NaNoWriMo tulee - oletko valmis?

Vehka

Unenkutoja
Vastuuhenkilö
Kummi
Marraskuu lähestyy uhkaavasti ja sitä myöten myös NaNoWriMo, eli National Novel Writing (vai Writers?) Month. Nimensä mukaisesti ideana on kirjoittaa kirja kuukaudessa - tavoitteena olisi kursia kokoon 50 000 sanaa. Ei lopputuloksella niin väliä, kuten sivulla sanotaankin niin "Tulette kirjoittamaan roskaa, mutta ei se mitään. Kirjoittaminenhan on tärkeintä."

Minä olen mukana menossa, entäpä muita kontulaisia? Lisätietoa löytyy täältä.
 
Viime vuonna intoilin kovastikin NaNoWriMon suhteen, mutta kahdeksasta kahdeksaan -tyyppiset päivät yliopistolla sekä täydellinen vision puuttuminen aiheuttivat projektin kokoonkuivumisen jo kuun alkupäivinä. Tänä vuonna en aio yrittää; muistin koko asian aivan vastikään, olisin tarvinnut vähintäänkin enemmän henkistä valmistautumisaikaa. Olen myös reissussa osan marraskuusta, joten jätän suosiolla hankkimatta enempää paineita elämääni.

Olisi mielenkiintoista kuulla edistymisestäsi, Vehka. Oletko muuten osallistunut aiempina vuosina?
 
Harmi, Sûlwen, mutta ensivuonna sitten taas. ;) Eipä muutenkaan kontulaisia hirveästi tunnu olevan lähdössä testaamaan rajojaan.

Minä tuskailin viime vuonna 47 000 sanaa asti, joista 12 000 viimeisenä päivänä (voi niitä sormikramppeja) kunnes luovutin. Tänä vuonna olen sentään hieman paremmin valmistautunut, juonikehitelmä, kuusi hahmoa ja kaikki. Ja rutka kasa haasteita sullottavaksi mukaan. Käärme saattaa tosin hieman kärsiä kirjoittamisesta, mutta kuukausi on vain kuukausi.

Katsotaan, josko se 50 000 sanaa tulisi täyteen. :p
 
Nettiystäväni suostuttelemana päätin osallistua, ensikertalaisena tosin. Nyt kun pari päivää on jäljellä alkuun, alkaa pieni pelko hiipiä mieleen siitä, että miten hirmuisen urakan sitä onkaan ottanut harteilleen. :p Mutta yrittää aion tosissani, vaikka uskoisin koeviikon aikana tulevan hiukan tukalahkot oltavat.

Tästä projektista saankin hyvän tekosyyn työstää erästä tarinaideaa joka on kytenyt jo ainakin vuoden aivojen perukoilla. Mietityttää vieläkin tosin että yltääkö tavoitteeseen, mutta kirjoittamisen iloahan tässä vain tavoitellaankin. ^^
 
Minäkin olen näin ensikertalaisena lähdössä mukaan. Tuskin minun kannattaa heti ottaa täyttä 50 tuhatta tavoitteekseni, varsinkin kun tajusin koko NaNon aika myöhäisessä vaiheessa, enkä juurikaan ole valmistautunut. Täytyy nyt vielä yrittää kavereilta keräillä haasteita, ja sit tää on niiku tietysti hyvää kokemusta seuraavaa kertaa varten :grin:
Hölynpölyhän minulta sujuu, mitä vähemmän järkeä, sen parempi :p
 
47 000 sanaa on varsin kunnioitettava saavutus, Vehka. :) Valmistautumisesta olisi voinut tosiaan olla apua minunkin kohdallani viime vuonna. Yritin minä jotain suunnitella etukäteen, mutta en saanut järjellistä inspiraatiota, joten marraskuun ensimmäisenä aloin kirjoittaa aivan intuitiolla. Tuo aloitus on minulla edelleen tallella. Luin sen tässä jokin aika sitten, ja se on kyllä todella, öh, mielenkiintoinen, mutta ei minulla ollut aavistustakaan, keitä hahmoni ovat ja miten he ovat joutuneet kyseiseen tilanteeseen.

Pitikö kirjoituksen muuten olla originaalifiktiota vai käykö fanfiction? Muistelisin lukeneeni tästä jonkun säännön, mutta en jaksa lähteä tutustumaan aiheeseen, kun en kuitenkaan aio osallistua. Tietenkin itseä vastaanhan tässä lähinnä kilpaillaan, joten pieni sääntöjen venyttäminen ei ketään satuttane. Tässä vaiheessa minulta nimittäin syntyisi luultavasti paljon helpommin fanfictionia, oman fiktion kirjoittaminen on ollut kovin tahmeaa jo useamman vuoden.
 
Tietenkin olen mukana kun on hyvä mahdollisuus päästä kirjoittamaan roskaa. Huomasinkin tämän nyt juuri sopivasti ajoissa ennen marraskuuta, niin ehdin vielä jotain suunnittelemaankin. Jos en keksi mitään uutta, niin täytyy kirjoittaa jotain vanhoihin teksteihini liittyvää. Onko mitään havaintoa paljonko tuo 50 000 sanaa olisi suunnilleen sivuina?
 
Sûlwen Niniel sanoi:
Pitikö kirjoituksen muuten olla originaalifiktiota vai käykö fanfiction?

NaNoWriMo.org sanoi:
How do you define "novel?" Does fan fiction count? What if I want to write interconnected short stories rather than a novel? What if my story is largely autobiographical, or is based on a real person? Can I still write it in November?

We define a novel as "a lengthy work of fiction." Beyond that, we let you decide whether what you're writing falls under the heading of "novel." In short: If you believe you're writing a novel, we believe you're writing a novel too.
NaNoWriMon "säännöt" eivät siis sitä kiellä. "Vertaisverkostosta" eli muista kirjoittajista epäilemättä löytyy monia jotka olisivat toista mieltä, mutta kukapa muista ihmisistä välittäisi.

Minä en valitettavasti taida olla tänäkään vuonna aivan valmis nanowrimoilemaan, ehkä vielä joskus...
 
Halti ei nanota, mutta antoi sen sijaan minulle mahtavan idean. :) Tulisi nyt jo ylihuominen, sormeni syyhyävät päästä kirjoittamaan. Hienoa, meillähän on sittenkin neljän hengen urhea kontulaistiimi, kaikki me päästään loppuun asti, eiks jeh? ;)
 
Ääh... Ehtiäkseen täytyy vain laiminlyödä opiskeluja. En uskalla tarkistaa oliko se koeviikko marraskuun lopussa vai joulukuun alussa. :p
 
En minäkään, mutta toiveet on korkealla että se olisi joulukuussa ^^

Minä olen nyt sitten tässä hyvissä ajoin aloittanut suunnittelu, käytän hissantuntia haasteiden keräilyyn NaNon foorumilta. Onneksi kirjoitin viime vuonna syventävässä englannissa muutaman tekstin, jotka sijoittuivat hieman, sanoisinko pratchettilaiseen maailmaan. Luultavasti otan tämän maailman tekstini pohjaksi. Ja mitäpä siitä että muutama kurssi menee penkin alle, sormia syyhyttää jo päästä kirjoittamaan. Ollapa jo huominen...

(Ihana uusi firefox ei pakottanut minua kirjoittamaan tätäkään uudestaan kun vahingossa sammutin koneeni!)
 
Hihhii, minä aloitan yöllä kahdeltatoista, ketään muita valvojia seurakseni? Olisi varsin mukavaa saada rohkaisua, alkuhan on tärkein ja kannattaa siis kirjoittaa varastoon. Eläköön, NaNo tulee. Ja se tulee vieläpä pian, jo vähän yli 12 tunnin päästä.
 
Enää 10 tuntia 33 minuuttia ^^ (Jos osaan laskea siis.) Minä luultavasti yritän aloittaa puoliltaöin, jos vaan jaksan valvoa. Huomenna on sitten hyvää aikaa pianotuntia odotellessa kun oikeasti pitäisi lukea ruotsin saniksiin. Toisaalta, meillä ei ole langatonta nettiä kotona ja olisihan se hienoa päästä heti hehkuttamaan että nyt on aloitettu. Katson vielä kuinka väsynyt olen tänä iltana
 
Minä kyllä ajattelin valvoa seurananne. Noin 40 minuuttia vielä. Mitähän tässä odotellessa tekisi? Minä kirjoitan varmaan niin kauan kuin pää pysyy näppäimistön yläpuolella. Sitten on hyvä nukkua ja pitää taukoa ja sitten koulusta päästyäni täytyy taas heti jatkaa.

Onnea yritykselle! Kertokaa sitten aina täällä kuinka edistytte. Kyllä me varmasti siitä selvitään.

Edit: Laitetaanpas tuotoksemme sitten Nuotiolle, vaikka kuinka kävisi. Se olisi hauskaa. :grin:
 
2400 sanaa viime yönä, tänään aion kirjoittaa lisääkin. Oikein hienoa oli, joskaan nettiin en voinut tulla: olin aivan liikaa tarinani lumoissa. Juuri nyt olen pitkästä aikaa mahtavissa kirjoitustunnelmissa, Haltiamielen idea punoutuu hahmokaartiini vallan sulavasti ja sain vieläpä hienon runon mukaan. Tällä menolla en kyllä ole varma laitanko tekstiä Nuotiolle: tästä saattaa tulla jopa niin menettelevä, että hion tätä ja yritän julkaisua. Eläköön NaNoWriMo, se sai minut kirjoittamaan.
 
Hmmh, minä tein valvojan arkkivirheen ja nukahdin :D Mikähän minussa on vikana kun en tuntia pysy hereillä... Eikä kahdelta aloittaminen vaikuttanut niin hyvältä kuin kahdeltatoista :cry:
Tänään aamulla hullu lumisade teki elämästä muutenkin vaikeaa, ja odotan nyt sopivaa välituntia, hissan tuntia ja koulun loppumista päästäkseni kunnolla alkuun. Ei osaa oikein keskittyä nyt mihinkään kouluaineisiin... Vaikeaa.

Edit: Nyt pääsin aloittamaan, hurjat 322 sanaa jo ^^ Pitäisi tehdä verkkolehteä Kaarle Suuresta... Ei tule elämää :grin:
 
Steel, jeah! 322, enää sinulta puuttuu 49 678 sanaa. Kyllä se siitä lähtee. Minulla on kasassa vähän yli 4000, ja olo on valtavan hyvä - yhä. Yllättävää. Tästä tulee mahtava kuukausi jos inspiraationi säilyy.
 
Nyt minulla on hurjat 1032 sanaa, joista yöllä kirjoitin 1004. Täytyy vaan kaikkiin väleihin laittaa tarpeeksi jotain turhaa, niin kyllä se lopulta onnistuu. :)
 
Yli 20 000 sanaa, ylihuomiseksi pitäisi olla valmis. JIIHAA! Tehkää perässä. ;)
 
Aloitin alusta, koska se vanha teksti oli ahdistava. Oli minulla yli 3000 sanaa. Nyt vaihdoin aihetta ja minulla on jo 85. Siitä se alkaa. Ihanaa kirjoittaa aiheesta josta todella pitää. :)
 
Ylös