Miten luet Käärmettä?

Luvailin

Kontulainen
Kysyn uteliaisuudesta ja oppiakseni uusia käyttötapoja: Millä tavalla luette tätä foorumia? Siis miten käytätte tätä Käärmeen selainkäyttöliittymää esimerkiksi uusien viestien seuraamiseen?

Oma tapani - tietokoneen selaimella - on aloittaa uusien viestien luettelosta eli vasemman yläkulman Keskustelut-linkistä. Yleensä valitsen ensin jokaisen keskustelulinkin "Open link in new tab"-toiminnolla, jokainen keskustelu erikseen; Ctrl + hiiren klikkaus vähän nopeuttaa tätä omassa selaimessani. Sitten kun kaikki ovat auki, käyn nämä uudet selainvälilehdet läpi yksi kerrallaan, suljen tabin luettuani uudet viestit ja usein lopuksi vielä kokeilen Keskustelut-linkkiä uudestaan nähdäkseni, tuliko lukemisen aikana vielä jotain uutta tai unohdinko avata jonkun linkeistä aiemmin. Välillä näissä välilehdissä täytyy vielä vaihtaa keskustelun seuraavalle sivulle; sen teen samaan välilehteen enkä enää uuteen.

Minua vähemmän kiinnostavista keskusteluista yleensä vain vilkaisen viestit ja kirjoittajien nimet läpi: niistä ei taida päästä eroon Keskustelut-linkin luettelossa muuten kuin avaamalla linkki.

Jos tuntuu, että haluaisin vastata, mutta en keksi sanottavaa (tai en juuri silloin ehdi esim. kaivaa HoMEja esille ja perehtyä johonkin), useimmiten teen tästä keskustelusta selaimen kirjanmerkin omaan Käärme-kirjanmerkkikansioon. Ja satunnaisesti selaan näitä kirjanmerkkejä uudelleen läpi ja poistan kirjanmerkin ja/tai kirjoitan vastauksen - tosin usein ne kyllä jäävät pitkäksi aikaa kirjanmerkkikansioon odottelemaan. (Juuri nyt kirjanmerkkejä on parikymmentä, useimmat monen kuukauden tai varmaan vuodenkin takaa.)

Entä te muut? Jotain samantapaista, vai luetteko Käärmettä aivan eri tavalla? Kannattanee mainita, lukeeko puhelimella vai tietokoneella, koska se varmaankin vaikuttaa lukutapaan.

Sidhiel

Rajatapaus
Vastuuhenkilö
Suomen Tolkien-seura
Luen molemmilla, eli puhelimella ja koneella päivittäin siten, että klikkaan lohikäärmeen kuvaa nähdäkseni uusimmat viestit. Sitten luen ne kaikki siten, että luen silmäillen ei-kiinnostavat ja kunnolla kiinnostavat. Olen toiminut näin varmaan viime seitsemän vuoden ajan tai jotain vastaavaa.

Isilmírë

Kuukivi
Samoin täällä sekä puhelin että läppäri käytössä ainakin arkisin. Kummallakin klikkaan ensin kohtaa Keskustelut, jotta saan uusimmat viestit esiin, ja luen ne sitten järjestyksessä vähiten kiinnostavalta vaikuttavasta kiinnostavimman näköiseen. Pöytäkoneella klikkaan vielä lopuksi kohtaa Huoneet, koska tyhjä valikko kaikkien uusien viestien lukemisen jälkeen on niin ankean näköinen. Vilkaisen foorumia aina välillä hiljaisina hetkinä töiden lomassa nähdäkseni, onko joku sanonut jotain uutta.

Viikonloppuisin käytössä on vain kännykkä, ja siltäkin vilkaisen aina välillä, onko jossain keskusteluketjussa elämää. Joskus myös luen vanhoja ketjuja omaksi ilokseni.

Kommentoimaan pyrin yleensä aina heti, jos tuntuu, että jotain sanottavaa on. Jos kyseessä on aihe, johon tarvitsen taustatukea omasta kirjahyllystä mutta satun olemaan töissä, haen keskusteluketjun kännykällä ja jätän sen auki siinä toivossa, että muistaisin vielä kotiin päästyäni palata aiheeseen.

Olórin

Kontulainen
Suomen Tolkien-seura
Itse luen vain tietokoneella. Siirryn kirjanmerkkini kautta sivulle kontu.me?skip=1, joka näyttää kaikki uudet keskustelut, myös luetut. Luen tai ainakin avaan kaikki keskustelut. Jos nimenomaisesti haluan vastata keskusteluun, mutta en tee sitä heti, jätän välilehden auki. Tosin viesti saattaa jäädä lähettämättä ja välilehti roikkumaan auki.

Jaamar

Hyykäärme
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Minä luen vain pöytäkoneella (ihan satunnaisia käyntejä lukuunottamatta, jotka yleensä liittyvät jonkun miittiasian tarkistamiseen tms. kun on reissun päällä). Minulla on yleensä aina auki "Uutta"-sivu ja vilkaisen sen keskustelut läpi. En avaa niitä, jotka eivät minua kiinnosta. Tuolla kun näkyy vain rajattu määrä keskusteluja niin ei oikeastaan haittaa vaikka jäisi lukemattomia sekaan. ne painuvat aikanaan pois näkyvistä tai jos ovat vilkkaita niin sitten seilailevat siinä mukana, mutta en anna sen häiritä. Tai jos nyt joskus alkaa häiritä tai kiinnostaa, että mikä siellä niin kovasti puhututtaa niin saatan vilkaista ja näin kuitata sen luetuksi.

Luvailin

Kontulainen
Kiitos vastauksista! Nämähän muistuttavat omaa käyttötapaani enemmän kuin olin kuvitellut - tosin näin jälkeenpäin ajatellen, ehkäpä tässä ei kovin paljon erilaisia vaihtoehtoja ole. Muistelen, että itse luin ihan aluksi Käärmettä usemmin huonelistauksen kautta yksi huone kerrallaan: keskusteluthan ovat sielläkin aikajärjestyksessä.

Erynduin

Kontulainen
Luen sekä koneella että puhelimella ja menen aina huonelistaukseen katsomaan uusimmat viestit. Välillä selailen huonekohtaisesti, jos jokin keskustelu esim. vaikka pelihuoneessa tai musahuoneessa kiinnostaisi sillä hetkellä. Tällä kertaa näpyttelin viestin puhelimella.

Telimektar

Fundamentalisti
Silmäilen usein foorumia puhelimella, ("näytä uudet viestit" -näkymä). Sisäänkirjautumiseen ja varsinkin viestien kirjoittamiseen käytän mieluummin (pöytä)tietokonetta, jossa on kunnollinen näppäimistö ja hiiri. Joskus muinoin kirjauduin sisään silloisella huonommalla puhelimella, enkä sitten löytänyt näkymää josta olisin päässyt kirjautumaan ulos. ;-)

Tietokoneella avausnäkymänä on "keskustelut". Luen kaikki Tolkien-keskustelut, ja silmäilen läpi useimmat muut. Jos aihe ei kiinnosta niin en avaa keskustelua. Kirjanmerkkejä tai auki jätettyjä välilehtiä en käytä (haluamani Tolkien-keskustelut löydän kyllä, ja muilla ei ole niin suurta väliä).