Muumilaakson tarinoita

Siis nyt on kyllä pakko tulla tänne hehkuttamaan. hermia_ on katsellut Muumeja koko pienen ikänsä. Niitä on nauhalla tuolla hirveät määrät, ja nykyään 5-vuotias pikkusisko kierrättää niitä. Taisi olla eilen kun jumituin katsomaan jaksoja tv:stä.

Juuri ne entiset Muumit tulevat niin lähelle sydäntä. Niissä on todellakin ihmeen paljon lämpöä ja yleensäkin niissä korostetaan ja opetetaan hyviä arvoja ja asioita. Hahmotkin ovat kerrassaan loistavia. Muistan, kun isukkini sanoi joskus oikein hyvin: "Maailmassa on niin monta Muumipeikkoa, Nipsua, Pikku Myytä ja Niiskuneitiä..." Niinhän tuo on!

Lempihahmoa ei ole pienempänä erityisesti ollut, mutta näin vanhempana olen minäkin alkanut fanittaa Nuuskamuikkusta. Jos Nuuskis eläisi niinkuin aikuisten oikeasti, haluaisin ehdottomasti tavata hänet. Jotakin ihanan salaperäistä, kiehtovaa ja kunnioitettavaa tässä fiksussa maailmanmatkaajassa todella on.

Tuo sohvan taakse-ilmiö on toistunut myös meidän perheessä - varsinkin mörön tullessa kuvioihin. Hahmo on luotu juuri niin karmivaksi kuin pitääkin. Lempijaksoihini lukeutuvat mm. ne vedenpaisumus-jutut, Tiuhdit ja Viuhdit sekä Ninnit. Voi mitä nostalgiaa.

Tähän loppuun vielä hupaisa off-topic... vaikka Muumeista oppiikin paljon hyödyllisiä asioita, johtivat ne pikku-hermia_n myös hakoteille. Eräässä jaksossa (taisivat olla näitä uudempia Muumeja, jotakin kuumista lähteistä) puhuttiin turisteista ja samalla taustalla näytettiin kuinka maasta nousi sellaisia Eiffel-tornin näköisiä juttuja. hermia_ luuli pitkään, että ne tornit olivat turisteja. (Tässä kohdassa pitäisi varmaan nauraa): Ehhehehe.

Mutta summa summarum: ihana sarja, kerta kaikkiaan. Nykyiset lastenohjelmat kammottavaa huttua Muumien rinnalla. Kuten joku jo mainitsikin, hyvä että tulevat yhä telkkarista.
 
Minä vasta maanantaina huomasin, että Muumilaakson tarinat tulevat taas. Harmittaa, muutama rakas jakso on ehtinyt näkyä. Ainakin Taikuri-jaksot, Maailman viimeinen lohikäärme, ja Muumilaakson kevät olisi kiva saada nauhalle, mutta kun menivät jo. Paljon ihania jaksoja on jäljellä :) . Oodtan innolla Kultakalaa, Muumipapan muistelmia, Jysähdyksiä yössä, Noitaa ja kohta tulevia Majakka-jaksoja.

Lähes kaikki muumeissa pitämäni jutut on jo sanottu. Muumien elämänasenne, henkilöt, kaikki. Vain yksi asia taitaa olla sanomatta: Minua kiehtoo hirvittävästi Muumitalo. Ja koko Muumilaakso. Pidän niin kovasti talon kummallisesta muodosta ja niistä huoneista. Erityisiä lemmikkipaikkoja on keittiö (muistan ne hurmaavat, kelluvat hillopurkit tulvan aikana), huone, missä Myy nukkuu ja kellari. Hemulin asunto kaikkine rehuineen on mielenkiintoinen, samoin Nipsun kellarimainen asunto. Entä uimahuone sitten! Ja noidan mökki!

Rakastan suuresti Muumimammaa ja isoäidin reseptejä. Muistan aina sen vaalenpunaisen vihkon. Ja kun Mamma keitti Ninnille lääkettä yöllä. Oijoi. Mieleen on jäänyt aivan kummallisia juttuja. Ilotulitteet, saippuamainen polttoaine, joulukuusi, leija ja kultakala.

Maanantaina esitetty Nuuskamuikkunen lähtee pois oli aivan ihana. Minäkin olen Nuuskamuikkunen-fani, kaverin sanojen mukaan "menisit varmaan naimisiin sen kanssa, jos se ei aina livistäisi etelään".
Pikku Myy oli pienenä oikea idolini.
Hilpeydestä ja hauskuudesta huolimatta muumeissa on jotain niin tavattoman surullista. Talven tulossa, Muumipeikon ikävässä ja Nuuskamuikkusen lähdössä oli jotain koskettavaa. Tuli itselle haikea olo. Maisemakuvat ovat loistavia ja musiikki siihen. Nuuskamuikkusen huuliharpulla soittamat kappaleet ovat ihastuttavia. Minäkin tahdon Nuuskamuikkusen kaarisillalle soittamaan kevään ensimmäisenä päivänä.

Curufinwë sanoi:
Kohtaus, missä mörkö seisoo vuorella saa aina kylmät väreet :shock: Jakso tulikin juuri tänään.
Hrr. Muistin tuon jakson niin elävästi. Hrr. Kylmiä väreitä. Entä se ääni! Minulle tuli Kauna mieleen (tunkee mokoma joka paikkaan). Puistatti mukavasti.
Jäärouvaa en muistanut. Se oli omituisempi mitä oletin. Se olisi pitänyt olla kaunis ja kuningatarmainen, mutta sitten tuommonen palikkamainen. Hyytävä se oli silti.
 
Neala. sanoi:
Nuuskamuikkusen huuliharpulla soittamat kappaleet ovat ihastuttavia.

Todella turha huomautus, mutta Nuuskamuikkunen soittaa aina sen saman kappaleen, joten tässä asiassa ei voi puhua monikossa. Huomautin tästä oikeastaan vaan siksi, koska minusta se on niin hauskaa. Maanantaisessa jaksossa kun Muumipappa ei saanut korjattua sitä levysoitinta, Nuuskamuikkunen sanoi: "Mitä jos minä soittaisin huuliharpullani jonkin kappaleen, niin tanssi voi jatkua." Ja sitten hän soitti sen kappaleen. Jälleen kerran.

Neala. sanoi:
Jäärouvaa en muistanut. Se oli omituisempi mitä oletin. Se olisi pitänyt olla kaunis ja kuningatarmainen, mutta sitten tuommonen palikkamainen. Hyytävä se oli silti.

Minusta taas Jäärouva on todella hyvä: lähes ilmeetön, kylmän määrätietoinen ja laulaa sitä kaunista, mutta pelottavaa säveltä. Jos hän olisi ollut kaunis ja kuningatarmainen, uskon ettei hän olisi ollut läheskään yhtä pelottava. Toisaalta hän näyttää lempeältä, kiltiltä ja harmittomalta, toisaalta elävältä kuolleelta, joka leijuu jään päällä. Minusta hän on erittäin aavemainen ja pelottava, ja siksi niin hyvä. Eilen kun katsoin tuon jakson, huomasin miten vaikuttava hänen pelkkä olemuksensa on.
 
Enfirith sanoi:
Todella turha huomautus, mutta Nuuskamuikkunen soittaa aina sen saman kappaleen, joten tässä asiassa ei voi puhua monikossa. Huomautin tästä oikeastaan vaan siksi, koska minusta se on niin hauskaa. Maanantaisessa jaksossa kun Muumipappa ei saanut korjattua sitä levysoitinta, Nuuskamuikkunen sanoi: "Mitä jos minä soittaisin huuliharpullani jonkin kappaleen, niin tanssi voi jatkua." Ja sitten hän soitti sen kappaleen. Jälleen kerran.

Rohkenisin epäillä tuota, että Nuuskamuikkunen soittaa sitä yhtä ja samaa. Muistaakseni on ainakin toinen kappale.

1. "Tiididi tiididi tiididididii, tiidiiidididiidididiiididididii...
2. Tiii-diii tii-dii-dii, tii-diii, tii-diii, tii-dii-dii-dii-dii. Tii-dii, tii-dii-dii-dii-diii-diii, ti-dii-dii-dii-diiiii...

Koettakaa ottaa selvää :grin: Yrtin tehdäpieniä painotuksia kursivoinnilla ja lihavoinnilla, mutta jos jotenkin muistatte melodiat, saatatte ehkä tajuta mitä ahen takaa :)
 
Curufinwë sanoi:
1. "Tiididi tiididi tiididididii, tiidiiidididiidididiiididididii...
2. Tiii-diii tii-dii-dii, tii-diii, tii-diii, tii-dii-dii-dii-dii. Tii-dii, tii-dii-dii-dii-diii-diii, ti-dii-dii-dii-diiiii...

Joo tuo 1. on kyllä tutun "kuuloinen" mutta alemmasta en ole ihan varma. Pitäisi tarkistaa jostain :) Kyllä minunkin mielestä Nuuskamuikkunen ainakin kahta biisiä soittelee..
 
Aagrh! Muumit alkoivat taas ja minä en huomannut mitään! Ärr! *Lyö päätään seinään*
Nyt ovat kaikki kunnon mörköjaksotkin menneet ja se vasta potuttaakin!
 
Minä ihmettelen puolestaan muumien suurta ilmaisuvoimaa ja sitä, että ohjelmaan on sisällytetty niinkin.. voimakkaita aiheita. Sarja on ollut aina minulle rakas, mutta jotkin kohtaukset ja jaksot ovat jättäneet todella syvät jäljet, jotka eivät välttämättä olleet aina niin positiivisia lapsinäkökulmasta.

Toisia jaksoja pelkäsin niiden hyisen tunnelman takia. Joissakin jaksoissa olin jo pikkumuksuna aistivinani jonkinlaisia surrealistisia elementtejä (sanaa en tiennyt silloin, mutta se sellainen unenomaisen vääristynyt tunnelma jäi vaivaamaan pitkäksi aikaa joidenkin jaksojen lopuksi), eikä tämä ollut minusta lainkaan mukavaa. Sitten se jakso, jossa Muumipeikko muuttui kalaksi, oli aivan kamala. Näin siitä painajaisia ja jakson kuvat pyörivät mielessäni ahdistavana nauhana koko päivän. Se oli aivan järkyttävää. Yhtään ei auttanut, vaikka katsoinkin jakson loppuun ja näin että muutos kalaksi peruuntui. Jakso oli niin hirvittävän pelottava ja painajaismainen, etten rohjennut sitä edes muutama vuosi sitten katsoa uudelleen, vaikka se olisi luultavasti ollut hyväksi.
 
Minulle on jäänyt muumeista mieleen erityisen pelottavana ja ahdistavana jaksona se, jossa muumipeikko näkee unta, että lentää niiskun lentohärvelillä nuuskamuikkusen kanssa. Muumipeikko pyytää nuuskamuikkusta ohjaamaan härveliä, mutta muikkunen ei välitä tarttua ruoriin, vaan tahtoo jäädä juuri tietyn järven rannalle. Lopulta nuuskamuikkunen hyppää lentohärvelistä päästäkseen sinne, minne haluaakin. Muumipeikko herää kauhuissaan omasta sängystään. Muumipeikon painajaista kuvataan myös eräässä mörköjaksossa. Siinä muumipeikko yrittää juosta sumussa mörköä pakoon, mutta juokseminen ei ota onnistuakseen. Jo pienenä näin painajasunia ja huomasin heti muumia katsoessani, että muumipeikon painajaiset muistuttavat pahoja unia, joita voi nähdä kuka tahansa oikeassa elämässä. Tämä hämärtää piirretyn sarjan ja todellisuuden rajaa ja pistää pienen lapsen miettimään, voiko tuo olla sittenkin kaikki totta.

Mitä nuuskamuikkusen sävelmiin tulee, on kaksi eri melodiaa, mutta toista soitetaan huuliharpulla taustalla ja toista soittaa nuuskamuikkunen itse huuliharpullaan. Minusta nuuskamuikkusen ei näytetä soittavan kuin yhtä sävelmää. Voi tietysti aina olla mahdollista, että se on kaikki samaa kappaletta... Kuka tietää. :wink:
 
Boah sanoi:
Minulle on jäänyt muumeista mieleen erityisen pelottavana ja ahdistavana jaksona se, jossa muumipeikko näkee unta, että lentää niiskun lentohärvelillä nuuskamuikkusen kanssa. Muumipeikko pyytää nuuskamuikkusta ohjaamaan härveliä, mutta muikkunen ei välitä tarttua ruoriin, vaan tahtoo jäädä juuri tietyn järven rannalle. Lopulta nuuskamuikkunen hyppää lentohärvelistä päästäkseen sinne, minne haluaakin. Muumipeikko herää kauhuissaan omasta sängystään.

Mitä nuuskamuikkusen sävelmiin tulee, on kaksi eri melodiaa, mutta toista soitetaan huuliharpulla taustalla ja toista soittaa nuuskamuikkunen itse huuliharpullaan. Minusta nuuskamuikkusen ei näytetä soittavan kuin yhtä sävelmää. Voi tietysti aina olla mahdollista, että se on kaikki samaa kappaletta... Kuka tietää. :wink:
Boahin mainitsema Muumipeikko lentämässä Niiskun lentohärvelillä -jakso oli maanantaina, kun lunttaan pikaisesti Curufinwën jaksolistasta. Eli samaisessahan jaksossa Nuuskamuikkunen lähtee pois Muumilaaksosta talven jo ollessa ovella, ja itseasiassa koko jakso oli ja on erittäin hieno ja kaunis jakso Muumi-sarjan osista. Katsoin nimittäin jakson, ja kuulin taas "sen" biisin, jonka haluaisin kyllä koneelleni.
On nimittäin yksinkertaisuudessaan hieno kappale, jota toki edesauttaa kultaiset muistot Muumien parista jo vuosien takaa. Samassa yhteydessä voi varmaan puhua Nuuskamuikkusesta, jota kohtaan Enfirithin tavoin taidan olla hieman kateellinen.

Huomenna on kylläkin oltava hereillä, jotta muistaa katsoa yhden suosikeistani eli majakka retken, jonka jälkimmäinen osa esitetään harmi vie vasta maanantaina, joten jännitykseen jää perjantaina jakson myötä.

Mutta näin yleisesti sanottakoon, että mahtava sarja, jota mielelläni yritän tuputtaa tulevaisuudessa omille ipanoille tai miksei myös sisaruksien penskoille, jos ja kun sellaisia ilmaantuu.
 
Onko täällä moni nauhoittanut muumeja kun niitä on tullut ennen? Tai onko niitä nauhoitettu, jos ei itse vielä osannut :p Kun ainakin minun mielestä aika monilla muumi videoita löytyy..?

Satuin katsomaan tänään tulleen jakson ja siellähän oli myös Titiuu :) Alku on iloinen Titi ja loppu on surullinen uu.. Jotenkin noinhan se Nuuskamuikkunen selitti
 
Olen nyt kun näitä uusintoja on tullut katsottua tajunnut, että miten itsekäs ja ahne Nipsu oikeastaan on. Ei sitä pikkusena tajunnut, mielestäni Nipsu oli vielä silloin tosi hauska. Nyt se on ruvennut jopa ärsyttämään...

Minä en lapsena koskaan ymmärtänyt, että mikä siinä Niiskuneidissä oli niin ihanaa. Kun minä sanoin että Pikku Myy on paras, muut katsoivat minua oudosti ja sanoivat sen olevan niin barbaarinen (okei, ehkeivät he nyt ihan tuota sanaa käyttäneet, mutta kuitenkin). Toinen hahmo kenestä en tykännyt pikkusena, enkä tykkää vieläkään on Niisku. Suurin syy tähän oli ja on Niiskun ääni! Minä vaan jostain kumman syystä inhoan sitä, vaikkei Samuli Edelmanin ääni muuten minua mitenkään erityisesti ärsytä.

Pidin jo pikkusena Haisulia ihan väärinymmärrettynä ja olen vieläkin samaa mieltä. Minun on useasti käynyt sitä sääliksi. Kauhistuin esimerkiksi hirviästi, kun Ninni-jaksossa Muumipeikko&kumppanit työnsivät Haisulin sinne luolaa ja lukitsivat sinne. Kyllähän Haisuli teki samoin Ninnille, mutta silti! :x Olin hyvin huolissani kun jaksossa ei näytetty Haisulin vapauttamista, ties vaikka se olisi joutunut virumaan siellä päiväkausia! :D

Jippii! Nyt alkoivat teatteri jaksot, ehdottomat suosikkini. Muistin juuri, että eräs suosikkijaksoistani on se missä muumimamma lähtee retkelle jonnekin ihmelaaksoon. Minkäköhän niminen jakso se on?
 
Elena sanoi:
Toinen hahmo kenestä en tykännyt pikkusena, enkä tykkää vieläkään on Niisku. Suurin syy tähän oli ja on Niiskun ääni! Minä vaan jostain kumman syystä inhoan sitä, vaikkei Samuli Edelmanin ääni muuten minua mitenkään erityisesti ärsytä.
Minäkään en ole koskaan pitänyt Niiskusta. En tiedä oikeastaan miksi. Jokin siinä vaan on jollain tavalla epämiellyttävää. Minulle on kuitenkin tullut Niiskusta mieleen Mikko Alatalo niin kauan kuin muistan ja tämä mielikuva osaltaan ruokkii suhtautumistani Niiskuun. En toki mollaa Alatalon Mikkoa, mutta ehkä se ei ole parasta, mitä lastenohjelman hahmo voi muistuttaa. :grin:
 
Hassua, minä kun olen aina pitänyt juuri Niiskusta ja sen äänestä :grin: . Vaikka Niisku onkin melko rasittavan stressaava tyyppi kaiken muun rauhallisuuden keskellä, minä pidän hänestä, välillä Niisku kyllä pelottikin. Minusta hän on melko todellisen oloinen hemmo, samankaltaisia ihmisiä tapaa aina jossain. Ääni sopii täydellisesti hänelle.
 
ghan sanoi:
Curufinwë sanoi:
1. "Tiididi tiididi tiididididii, tiidiiidididiidididiiididididii...
2. Tiii-diii tii-dii-dii, tii-diii, tii-diii, tii-dii-dii-dii-dii. Tii-dii, tii-dii-dii-dii-diii-diii, ti-dii-dii-dii-diiiii...

Joo tuo 1. on kyllä tutun "kuuloinen" mutta alemmasta en ole ihan varma. Pitäisi tarkistaa jostain :) Kyllä minunkin mielestä Nuuskamuikkunen ainakin kahta biisiä soittelee..

Minä luulen että Nuuskis soittaa aluksi tuon 2. ja sitten jatkaa siihen perään tuota ykköstä. Nuuskamuikkunenhan sanoi keksivänsä muumipeikolle uuden sävelmän. Ei kyllä keksinyt koska soitteli yhä tuota vanhaa.

Jaa muuten onko joku katsonut tänään ilmestynnestä Turun Sanomien Treffi -liitteestä että muumipeikko täyttää 60v. Ja sitten jotkut turkulaiset esittää niitä hahmoja esim. Tarja Halonen Tuu-Tiikkia ja Saku Koivu Muumipeikkoa.
 
Juu kuka ei olisi muumeja katsonut. Kun olin pieni oli aina katsottava muumit kun ne tuli ennen pikkukakkosta. :grin: Mulla pitäsi olla monta kasetillista muumeja nauhalla. Kaikkiin oli muistaakseni merkitty NAUHOITUS KIELLETTY mutta saattavat olla kuitenkin mennyttä. :(

Minulle on jäänyt mieleen ovat olleet majakkasaari, se juttu kun ne meni hattivattisaarelle, Muumipapan muistelmat ja näkymätön Ninni. Majakkasaari oli minusta jännittävää katsoa, kun ne lähti sellaiselle hiukan pelottavalle majakalle. Se jakso oli muutenkin aika pelottava kun oli ne aaveet ja muut. :D En esimerkiksi uskaltanut katsoa sitä kohtaa jossa se aavelaiva tuli vastaan. Myös se oli erittäin pelottavaa minusta kun muumit tulivat majakkaan ja se oli aivan tyhjä ja paikat olivat rapistuneet ja tuli sellainen pelottava musiikki kun muumit miettivät missä majakanvartija oli. Hattivattisaari oli myös jännä sen venereissun takia. Oli kun muumit tutkivat saarta ja mellastivat hattivattien kanssa. Muumipapan muistelmat olivat hauskoja Muumipapan kulkiessa seikkailusta toiseen. Muistan leikkineeni pitkän aikaa Amfibi leikkiä jossa jokin lelu oli se laite millä muumipappa ja muut lensivät ja sukelsivat. Näkymätön Ninni jaksosta pidin koska siinä muumit sydämmellisesti auttoivat Ninniä ja yrittivät kaikin tavoin olla mukavia jotta Ninni muuttuisi taas näkyväksi. Siinä kylläkin myöskin kohtaus josta en koskaan paljon pitänyt. Siinä Muumipeikko jahtasi Haisulia sen jälkeen kun Haisuli oli vanginnut Ninnin luolaan. Vähän aikaa justuaan Muumipeikko, Nipsu, Nuuskamuikkunen, Niiskuneiti ja Myy piirittävät Haisulin ja heittävät haisulin luolaan jonne haisuli oli aikaisemmin vanginnut Ninnin. Tietenkin se oli oikein Haisulille, mutta oli se kuitenkin aika julmaa. Ninni jaksossa oli myös hauskin lopetus. Lopussa muumit ovat rannalla ja Pappa päättää tehdä yllätyksen Mammalle. Pappa yrittää tönäistä mamman mereen, mutta ennenkuin pappa ehtii tekemään sen puraisee Ninni pappaa hännästä. Sitten Ninni huutaa Papalle ja muuttuu taas näkyväksi.

Lempihahmoni oli Nuuskamuikkunen, Muumipappa tai Niisku. Nuuskamuikkunen oli mukava ja viisas. Hänestä ei voi olla pitämättä. Sitten hän oli myös salaperäineen retkineen ja kaikkineen. Muupipapalla oli vain parhaita kommentteja ja muita hassuja tekemisiä. Kuten taikalamppujaksossa jossa muumipappa tekee näytelmää jota lampun henki parantelee ja Pappa suuttuu. Niisku pidin taas siksi että hän oli sellainen hassu keksiä joka myöskin huomautteli kaikenlaista höpsöä ja teki välillä outoja laskelmiaan. Sitten hän myös suunnitteli aina sitä lentohärveliä jonka hän sitten lopulta saakin rakennettua. Ja sitten oli hauskaa myös se kun hän tappeli aina Noidan kanssa, mikä oli hauskaa katseltavaa. Nipsusta en pienenä pitänyt. Nipsu oli minusta jotenkin ärsyttävä kun se aina juoksi rahan perässä. Nykyään kyllä olen alkanut hänestäkin pitämään. Ei silleen että muumeja nykyään katselisin, heh. :roll:

Nykyään kun olen tarkemmin muumeja katsellut, olen huomannut mitä kaikkea syvälistäkin niistä löytyy. Muumella on oma Fylosofiansa josta voi oppia kaikenlaista. Mutta vielä loppuun uusita muumeista. Niistä löytyy kyllä hyviäkin jaksoja ja kyllähän minä niitäkin ihan miellelläni pienempänä katsoin. Eivät ne kyllä ehdottomasti vanhojen tasolle yllä. Läheskään. Tyyliä on vaihdettu liiaksi. :x
 
Oops! Joo muuten taitaapi tuo Nuuskis soittaa kahta eri sävelmää.

Olen muuten ajatellut(ihmellistä, olen ajatellut! :D )että mitä muumit lukevat sanomalehdistä? Siis tuskimpa mitään ulkomaan juttuja...
 
Haltiapoju sanoi:
Olen muuten ajatellut(ihmellistä, olen ajatellut! :D )että mitä muumit lukevat sanomalehdistä? Siis tuskimpa mitään ulkomaan juttuja...

Muumilaakson sanomia? :D Osaan sieluni silmin nähdä urheilu osion. Hemuleiden jalkapallon MM kisojen tulokset. :grin: Muuten eiväthän muumit alunperin kirjoissa lukenu sanomalehteä, kai.
 
eivät lukeneetkaan, mutta nuo lehdet ja kaikki muutkin huomaamattomat pikkuseikat ovat ihan mukava lisä sinänsä..ne elävöittävät sarjaa, ja kyllähän nyt isännän pitää aina lukea lehteä.. :grin:
Ja muuten kirjan mukaan Haisuli pääsee aika pian pois sieltä luolasta, minne se viskattiin siinä ninni-jaksossa, mikä sitten olikaan..
Että Tove on ajatellut myös Haisulin fanittajia.. :roll:
 
Itse asiassa kirjassa Taikurin hattu, jota juuri luen, Muumipappa istuu kuistilla lukemassa lehteä ja kommentoi sitä näin:

Tänään on lehdessä merkillisen vähän asioita. Eräs joki on murtanut padon ja tuhonnut muurahaisyhteiskunnan. Kaikki pelastettiin. Lisäksi ensimmäinen kevätkäki lensi läpi laakson kello neljältä ja jatkoi matkaansa itää kohti.

Eli sen sorttisia asioita sitä "Muumilaakson sanomissa" raportoidaan :grin: Itsekin pidän kovasti muumeista, ja olen nauhoittanut lähes kaikki jaksot tämän kesän aikana. Tänään taitaakin tulla Muumipapan muistelmien ensimmäinen osa, kiva!
 
Ooh,muumit...Loistavaa materiaalia. On se hyvä että ne näkyvät taas,ne aidot ja oikeat(jos näin voi sanoa) Tulipa vaan katsottua joskus niitä uudempia muumeja,ja ne oli kyllä muutunu tosi paljon,huonompaan suuntaan.
Pienenä kun katsoin muumeja Muumimamma ja Nuuskamuikkunen vaikuttivat todella viisailta ja he sanoivat kaikki asiat todella järkevästi..Hmm.on se arviointikyky nyt hieman muutunut. On hauska seurata muumeja näin vanhemmalla iällä kun asiat aukeaa ihan eritavalla. Olen huomannut että Muumimamma on todella huoleton,eikä todellakaan niin huolehtiva ja järkevä, kun miltä pienenä tuntui. Samoin kaikki heitot ja vastaukset mitä muumit sanovat ovat ihan älyttömiä,jotain pitää melkeinpä kirjoittaa ylös. Mutta kyllä muumeja on mukava katsoa. :grin:

Ai niin ja lempihahmoni on ehdottomasti Pikku-Myy, sen suorasukaisempaa hahmoa saa hakea,loistavaa kommentointia. Parhaita jaksoja en oikein osaa sanoa,mutta odottelen että milloinkohan tulee se jakso jossa muumit pelkäävät vampyyreja,kun en muista siitä mitään. Innolla odottaen!
 
Ylös