NaNoWriMo tulee - oletko valmis?

1973 sanaa mutten pääse päivittämään sitä sivustoon :,(
Aaaa, silmiä kirveltää ja toissayönä nukuin neljä tuntia ja viime yönä ehkä seitsemän ja kello on yksi ja haluan nukkumaan mutten voi kun tarina tulee vapaaehtoisesti ulos!
 
Niin siis, nanon sivujen hitaus johtuu iltasaikaan yksinomaan siitä, että silloin amerikkalaispallerot innostuvat riehumaan siellä oikein olan takaa. Keskipäivällä ne ovat nopeimmillaan, luulisin.
 
Mutta mitä silloin jos olen luovimmillani nukkumaanmenoajan jälkeen?? :)
Ai niin, nanossa nick on vislaava, mikäli jotakuta kiinnostaa seurata :D
 
Vai niin... Äitini on ilmeisesti puhunut "täysin mahdottomasta" projektistani sukulaisille. Tsemppaavia puhelinsoittoja ja sähköpostiviestejä on tullut eilisen ja tämän päivän aikana kymmenkunta kappaletta. :knockout:
Jättäisivät minut rauhaa, ei tämä myötätunnolla edisty.
 
No mutta Cirindë! Tuohan on aivan mahtavaa, minä olisin innoissani jos sukulaiseni reagoivat noin. \o/

Itse olen kohta 5000 sanassa menossa, tämä menee todella hyvin; pää ihan pursuaa ideoita.
 
Äh hankala aihe. Ihmissuhdesotkut, varsinkin hyvin rajatulla ilmaisutyylillä eivät oikein jaksa sivukaupalla oli se miten maagista realismia hyvänsä... :/
 
Círdan; Onhan se ihan mukava kuulla, että sukulaisia kiinnostaa, mutta heidän huomionsa saaminen tällä tavalla on hämmentävää. Eivät he yleensä soittele kuulumisia. :)

Minulla on kohta 4000 sanaa koossa. Nyt pitäisi jatkaa, koska eilen en ehtinyt kirjoittaa yhtikäs mitään.
 
Phuuh. Kamalaa se on olla NaNottaja.

Haasteiden heittely olisi paikallaan. Mistä johtuu, että paikanvaihdos inspiroi? Olin siskon luona jonkun aikaa yksin, ja tuplasin sanamääräni sinä aikana, eli kirjoitin jonkun 2000 sanaa. Nyt siis reilu 4000, kirimistä riittää jos meinasin tänä viikonloppuna kiriä... (ja edistää kun ensi viikko menee taas ties missä)
 
Siltä varalta, että joku jumissa oleva ei ole huomannut, niin mainostetaan nyt sitten että joskus yöllä (tosin hieman kehnosti) koodattua juonigeneraattoriani voi käyttää apuna, jos täytyy keksiä tarinaan juoni tai uusia käänteitä. :grin:
 
Last edited:
Eilisen tilastot näyttivät kirjoitusvauhdiksi ~1700 sanaa tunnissa o.O Olisi varmaan ollut viisasta kirjoittaa vähän pidempäänkin tuota tahtia kuin vain joku onneton reilu tunti. Mutta no, itsepä aloitin vasta yhdentoista maissa illalla.

Minä haastan inspiroitumaan ihmisten vastauksista LiveJournal's Daily Quizin kysymyksiin. Mielenkiintoisia repliikkejä mielenkiintoisiin tilanteisiin :grin:
 
Äh. Minun projektini ei ole edistynyt mihinkään kolmeen päivään. Aina kun avaan jo kirjoitetun pätkän eteeni, pääni vain tyhjenee ja kaikki ideat katoavat jonnekkin. Ärsyttävää. :ouch:
 
NaNo meni sitten ohi ja kävi niin kuin epäilinkin - aika ei riittänyt kunnolla edes aloittamiseen. Joten saldokseni jäi puhdas nolla. Olisi minulla ollut jokunen sata sanaa lähettää kuun alkupäivinä, mutta sivut olivat niin tukossa, että hui hai sillekin.

Miten mahtoi sujua teiltä ahkerammilta?
 
Ahkera ja ahkera. Sain kokoon neljä ja puoli tuhatta sanaa sekavaa, epäkronologista haahuilua, jonka aikasuhteita ei kykene hahmottamaan kukaan muu kuin minä itse. Siitä huolimatta olo on hieman toiveikas tekstin suhteen. Pidän sen ideasta ja ajattelin saattaa sen loppuun ja sitten katsoa, pystyisikö siitä editoimaan jotain lukijaystävällisempää. Tosin sen (elämäntilannettani peilaava) angstisuus vähän tökkii, mikäli mietin siitä yhtään mitään, mutta sekin lienee muokattavissa.. Saas nähdä.
 
Minun ideani ei riittänyt kuin 5572 sanaan. En ole pettynyt, koska vasta ensimmäinen yrityshän tämä oli. Ensi vuonna voisin aloittaa koko jutun suunnittelemisen hyvissä ajoin ennen marraskuuta.
 
Puoliväkisin väännettyinä 50 222 sanaa. Jostain syystä etukäteissuunnitteleminen alkoi nyt kuulostaa vallan hyvältä idealta, ja toiseksi viimeisenä päivänä heitin tarinani vallan toiseen paikkaan kokonaan, ja haluan ensi vuonnakin kirjoittaa Austen-henkistä nykyaikaan sijoittuvaa kartanodraamailua. Tai sitten en.

Tämänvuotinen NaNo oli kyllä historiani huonoin. Mutta eipä sen kanssa ole mikään pakko aikaa enää viettää, joten jätetään se jonnekin lojumaan ja todetaan että olipahan kokemus tämäkin jälleen :p
 
No niin, töktöktök. Oletteko te kaikki kuolleet kun lokakuussa ei ole vielä herätetty tätä topikkia? :p NaNoWriMo on tulossa ja meidän tulisi pikkuhiljaa valmistautua tukemaan toisiamme!

Tänä vuonna aion ensimmäistä kertaa koskaan kirjoittaa selkeästi Suomeen sijoittuvan gaimanistisen romaanin. Ei siitä kyllä tule yhtään mitään, mutta ainakin minulla on hyvä tekosyy vierailla Suomenlinnassa, viettää päivä metroillen ympäri Helsinkiä ja sniikkailla hautausmaille. Siitä tulee seikkailuntäyteistä - ja hyvin, hyvin jännittävää!

Aion myös todennäköisesti (huokaillen ja valitellen) pyrkiä tänä vuonna kohti 200,000 sanan tavoitetta. Ensimmäinen nanoni oli vähän päälle 60,000 sanaa pitkä, toinen 97,327 ja kolmas 78,956, joten tämän pitäisi olla uudella tavalla haastavaa. Hmm-mmh.
 
Minä vain jaksan kerta toisensa jälkeen (ihan vähän vihreänä) hämmästyä Vehkan sanamääristä. Voi huoh.


Joo, kyllä minäkin tänä vuonna sitten päädyin siihen päätökseen, että NaNoa teen. Totesin minulla ehkä olevan jotain mahdollisuuksia, jos en rajoitu mihinkään yhteen tiettyyn asiaan, ja kirjoitan kahdesta maailmasta samaan tarinaan - ja turha kysyä miten järkevää tekstiä siitä tulee kokonaisuutena, ei siitä tule. Toinen maailma on vähän omaa elämääni, kouluani ja kavereitani fanfictioiva, suurilta osin ainakin realistinen kertomus. Toinen osa kertomuksesta sijoittuu samaan isoon fantasiamaailmaan, jota olen pala kerrallaan suunnitellut ja hionut kai sen... Viisi vuotta?

Minulla ei ole mitään havaintoa, miten tarkkaan NaNo pitäisi suunnitella, että se onnistuu. Vähintään 50 000 tapahtumaa, ja hyvä tulee kun saa tuhat sanaa jokaisesta tapahtumasta? :p
Kysynkin, miten tarkkaan muilla (onnistuneilla) otuksilla on tapana suunnitella? Kaikki tapahtumat? Iso läjä tapahtumia josta valitaan mielialan mukaan toteuttamisen arvoiset?
 
Minä yleensä suunnittelen melko tarkkaan. Nytkin minulla on jo valmiina tarinan sijainti, taustatutkimussuunnitelmia, hahmoja iso liuta, oppiainelista sisäoppilaitostani varten, kohtauksia kymmenkunta.

Lopputulos ei kuitenkaan läheskään aina mene siten kuin alunperin suunnittelin. Ensimmäinen nanoni kyllä loppui sinne minne halusinkin, mutta toisessa sivuhahmon ryösti isomman tilan ja päätyi yhdeksi päähenkilöistä, kolmannessa loppuratkaisu muuttui superhypermonimutkikkaaksi. Että näin.

Suunnittelu on kuitenkin (vähintään) puolet nanon hauskuudesta, eli kyllä sitä kannattaa harrastaa.
 
Vehka sanoi:
Aion myös todennäköisesti (huokaillen ja valitellen) pyrkiä tänä vuonna kohti 200,000 tuhannen sanan tavoitetta. Ensimmäinen nanoni oli vähän päälle 60,000 sanaa pitkä, toinen 97,327 ja kolmas 78,956, joten tämän pitäisi olla uudella tavalla haastavaa. Hmm-mmh.

200 miljoonaa sanaa on kunnioitettava tavoite missä tahansa yhteydessä. Voisiko joku muuten kertauksen ja tiivistämisen nimissä kertoa, että mistä tuossa nanonanossa oikein on kyse? Onko jonkun määrä oikein lukeakin niitä tuotettavia tekstejä?
 
Ylös