NaNoWriMo tulee - oletko valmis?

Pagba: Nanon sivuilla on sellainen jännä laskugeneraattori, joka laskee sanamäärät. Sinällään niitä ei kai kukaan muu pääse lukemaan ellei kirjoittaja anna siihen lupaa / julkaise tekstiään. Minulla on kaksi edellistä nanoani ihan paperiselkäversioina, mutta en silti varmaan uskaltaisi antaa kenellekään sitä roskaa käteen. [22]

Ja niin, perusidea: kirjoita 50,000 sanaa pitkä romaani kuukaudessa.
 
Löysin ensimmäistä kertaa tällaisen viestin pariin :)

Aika mielenkiintoinen juttu, johon voisin kuvitella ottavani osaa. Pagba esittikin jo pari oivallista kysymystä, joten minäkin jään odottelemaan siihen vastausta.

//Ja näemmä Vehka ehtikin jo valistaa tietämättömiä :)
 
Pagba sanoi:
Vehka sanoi:
Aion myös todennäköisesti (huokaillen ja valitellen) pyrkiä tänä vuonna kohti 200,000 tuhannen sanan tavoitetta. [...]

200 miljoonaa sanaa on kunnioitettava tavoite missä tahansa yhteydessä.
Toisaalta Vehka käytti tuhaterottimena suomen oikeinkirjoituksessa epäsuositeltavaan tapaan pilkkua, joten ehkä se pitäisi tulkita desimaalierottimeksi? 200 tuhatta tarkoittaisi 200 000 sanaa, mikä kuulostaisi paljon uskottavammalta tavoitteelta. ;)
 
Halti: Olen ollut ihan liikaa Nanon foorumeilla, sieltä noita anglistisia numeronmerkkaustapoja tarttuu. :( Ah ja voi. Kai sinä muuten olet tänä vuonna mukana yrittämässä?

Ai niin. Miccoh, Steel ja muut Helsingin kontunanoilijat, mitä mieltä olisitte kunnon kahvilamiiteistä?
 
Tämänvuotinen suunnittelu puuttuu, vaikka on jo monta kuukautta pitänyt aloittaa. :D

Ja nanomiittailu sopii. Marraskuussako?
 
Projekti näyttää aika mielipuoliselta. Prepositioita ja artikkeleita vilisevässä englanninkielisessäkin tekstissä sivuja pitäisi kertyä peräti 175 kappaletta, jotta 50 000 sanan haamuraja menisi rikki, saati sitten suomenkielisessä tekstissä. Moiseen urakkaan ryhtyminen on sulaa hulluutta ja todistaa yrittäjän hälläväliä-suhtautumisesta väistämättömään fyysiseen ja psyykkiseen raunioitumiseen. Taidanpa siis tänä vuonna osallistua. Aihe on onneksi valmiina. Olen muutaman vuoden suunnitellut erästä novellia siitä sanaakaan kirjoittamatta. Vasta viime kuukausina ovat jotkin elintärkeät palaset loksahtaneet kohdalleen, mutta olen pelännyt, että novellista tulisi liian pitkä. Tässä projektissa se ei ole lainkaan haitallista.
 
Jos et saavuta 50 000 sanaa, et myöskään kuulu ns. "voittajien" joukkoon; palkintoja ei tietysti ole (paitsi hyvä mieli, mainetta, kunniaa ja syy leveillä), joten ei, sitä ei mikään pakko ole saavuttaa.
 
Niin, ja hienot winner-badget nettiin ja tulostettavat diplomit ja mitä niitä on, mutta joo siis ei ole mikään pakko 50k:hon päästä. Nanon pääpointti kun on ainakin itselleni se, että se on vain jotenkin masokistisella tavalla hauskaa - kukaan ei tule tarkistamaan oletko kirjoittanut ja jos olet niin mitä. (Hei, tästä saisi haasteen tai jotain, sisällytä nanoosi NaNo tapahtumana sekä poliisi joka kiertää kyttäämässä nanottajien sanamääriä!)

Öö. Ajattelin nyt ruveta taas hölisemään nanosta vähän joka paikassa siinä toivossa että löytäisin inspiraatiota tälle vuodelle. Haluan osallistua, mutta nyt ei taida olla ihan paras vuosi, kiinnostus on pikkuisen kateissa. Mutta katsotaan nyt. Ajattelin tällä kertaa kokeilla sitä että adoptoisin itselleni juonen NaNon foorumeilta tai vähintäänkin rääpisin sellaisen kasaan haasteista. (Eh, ai nykyaikaista kartanodraamailua olen suunnitellut viime vuonna, ehkä, ehkä.) Mutta ehkä se tapahtuu pikkuhiljaa.

Voisin myös esittää toisen näkemyksen tuohon Jasdrilin kysymykseen. Erityisesti ensimmäistä nanoani lähdin kirjoittamaan aivan pystymetsästä, ilman minkäännäköistä etukäteissuunnittelua. Juonentapainen hommalle kehittyi tarinan edetessä ja jossain määrin yritin sitten sitä seurailla, mutta annoin kuitenkin aika vapaasti mennä ihan minne mieleen juolahti. (Kyseessä oli - toivoakseni - humoristiseen sävyyn kirjoitettu fantasiamaailmaan sijoittuva matkakertomus, joka antoi moiselle harhailulle ehkä parhaat puitteet ikinä, suosittelen :grin:) Toisen kanssa minulla oli pikkuisen enemmän mielikuvia alussa, mutta sillekin varsinainen juoni syntyi vasta kirjoittaessa. Kolmanteen oli selkein idea marraskuun alussa, mutta se teksti junnasi paikallaan ja oli mahdottoman huonoa. Kahdesta ekasta on sen verran positiiviset muistot että voisin jopa vapaaehtoisesti lukea niitä, kolmatta en ikinä. Kaikkien kolmen kanssa kuitenkin pääsin sinne 50 000:een. Enkä dissaa suunnittelua, se on varsin tuettavaa ja epäilemättä kivaa, minä vain olen laiska, enkä myöskään tähtää missään määrin julkaisukelpoiseen tekstiin :p Haasteita olen keräillyt aina yhteen tiedostoon ja sieltä olen sitten napsinut palasia tarinaan.

(Tosin se on pakko sanoa että yhtäkään nanotarinaa en ole kirjoittanut loppuun. Ensimmäisen tavallaan, mutta se kaipaa jatko-osaa. Toisen lopun olen jopa suunnitellut, mikä on minulle enemmän kuin harvinaista. En vain jaksa kirjoittaa loppuun asti, mikä on harmi, koska ainakin toisen olisin varmasti hankkinut painettuna omaan hyllyyn jos se olisi ollut valmis.)

Mitähän vielä.. Kahvilamiittejä, ehdottomasti!
 
Minun tekisi ihan hirmuisesti mieli osallistua. Pitäisiköhän... Marraskuussa sinänsä ei ole mitään ihmeempää tekemistä, kaveri saattaa tulla visiitille mutta vain pitkäksi viikonlopuksi.

Lähtisin kyllä leikkiin mukaan vain juoniaihe mielessäni, tarkemmat yksityiskohdat saisivat hioutua vasta kirjoittaessa. Pitäisiköhän? Pitää varmaan käydä illalla Nanon sivuilla hieman tutkimassa tarkemmin sääntöjä sun muita. Mukaan lähtemisessä auttaa se, etten osaa edes kuvitella miten paljon 50 000 sanaa on (pyydän, kenenkään ei tarvitsekaan havainnollistaa). Olen haaveillut parin novellin kirjoittamisesta.. Tai siis muutama eri juoniaihio on ollut mielessä pitkään.
 
Novellithan eivät periaatteessa täytä nanon vaatimuksia, mutta onneksi foorumeilla on oma loungensa otsikolla NaNo Rebels - eli kyllä, niitäkin voi säätää vaikkei se ihan virallisen kaavan mukaan menekään.
 
Noo, en tiedä saisiko juoniaiheistani edes novellia aikaiseksi, joten mikäli nanoilemaan innostun, pitänee hioa ideaa vielä hieman. En vain ole pitkiin aikoihin kirjoitellut mitään. Onneksi nanon sivut vaikuttavat kovin rohkaisevilta (pidän erityisesti kohdasta "Make no mistake: You will be writing a lot of crap"), joten osallistumiskynnys ei vaikuta liian korkealta. Ehkäpä se tästä vielä... Pakko kai se on osallistua, kun nyt pohdintani päätyi tänne kärmekseen asti. :) Olisi ainakin hyvä syy saada ne pari juoniaihiota sydämeltä hetkellisesti syrjään.
 
Hmm. Mietin tuossa ja päätin sitten ainakin yrittää osallistua tänä vuonna. Kokeita ja muuta kivaa kyllä puskee päälle juuri nyt, mutta katsotaan jos jossain välissä ehtisi.

Mulla on jopa ideantynkä valmiina, saa nyt nähdä pääseekö kirjoittamisessa kuitenkaan alkuun... Gnaa. Osaankohan mä.
 
Mitenseviimeinenpäivänäinäkkiätuli!

Menin hetken mielijohteesta irkkaamaan #nanowrimon kanavalle, ja hui kun ihmiset ovat paniikissa (osa on jo aloittanut nanottamisen. Etelä-Koreasta oleva tyyppi kertoi noin viisi minuuttia sitten aloittavansa). Sain siellä myös selville, että ihmiset eivät juurikaan suunnittele NaNoaan etukäteen - kerroin itse tekeväni suunnitelmaa tässä seitsemän tunnin kuluksi, ja reaktio oli lähinnä naurava ja oudoksuva. Täh, pitäisikö NaNoa muka suunnitellakin??

Hylkäsin suunnitelmani. En kirjoita kahdesta maailmasta, kokeilen vaihteeksi tuota yhtä maailmaa, johon olen sijoittanut ehkä sata tarinanpätkää ja johon palaan uudestaan ja uudestaan. Se alkaa jopa näyttää maailmalta, kun siihen lisää aina uusia juttuja. Jonain päivänä saan NaNon ihan pelkästään kirjoittamalla, mitä kyseisellä planeetalla on.

Latasin myös pari päivää sitten FreeMind -nimisen ajatuskarttaohjelman suunnittelutyötä varten, ja kyllä helpottaa ajatuskartan tekoa! Palluroita on helppo siirtää ja paperi ei lopu kesken. :p En enää ikinä tee paperisia ajatuskarttoja!
 
Ei, minä en ole valmis. En ole valmistautunut, tehnyt suunnitelmia tai mitään, mutta tekisi silti mieli yrittää Nanoilua taas tänävuonna. Pitäisi yrittää saada aikaan ainakin vähän parempi tulos kuin viimevuonna. :p
 
Huomasitteko, nanoilijat, että kirjoitusurakka alkoi juuri tunti sitten? Minä olen päässyt juonessa huolestuttavan pitkälle. Se merkitsee joko myöhäisempiä lisäyksiä aiempaan tekstiin tai lisää kiemuroita ja koukeroita juoneen. Tässä touhussa pitää ensimmäiseksi päästä eroon turhasta itsekriittisyydestä. Antaa palaa vain, en kuitenkaan ole luopumassa päivätyöstäni.
 
2500 ja risat. Selkäni kuolee jo nyt. Onneksi on olemassa harakkapoika ja hautausmaat ja suloinen, suloinen muistilappuheppu, jonka vasta löysin. Rakastan tätä aikaa vuodesta!

NaNoWriMon keksijä oli nero!
 
Voi hurja, Vehka :grin: ja Pagba myös, ahkerasti aloitettu ;)

Minä katson tällä hetkellä tyhjää "arkkia" (tai no joo, ihan tällä sekunnilla Käärmettä, hyvä on). Toistaiseksi lyö tyhjää.

Loin kuitenkin itselleni käyttäjätunnuksen tuonne sivuille. Tekstin lähettämisestä puhuttaessa puhuttiin myös jotain jonkinmoisesta salauksesta. Oletteko käyttäneet moista?

//Edit 14:55: Prologi valmis, 510 sanaa!!
 
Sain tänään 5000 täyteen enkä luultavasti jaksa raataa enempää - onhan nyt vasta ensimmäinen päivä.

Vähän huolettaa, että loppuuko minun tarina kesken. :p
 
Hei, mitä nimimerkkejä teillä on tuolla? Osan teistä olen löytänytkin ja lisäillyt kaveriksi, mutta olisi hauskaa seurata loppujenkin menestystä :)
 
Ylös