaa intoa ja se tappaa ilon musiikista.

mutta topicissa ollen; rumpuja olisi kyllä mukava osata soittaa, tai sähkökitaralla osata veivata.
 
mm.

Tahtoisin oppia soittamaan kitaraa sekä rumpuja :D
En sitten tiedä, se vaan vaikuttaa niin hienolta. Tilutella.
Rumpuja siksi, koska tykkäisin hakata niitä. Purkaa enerkiaa. Hihi ^^'

Soitan nyt pianoa sekä koskettimia, olisihan tuo kiva niitäkin oppia soittamaan paremmin :wtf:
 
Saksofoneja olen soitellut jo kymmenisen vuotta, mutta lähiaikoina mielenkiinto sähköbassoa kohtaan on lisääntynyt. Kokemusta itse soittimesta ei löydy juuri lainkaan, mitä nyt koulubändeissä joskus räpläillyt, mutta innostusta löytyy. Kunhan saan armeijan käytyä alta pois, saattaa olla että nurkkiin ilmestyy moinen kapistus.

Pianoa soitin ala-asteen ensimmäiset vuodet, mutta lopetin tylsistyttyäni. Melkein koko isänpuoleinen sukuhaara kuitenkin omaa jonkinlaiset taidot pianonsoitossa ja meiltäkin kotoa piano löytyy (perintönä, ei sitä kukaan edes soita), joten senkin soitossa taitoja voisi palautella. Ajanpuutteen piikkiin taitaa tuokin kuitenkin mennä.
 
Kaikkia soittimia olisi tietenkin mukava osata soittaa oikeen kunnolla.. Kitaralla osaan kyllä soittaa ja rumpuja ja pianoakin jonkin verran. Olis se kyl tosi mukava hallita toi pianon soitto ku vettä vaan :) ja samoten viulua olisi ihana osata soittaa.. ne on ne kaksi tän hetkistä suosikkia kyllä. Urkuja olisi kanssa kyllä mielenkiintoista soittaa,ainakin kokeilla. Ehkäpä sitten joskus osaakin tulevaisuudessa soittaa näitä soittimia,ei voi tietää.. :D
 
Jostain syystä olen alkanut tosissani haluamaan alkaa soittaa bassoa. Tiedän että se olisi minulle helppo opetella, koska osaan lukea nuotteja ja tiedän tarpeeksi musiikin teoriaa. Ihan jotenkin älytöntä, mutta haluaisin opetella soittamaan sitä.

Ja pianoa olisi tietysti kiva soittaa paremmin. Siihen hommaan en kylläkään enää lähde.[/b]
 
Bassoa olen minäkin viimepäivinä keppittänyt rankasti, kun sain eräältä kaverilta "lainaan" tuommoisen Harley Bentonin basson (kyllä sillä alkuun pääsee). Bassoa on kyllä hauska soittaa, mutta jos ei löydä soittokavereita se ei välttämättä ole niin mielenkiintoista, mutta sitten kun löytyy soittokavereita niin voisi jammitella loputtomiin.

Luulisi että basso on helppo soittaa, kun samaa pohjasäveltä vaan paukuttaa menemään lobotominen ilme kasvoilla, mutta oikeasta se ei ole sen helpompaa/vaikeampaa kuin vaikkapa kitaran soitto. Vaatii esimerkiksi enemmän "voimaa" kuin kitara, ainakin aluksi. Ja yhtälailla tarkkaa puuhaa se on.

Basso on siitä hyvä soitin, koska se mm. vahvistaa heikoimpia sormia hyvin, josta on varmasti apua pianonsoitossa, ja se on muutenkin mukavan "groovy" soitin. Pianoa olen jo kuitenkin soittanut pari vuotta, enkä kyllä aio vaihtaa sitä mihinkään mistään hinnasta :)

Ja tähän päättyy Azan luento basson soitosta :yay:
 
Tottahan toki olisi mukava osata soittaa monenlaisia soittimia,mutta jos vain yhden saisi valita niin se olisi ehdottomasti rummut!! On mahtavaa katsella ja kuunnella taitavaa rumpujen päristäjää..Osaan peruskompin joten kuten,mutta oikeastaan todella huonosti. Toisaalta olisi myös loistavaa osata soittaa kitaraa todella hyvin, niin voisi vaikka jossain kalliolla veden ääressä sitä rämpyttää...voih...pianoa osaan soittaa,mutta se on melko vaikea raahata kalliolle veden äärelle :D
 
Olen surkea soittamaan kitaraa sekä rumpuja. Ukko Nooan osaan kuitenkin pianolla pimputella =9 Mutta se vasta olisi siistiä jos osaisi soittaa huuliharppua. Joku saattaa jo arvata että olen juuri katsonut Huuliharppukostajan.
 
Minun musiikki-innostukseni alkoi kai pienenä, kun halusin pimputtaa pianoa, ja koulusta ja kavereilta olen oppinut soittamaan suht koht kaksikätisesti... Mutta kun kaikki muutkin soitti puhaltimia niin minäkin tahdoin! Vanhemmat vaan ei suostuneet millään, joten aloin itsekseni soittaa nokkahuilua. Mikä lie sai heidän mielensä muuttumaan, mutta sain luvan aloittaa poikkihuilun soiton. Mutta opistolla ei ollutkaan lainasoittimia eikä meillä aikomustakaan ostaa omaa... Joten aloitin käyrätorven. Enkä ole päivääkään katunut. Kulutin pari vuotta sitten yli kaksi tonnia ostamalla oman torven, josta on tullut rakas silmäteräni <3 huollan sitä hellästi ja säännöllisesti. Olen nyt soittanut 4 vuotta ja voin sanoa olevani hyvä. Puoli vuotta sitten sain tutuilta todella halvalla trumpetin ja olen sitäkin välillä soitellut, mutta tuskin aloitan soittotunnit... Koska osaan nuotit, voisin periaatteessa oppia soittamaan mitä vaan jos sormitukset vain tietää.
Ehkä tosin sitä viulua voisi joskus kokeilla... Ja urkuja, niissä on niiiiiin laaja ääniala. :D Ja ehkä joku panhuilu ja huuliharppu voisivat olla kokeilemisen arvoisia. Mutta mitään eristyistä hinkua muihin soittimiin ei ole. Enhän saa olla uskoton omalle kauniille kippuratorvelleni...
 
Kantele (iso konserttikantele) olisi mukava soittopeli, samoin skottilaistyylinen säkkipilli. Tuossa kun pihalla lurittelisi pienet iltasoitot niin ah, kyllä lähtisi veri kiertämään ja vaikut irtoaisi korvista. :D
 
Minulla ei pitkiin aikoihin ole ollut intoa aloittaa alusta koko hommaa ja aloittaa uuden instrmentin soittaminen. Pianistiksi tunnustaudun minäkin enkä äänihuulienkaan värisyttelyssä huono ole. Kuitenkin minulla jotenkin veri vetää rytmeihin. Isäni on rumpali ja omistaa kohtuullisen hyvät rummut sekä soittotaidon. Mikäs sen parempaa, löytyy innokas oppilas sekä innokas opettaja, mutta kun isäni on vasuri ja minä en. Setti on tietenkin käännetty toisinpäin eikä minun vasuristani ole johtokädeksi. Mahdollisuus on nenäni alla, mutta silti ulottumattomissani.

Toki on sitten tämä toinen rytminluoja, basso. Yleensä kuuntelen biisistä ensimmäisenä basson. Harmi vain tässä vaiheessa iskee motivaatio-ongelma. Ei jaksa. Toiset ovat soittaneet bassoa 10-vuotiaasta ja todellakin osaavat jo. Minä en jaksaisi nukkua basson vieressä.

Moni kaverini soittaa kannelta ja minäkin olen saanut tartunnan. Konserttikantele, Saarijärven kantele ja monet muut kanteleet ovat kavereideni (soittavat muuten niissä piireissä tunnetussa kanteleyhtye Brelossa) kautta tulleet tutuiksi. Rakastan sitä kun kanteleensoiton SM-mitalisti (jännä titteli) improvisoi kaunista musiikkia kesäyönä. Kaunista, mutta taas kopauttaa neiti motivaationpuute olalleni.
 
En osaa soittaa oikeastaan mitään. Peruskompin rummuista ja pianoa hieman korvakuulolta. Siinä se olikin. Olen aina ollut enemmänkin laulajatyyppiä.

Akustista kitaraa olisi kiva oppia soittamaan. Pidän sen äänestä. Akustisen kitaran ääneen liittyy myös muistoja. Vanhalla paikkakunnalla kävin nuorisotalolla. Sinne tulivat kaikki luokkakaverini. Yksi pojista soitteli aina Akustista kitaraa ja nykyisin sen äänestä tulevat vanhat kaverini mieleen.
Olisi siis kiva osata soittaa sitä.
 
Haluaisin oppia soittamaan mandoliinia, sen mukavan äänen takia. Joskus olen kuullut jonkun soittavan sitä, ja heti ajattelin, että tuota haluaisin osata soittaa. Lisäksi sitä olisi kuulema helppo oppia soittamaan, kun soittaa viulua. Pianoakin olisi hyvä oppia soittamaan, koska siitä olisi luultavasti hyötyä viulunsoittoharrastukseeni.
 
Huuliharpun soittamista pitäisi kyllä harjoitella. Se on kätevän pieni soitin, joka kulkee helposti mukana ja oikein soitettuna siitä tulee kivaa ääntä. :grin: (Kaikenlisäksi Nuuskamuikkunenkin soittaa, jossakin välissä pitää aloittaa myöskin piipustelu, mutta koska en polttaisi piippua, niin lakritsipiipustelu. Se olisi kaikenlisäksi hyvääkin.) :D
 
Pikaisesti mietittynä ainakin seuraavia:

Tinapillit olisivat näppärä jo ihan pienuutensakin takia - aina helposti mukana. Sitäpaitsi pidän irlantilaisesta musiikista. Edellämainitusta syystä hieno olisi myös kelttiläinen harppu, jonka sointi on muutenkin aivan ihana. Toinen kaunis kielisoitin olisi kunnon konserttikantele.

Myös harmonikansoitto kiinnostaisi, mutta luulen, etten tottuisi sen näppäinjärjestelmään ikinä. Ja jos oma ääni lasketaan instrumentiksi, niin se toki myös - en ole kovin kummoinen laulaja.

Kokonaan toinen juttu on sitten se, että nykyään tuskin riittäisi aika tai kärsivällisyys tuollaiseen pitkäkestoiseen projektiin. Pianoa opin aikanaan soittamaan saatuani ensin alkeet kansalaisopistolla ja sen jälkeen viiden vuoden satunnaisen omaehtoisen harjoittelun kautta. Nykyään tuskin moista ehtisin, enkä myöskään kovin helposti investoisi soittimeen vain siltä varalta, että luppohetkinä sen soiton saisin aikaiseksi opetella.
 
Mutta jos pitää sanoa joku, mitä haluan soittaa, niin se on varmasti säkkipilli! :) Hieno soitin. Hieno soitin todellakin. Osaisin kuvitella itseni keltti päällä soittamassa säkkipilliä.. :D
 
juu klassinen piano vois olla mukavaa. Mutta se on vain viitsimiskysymys, osaan lukea f-avainta ja olen piano rimputtanut siitä asti kuin se meille tuli, eli suunnilleen 12 vuotta sitten. Klarinetti on myös metka soitin, siitäkin saan kyllä äänen ja korvakuulolta pystyn soittamaan sunnilleen samoja kuin 1/3-sen klarinetilla suorittanut siskoni. Juu, säkkipillistäkin olisi kva saada ääni! En ole koskaan kokeillut, ei voi tietää onko se kivaa vai ei.

Ainoastaan joku suuri vaskitorvi ei kauheasti houkuttele soittamaan, olisi tietenkin hienoa jos osaisi sitäkin:)

Yleensäkin haluaisin oppia perusteet kaikista soitinlajeista: jousista, vaskista, puupuhaltimista, kieli - ja näppäinsoittimista. Näistä puuttuu enää vasket ja puista oboe (kaikki missä on kaksi lehteä) ja huilu. Viulua olen soittanut kuusivuotiaasta joten luulen osaavani jousien alkeet. Sellossa on todella kaunis ääni, sellaisen voisin haluta kotiinki, mutta se tuntuisi hieman viulun pettämiseltä ;D Niin ja laulutaidon kohentaminenkin voisi olla mukavaa.

Miksi kaikki soittimet? Pidän musiikista ja vaihtelu sen tuottamisessa virkistää. On kivaa oppia uutta
 
Soitan jo kitaraa, bassokitaraa ja huuliharppua ja jokaisessa kehityn alati edelleen. Ne voi siis surutta jättää pois. Joku muuten puhui basson soitosta suhteessa kitaraan - basso on minusta ehkä teknisesti iisimpi, mutta käyttötavaltaan haastavampi kuin kitara. Kitara on melodinen, pinnalla kuuluva ja selkeä soitin, kun taas basso on rytmillisesti äärettömän tarkka, puoliksi piiloon jäävä zen-instrumentti. On paljon haastavampaa keksiä hyvin rullaavan kitarakulun taakse rytmillisesti oivaltava, kitarasta poikkeava, perusjakoa tukeva mutta silti melodinen bassolinja kuin kitarariffi, komppi tai sointukulku. Kummallakin instrumentilla on omat juttunsa (bassolla ei esimerkiksi koskaan kilpailla kitaran ilmaisuvoiman kanssa, mutta sillä sen sijaan voi usuttaa kitaristia hurjemmaksi), eikä niitä kannata verrata. On vain yksi virhe, joka usein erottaa Kitaristin jostakin hikisestä rämpyttäjästä (vaikka olisi taitavakin): bassoa ei ikimaailmassa pidä luulla karsituksi versioksi kitarasta. Arkkierehdys.


Rumpuja soitin joskus esikouluikäisenä kuulemma paremmin kuin ikäiseni keskimäärin, pysyin rytmissä enkä sortunut aivottomaan mölkyttelyyn. Nykyään en kuitenkaan millään hallitse kolmea, puhumattakaan neljästä, raajaa yhtä aikaa rytmissä, joten olen lakannut edes uneksimasta rumpujen soitosta. Jostakusta muusta saa pätevämmän rumpalin.

Vaikka minua miellyttävät klassisempien instrumenttien äänet ja ilmeikkyys, pianoa, viulua, selloa, oboeta, klarinettia, fagottia, tuubaa tai mitään muutakaan torvea ei oikeastaan kiinnostaisi ruveta soittamaan. Ei edes saksofonia, vaikka blues- ja jazzdiggarina fanitankin sitä kovin. Pianoa soitin ala-asteikäisenä ihan sujuvasti, mutta sitten kyllästyin kuuntelemaani klassiseen musiikkiin ja pari vuotta luulin, ettei käy pianolla rock n' roll. Typerää 11-vuotiaan runkun luulelmaa - vasta 13-vuotiaana tutustuin southern rockiin ja huomasin, että käypäs. Voi vattu, olisi silloin pitänyt pysyä pianon äärellä. Nykyään olen unohtanut kaiken. Ihan oikeasti kaiken siitä vehkeestä.

Didgeridoosta ja muista vekkuleista kurmuuttimista saa kyllä mehevät vibat, mutta mieluummin hankin jonkun soittamaan niitä taustalle samalla kun soitan jotakin, mitä osaan.

Mutta riittämiin siitä, mitä ja miksi en niin hirmuna hingu osanneeksi, vaikkakaan en panisi pahakseni jos joskus heräisin ja huomaisin yhtäkkiä tietäväni kaiken vaikka balafonin soitosta tai trumpetista.


Omistan kaksin kappalein venäläisiä haitareita, noita missä on näppylöitä kaksi helmiäisriviä plus kaikki intervalliröörit vasemmalle kouralle. Niitä tahtoisin opetella soittamaan. Eikä kai se nyt vaikeaa olisi kun pirusti harjoittelisi, mutta en ole vielä kirjastosta löytänyt kalloporakäsikirjaa. Kun en oikeasti tarvitsisi kuin vain kaavion, jotta mistä mikäkin ääni pihisee, ja mistä saa minkäkin intervallin sekaan! Haitari on upea soitin. Palan halusta päästä tekemään jotakin ihme bluespohjaista autiomaarokkia, jossa haitarilla on kantava riffi. Ja miksei siitä eteenpäin sitten kaikkea ihme fuusiodägädägää.

Lieköhän sitten Herbie Mannin, Ian Andersonin ja muiden muhkeiden huilistien kuuntelun jäljiltä, että olen alkanut haaveilla huilusta. Olen aina pitänyt huilujen kuulaasta ja muuntautumiskykyisestä äänestä, etenkin puuhuiluista panhuilusta Saharan huiluun. Poikkihuilun ääni ei ole yhtä juureva, mutta kuten juurikin jazz-, blues- ja rocksoittajat ovat osoittaneet, sillä saa tosi vinkeitä juttuja, makeita soundeja ja huikeita melodioita aikaan, etenkin jos sitä soittaa klassisesta tyylistä poiketen - huuliharppumainen soittotekniikka antaa järisyttävää lisäpotkua niinkin herkkään ja moni-ilmeiseen instrumenttiin. Olen nyt jo alkanutkin tilutella veljen vanhalla nokkahuilulla kun ei ole muita kotona, jotta saisi sormia ja hengitystä toimimaan huilua tukevasti.

Lisäksi huilutekniikan ei tarvitse edes olla puhdas, jotta voisi soittaa siististi - Ian Anderson teki sellaisia levytyksiä kuin Bourée virheellisellä tekniikalla! Mutta ei toki puhdaskaan tekniikka huonoa ole, Anderson opetteli sen joskus 1980-luvun lopulla ja hieraisi vuonna 2000 yhden tämän vuosituhannen parhaista levyistä, Secret Language of Birds... Upeaa huilun käyttöä, ja musiikki on täysin määrittelemätöntä genreä. Niin progea, ettei se enää ole bluesia eikä rockia, niin folkia, ettei se ole oikein maailmanmusiikkiakaan, ja niin maailmanmusiikkia ettei sitä voi genrettää mitenkään. Upea, mahtava levy. Suosittelen kaikille huilumusiikin ja akustisuuden ystäville.


Myös kora ja jouhikko ovat sydäntäni lähellä. En tosin usko, että opin koskaan koran sormitekniikkaa kunnolla, mutta jouhikko on siitä kiva soitin, että perustekniikka on melko simppeli ja soundi nastempi kuin uskoisi soittimesta, joka nimensä mukaisesti revitään jostakin hevon perseestä. Mainioita vehkeitä, jouhikot. Tahdon ehdottomasti joskus valjastaa sellaisen blues- ja fuusiokäyttöön. Tai siis ihan kaikkeen rytmiikkaan, riffi- komppi- ja leadisoittimeksi. Kaikeksi. Olisi mainio.

Myös ihan normaali kannel kelpaisi hyvin, etenkin akustiselle puolelle. Sähkökanteleesta en niin perusta, sähkökitaralla voi tehdä samat jutut ja samat soundit sikäli mitä olen sähkökanteleen soittoa kuullut. Bouzouki, balalaikka, mandoliini ja mandolakin olisivat perin tervetulleita - nauhalliset kielisoittimet kun ovat sydäntä lähellä. Noista jokaista olen joskus kokeillutkin, ja bouzouki ja balalaikka ovat erityisen miellyttäviä. Balalaikka on yllättävän hienoääninen slide-soitinkin, siinä missä balalaikat ja mandoliinit lähinnä pierevät slide-äänen. Pitäisi opetella oikein kunnolla niitä. Jee.

Ylipäätäänkin olen hyvin, hyvin avaramielinen instrumenttivalintojen suhteen. Unelmanani on joskus koota yhtye, joka soittaisi mitä vain millä instrumenteilla vain, mutta persoonallisin soundein ja sovituksin, kekseliäin rytmein ja hallitulla kokonaisuudella. Ja jossa ei ole mitään statussoittajia, joille on mahdotonta vaihtaa muutaman kappaleen ajaksi edes kitarasta bassoon tai vastaavaa. Jotenkin minulle on jäänyt sellainen mielikuva, että vaikka moni kitaisti osaa soittaa jotakin muutakin, ani harva suostuu luopumaan kitarasta lavalla - etenkin, jos kitaristin paikan tuolloin ottaisi jonkun toisen instrumentin pääasiallinen soittaja.

Mokomat pellet. Ei musiikki ole mikään statusasia, vaan taide- ja revittelysessio, jonka pointti on ilmaista paljon ja saada jengi hyvälle tuulelle tai muuten tuntemaan asioita.

Niin joo ja jos joku soittaa jotakin instrumenttia, mitä tahansa, niin minua saapi pommittaa yksärillä. Sovitaan jamisessio jonnekin, jamittelu on kivaa. Hyvä improvisaatiotaito on eduksi tietty.
 
Ostin sitten tinapillin. Aluksi olin vähän jäässä, mutta aika nopeasti sain huomata, kuinka paljon ala-asteen nokkahuiluilusta on oikeasti hyötyä - kaikki oli yhtäkkiä aika selvää soiton suhteen. En ole varma, osaanko puhaltaa täysin oikeaoppisesti, mutta kyllä se - ainakin ajoittain - ihan hyvältä kuulostaa.
Pianistina minua on aina ketuttanut, etten saa instrumenttiani mukaani minnekään. Kuten Ereinionkin sanoi, tinapilli kulkee pienuutensa takia helposti mukana vaikka minne. Ja nämä tämmöiset "penny whistlet" irtoavat aika halvalla. Itsekin vain kävelin kauppaan, katsahdin nurkkaan ja ihan yhtäkkiä vain iski ajatus, että nyt jos koskaan on hyvä aika opetella soittamaan jotain uutta. D-pilli sellaisenaan on ~5 euroa, nuottien, ohjeiden ja CD-levyn kanssa lähemmäs kahtakymppiä. Tviiit!
 
Ylös