NaNoWriMo tulee - oletko valmis?

Minä löydyn nimimerkillä Nuokku, ja myönnän etten ole keksinyt vieläkään mitään kirjoitettavaa. Toivottavasti tämä yritys ei kariudu yhtä pahasti kuin viimevuonna.
 
Nyt tuli ensimmäisen kerran se kunnollinen tunne, että tekisi mieli luovuttaa.

12 426, kun pitäisi olla lähemmäs 23 333. En ymmärrä, miten tässä vain kävi näin, kun alku lähti niin mukavasti. Kirjoitin kahden ensimmäisen päivän aikana 7000 rikki, joista yli 5000 ensimmäisenä päivänä. Totta vie kelpaisi nytkin tuo yl viiden tuhannen päivätahti. Jos pääsisi nyt viikonloppuna vaikka edes siihen kahteenkymmeneen tuhanteen, olisi jotain realistisia mahdollisuuksia vaikka kuroa arkenakin kiinni. Pitänee palata aamuiseen puolen tunnin write-or-die -rutiiniin ja yrittää pakottaa itsensä siihen tuhanteen sanaan joka aamu, herätä vain tarpeeksi aikaisin. Huomaan ainakin stressaavani liikaa tekstin tasoa, "äh, ei tää nyt sovi näin, äh, en halua raiskata hahmoja tekemällä näin", tietäen kuitenkin samaan aikaan, ettei sillä ole mitään väliä.

Miten te muut? Vieläkö teillä sujuu, vieläkö hypitte onnesta, vieläkö riittää puhtia toiseen samanlaiseen sysäykseen? Ollaan kuitenkin ylihuomenna jo kuun puolivälissä.
 
En ole mukana touhussa (koska jälleen kerran liian kiire) mutta olen näemmä lukenut liikaa Nanoraportteja. Eilen latinantunnilla nimittäin kysäisin vieressä istuvalta tytöltä, joka kirjoitti kynä sauhuten, että Nano menossa, vai? Tyttö katsoi minua aika ällistyneenä ja huomasin, että kappalettahan hän vain oli suomentanut. Nolotti, ja mieltä ei paljon ylentänyt sinne hiipinyt kysymys siitä, mitä minusta kertoo se että oletan ihmisten ennemmin luennolla kirjoittavan romaania kuin tekevän kirjallista käännöstä kappaleesta. [22]
 
Minä en kipeänä jaksanut kirjoittaa lainkaan, eli menetin hyvän nanotusviikonlopun ja muutaman arkipäivänkin - nyt on vasta joku päälle 7000 sanaa. Eli aika varma olen, etten jaksa enää kuroa muita kiinni ja luovuttaminen hiipii mieleen jatkuvasti. Steelsheenkin on jo menossa kolmannella kymppitonnillaan, eppaa. =/

Sairastuin inhaan aikaan, se vei inspiraation kokonaan. Ehkä ensivuonna..? :p
 
Erittäin huonosti. Viime päivinä, tai oikeastaan yli viikkoon ajatukseni eivät ole jaksaneet keskittyä lähimainkaan niin järkevään ja pitkäjänteiseen työhön kuin NaNon kirjoittaminen. Luulenpa että jään alle tavoitteen reilustikin, mutta en aio tästä ottaa suuren suurta stressiä, vaikka perfektionisti-luonteeni väittäisikin muuta.
 
Círdan sanoi:
Steelsheenkin on jo menossa kolmannella kymppitonnillaan, eppaa. =/
Lol :grin:

Öh, Steelsheen on vähän hyytynyt. Aika isolta osin elämän takia, olen taas vaihteeksi panostanut kouluun kun se alkoikin tuntua ihan mahdolliselta, mikä nyt sitten tietysti on syönyt nanotusajasta, ja minkä seurauksena olen myöskin väsynyt ja kohta varmaan kaksi päivää tavoitetta jäljessä. Tämähän menee vuosi vuodelta jännemmäksi... Nyt ei edes huvittaisi kauheasti koko nano, mutta kuitenkin vähän harmittaa jos nyt vaan sen takia jätän kesken. Ehkä nyt viikonloppuna... Sanoja on kuitenkin hitusen päälle 30k että kai tässä vielä mahdollisuuksia on :p
 
2010

Lokakuu on jo yli puolenvälin, eli marraskuu on ihan kohta! Ketkä kontulaisista aikovat lähteä tänä vuonna ihanan sekopäiselle matkalle kirjoittamisen maailmaan?

Minä ainakin, vaikka pelkään pahoin että suunnittelemani suunnittelu jää tänäkin vuonna tekemättä kun aika kuluu niin sutjakkaasti. Tarinantynkä on kyllä onneksi olemassa, aion taas katsoa mitä tapahtuu kun todellisuus ja fiktio menevät sekaisin. Taas siksi että olen kirjoittanut samankaltaisesta aiheesta ennenkin, se on oudon kiehtova.

Lisäksi tuntuu että käytettävissäni oleva kirjoitusaika hupenee vuosi vuodelta, tässä marraskuussa on kai kaksi konserttiviikonloppua ja jotain muutakin elämää, huh. Pakko NaNoa on kuitenkin yrittää, siitä on kai tullut jo jonkinlainen perinne. Tänä vuonna aion lisäksi omistaa t-paidan ja kahvimukin, joten en oikein kehtaisi olla kokeilematta.

Niille, joille NaNoWriMo on uutta löytyy varmaan paljon informaatiota tämän topikin aiemmista viesteistä sekä tietty kotisivuilta. Minut löytää saitilta nimellä Steel.

(Viime vuonnakin tuli voitto huikealla 50 003 sanalla :p)
 
Tässä yksi päivä jo mietinkin, että harvinaisen hiljaista on tämän topicin suhteen ollut tänä vuonna...
Pitänee tätä koettaa tänäkin vuonna, tosin epäilen etten pääse sen kummemmin tavoitteeseeni kuin viime vuonnakaan, mutta yrittänyttä ei laiteta.

Saapa nähdä, saapa nähdä...
 
Tämähän vaikuttaa mielenkiintoiselta..
Nopsalla vilkaisulla NaNon kotisivulle en heti ainakaan hoksaissut, että onko tarkoitus kirjoittaa englanniksi, vai saako käyttää kirjoittaessa omaa äidinkieltään? Osaako joku näin äkkiseltään sanoa?

Pitää vähän pähkäillä, sen verran hullu idea että voisin melkein yrittää osallistua tänä vuonna. Mietintämyssyn alle tämä ajatus.
 
Saa kirjoittaa suomeksi (tai millä kielellä ikinä huvittaakaan :p), kukaanhan ei tekstiäsi tule lukemaan/näkemään mikäli et sitä itse erikseen jossain julkaise. Suomi on ehkä hitusen haastavampi siinä mielessä että meillä on nämä kauniin päätteellisesti taipuvat sanat eli "asiaa" vaaditaan enemmän kuin esim englanniksi kirjoittavilta samaan sanamäärään, mutta kokemuksesta voin kyllä sanoa ettei ole mikään mahdoton tehtävä siltikään. Suosittelen kokeilemaan!
 
Ja heti tämä putosi kärryiltä.. :roll: Mikäs kilpailu se sitten on, jos ei kukaan lue sitä tekstiä? Vai siis lähinnä kilpailu itsensäkö kanssa?

Voi että, mitä enemmän tätä miettii, niin sitä enemmän iskee hinku osallistua! Eniten ehkä itsellä on kyse siitä, että onko AIKAA moiseen..
 
Ehkä enimmäkseen kilpailu itsensä kanssa joo, mutta kun pointtina sinänsä on kirjoittaa 50 000 sanaa, niin kyllä siinä saa sanamäärissä kisaa aikaan kavereiden kanssa ihan mukavasti (paitsi jos ne ovat semmoisia kuin Vehka). Itse tosin tykkään kutsua NaNoa mieluummin kirjoitustapahtumaksi kuin kilpailuksi, erottuupahan paremmin sellaisista kilpailuista missä sillä tekstin laadulla on enemmän väliä kuin sanamäärällä. Ei NaNossakaan kai kukaan kiellä yrittämästä kirjoittaa laadukasta tekstiä, mutta se ei ole kauhean tehokas tapa saada sanoja täyteen ja todennäköisesti aiheuttaa vain harmaita hiuksia.

Itsehän lähdin ensimmäisenä vuotenani liikkeelle ilman mitään varsinaista sanamäärätavoitetta, lähinnä vain kokeilemaan, mutta ei mennyt montakaan päivää kun olin ihan koukussa koko hommaan ja tavoitteena se 50 000. Ajanpuute on tietysti aika ikävä ongelma, johon ei ehkä ole kauheasti muita ratkaisuja kuin kirjoittaa milloin ikinä ehtiikin, edes vähän lisää, ja yrittää raivata päivästä kirjoittamisaikaa mikäli se vain on mahdollista. Aina ei tietysti ole. Mutta sekin on kyllä jo saavutus sinänsä että lähtee kokeilemaan mitä tapahtuu :)
 
Minä aion ainakin yrittää, ja katsella jos innostuisin. En viimevuonna oikein ehtinyt mukaan, kun asia oli niin uusi minulle. Toivottavasti nyt saan aikaiseksi jotain. Yritän päästä ainakin 30 000 sanaan. :)
 
Minä olin miettinyt josko tänä vuonna jotain tulisi kirjoitettua (en siis yleensä kirjoita yhtään mitään fiktiota, mutta Nano on hauska idea).

Kirjoitankin kyllä marraskuussa, mutta Nanon sijaan kyseessä on eräs töihini liittyvä tärkeä raportti, joka pitää saada jouluksi valmiiksi. Eli ehkä Nanoillaan sitten ensi vuonna. Yksi pitkä teksti/syksy saa riittää.
 
Minä voisin yrittää. Kirjoittaminen on mukavaa, ja kun olet kirjoittanut 50000 sanaa, olet varmasti paljon parempi kirjoittaja sen jälkeen.
 
Minäkin olen ajatellut yirttää jälleen kerran - kahtena viime vuonna en ole päässyt kuin viitiseentoista tuhanteen sanaan, mutta toisaalta minulla on nyt paljon vähemmän hoidettavia hommia kuin viime vuosina, ainakin näillä näkymin. :D

Pitäisi varmaan alkaa pikkuhiljaa jo miettiä aihetta. Saa nähdä mitä tästä nyt tulee...
 
Minä olin miettinyt tätä ihan oikeasti tälle vuodelle. Ei ollut mitään ideaa valmiina, mutta ajattelin, että ehkä jotain ilmaantuu. Mutta. Työtilanne osoittautuikin normaaliakin hankalammaksi, ja sen lisäksi fiksusti otin itselleni yhden lisänakin, jonka seurauksena vapaa-aika menee ja koneella tulee kirjoiteltua enemmän kuin olisi terveellistä.

Eli: ei NaNoWriMoa tänä vuonna.
 
Kärmesläisten NaNoWriMo-innokkuus ei kissa vieköön ole ollut viime vuosina kovin suurta, ainakaan tämän topiikin perusteella. Mutta onpahan kaikkia varoitettu marraskuun lähestymisestä tämän viestin ja ilmoittautumissivulle vievän linkin toimesta, johdosta ja kautta:

https://nanowrimo.org/sign_up

(Tuossakin viestissä oli jo noin kolmekymmentäyksi sanaa. Ei kai se nyt niin vaikeaa voi olla? [=46])
 
Minäpä aion osallistua tänäkin vuonna. Ideaa ei ole, sellainen olisi kiva. Männävuosina olen kirjoittanut seuraavaa:
2006 fantasiaa, jossa varastettiin lyhtypylväs, kikkailtiin kirjailijan kanssa joka joutui siihen maailmaan, jos kirjoitti, ja pohdittiin hiipuvan taikuuden arvoitusta
2007 fantasiaa, jossa pääosassa olivat neljä rinnakkaismaailmaa, kaikissa oma vuodenaikansa
2008 varastetusta syntymäpäivästä ja sen seurauksista
2009 Kauniaisissa sijaitsevasta erikoisesta sisäoppilaitoksesta, jossa kävi koulua mm. ihmisharakka Leo ja jossa opetettiin mm. luovaa ajattelua
2010 Helsinkiin sijoittuvan tarinan Saarasta, joka törmää muistoihin elämästään, mutta muistot sijoittuvatkin ihan kummallisille paikoille menneisyydessä, ja Helsingistä Helsingin takana
2011 Adelesta, kellopelisalamurhaajasta, mekaanisesta pienoislohikäärmeestä ja ilmalaivoista
2012 scifinanon, Taivaanvahvuuden, Uuden-Patagonian siirtokunnasta

2010 vuoden teos oli lähinnä maagista realismia, 2011 kirjoitin steampunkia ja 2012 scifiä. Muutoin olen kirjoittanut fantasian ja maagisen realismin välillä kikkailevia tekstejä. Kovasti innostaisi kokeilla jotain uutta, mutta ideaa ei tosiaan vielä ole, ja ongelmana on vähän se, että seuraavaan viikkoon ei kyllä ehdi sellaista pohtiakaan, koska opiskelu ja työt syövät kaiken vapaa-ajan. Mur!

Muita osallistujia?
 
Ylös