Muistutus yksityisyydestä internetissä

Merri

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Ylläpitäjä
TL;DR: älkää tehkö kuten minä teen, vaan kuten minä sanon.

Täällä Konnussa meillä on perinteisesti verhottu itsemme nimimerkkien taakse "ammoisista" ajoista asti. Tämä on hyvä systeemi siinä mielessä, että se pitää todellisen henkilöllisyyden kätköissä ja toisaalta myös pitää hieman enemmän keskustelun painotusta asiassa eikä niinkään henkilössä. Alkuaikoina tästä oli toki myös eräänlaista haittaa, koska on helppo tulla riehumaan anonyymisti nimimerkin takana.

Nykyään internet on verrattain laaja ja siksi on myös helppo luovutella tietojaan siellä sun täällä. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka pääsääntöisesti pitäisi hyvää huolta siitä, ettei levittele itsestään liikoja tietoja minnekään, niin pienetkin lipsauttelut saattavat päästää jonkun tietoja kaivelevan pääsemään vauhtiin ja pian selvittelemään yksityisasioita enemmän kuin olisi tarpeen.

Tässä muutamia harkinnan arvoisia asioita.

  • Mieti tarkkaan keitä hyväksyt kavereiksi Facebookissa: on esimerkiksi vaarallista hyväksyä kavereita vain sillä perusteella, että he ovat kaverin kavereita Facebookin kautta. Jos et tunne henkilöä tosielämän kautta, niin silloin ei tiedä, onko kyseessä tietojen kalasteluun luotu feikkiprofiili vaiko ei.
  • Omaa etu- ja/tai sukunimeään tai sijaintiaan ei kannata mainita ainakaan ilman tarkkaa harkintaa. Käärmeessä on muutama täydeltä julkisuudelta suojattu huone, mutta sekään ei auta jos joku luo tänne tunnuksen urkistelumielessä.
  • Samaa nimimerkkiä ei kannata käyttää useammalla eri sivustolla, mikäli haluaa pitää yksityisyydestään erityistä huolta.
  • Käytä sivuille rekisteröitymiseen sähköpostia, josta ei voi päätellä henkilöllisyyttä. Älä käytä kyseistä sähköpostia rekisteröityessäsi palveluihin, joihin syötät oman nimesi.
  • Samoin ei ole kannattavaa esimerkiksi mainostaa muita sivustoja, joilla viettää aikaansa; ei ainakaan silloin, mikäli kyseisillä sivustoilla on rajallinen käyttäjämäärä, joka antaa mahdollisuuden selvittää nimimerkin myös toisessa paikassa.

Mallin vuoksi en ole itse noudattanut kaikkia yllämainittuja kohtia, koska elän elämääni pääsääntöisesti varsin maltillisesti enkä laita nettiin asioita, jotka liiemmin valtavirran ihmisiä kiinnostaisivat. Päinvastoin minulla oli vielä joskus aiemmin jopa tarve saada itselleni näkyvyyttä. Suurinpiirtein pahin riski tällä hetkellä on joutua leimatuksi suvaitsevaiseksi ihmiseksi, mutta tätä väkeä on sen verran paljon, että kovasti saavat rasistisemmat tehdä töitä, jotta kaikkia pystyisivät tehohäiritsemään. Ja no, sekin että on valkoinen mies on omanlaisensa suoja (ainakin toistaiseksi).

Hyvä esimerkki loistavasti ylläpidetystä yksityisyydestä on Tik. Se on hyvä jos Tik edes itse tietää kuka hän on, niin hyvin hän pitää yksityisyydestään huolta.

Aina oman nimen päätyminen nettiin ei ole edes itsestä kiinni. Vaikka jättäisi rekisteröitymättä Facebookiin, niin esimerkiksi koulut saattavat joskus julkaista nettiin juttuja, joissa on nimiä tai nimilistoja. Tai oma nimi saattaa päätyä jotakin kautta johonkin lehteen. Jos nimi ei ole todella yleinen, niin tämä antaa mahdollisuuden alkaa yhdistää tietoja toisiinsa.

Loppukaneettina todettakoon, että yksityisyys on sellainen asia, että jos sen menee kerran rikkomaan, niin se on todella vaikea saada takaisin. On siis hyvä käyttää jonkin verran aikaansa siihen, että miettii miten julkisesti haluaa missäkin esiintyä. Internetistä on vaikea saada tietoja pois sen jälkeen kun ne ovat sinne päätyneet.
 
Näin.

Kieltämättä oli yllättävää että joku jaksoi kaivaa teksteistäni tiettyä aihetta käsittelevällä suljetulla foorumilla sen oikeastaan ainoan jonka voi tulkita pahantahtoiseksi. Foorumille murtauduttiin ja n. 150 viestistäni valittiin tämä joka edelleen löytyy omaa nimeä hakiessa. Olihan se aavistuksen ylilyövä, mutta jotkut vaan ovat idi......a. Sittemmin olen useammin käyttänyt omaa nimeäni aiheeseen liittyvissä asioissa, koska jotkut asiat vain ovat sellaisia että oman nimen käyttö on mielestäni parasta riippumatta seurauksista. Jossain vaiheessa itsellä taisi olla 6 eri nikkiä käytössä eri foorumeilla ja sivustoilla, mutta aloin kokemaan sen rasittavaksi, joten nykyään niitä on vähemmän. Sähköpostilaatikoitakin taisi olla 4. Vaan kukin tyylillään.
 
Vaikka suomalaiset tai ainakin puolet heistä ovatkin jo luonnostaan mestareita erakoitumisessa ja positiivisiltakin viestintäyrityksiltä "suojautumisessa", niin silti hyvä ja tärkeä teksti kaikille (keskiverto?)ihmisille, jotka ajattelevat ja huomioivat asioita ympärillään vähemmän. :D
 
Yksityisyyden säilyttäminen netissä on melko helppoa, jos puhuu vain vaikka Tolkienin tuotannosta. Keskusteluun ei ole välttämättä tarve tuoda mitään henkilökohtaista. Sen sijaan keskustelun laajentuessa vuosien mittaan kaikki elämän alueet kattavaksi, on vaikea kuvitella suuren osan keskustelijoista pitävän yllä erittäin korkeaa yksityisyyden suojaa. Monet keskustelut käyvät ajan mittaan latteiksi, jos niissä ei kukaan puhu omasta kokemuksesta. Eli mielestäni esimerkiksi Konnussa yksittäiset käyttäjät voivat pysyä täysin anonyymeinä, mutta yleisesti ottaen keskustelussa luonnostaan paljastuu asioita ihmisistä.

Nämä asiat eivät yksinään ole kiinnostavia, ja yhdessäkään eivät yleensä paljasta henkilöllisyyttä. Toisaalta kertomalla "Meilläkin on vuosi sitten tapahtuneen kuntaliitoksen jälkeen", paljastaa asuvansa Liedossa, Porissa tai Kuopiossa. Jos toisaalla viittaa asuvansa Itä-Suomessa, voi näiden tietojen pohjalta kertoa kotikunnan. Mutta tällainen tietojen yhdistäminen on hidasta, ja on vaikea kuvitella kenenkään tekevän sitä muuten kuin huvikseen, tai pakkomielteenä. Tai ainakin kohteen pitäisi olla erittäin kiinnostava, mitä suurin osa keskustelijoista ei ole.

Sen sijaan paljon helpommin paljastaa henkilöllisyytensä tykkäämällä Konnusta tai Suomen Tolkien-seurasta Facebookissa, jolloin tuollaisten pienienkin vihjeiden perusteella voisi yhdistää käyttäjänimen ja oikean nimen. Tietysti olettaen, että Facebookista näkyy julkisesti vähintään kotipaikka ja jotain muuta. Ykityisyyden suojelemiseksi Facebookista kannattaisi toki piilottaa kaikki julkisesta näkyvyydestä, mutta kuinka silloin kukaan voisi lisätä toisia kavereiksi, jos näillä ei ole mitään julkisia tietoja? Tietenkään kaikkea ei ole hyvä jakaa julkisesti, mutta jos suojelee itseään niin paljon, ettei vanha koulukaveri voi lainkaan tunnistaa Facebook-profilia ja lähettää kaveripyyntöä, toimiiko koko palvelu enää silloin?

Ymmärrän toki yksittäisten henkilöiden halun ja tarpeen suojella yksityisyyttään, mutta yleisellä tasolla puhuttaessa täydellinen henkilöllisyyden suojelu hankaloittaa kanssakäymistä kohuuttomasti. Jos kukaan ei esimerkiksi paljastaisi julkisessa topiikissa asuinpaikkaansa, olisi miittikyytien sopiminen huomattavasti hankalampaa. Itse en ole hirveästi yksilöllisyyttäni suojellut täällä, ja nyt sattuneesta syystä oikean nimeni selvittäminen on varsin helppoa, joten minusta saisi täältä varsin paljon irti.

Mallin vuoksi en ole itse noudattanut kaikkia yllämainittuja kohtia, koska elän elämääni pääsääntöisesti varsin maltillisesti enkä laita nettiin asioita, jotka liiemmin valtavirran ihmisiä kiinnostaisivat. Päinvastoin minulla oli vielä joskus aiemmin jopa tarve saada itselleni näkyvyyttä. Suurinpiirtein pahin riski tällä hetkellä on joutua leimatuksi suvaitsevaiseksi ihmiseksi, mutta tätä väkeä on sen verran paljon, että kovasti saavat rasistisemmat tehdä töitä, jotta kaikkia pystyisivät tehohäiritsemään.
Itse olen ajatellut hyvin pitkälti samoin, että ketä elämäni oikeasti kiinnostaa. Julkisuudessa kuitenkin varoitetaan jatkuvasti, että se voi aina kiinnostaa jotakin tahoa. Usein varoitetaan identiteettivarkaudesta, mutta minulle on jäänyt hieman epäselväksi, kuinka todennäköinen sellainen uhka on? Ja kuinka paljon tietoja siihen tarvitaan? Onko itsestään ja ajatuksistaan kertominen sen kannalta riski, vai riittääkö siihen mikä tahansa paikallislehtijuttu? Vai onko kyse kokonaan henkilötunnusten ja luottokorttitietojen antamisesta epämääräisille tahoille?

Loppujen lopuksi minua hämmentää se, että aina varoitetaan omien tietojen levittelystä, mutta samaan aikaan suuri joukko ihmisiä esiintyy netissä täysin avoimesti, monet jo viran puolesta. Eikö kaikenlainen harmi kohdistu paljon todennäköisemmin heihin kuin minuun, joka kirjoittelen kuitenkin lähinnä pienellä foorumilla, josta harva älyää tietoa hakea?
 
Ylös