My Little Pony

Fairy tale

Lapinorava
Tämän päivän uutisissa on juttua https://yle.fi/uutiset/3-12656984 My little poneista.
Itselläni on vain yksi poni, jonka taisin saada neljäsluokkalaisena. Aloin kohta sen jälkeen olla "vähän vanha" siihen, että olisin innostunut poneista enemmän vaikka muistan haikailleeni että olisi kiva kun olisi ehkä toinenkin. Kaverilla niitä oli useampi.

Oma ponini kuuluu pääkuusikkoon - Omenainen (Applejack), oranssi poni keltaisella harjalla ja ompun kuvia peffassa. Poni on ollut jo useita vuosia esillä keltaoranssiksi sisustetussa huoneessa, joka toimii myös työhuoneena. Kotini sisustuksessa kun on muutenkin yllättävän paljon tuota lelupuolta.
Hyvää syntymäpäivää kaunis ja pirteä Omenainen. :)
 
Minulla ei lapsena noita ollut, mutta olisin kyllä halunnut. Jossain vaiheessa kun Tähtimö oli pieni törmäsin FB-kirpparilla ponitaloon, joka sisälsi tarvikkeita, kolme tai neljä isoa ponia ja kaksi pient. Hinta oli jotain parin kympin luokkaa. Kun varasin sen niin vartin päästä oli jonossa varmaan kahdeksan ihmistä.
Meillä nuo tulivat ihan leikkikäyttöön ja ovat siinä käytössä edelleen. Ehkä joku kauhistuu kun alkuperäiset lelut voivat turmeltua (jotain tarvikkeita onkin mennyt rikki vuosien saatossa), mutta minä ostin ne nimenomaan leluiksi lapsille.
 
Oma ponini kuuluu pääkuusikkoon - Omenainen (Applejack), oranssi poni keltaisella harjalla ja ompun kuvia peffassa.

Omenainen eli Applejack on siinä suhteessa ainutlaatuinen poni, että se on ollut mukana kaikissa neljässä My Little Pony -lelusukupolvessa. Kakkosen tai kolmosen kohdalla sen väri tosin vaihtui ja kuviokin taisi muuttua vähän erilaiseksi, mutta seuraavassa sukupolvessa se oli taas ennallaan. Omakin Omenaiseni on tallella, ja sillä on jäljellä 15 kaveriakin. Fanitin pikkuponeja kahdeksanvuotiaasta pitkälle aikuisikään, ja viimeiset ponini ostin lähemmä kolmekymppisenä nettikirppikseltä, kun tajusin, että sieltä saan viimeisetkin niistä, joista pienenä haaveilin. Poneja oli siis lopulta 42. Noin kymmenen vuotta sitten totesin, että eiköhän tämä ison ponilauman omistajuus jo riitä, ja myin pois kaikki paitsi ne kaikkein rakkaimmat 16, joista suurin osa on vanhoja 80-luvun poneja.

Myymistäni poneista valtaosa taisi mennä aikuisille keräilijöille, mutta ainakin vauvanvaunut vauvaponeineen ja kaikkine söpöine tarvikkeineen menivät yksivuotiaalle, jonka äiti näytti olevan onnesta soikeana, kun sai ostettua lapselleen saman lelun, jota oli itse pienenä rakastanut. Se oli ilahduttava kauppa.
 
Last edited:
Minusta meillä on tämä poni kahtena kappaleena ja olisiko vielä yksi eri asennossa.

Confetti-my-little-pony-uk-variant-shy-bow-tie-pose.jpg


Lisäksi on keltainen poni vihreällä harjalla ja hännällä ja kuviona näyttäisi olevan oranssi kirsikka, sekä jonkun sitrushedelmän lohko ja joko vihreä sitruuna tai sitten lehti.

Vauvaponeista on nämä kaksi.

Baby-glory-my-little-pony-vintage-g1-toy.jpg
mon-petit-poney-my-little-pony-g1-tiddley-winks-bb-20210810111117.8663090015.jpg

Tosin jälkimmäisellä on minusta paljon vaaleanpunaisempi harja kuin tuossa kuvassa, mutta asento, pisamat ja merkki ovat samat.

Ponitalo on tämä ja varusteetkin vaikuttavat aikapitkälti samoilta kuin meillä. Peili puuttuu ja koira söi pentuna keinusta toisen ripustus"narun".
Vaatteista taisi olla alunperin yksi vaippa, mutta se on kadonnut ja tuota hametta ei ole meillä ollutkaan.
il_fullxfull.3800841584_qqe8.jpg
 
Oooo! Teillä on siis @Jaamar aito 80-luvun Lullabye Nursery, ja siihen kuuluva ponivarsa Tiddly Winks on myös tallella! Se on tavallaan pari vauvanvaunuihin kuuluvan Cuddlesin kanssa, joka on vaaleansininen ja jolla on kuviona helistin. Mitä harjaksiin tulee, vaaleanpunaiset yleensä kauhtuvat ajan mittaan, joten tosi hienoa, jos ne teidän Tiddly Winksillänne ovat edelleen kunnolla pinkit. Kuvassa oleva "hame" ei taas ole hame ollenkaan vaan erääseen aikuisen ponin rantavaatesettiin kuuluva hellelieri, joka ei kuulu vauvalan alkuperäiseen varustukseen lainkaan.

Iso valkoinen poni on Confetti, ja tuossa kuvan asennossa se tuli ainakin morsiuspukusetin mukana. Valkoinen varsa on Baby Glory, minulla on sen eräänlainen "pari", Baby Moondancer. Keltainen poni taas on kuvauksen perusteella Tutti Frutti. Se on vähän uudempaa tuotantoa kuin nuo muut, vaikka tietysti G1-poni sekin.

Mainio ponilauma!
 
Hääpukusetistä tuli mieleen, että meillä on eräänlainen valkoinen "viitta", jossa on etujaloille paikka ja tarra mahan alla. Lisäksi oli kuminauhalla puettava tutun tyyppinen hame. kuuluisivatko ne tuohon morsiuspukusettiin?

Googletus kertoi, että keltainen ponimme on tosiaan Tutti Frutti.
 
Valkoinen "viitta" saattaa hyvinkin olla se morsiuspuku, varsinkin jos siinä on pitsiä kauluksessa ja hihansuissa. Tosin minulla on hämärä muistikuva, että morsiuspuvun kiinnitystarrat olisivat olleet selässä. Tutu taas kuuluu todennäköisesti "äiti ja varsa" -balettiasusettiin. Mutta poneille oli niin hurja määrä erilaisia asuja, etten takuulla muista niitä kaikkia.
 
Saatan muistaa kiinnityspaikan väärin, mutta siinä oli pitsiä, joten se se varmaankin on 👍
 
Morsiusponi on siitä mainio, että se tuli muistaakseni markkinoille kauan ennen kuin mitään poikaponeja oli olemassakaan. Oletettavasti siis ponitammat avioituivat keskenään. Sitä en tosin osaa sanoa, mistä kaikki ne varsat tässä perhemallissa tulivat. Ehkä satuponit kykenevät lisääntymään neitseellisesti? Ainakin vanhimmat ponivarsat kuten juuri tuo Glory olivat nimenomaan minikokoisia kopioita äideistään.

Myöhemmin toki tuli myyntiin myös poikaponeja, jotka erotti jykevämmästä ruumiinrakenteesta ja siitä, että niillä oli nilkoissaan työhevosmaiset tuuheat vuohiskarvat. Vielä myöhemmin joku suunnitteluosastolla tajusi, että hevoseläimet lisääntyvät yleensä suvullisesti ja lasten ominaisuudet ovat yleensä jonkinlainen sekoitus vanhempien ominaisuuksia. Niinpä myyntiin tuli poniperheitä, joissa oli äiti, isä ja kaksi lasta, joiden väritykset ja kuviot olivat sekoitus vanhempien värejä ja kuvioita, muistaakseni vielä niin, että värit menivät eri päin. Minulla on Apple Delight -perheen isä, Daddy Apple Delight, joka on valkoinen ja keltaharjaksinen ja jolla on peffassaan keltahedelmäisiä omenapuita. Muistaakseni perheen äiti oli valkoinen ja viininpunaharjainen, peffassaan punaisia omenoita, ja lapsista toisella oli keltainen, punaraitainen harja, toisella punainen, keltaraitainen harja, ja kummallakin peffassaan sekä punaisia omenoita että keltahedelmäisiä omenapuita.

Muoks Alkoi mietityttää, muistanko lainkaan oikein, kun näin tuon koko Apple Delight -perheen vuosia sitten ja vain kerran ruotsalaisessa lelukaupassa, josta ostin oman Daddy Apple Delightini. Nopea googletus kertoi, että nämä ovat ns. "twice as fancy" -poneja, eli niillä onkin kuviointi yli koko kyljen, isällä on kuviointinaan puita ja keltaisia neljän pyörylän ryppäitä, äidillä isoja punaisia omenoita ja viiden pienen punaisen omenan ryppäitä, ja kummallakin lapsella (UK- ja Germany-versioissa, muissa maissa perhekokoonpanoon ei kuulunut kuin tammavarsa jos sitäkään) puoliksi keltaiset, puoliksi punaiset harjakset ja kyljissään punahedelmäisiä puita, isoja punaisia omenoita ja pieniä keltaisia pyörylöitä.

En tykännyt perheen muista poneista, halusin vain isän. Tätä nykyä se on laumani ainoa poikaponi, joten se saa olla isän roolissa molemmille jäljellä oleville varsoille, jotka hyvin sopivasti ovat molemmat myös valkoisia. (Minulla on kai jonkinlainen heikkous valkoisiin poneihin, koska säästämistäni 16 yksilöstä seitsemän on pohjaväriltään valkoisia. Mutta valkoinen on oikeasti hyvä kontrastipinta kaikenvärisille harjaksille ja saa niiden värit hehkumaan.)
 
Last edited:
Miullakin on poneja *jossain*, en muista mihin olen ne muuttojen jälkeen laittanut, mutta tiedän että ne ovat näiden seinien sisällä. Nimistä ei ole harmainta haisua, mutta viimeiset 25 vuotta ne ovat sijainneet kirppikseltä löytyneessä keltaisessa muovisessa rokotusneulojen hävityslaatikossa. Voisin jossain kohtaa selvittää mitä poneja ne ovat. Jaamarin laittamista kuvista vaalean punainen poni näyttää tutuhkolta ja tunnistin peilin myös, joskaan siinä ei meillä enää ole sitä peilipintaa kauheasti jäljellä ja se lienee barbitavaroissa. Mökillä on vielä myös semmonen isohko soikea keltainen vaaleanpunakattoinen talo noille poneille.
 
Löysinpäs sittenkin, kun aloin muistelemaan sijaintia.
Isot ponit:
- vaaleanpunainen, jolla koko kyljet merihevosia kuplien kanssa ja harja vihreä valkoinen
- violetti yksisarvinen, jolla siniglitterinen harja ja takalistossa kohokoristeena "jalokiviä" upotettuna viisikulmioon
- punaoranssi pegasos sateenkaariharjalla, takalistossa glitterperhosia
- valkoinen, kirkkaan punaisella harjalla ja kyljissä mansikoita
Keskikokoinen poni:
- keltainen, sinivalkokeltainen harja, ei kuvioita mutta kaviot oranssit
Pikkuponit:
- keltainen, sinivalkokeltainen harja, ei kuvioita mutta kaviot oranssit
- vaaleanpunainen pegasos, violetilla irokeesilla (voi olla että edellinen omistaja on leikannut) takalistossaan tähti ja pohjois-etelä nuoli ja kavion pohjat mustat
 
Mökillä on vielä myös semmonen isohko soikea keltainen vaaleanpunakattoinen talo noille poneille.

Ponikampaamo? Ainakin värit sopisivat, ja se oli myös muistaakseni suhteellisen kookas. Siinä tuli mukana vaikka mitä hienoa kampaamosälää ja kuolasin sitä aikoinaan lelukaupassa, mutta ihan mitä vain ei äiti sentään minulle ostanut. Tein sitten yksityiskohtaisen suunnitelman, miten saisin vastaavan pytingin rakennettua itse pahvista, mutta ennen toteutusvaihetta kiinnostus aiheeseen lopahti jo täysin. Tämä on itse asiassa vähän niin kuin elämäni tarina: paljon suuria, yksityiskohtaisia suunnitelmia, joiden toteuttamiseen asti en ikinä pääse, koska jokin muu ehtii jo viedä kiinnostuksen :D
 
Juu kampaamo, mutta koska se oli kirppislöytö niin luulen että suurin osa sälästä puuttuu ja sitten osa on tietty päätynyt sekaisin barbijuttujen kanssa.
 
- vaaleanpunainen, jolla koko kyljet merihevosia kuplien kanssa ja harja vihreä valkoinen

Jos sillä on siivet, kyseessä on Wave Runner, Twice as Fancy -sarjaan kuuluva poni.

- violetti yksisarvinen, jolla siniglitterinen harja ja takalistossa kohokoristeena "jalokiviä" upotettuna viisikulmioon

Princess Amethyst. Kuului aikoinaan myös omaan laumaani, mukana tuli tötteröhattu, tähtipäinen sauva ja liila vauvalohikäärme.

- punaoranssi pegasos sateenkaariharjalla, takalistossa glitterperhosia

Flutterby.

- valkoinen, kirkkaan punaisella harjalla ja kyljissä mansikoita

Sugarberry/Strawberry Fair (eri nimi USA:ssa ja Euroopassa). "Twice as Fancy" -poni. Sillä pitäisi olla mansikka myös otsassaan.

- keltainen, sinivalkokeltainen harja, ei kuvioita mutta kaviot oranssit
- keltainen, sinivalkokeltainen harja, ei kuvioita mutta kaviot oranssit

Kuulostavat kilpailevan valmistajan My Pony -sarjan leluilta

- vaaleanpunainen pegasos, violetilla irokeesilla (voi olla että edellinen omistaja on leikannut) takalistossaan tähti ja pohjois-etelä nuoli ja kavion pohjat mustat

North Star. Joku on ilmeisesti tosiaan parturoinut ja samalla värittänyt kavioiden pohjat.

Mainio ponilauma! Tässähän alkaa tehdä mieli nähdä muiden poneja myös livenä ;)

Muoks Googletin vähän, ja Wave Runner onkin itse asiassa Sunshine-poni. Niiden varsinainen jekku on se, että harjakset vaihtavat väriä auringonpaisteessa, vaikka kuviot ovatkin Twice as Fancy -mallia. Koko Sunshine-ponisetti noudattaa merellistä teemaa.
 
Last edited:
Minulla oli lapsena kyllä kaksi ponia, mutgta luulen, että ne olivat jonkun kilpailevan firman kopioita. Toinen oli tämä, mutta violettina saman värisellä asulla. Harjan väriä en muista.
s-l300.jpg

Toinen oli aika perus asennossa (muistaakseni toinen etujalka vähän koukussa) seisova pieni keltainen poni vihreällä harjalla ja hännällä ja selässä oli suorakaiteen muotoinen valkoinen liina, jossa oli kauniit kukkakuviot.
 
Juu unohin ne siivet Wave Runnerilta, ekan listattavan kanssa keskityin niihin kuvioihin. Mitään hattuja tai muita asusteita miulla ei näille ole koskaan ollut. Juu, on mansikka otsassa. Luulen että jemmaan nämä takaisin kaappiin, ettei muita poneja joudu parturoiduiksi tms.
 
Toinen oli tämä, mutta violettina saman värisellä asulla. Harjan väriä en muista.
s-l300.jpg

My Little Pony: Baby Ballerina on kyseessä. Kuvassa on Baby Toe Dancer, sinulla puolestaan todennäköisesti sama poni kuin minulla aikoinaan omassa laumassani eli Baby Sweetsteps, jonka balettipuku on tosin keltainen. Se on kuitenkin ainoa violetti Baby Ballerina; Tippytoes on vaaleansininen ja sillä on violetti balettipuku, Soft Steps puolestaan vaaleanpunainen ja sillä on keltainen balettipuku. Kaikki ballerinaponit, niin isot kuin pienetkin, löytyvät tältä My Little Wikin sivulta, jos haluat vertailla muistikuviasi niihin.

Toinen oli aika perus asennossa (muistaakseni toinen etujalka vähän koukussa) seisova pieni keltainen poni vihreällä harjalla ja hännällä ja selässä oli suorakaiteen muotoinen valkoinen liina, jossa oli kauniit kukkakuviot.

Kuulostaa kilpailevalta My Pony -lelusarjalta.
 
My Little Pony: Baby Ballerina on kyseessä. Kuvassa on Baby Toe Dancer, sinulla puolestaan todennäköisesti sama poni kuin minulla aikoinaan omassa laumassani eli Baby Sweetsteps, jonka balettipuku on tosin keltainen.
Sehän se. Luulin ettei ole aito. En ole varma onko se enää edes tallessa. Jos on niin se on meillä lapsuudenkotona, mutta saatoin lahjoittaa sen päiväkodille jossain vaiheessa.
 
Ylös