Napa!

Jaamar

Hyykäärme
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Nyt taas kysyn varmaan vähän tyhmiä eikä tähän ehkä ole suoraa vastausta kun kukaan ei liene tutkinut asiaa niin perinpohjin tai jos onkin niin onko tutkimus ollut julkaisemisen arvoinen... Ja työkaverini toteaisi miten tylsä elämä minulla täytyy olla kun ajattelen tällaisia.
No kysymys kuuluu että miksi toisille tulee aikuisena sellasinen reikänapa joka on vain kuoppa keskellä mahaa ja toisille jää sellainen pallero navan keskelle joka on pääosalla lapsista? Onko napanuoran irtoamisella vaikutusta tai painolla tai jollain sellaisella vai onko kyse vaan geeneistä?
Minulla oli kriisi kun jossain vaiheessa tajusin että navan pallura oli kadonnut. Oli melkein suurempi asia kuin se että rinnat alkoivat kasvaa.
 
RE: Satunnaisia kysymyksiä aivan kaikesta

Mulla on aina ollut jotenkin se käsitys, että se johtuu lähinnä siitä miten se kätilö aikanaan leikkasi ja sitoi sen napanuoran. Tämä ei kuitenkaan perustu minkäänlaiseen faktatietoon.
 
RE: Satunnaisia kysymyksiä aivan kaikesta

Eräs kaverini on keskonen ja hänellä on tuollainen nappinapa, joka ei ole vielä tähäänkään päivään mennessä uponnut niinkuin normaaleilla ihmisillä. Itse olen aina ollut siinä käsityksessä, että keskosilla on noussut napa ja ns. "oikeaan aikaan" syntyneillä on sitten normaali napa. En tiedä onko tässä mitään totuuden perää, mutta tällaisessa käsityksessä olen elänyt.
 
RE: Satunnaisia kysymyksiä aivan kaikesta

Tuijotettuani kymmenet vuodet omaa napaani:
- napani oli aika nappimainen, kun olin nuori ja laiha
- raskauksien loppupuolella se suorastaan törrötti ison mahani päällä
- raskauksien jälkeen ja normaalipainon saavuttamisen jälkeen myös napa palautui nappimaiseksi
- nyt olen lihonnut aika tuhdiksi ja napa on kuopassa vatsamakkaroiden keskellä

Vertailevaa tutkimusta: mieheni on ollut aina laiha/hoikka, mutta hänellä on silti kuoppanapa.

Luulen, että navan perusmalli (nappi, kuoppanapa, tms) on kätilön sidontataidon ja/tai sattuman tulosta, mutta myös navan omistajan ruumiinrakenne (laihuus/lihavuus) vaikuttaa.
 
RE: Satunnaisia kysymyksiä aivan kaikesta

Vauva-lehden keskustelupalstalla aihetta käsitellään pitkästi, monelta kantilta ja käsittääkseni suurimmaksi osaksi mututuntumalle jääden. Mutta on se silti hauskaa ja opettavaista luettavaa:

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1344287/miksi_toisilla_on_napa_kuopalla_ja_toisilla_navass

Arno Forsius sen sijaan kirjoittaa navasta ansiokkaan tieteellisesti:

http://www.saunalahti.fi/arnoldus/napa.htm

Tästä tekstistä jäi mieleeni erityisesti se, että jopa identtisillä kaksosilla on tavallisesti erilaiset navat.

Jos joku tuntee kätilön (tai on kätilö) tai edes synnytyslääkärin (tai on synnytyslääkäri), kysyköön. Tai sitten saamme luottaa aina avuliaan enkkuwikipedian kertomukseen, jonka mukaan noin 90 prosentilla ihmiskunnasta on syvänapa (innie), ja että ulkoneva napa (outie) muodostuu napanuorasta jääneestä ylimääräisestä ihosta (miksi sitä sitten jää, kysynpä vain!) tai napatyrästä, vaikkakin lapsi jolla on napatyrä, ei välttämättä saa nappinapaa. Napojen erilaisuus johtuu kaikkiaan siitä, että napa on arpi eikä mikään peritty ominaisuus.

EDIT: Napakkoja napaviestejä on jo niin monta, että eiköhän päräytetä tämän keskustelun napanuora äititopikkin poikki ja anneta sen tepastella itsekseen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Navel
 
RE: Satunnaisia kysymyksiä aivan kaikesta

kielo sanoi:
Itse olen aina ollut siinä käsityksessä, että keskosilla on noussut napa ja ns. "oikeaan aikaan" syntyneillä on sitten normaali napa. En tiedä onko tässä mitään totuuden perää, mutta tällaisessa käsityksessä olen elänyt.

Ainakin omalta kohdaltani - keskonen kun olen - voin kumota tuon väitteen: minulla on ns. normaali napa. :)

Enpä ole ikinä tätäkään asiaa tullut ajatelleeksi. Mutta kyllä noita syvänapoja taitaa useammin nähdä.
 
Yksi enkkuwikipedian lähteistä väitti myös ettei tuohon miksi joidenkin ihmisten napa on kuoppa ja joidenkin nappi ole mitään tunnettua syytä - ei johdu geeneistä, ei napanuoran sitojasta, sattumasta vain. Enpä sitten tuon lähteen luotettavuuteen ota kantaa.

Jotta enpä tiedä. Minulla on (aina ollut) varsin syvä kuoppa napana ja pienenä aina ihmettelin näitä nappinapoja kun olivat mielestäni niin hassuja :p
 
Monilla lapsilla näkee mnappinapoja. Oikeasti tuntuu että lapsilla on useammin nappi kuin kuoppa. Aikuisilla taas toisin päin. Uppoaakohan se nappi sitten jotenkin sinne kuopan pohajelle vai katoaakohan se kokonaan? Minusta kyllä tuntuu että se katoaa.

Saatiin töissä tämnään naurut kun kerroin tästä pohdinnastani ja sitten puhuttiin siitä miten napa nousee pullottamaan raskauden aikana ja jos on nappinapa niin miten se vaikuttaa pullotukseen. Heitin ihan vitsillä että tuleeko siitä sellanen lumiukko sitten ;)
Ei saa nappinapaiset loukkaantua tästä. Hyvä napa se on sekin. Sain vaan hassuja mielikuvia siitä miten navan nappi jää nöpöttämään pullistuman päälle. Ja entäs nappinapaisten napakorut? Voiko heille laittaa sellaisen?
 
RE: Satunnaisia kysymyksiä aivan kaikesta

Círdani sanoi:
kielo sanoi:
Itse olen aina ollut siinä käsityksessä, että keskosilla on noussut napa ja ns. "oikeaan aikaan" syntyneillä on sitten normaali napa. En tiedä onko tässä mitään totuuden perää, mutta tällaisessa käsityksessä olen elänyt.

Ainakin omalta kohdaltani - keskonen kun olen - voin kumota tuon väitteen: minulla on ns. normaali napa. :)

No höh, mitä ihmettä!
Ompa jännä juttu. Nyt kun tästä alettiin keskustella, niin kyllä mielenkiinto heräsi tähän navan muodostumiseen. Voisiko navan muodostumiseen sitten vaikuttaa sen katkaistun napanuoran "tyngän" tapa kutistua?

Minusta nappinavoille voi laittaa napakorun siinä missä muillekin. Yleensähän se lävistys tehdään hieman navan yläpuolella olevaan ihoon, joten itse napaahan siinä ei lävistetä. Pitää vain sitten katsoa sellainen koru joka passaa siihen, eikä jää pömpöttämään hassusti.
 
Mainostan töissä napalävistyksiä. Sanon lannerankakuvaukseen tuleville asiakkaille: "Päälle saa jäädä sukat, alushousut ja alimmainen paita. (Naisille: Rintaliivit alta pois.) Kelloista tai koruista ei tarvitse piitata, paitsi jos on napakoru." Useimmat keski-iän ohittaneet miehet kertovat, ettei sellaista ole.
 
RE: Satunnaisia kysymyksiä aivan kaikesta

Círdani sanoi:
kielo sanoi:
Itse olen aina ollut siinä käsityksessä, että keskosilla on noussut napa ja ns. "oikeaan aikaan" syntyneillä on sitten normaali napa. En tiedä onko tässä mitään totuuden perää, mutta tällaisessa käsityksessä olen elänyt.

Ainakin omalta kohdaltani - keskonen kun olen - voin kumota tuon väitteen: minulla on ns. normaali napa. :)

Äitini puolesta voin myös jatkaa samalla havaintolinjalla - hänellä on myös keskosena syntyneenä kuoppanapa.
 
Ylös