Luvailin
Kontulainen
Tänään lukupiirissämme jäimme miettimään, että monessa vanhassa mytologiassa on myyttisiä tai jumalallisia selityksiä luonnonilmiöille. Lukemassamme Pohjoisen mytologiassa kerrottiin tuttu viikinkimyytti siitä, että sateenkaari on silta maailmojen välillä; Raamatussa se taas on merkki Jumalan lupauksesta, että toista vedenpaisumusta ei tule (1. Moos 9:12-17). Toinen esimerkki voisi olla salama, joita Tor, Ukko tai Zeus lähettää taivaalta.
Mutta Tolkien ei tuntunut ottaneen paljonkaan tällaisia selityksiä omaan mytologiaansa, paitsi taivaankappaleet eli Kahdesta Puusta luodut Aurinko ja Kuu sekä Vardan tekemät tähdet. Vai emmekö vain muistaneet niitä?
Taivaankappaleiden lisäksi meille tuli mieleen Ulmon ja Ossën tekemät Suuren meren myrskyt (Tuorin ja Eärendilin tarinassa) sekä Manwë Súlimo, jonka ilonaan ovat tuulet ja pilvet ja kaikki ilman alat (Valaquenta) - mutta Manwë ei tainnut useinkaan vaikuttaa tuuliin? Tekivätkö Ulmo, Ossë & co. kaikki meren myrskyt vai vain muutaman tilanteen vaatiman erityisen myrskyn tavallisten "luonnollisten" myrskyjen lisäksi?
Sormusten sodan lopussa kerrotaan länsituulesta, joka hajotti Sauronin tekemät pilvet: olikohan se itse Manwën vaikutusta? Sauronin (ja aiemmin Morgothin) pimeyden lisäksi Saruman pystyi ilmeisesti vaikuttamaan Caradhrasin säähän - mutta nämä ovat kai enemmänkin paikallisia "loitsuja" kuin osa myyttistä maailmanselitystä?
Kaikkein suorin luonnonilmiön myyttinen selitys taitaa olla Ainulindalëssa mainittu lumi ja pakkanen, joiden Ilúvatar kertoi olevan Melkorin kylmyyden kaunis seuraus.
Useampi meistä oli ajatellut Kadonneiden tarujen kirjan kehyskertomuksen Unien polun (joka vei nukkuvat lapset Valinoriin kuuntelemaan tarinoita) olevan konkreettisesti joko sateenkaari tai Linnunrata, mutta emme ainakaan heti löytäneet tätä tekstistä - ehkä olimme keksineet sen itse?
Onkohan näitä myyttisiä yhteyksiä Tolkienin Keski-Maassa vielä lisää?
Ja osaatteko arvella, välttikö Tolkien tarkoituksellisesti luomasta tällaisia myyttejä? Eikö häntä vain kiinnostanut tämä osa mytologian luomisesta - mutta luulisi, että esimerkiksi salaman tai sateenkaaren haltiakielisillä nimillä (mitä ne ovat?) voisi olla yhteys johonkin myyttiin, ja sitä kautta se voisi Tolkienia kiinnostaa? Mietimme myös, voisiko tämä johtua siitä, että hän halusi välttää ristiriitaisuuksia kristinuskon maailmankuvan kanssa (minusta tuntui, että tällainen ajatus tuli Tolkienille tärkeäksi vasta myöhemmin eikä vielä mytologian alkuvaiheessa?). Vai ehkä yksinkertaisesti siitä, että luonnonilmiöille oli Tolkienin aikana jo tieteellisiä selityksiä, joten ehkä myyttisille selityksille ei ollut enää tarvetta edes uutta mytologiaa luodessa?
Mutta Tolkien ei tuntunut ottaneen paljonkaan tällaisia selityksiä omaan mytologiaansa, paitsi taivaankappaleet eli Kahdesta Puusta luodut Aurinko ja Kuu sekä Vardan tekemät tähdet. Vai emmekö vain muistaneet niitä?
Taivaankappaleiden lisäksi meille tuli mieleen Ulmon ja Ossën tekemät Suuren meren myrskyt (Tuorin ja Eärendilin tarinassa) sekä Manwë Súlimo, jonka ilonaan ovat tuulet ja pilvet ja kaikki ilman alat (Valaquenta) - mutta Manwë ei tainnut useinkaan vaikuttaa tuuliin? Tekivätkö Ulmo, Ossë & co. kaikki meren myrskyt vai vain muutaman tilanteen vaatiman erityisen myrskyn tavallisten "luonnollisten" myrskyjen lisäksi?
Sormusten sodan lopussa kerrotaan länsituulesta, joka hajotti Sauronin tekemät pilvet: olikohan se itse Manwën vaikutusta? Sauronin (ja aiemmin Morgothin) pimeyden lisäksi Saruman pystyi ilmeisesti vaikuttamaan Caradhrasin säähän - mutta nämä ovat kai enemmänkin paikallisia "loitsuja" kuin osa myyttistä maailmanselitystä?
Kaikkein suorin luonnonilmiön myyttinen selitys taitaa olla Ainulindalëssa mainittu lumi ja pakkanen, joiden Ilúvatar kertoi olevan Melkorin kylmyyden kaunis seuraus.
Useampi meistä oli ajatellut Kadonneiden tarujen kirjan kehyskertomuksen Unien polun (joka vei nukkuvat lapset Valinoriin kuuntelemaan tarinoita) olevan konkreettisesti joko sateenkaari tai Linnunrata, mutta emme ainakaan heti löytäneet tätä tekstistä - ehkä olimme keksineet sen itse?
Onkohan näitä myyttisiä yhteyksiä Tolkienin Keski-Maassa vielä lisää?
Ja osaatteko arvella, välttikö Tolkien tarkoituksellisesti luomasta tällaisia myyttejä? Eikö häntä vain kiinnostanut tämä osa mytologian luomisesta - mutta luulisi, että esimerkiksi salaman tai sateenkaaren haltiakielisillä nimillä (mitä ne ovat?) voisi olla yhteys johonkin myyttiin, ja sitä kautta se voisi Tolkienia kiinnostaa? Mietimme myös, voisiko tämä johtua siitä, että hän halusi välttää ristiriitaisuuksia kristinuskon maailmankuvan kanssa (minusta tuntui, että tällainen ajatus tuli Tolkienille tärkeäksi vasta myöhemmin eikä vielä mytologian alkuvaiheessa?). Vai ehkä yksinkertaisesti siitä, että luonnonilmiöille oli Tolkienin aikana jo tieteellisiä selityksiä, joten ehkä myyttisille selityksille ei ollut enää tarvetta edes uutta mytologiaa luodessa?