Muumilaakson tarinoita

Muumit ovat viisdyttäneet minua nyt viimeiset neljätoista vuotta, jos oikein laskeskelen. :roll: Eikä siinä minun mielestäni ole mitään hävettävää että vielä tämänkin ikäisenä katsoo muumeja. Minulla on kaikki jaksot nauhalla, mutta koska ne kasetit ovat olleet vuosien aikana melkoisen kovassa käytössä, alkaa kuvanlaatu olla jo aikas heikko. Mutta ei se mitään. Nauhoitan niitä paraikaa uusiksi ^^
Pelkään vieläkin Jäärouvaa. Se on ihan OIKEASTI kammottava. Ja se musiikki joka tulee sillon kun hän saapuu, on niin huu! Kylmät väreet kulkee pitkin selkäpiitä.
Juhannusjaksoja voisin katsella loputtomiin.

Ja Nuuskamuikkunen on minun elämäni mies. Sen kun saisi kiskaistua sieltä ruudusta ulos... :wink: Lempparihahmoni siis.
 
Muumit viihdyttävät lapsesta aikuiseen saakka. Se on mukavasti piirretty ja kivat äänet. Seuraan niitä aina välillä.
 
Miuku sanoi:
Se on mukavasti piirretty ja kivat äänet.

Niissä "alkuperäisissä" muumeissa on kyllä kivat äänet ja ne ovat kauniisti piirretty, mutta sitten niissä uudemmissa kaikki ne äänet, jotka muuttuivat (esim. muumipappa), ovat kauheita. Ja piirrosjälki muuttui enemmän japanilaiseksi, "animemaisemmaksi" :), erityisesti ilmeet. Ei animessa mitään pahaa itsessään, itsekin sitä katson, mutta en tykkää siitä miten se muumeissa paistaa läpi.
 
Olen katsonut mielestäni ja muistaakseni kaikki vanhat hyvät muumijaksot. Erehdyin kerran katsomaan yhtä näistä uudemmista, olikohan Aikakone. Herranpieksut millainen oli järkytys. Useat hyvät vanhat dubbaajat oli vaihdettu ja kynänjälki ei ollut kyllä yhtään muumimaista. Sen jälkeen olen kieltäytynyt katsomasta Muumit muinaisuudessa, Muumipeikko villissä lännessä, Muumipeikon Robinson-seikkailu, ym. jaksoja. Ei muumit nyt hyvänenaika millään aikakoneella matkustele. Sitäpaitsi jossain näistä käytettiin jopa sellaista kieltä, että huhhuh. Minun muumit ei ole tuommoisia.
 
Vanhat Muumit on aivan mahtavia!Huumoria ja filosofiaa mun makuuni. Taas tuli katsottua kerran neljään asti muumeja serkun ja veljen kanssa...Ekana katsottiin veljen kanssa tarua sitten Noora nauraa todella pitkään menemme katsomaan mitä on tekeillä:Siellä pyörii muumit! Jaksosta ja kohdasta päätellen Noora nauroi Hemulin "Se on mamelukki-kala!" kohdalle joka on yksi legendaarisimmista asioista jonka tiedän.

Mulla on vain yksi ongelma joka on toistunut pienestä asti:Mikään muu ei pelota kuin Mörkö se pelottaa yhä, en tiedä miksi eikä se ole kivaa kun 98% painajaisista on niitä. Mikään muu ei pelota mutta tuo mörkö on aina ollut unissa ja peloissa. :hups:
 
Suosikkijaksoihini kuuluu tuo viimeinen hyvä muumijakso 76, Kohti etelää, jota ei jostain syystä ole täällä noteerattu. Juoni ei sinällään ole kummoinen, jaksossa vain seurataan muumilaakson asukkaiden valmistautumista talveen. Jakso valloittaakin haikealla tunnelmallaan. Tulivuorikohtaus on upea ja Nuuskamuikkusen lähtö muumilaaksosta on aina niin kovin surullista katsottavaa. Hän antaa muumipeikolle huuliharppunsa kadoten sitten lumisateen taa ja muumipeikko jää kyynel silmässä katsomaan kun Muikkunen jättää hänet. Hemuli seuraa hämmentyneenä kun joutsenet lähtevät etelään ja Aliisa hyvästelee muumitalon väen. Taustamusiikit ovat tässäkin jaksossa todella kauniita.
 
^Kyllä, kyseinen jakso on niin kaunis ja haikea, sellainen kuin viimeisen jakson pitääkin olla.

Minä olen uskollinen Muumi-fani (kunnes kuolema meidät erottaa), ja minulla on nauhalla kaikki. Kyllä, uudetkin jaksot, mutta niistä en pidä niin paljon. Aiemin en edes teinnyt, että Muumit voi jakaa uusiin ja vanhoihin... [22] Mutta kuten sanottua, en koskaan pitänyt niistä uusista niin paljon (paisti jotkut kyllä olivat suosikkejani yli jopa vanhojen, mutta tuskin enää). Minä tutustuin Muumeihin nimenomaan tämän japanilaisen animaation kautta, en kirjojen, mutta nyt olen lukenut kirjan pari ja katsonut sitä saksalainenko se oli? animaatiota. Sitä, missä oli ne nuket. Tai jotain, anyway, se tuli Juniorilta.

Hmm, on puhuttu pelottavimmasta kohdasta. No Majakka-jaskon aavelaiva! Sehän on aivan kammottava! Onhan mörkökin pelottava, ja ehkä Jäärouvakin, mutta aavelaiva menee kaiken ohi. Se on edelleen pelottava.

Parasta jaksoa en osaa nimetä. Pidän melkein kaikista. Muistan hirveän paljon repliikkejä ja kohtia, mistään muusta leffasta/sarjasta/kirjasta en muista niin paljon. Se tulee selkäytimestä. Mistä tulikin mieleen nämä lähivuosien Kysy Muumeilta-videot. Ensimmäiset olivat hyviä, ne mitä nykyään löytyy Juutupesta ovat ihan huonoja. He eivät ole aitoja faneja, ottavat vain pätkiä yhdestä jaksosta ja vääntävät ne väkisin hauskoiksi. Itse osaisin varmaan tehdä hauskoja... Niin, olen niin suuri fani, että osaisin tehdä kaksimielisiäkin kunnioittavasti. Mutta enpäs tee, en riko tekijänoikeuksia. Mieluummin naureskelen mielessäni.

Enkä osaa nimetä lempihahmoanikaan. Lapsena pidin Muumipeikosta, sitten aloin arvostaa Nuuskamuikkusta, nyt pidän ehkä Niiskusta, Noidassa on jotain ironiaa... Se riippuu, kaikilla on kuitenkin oma roolinsa ja tehtävänsä.

Minusta oli niin väärin, kun saipppuakuplista ei tullut vahvoja, kun niihin lisäsi pihkaa.

Muumien musiikit ovat ihanat :grin: On niin monta teemaa eri tilanteisiin. Saadapa soundtrack. Kuitenkin, viestin lopuksi: Muumit ovat erittäin rakkaita minulle :p Mieleenpainuvia repliikkejä: (joita on muuten monia hyväksikäytetty fopessa :D

Muumimamma: "Hyvänmakuiset lääkkeet eivät tehoa" (tuli tänään). Tuohan ei enää taida pitää paikkaansa, mutta miten ärsyttävällä tavalla sitä hyväksikäytettiin meillä kotona.

Niisku: "Miten ihmeessä pääsit sisään?!"
Pikku Myy: "Ovesta, tollo!"

Pikku Myy: "Sinä istut sen päällä!"

Ja monia monia. En taida tosiaankaan ruveta listaamaan, koska se on melkein turhaa ja koko ajan listaan tulisi lisää ja parempia.
 
Muumit on kyllä aina olleet suosikkien joukossa vuosia täälläkin päin! Ja niin kuin on jo mainittukin, ne vanhat ovat ihan älyttömän ihania, musiikkikin on ihan vertaansa vailla.
Ja Muumipeikko ja pyrstötähti -elokuva, ah.

Mörköä pelkäsin yli kaiken pienenä, kyllä se saa edelleen kylmänväreet nousemaan iholle kun sen esimerkiksi keskellä lumista maisemaa näkee. Ja se ääni, hrrr.

Hmm, kaikki jaksot eivät tietenkään voi olla hyviä ja parhaita. Suosikeiksi varmaan nousevat ainakin Viidakko-jaksot, ne tiikerit vaan on pelottavia, ja ne jaksot kun Noita saapuu sinne Muumilaaksoon. Ja tuo viimeinen jakso, Kohti etelää, on yksi kauneimmista jaksoista ikinä. Ja Muumipapan muistelmat ovat hyviä.
Jaksoja, jotka taas eivät niinkään jaksa kiinnostaa, ovat ainakin se Primadonna-juttu, en edes muista miten se kirjoitetaan, mutta se kimeä-ääninen sirkustähti ja sen kukkia syövä hevonen, argh.

Aina olen tykännyt Pikku Myystä, sillä se on kuitenkin aina vähän muistuttanut minua itseäni. Nuuskamuikkuseen olin pienenä ihastunut. :-----) Nipsukin on niin reppana, haukottelujensa kanssa se myös omaa joitakin mun piirteitä.

Sain ystäviltä synttärilahjaksi Muumikirjan, jossa on mustavalkoisia, vanhoja Muumi-sarjakuvia englanniksi! Ne ovat ihania! Kirjasta löytyy esimerkiksi nuo Viidakkojaksot. Tosin tästä kirjasta EI LÖYDY NUUSKAMUIKKUSTA!
 
Dracaena sanoi:
Hmm, on puhuttu pelottavimmasta kohdasta. No Majakka-jakson aavelaiva! Sehän on aivan kammottava! Onhan mörkökin pelottava, ja ehkä Jäärouvakin, mutta aavelaiva menee kaiken ohi. Se on edelleen pelottava.

Allekirjoitan. Mörköä, Jäärouvaa ja sit aavelaivaa on tullut pienenpänä juostua pakoon sohvan taakse lukemattomia kertoja.
Kun olin pieni, äitini otti minulle nauhalle suurimman osan jaksoista.
Ja silloin en osannut muuta televisiosta katsoa, aina vain muumeja. :grin:
Suosikki jakso... Paha kysymys, mutta ensimmäisenä mieleeni tulevat muumipapan muistelmat. Ja se missä Muumipeikko, Niiskuneiti ja Pikku Myy tekevät saippuakuplia.
Ja juu, itsekkin yritin lisätä niihin pihkaa, tuloksetta.
 
Meilläkin on aika paljon muumeja nauhalla. :) Vieläkin niitä jaksaa kattoa, viikonloppusin tulee telkkarista. Nuuskamuikkunen on lemppari, Pikku-Myy ja Hemuli tulee heti toisina.
Parhaat jaksot on Kohti etelää, Suuri lentokilpailu ja Kauhea Pikku-Myy.
 
Kyllähän minäkin tykkään Muumeista, ja jostain tämä kirjoittaminen pitää täällä aloittaa.. tutustuin muumeihin lukemalla, enkä oikein koskaan ole tavoittanut aikaisempia tai myöhempiä kuvallisia versioita. Lempi muumikirjani on Näkymätön lapsi; Kevätlaulu, Näkymätön lapsi ja Ruusu ovat mahtavia! Kelpuutan kaikki hahmot lemppareiksi; elämän varrella jokainen tulee tutuksi koomisine piirteineen. Viimeisin muumirakkauteni on homssu Tuhto; rakastan salaa karvaisia pikku reppanoita, joilla on liian lyhyet jalat.
 
Minäkin pidän Näkymätön lapsi -kirjasta, ja yllättäen ;-) Kevätlaulu-tarinasta. Mitenhän sattuikaan... Tosin paras muumikirja, ja paras kirja yleensäkin, on Muumilaakson marraskuu. Aivan mahtava.

Hassua, kun on puhe vanhoista ja uusista muumeista, niin mulle nämä ns. vanhatkin animaatiot ovat uusia. Mulla oli hiukan vastarintaakin kun ne alkoivat tulla telkkarista - itse olen kasvanut muumikirjojen kanssa, en tv-sarjan, joten kirjojen muotoilu tv-sarjaksi oli aika järkyttävää. Varsinkin kun yhdessä jaksossakin kävi niin tolkutonta, että Pikku Myy suunnittelee heilastelevansa Nuuskamuikkusen kanssa. Todella perverssiä sukupuuta ajatellen...

Muistaako joku aikoinaan tehdyn nukkeanimaation muumeista? Mä muistan joskus kauan kauan sitten nähneeni, ja se oli jotenkin miellyttävänä ajatuksena mielenpohjalla. Nyt ne ovat tulleet dvd:lle! Aivan mahtavaa, ollaan katsottu niitä aika monta kertaa lasten kanssa...

Mutta kyllä mä muumi-piirrosanimaatiosta pidän, ja varsinkin meidän lapset pitävät. On hyvä kun telkkarista tulee oikein kunnon lastenohjelmaa. Tosin menin kerran katsomaan jonkun näitä uudempia, joku aikakonejuttu, ja miten mä kärsinkään... Juuei.
 
Titiuu sanoi:
Varsinkin kun yhdessä jaksossakin kävi niin tolkutonta, että Pikku Myy suunnittelee heilastelevansa Nuuskamuikkusen kanssa. Todella perverssiä sukupuuta ajatellen...
Niin, tämäkin jakso kuuluu näihin "uusiin" Muumi-jaksoihin (Tanoshii Mūmin Ikka: Bôken Nikki), jotka ovat juoneltaan välillä hyvinkin outoja ja ristiriitaisia verrattuna kirjoihin ja alkuperäiseen sarjaan (Tanoshii Mūmin Ikka).
Olen samaa mieltä muiden kanssa, että alkuperäiset 76 jaksoa ovat ne "aidot ja oikeat" Muumilaakson tarinat. Miten ihmeessä piirrostyylikin otti niin kovasti takapakkia näiden uusien jaksojen myötä, ei voi ymmärtää... Mutta, kyllähän nämä uudemmatkin varmasti lasten mielestä ovat varsin mainioita ja viihdyttäviä. Sillä kaikesta huolimatta, ne ovat kuitenkin Muumeja (mutta hieman erilaisessa paketissa).

En tähän hätään ehtinyt kuin ainoastaan selailla tämän keskustelun lävitse, mutta en huomannut että kukaan olisi vielä ottanut puheeksi näitä sensuroituja Muumi-jaksoja... Eli niitähän on siis kolme; kaksi jaksoa alkuperäistä Tanoshii Mūmin Ikka-sarjaa ja yksi Tanoshii Mūmin Ikka: Bôken Nikkiä.

Jaksojen 11-12 väliin kuuluisi jakso "Muumit ja taistelu merirosvoa vastaan" (Muumin kaizoku to tatakau)
Jaksojen 48-49 väliin kuuluisi jakso "Kelon sisäinen ääni" (Kareki no naka no koe)
Jaksojen 99-100 väliin kuuluisi jakso "Syntymäpäiväyllätys"

Pikkutunneilla.comin Akaki on tehnyt suomenkieliset tekstit näihin kyseisiin jaksoihin: http://www.pikkutunneilla.com/blogit/akaki/sensuroidut-muumit-viela-kerran/#more-1237
Näyttää kuitenkin siltä, että noista on nyt nähtävissä ainoastaan 5 min näytteet... Jos haluat katsoa jaksot kokonaan, sun täytyy asentaa Veoh Video Compass koneellesi. Itse katsoin nuo aikoinaan Youtuubista, mutta totta kai ne poistettiin sieltä tekijänoikeuksien takia...

Vähän olen kyllä ihmetellyt miksi ihmeessä kyseisiä jaksoja ei ole Suomessa näytetty... Kyllä Mörkö, Aavelaiva, Jäärouva ja nuoren Muumipapan metsähallusinaatiot jättivät varmasti pahemmat traumat lapsille kuin merirosvo, hassu puudemoni ja karvainen Pikku-Myy :D
Huvittavaa muuten, että tuossa "Kelon sisäinen ääni"-jaksossa tehdään demonille sama temppu kuin Alfred J. Kwak-sarjassa tehtiin Pimeyden Pahalle Hengelle... Näemmä vähän kierrättävät noita juonikuvioita näissä japsipiirretyissä ;)

Titiuu sanoi:
Muistaako joku aikoinaan tehdyn nukkeanimaation muumeista? Mä muistan joskus kauan kauan sitten nähneeni, ja se oli jotenkin miellyttävänä ajatuksena mielenpohjalla. Nyt ne ovat tulleet dvd:lle! Aivan mahtavaa, ollaan katsottu niitä aika monta kertaa lasten kanssa...
MTV3 ja SubJuniorihan esittivät tätä sarjaa vähän aikaa sitten. Ihan hauskalta vaikutti, vaikken hirveästi viitsinytkään sitä seurata.
 
UntenMuovaaja sanoi:
Titiuu sanoi:
Varsinkin kun yhdessä jaksossakin kävi niin tolkutonta, että Pikku Myy suunnittelee heilastelevansa Nuuskamuikkusen kanssa. Todella perverssiä sukupuuta ajatellen...
Niin, tämäkin jakso kuuluu näihin "uusiin" Muumi-jaksoihin (Tanoshii Mūmin Ikka: Bôken Nikki), jotka ovat juoneltaan välillä hyvinkin outoja ja ristiriitaisia verrattuna kirjoihin ja alkuperäiseen sarjaan (Tanoshii Mūmin Ikka).
Eipäs. Jos tällä viitataan kohtaan jossa Myy sanoo: "Minä olen keksinyt loistoajatuksen. Ruvetaan seurustelemaan. Minä haluan sinusta heilan itselleni" (ja Nuuskamuikkunen putoaa sillalta), niin se on jaksossa 40, "Rosvoja Muumilaaksossa", ja kuuluu siis "vanhoihin" jaksoihin. Aina kun tästä on puhetta, niin ihmiset tuntuvat vetävän hernettä nenään sukupuun takia. Eihän se nyt kuitenkaan Muumilaaksossa ihan niin vakavaa voi olla?
 
Ei se ihan niin vakavaa voi olla, mutta ehkä sisarusten välinen seurustelu menee yli? :D Olin vetäistä kahvit väärään kurkkuun kun tuota ekan kerran katsoin ja hihittelin hieman.

Pitääkin katsoa muumeja dvd:ltä, oon petilevossa kun vähän touhusin niin kipuilee taas -> makuulle. Tylsää. Muumeja. Ei niin tylsää.
 
Miccoh sanoi:
Eipäs. Jos tällä viitataan kohtaan jossa Myy sanoo: "Minä olen keksinyt loistoajatuksen. Ruvetaan seurustelemaan. Minä haluan sinusta heilan itselleni" (ja Nuuskamuikkunen putoaa sillalta), niin se on jaksossa 40, "Rosvoja Muumilaaksossa", ja kuuluu siis "vanhoihin" jaksoihin.
Ohhoh, nyt kyllä muisti petti ja pahasti! Kiitokset korjauksesta Miccoh, pitääpä katsoa tuo kyseinen jakso uudestaan joskus... Olin AIVAN VARMA että tuo kohtaus oli uusissa jaksoissa. Vähän on jäänyt hämärän peittoon mitä tuossa "Rosvoja Muumilaaksossa"-jaksossa tapahtui, oliko siinä tämä Poliisimestarin "noiduttu kypärä"-juttu?

Miccoh sanoi:
Aina kun tästä on puhetta, niin ihmiset tuntuvat vetävän hernettä nenään sukupuun takia. Eihän se nyt kuitenkaan Muumilaaksossa ihan niin vakavaa voi olla?
Eipä tuo minunkaan mielestä niin ihmeellistä ole. Pikku Myy on kuitenkin lapsi ja lasten suustahan välillä pääsee vaikka mitä letkautuksia. Koko homma oli varmasti Myylle pelkkää leikkiä. Ja eihän Nuuskamuikkunen muistaakseni edes lähtenyt koko hommaan mukaan, joten mitään ongelmaa ei ole :grin:
Eikä sarjassa missään vaiheessa muistaakseni viitata siihen että nämä kaksi olisivat sukua toisilleen. Joo, tiedän että kirjoissa he ovat sisaruksia, mutta ei se välttämättä tarkoita että he olisivat sitä sarjassa. Tekijöillä on taiteilijan vapaus :D


DVD:istä puheenollen, harmittaa ettei Muumeja ole julkaistu kokonaisina bokseina, vaan pelkästään tuommoisina 3-5 jakson levyinä. Tuohonhan uppoaa pieni omaisuus jos aikoo hankkia kaikki jaksot... Mikseivät voisi julkaista vaikka neljää eri boksia, joista jokainen sisältäisi n. 25 jaksoa. Ja niin että jaksot olisivat oikeassa järjestyksesssä...
 
Jännää, kun minulle animaatiomuumien jako vanhoihin ja uusiin jaksoihin on kerrassaan vieras, lukuunottamatta joitakin mainintoja täällä ja muualla. Missä vaiheessa näitä uusia on ensimmäistä kertaa näytetty televisiossa? Olisiko vain niin, etten uusia ole lainkaan nähnyt (into töllönkatseluun romahti minulta melko varhain), vai olenko niin puusilmä etten ole mitään tasonlaskua havainnutkaan. Olin kuitenkin tavaton muumifani (ja nimenomaan tv-sarjan, kirjat ovat jostain syystä lapsena jääneet paitsioon) joskus 90-luvun alulla ja yksi katkerimpia lapsuusmuistoja on, kun kerran unohtui nauhoitus - en ole kai vieläkään nähnyt ensimmäistä purjevene-jaksoa.
 
Kuullessaan Myyn seurusteluehdotuksen Nuuskamuikkunen järkyttyy niin että kellahtaa sillankaiteelta jokeen. Myy huutaa perään: "Minä haluan sinusta heilan itselleni!" ja Nuuskamuikkunen painuu takaisin veden alle.

Itse olen aina luullut, ettei Myy siinä vaiheessa animaation sisäisen logiikan mukaan tiennyt olevansa Muikkusen sisko, vaan sai kuulla siitä vasta Muumipapan kertoessa nuoruusvuosistaan. (Meillä nauhotettiin jaksot VHS:lle, rosvojakso oli 5. kasetilla ja muistelmat 8. kasetilla.)
 
UntenMuovaaja sanoi:
DVD:istä puheenollen, harmittaa ettei Muumeja ole julkaistu kokonaisina bokseina, vaan pelkästään tuommoisina 3-5 jakson levyinä. Tuohonhan uppoaa pieni omaisuus jos aikoo hankkia kaikki jaksot... Mikseivät voisi julkaista vaikka neljää eri boksia, joista jokainen sisältäisi n. 25 jaksoa. Ja niin että jaksot olisivat oikeassa järjestyksesssä...
Ainakin Anttilassa oli joskus bokseja, jotka siis sisältävät näitä irrallaankin myytäviä dvd:itä, ja nettikaupoissakin olen nähnyt. Jako Nuuskamuikkusbokseihin ja Niiskuneitibokseihin jne oli tosin aika outo. Yhteensä bokseja taitaa olla noin kuusi erilaista. Jaksojen väärä järjestys ärsyttää kyllä sen verran että en aio hankkia.

UntenMuovaaja sanoi:
Pikku Myy on kuitenkin lapsi ja lasten suustahan välillä pääsee vaikka mitä letkautuksia.
Muikkusta vanhempi kuitenkin, jos kirjojen mukaan spekuloidaan. (Tosin henkisessä kehityksessä mahdollisesti silti jäljessä. :p) Myy on tässä jaksossa kateellinen kun kaikilla muilla on heilat, ja jos Nipsu ei kelpaa, niin eipä Muumilaaksossa kovin montaa muutakaan vaihtoehtoa ole kuin Nuuskamuikkunen.
 
Haltiamieli sanoi:
Missä vaiheessa näitä uusia on ensimmäistä kertaa näytetty televisiossa?
Uusia jaksoja esitettiin ensimmäistä kertaa muistaakseni joskus 90-luvun loppupuolella.

fanye sanoi:
Itse olen aina luullut, ettei Myy siinä vaiheessa animaation sisäisen logiikan mukaan tiennyt olevansa Muikkusen sisko, vaan sai kuulla siitä vasta Muumipapan kertoessa nuoruusvuosistaan.
Voihan se tosiaan näinkin olla, mutta ei Muumipappa vissiin missään vaiheessa maininnut Mymmelin tyttären ja Juksun väleistä tai lapsista mitään, kuten ei myöskään Hosulin ja Sosulin jälkikasvusta.

Minä ainakin lapsena luulin että Juksu vain sattui muistuttamaan Nuuskamuikkusta, eikä siis ollut hänelle mitään sukua. Muumipappahan sanoo sarjassa Juksusta että: "Hän oli samanlainen kuin sinä Nuuskamuikkunen - ihan ilmetty!". Hosulia hän taas kuvailee: "Hosuli ei ollut ihan samannäköinen kuin Nipsu, mutta muistutti muuten häntä." Eli Pappa ei siis ainakaan suoraan sano, että nämä olisivat olleet mitään sukua Muikkuselle ja Nipsulle. Itse en ole Muumi-kirjoja lukenut, joten minulle ainakin tuli yllätyksenä kun sain selville että he olivatkin näiden kahden isukkeja.

Huvittavaa muuten että Muumipappa on aivan täysin tietämätön kun Mörkö ensimmäistä kertaa saapuu Muumilaaksoon. Muumipappahan on tavannut sen aiemminkin, mutta silti hän kyselee Nuuskamuikkuselta että tietääkö tämä millainen olento Mörkö oikein on? Taitaa olla Papalla vähän valikoiva muisti :D
Sama juttu Pikku Myyn äidin kanssa. Mikseivät he yhtään tuttavallisemmin käyttäytyneet kun tapasivat taas pitkän ajan jälkeen? Olivat kuin ventovieraita toisilleen. Huvittavia epäloogisuuksia...

Miccoh sanoi:
Ainakin Anttilassa oli joskus bokseja, jotka siis sisältävät näitä irrallaankin myytäviä dvd:itä, ja nettikaupoissakin olen nähnyt.
Juu, näitä olenkin nähnyt joskus kaupoissa, mutta ei tosiaan tee mieli ostaa kun ovat jakaneet ne teemojen mukaan...

Miccoh sanoi:
Muikkusta vanhempi kuitenkin, jos kirjojen mukaan spekuloidaan.
No enpä tätäkään tiennyt, kiitoksia tiedosta :)
Niin ja eikös Nuuskamuikkunen ole ainoastaan velipuoli Myylle ja Mymmelille, Juksuhan on käsittääkseni vain Muikkusen isä?
 
Ylös